Jag tror hon går fri från mordet, för det finns inget som är tillräckligt starkt som indicium som kan hålla uppe en indiciekedja i rätten.
Nej de får man ändå hålla med om, det är fortfarande ytterst oklart vilken delaktighet MH haft, och jag tror knappast rätten känner sej övertygade och säkra på att kunna fälla en ostraffad 18 åring för mord utom rimligt tvivel utan annan stödbevisning. Det vore högst anmärkningsvärt faktiskt.
Senast redigerad av anteanti 2023-04-04 kl. 19:45.
Har funderat på det med den svullna handen, har de varit alla tre i badrummet som är rätt så litet och JJ håller på att strypa Tove så kan en stressad MH som får impulsiva kommandon lätt ha trampat på hennes hand och därmed får Tove en klämskada.
Då blir det ju rätt stor vikt som dessutom är koncentrerad på enbart handen.
Övriga boende i fastigheten
Förhör med vittne, Nowak, Wilhelm Ivar Gustaw ........................................... 499
Förhör med vittne, Nowak, Wilhelm Ivar Gustaw ........................................... 501
Var det inte någon granne som bor längst ner i huset som förhördes också? Som har en av lägenhetsdörrarna mot källaren?
Din text skulle jag kunnat skrivit. Vi resonerar precis likadant.
Jag funderar över Js planer. Det var kanske så, att hon bara tänkte sig misshandel. Men när hon såg T utslagen på golvet bestämde hon sig för att mörda henne, kanske med bilden från filmen hon sett i huvudet.
Precis. Att bjuda hem någon med baktanken att mörda personen är nog inte fösta valet.
Tidigare hade ju J sökt på hur man gör det diskret. Hon tog troligen chansen när den uppstod. Men däremot hade ju J en mental förberedelse för att döda T så på det viset kant ju mordet ses som planerat.
Är det så? Varit så otroligt mycket diskussioner här om det. OK att det inte är ett förråd, men Ms advokat tar upp att M sovit där och Ms gissning är att det är där J lägger T.
Men likhunden undersökte det aldrig? Har svårt att tänka mig det....
Nej, det var inte fel. Det handlar snarare om vad utrymmet benämns som.
Jag har inte koll på om eller hur utrymmet avsökts, men det borde ju gjorts. Dock kanske inte lika säkert att det avsökts med hund.
Aktbilaga 153 / s. 1196
"Var kan Tove ha varit under tiden Johanna åker till Donken?
M: Eh, jag tror att Tove var i Johannas walk in closet."
" F: Hon har ett förråd precis utanför sin lägenhet?
M: Mmm.
F: Okej.
BF: Alltså på samma våningsplan?
M: Mmm.
BF: Okej.
F: Som hör till alla lägenheter eller bara hennes lägenhet, vet du det?
M: Nej jag vet inte riktigt. Allas tror jag inte den hör till men hon har i alla fall tillgång till det.
F: Har du varit där inne någon gång?
M: Ja det har jag.
F: Hur ser det ut liksom det här med ja, hur ser det ut?
M: Eh, alltså det är ändå ganska stort, eh, eh, det är, eh, ja men cementgolv, eh, ja alltså det står lite grejer där inne men jag minns inte vad det är riktigt.
F: Nej. Är det ett utrymme eller är det avdelat i småbitar om man säger så?
M: Ett."
Så första gången hon fick frågan var det walk in closet som först dök upp i hennes huvud. När sedan FL tagit upp vindsförrådet med henne, la hon till det som möjligt gömställe.
Jo, det är väl lite så M fungerar. Att det kan behövas lite yttre input för att få igång hennes tankar.
Så första gången hon fick frågan var det walk in closet som först dök upp i hennes huvud. När sedan FL tagit upp vindsförrådet med henne, la hon till det som möjligt gömställe.
Jo, det är väl lite så M fungerar. Att det kan behövas lite yttre input för att få igång hennes tankar.
Nej det kom spontant. Berodde nog på hur jag delade upp det citerade.
Rakt av: Var kan Tove ha varit under tiden Johanna åker till Donken?
M: Eh, jag tror att Tove var i Johannas walk in closet.
F: Okej i hennes walk in closet?
M: Mmm. F: Vad är det som får dig att tro det?
M: För att det är liksom, ja förutom toan då så är det ju det enda stället som har liksom en dörr till sig där man kan, ja stänga in någon eller vad man ska säga. Eller i hennes förråd som är utanför hennes lägenhet, precis utanför.
F: Hon har ett förråd precis utanför sin lägenhet?
Jag tror på alkohol med drog i, och en plötslig attack med slag i huvudet, framifrån, TT sitter ned, möjligen slag vid ögat, men med ett tillhygge.
