2023-04-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ryssarna vill inte ha allt...
Det var ju bra det! Då återstår bara den där lilla biten utav att de skall fatta att de inte har någon rätt att vilja någonting. Man skulle ju kunna tro att det vore självklart för gemene ryss att fatta som idag efter hundra år av förbud och förtryck, men det verkar som att de inte fattar förrän de får de uppkört i nyllet utav oss ödmjuka människor i väst. Och japp, vi kommer köra det så långt upp att det tar stopp denna gången. Världen är trött på Rysslands ständiga försök att förstöra för andra. Kina, Indien och alla de andra inkluderade. Denna gången är det helt enkelt nog
Citera
Medlem
Citat:
Länka gärna. Men det kan du inte eftersom du minns fel. Jag har aldrig någonsin påstått att Rysk industri skulle tlllverka allt med 3D skrivare.
Visst. Den här gamla godingen:
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Vilka skulle förhandlat med vem? Sitter du fortfarande och skriver ut recept på lögner med din skrivare eller förstår du helt enkelt inte reglerna för förhandlingar?
Är du totalt oinsatt i konflkten? Det har försigått förhandlngar mellan ryssar och ukrainare sedan lång tid tlllbaka, alltså innan det storskaliga kriget bröt ut...
Hade de skötts bättre från ukrainas sida så hade troligtvis inte konflikten inte eskalerat..
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Jo, men nu har jag räknat på ryskt vis till och med. Annars räknar vi 1-9 i år. Utav dessa nio personer så är det endast en till som är på fronten. Som bränsletransp eller sjukvårdare tex. Resten är bakom fronten och i dessa räknas inte ombytestrupp/cirkulerande förband. Så hans kalkyl är så vansinnig så att jag såklart vet att den är tokig. Man har inga hundratusentals direkt stridande i förband i ett land som Ukraina. Det skulle vara mer kaos än vad det redan är. 30.000 man på en front är mycket, jävligt mycket.
Att fronten är vagt håller jag inte med om Skalman, eftersom att en front är en front oavsett om den är i Ukraina, i nyllet på en Cheva eller snoken på ett inkommande högtryck

Jag är lite splittrad ifrågan . Kriget i Ukraina och metoderna och vapnen som använts visar tydligt på att definitionerna förändrats . Räckvidden och precisionen har blivit mördande effektiv helt enkelt och det slår ju mot UH resurserna först. Fast det är mest en semantisk fråga ( Frågar du UH förbandet som precisionsbekämpats om vart frontlinjen går så har de förmodligen en granatchock och mumlar något osammanhängande till svar )
Citera
2023-04-05, 20:38
Medlem
GustavAnders avatar
Det är sån här galen propaganda som ryssar matas med i deras största nyhetsprogram..

https://www.expressen.se/nyheter/rysk-tv-ryska-olagligt-i-sverige-familj-fick-fly/

Dom påstår att familjens barn blev omhändertagna för att de pratade ryska vilket var olagligt när det det i själva verket var missbruk och bristande omsorg som var skälen.

Vilket jävla dårhus ryssland är.
Citera
2023-04-05, 20:40
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det har rapporterats de senaste dagarna att UAF ska få Rosomak APC av Polen. Jag har tyckt att den är ruskigt lik vår Pansarterrängbil 360 (Patria) och vid lite närmare granskning så är denna alltså tillverkad i Polen på licens av Patria.

https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1643663618884370449
Citera
2023-04-05, 20:41
Medlem
Citat:
Är du totalt oinsatt i konflkten? Det har försigått förhandlngar mellan ryssar och ukrainare sedan lång tid tlllbaka, alltså innan det storskaliga kriget bröt ut...
Hade de skötts bättre från ukrainas sida så hade troligtvis inte konflikten inte eskalerat..

Är nu den här dåren tillbaka?

Hade Putin inte totalt missbedömt läget så hade det definitivt inte eskalerat.

Grattis till den utökade gränsen till Finland vatnik
Citera
2023-04-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Visst. Den här gamla godingen:
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Där står det inte alls vad som påståtts. Den visar mer på er dållga läsförståelse....
Citera
2023-04-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag är lite splittrad ifrågan . Kriget i Ukraina och metoderna och vapnen som använts visar tydligt på att definitionerna förändrats . Räckvidden och precisionen har blivit mördande effektiv helt enkelt och det slår ju mot UH resurserna först. Fast det är mest en semantisk fråga ( Frågar du UH förbandet som precisionsbekämpats om vart frontlinjen går så har de förmodligen en granatchock och mumlar något osammanhängande till svar )
Jo, men självklart skulle jag ju bara fråga dem som är på fronten om jag nu skulle fråga någon .

Men nej, Inget har förändrats i definitionen. Himars och LDR är också på fronten, men endast när de flyger in på berört område. Ingen som helst skillnad gentemot för 60 år sedan. Lika mycket långdistans användes då, bara att flyget stod för en större del än i detta krig. Fronten dock, är fronten oavsett.

Men Skalman, även om vi räknar in alla artilleri och distansbeskjutare (vilket jag gjort) så är vi inte i närheten utav några 200.000 aktiva soldater på någon front. Inte ens ihoparäknat från både Ryssland och Ukraina. Det finns dem här som tex säger att 20.000 ukrainska soldater är omringade i ett område osv osv. Rent jävla hitte på. 20.000 soldater i en stad? Då snackar vi om Bagdad med 90% byfånar ja. Jag ville bara påvisa hur fantasifulla siffrorna blir för många som inte varit på någon front osv
Citera
2023-04-05, 20:46
Medlem
kritisk mot Putins krig, hotas med fängelse

Den ryske före detta liberala politikern Boris Nadezjdin kritiserade Rysslands president Vladimir Putin i ett pratprogram på den statskontrollerade tv-kanalen NTV under måndagen.

Nadezjdin jämförde Putin med tsar Nikolaj I och sa att kriget kommer leda till att “regimen kommer att falla”.

Tv-programmet sprider dagligen desinformation om kriget för att rättfärdiga Rysslands olagliga invasion av Ukraina.

Ändå har Nadezdjin varit en återkommande gäst – och det är inte första gången han uttrycker sig kritiskt mot kriget. Efter Ukrainas motoffensiv i höstas, då landet återtog stora delar av de områden som tidigare erövrats av Ryssland, sa han att "det är helt omöjligt att besegra Ukraina".

Efter det uttalandet sa Vladimir Solovjov, rysk programledare och propagandist, att Nadezjdin borde kastas i fängelse. I Ryssland är det olagligt att sprida en bild av kriget som går emot Kremls narrativ."

Att kritisera Putins krig leder så smångom till ryzkt fängelse..

Ryzk statsägd TV idag.
Finns 12 sådana kanaler till.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=51f4f76c569161fdd0bd8533ad951 224
Citera
2023-04-05, 20:47
Medlem
Citat:
Hade det skötts bättre från rysk sida så hade de sluppit lida helvetets kval nu. Som tur är så misskötte de det hela som alltid, så nu får världen le åt deras egenvalda undergång.....igen
Citera
2023-04-05, 20:58
Medlem
Citat:
Zelensky gick till val att avsluta kriget.
Det första han gjorde var att kontakta Putin och göra förhandlingar.
Putin avvisade alla försök till förhandlingar, för om han förhandlade med Zelensky så skulle Minskavtalen upphöra att gälla och det ville inte Putin skulle ske för då skulle alla krigshandlingar upphöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in