Inte knytnävsslag, det brukar lämna skador/blåmärken på förövarens egna händer. Det måste ha varit med ett tillhygge....
Det har du rätt I. Jag tänkte på skadan vid tinningen, men då är den väl av något trubbigt.
Eller var det kanske som så, att J drämde något hårt i bakhuvudet på T, fångade henne i fallet och fällde henne så att hon slog huvudet i klosetten?
Om det var så torde T varit tämligen lätthanterlig efteråt.
Jag kan inte se att Rullman har snävat in tidpunkten för mordet, iaf inte mer än att jag såg ett tidsspann i direktrapporteringen
SR Jönköping, direktrapporteringen:
(Mina fetningar)
"Tove dödas någon gång mellan klockan 01:51 och 02:49, men det går att ytterligare snäva in det här tidsspannet, enligt åklagaren. Snarare kan det vara så att Tove dog omkring 02:30. Det ska han återkomma till."
Ja, det blir viktigt att snäva in tiden.
Om Rullman återkom till det har jag inte sett från rättegången, men jag utgår från att han gjort det, kanske vid slutpläderingen.
Denna tidpunkt för mordet, och hur Rullman visar på hur han kommit fram till denna mer exakta tidpunkt är ju viktig för att visa på någon som helst aktivitet från Maja.
Annars kan man ju enbart gå på att Maja varit i lgh, och att appen visar förmodligen på att hon varit vaken vid 02:19 och 02:43, men inte ens det kan man med säkerhet säga.
Tidsuckan i Majas mobil är just vid mordtiden, vilket ju kan tyda på att Maja faktiskt var aktiv på något sätt. Att hon la ifrån sig mobilen för att hjälpa till.
Men det kan ju tyda tvärtom tyda på att Maja gick och la sig. Även om dunsarna hördes neråt, vet vi inte hur det låter i rummet intill. Och även om Maja både hörde dunsar och grannens påringningar, dvs var vaken, är det inte heller ett bevis på att hon aktivt deltagit på något som helst sätt.
Det kan faktiskt vara Johanna som hämtat Majas mobil för att Maja inte skulle larma, men sedan lämnat tillbka den, eller bara hämtat den åt Maja, typ jag messar från Donken vid det sista tillfället.
Maja har svarat Johanna när hon var på Donken vid 02:59, det är väl det enda bevis vi har för att Maja är vaken och med. Det meddelandet ser jag ändå som att det funnits ett slags samförstånd om resan innan.
"Är i donkendriven nu" skriver JJ. Det meddelandet skriver man inte normalt om man åker så kort resa som från Storg 71 (kl 02:46) till McD (framme 02:52), vilket är bara 5 minuter senare, och 12 minuter efter man åkt iväg skriver man att man är i kön. Inte heller skriver man sådant till en sovande, eftersom meddelandet avslöjar att man vill tala om hur långt man kommit mer.
Det är ett lugnande meddelande, som man kan se att Maja varit med på noterna innan. Maja gör inga frågor, eller beställer något, bara: tummen upp emoji.
Men detta bevisar inte heller att Maja sett eller vet att Tove är död, ligger där omkring nånstans.
Även om jag tror att Maja kanske inte deltog i mordet, utan bara hörde, men inte ingrep, så känns det som att Maja här vet att Tove är död. Och att Johanna har varit tvingande mot Maja att hon behöver vänta där. Om hon gör något, typ anmäler, då kan de åka fast och Maja ser ju minst lika skyldig ut som JJ genom att hon är där.
Även om Rullman har gjort en slags tidslinje som visar att Maja har varit med från början, aktiv i letandet efter Tove på Nöjet, är det också ett mycket svagt indicium.
Ingen vet vad JJ hade för tankar då, det finns bara bråket innan och att de gemensamt väntat ut Tove, lurat henne genom att säga att de bad om ursäkt och på det viset fått med henne hem.
Jag kan inte se hur rätten ska kunna se att baktanken där var mord, särskilt inte från Majas sida. Idén om mord kan ha kommit där och då, men hur ska man kunna bevisa att Maja är med på det? Kan man ens bevisa att mord var på agendan innan själv mordet kom?
Min egen spekulation här är att JJ aldrig skulle säga till Maja att hon vill att Maja ska hjälpa henne att locka hem Tove för att mörda henne).
Därför kan man inte som ett led i indiciekedjan ha med den första etappen vid Nöjet vad gäller Maja. Hon har visserligen vetat om Johannas helt sjukliga hat och tidigare avsikter att döda Tove, och på det viset borde hon avråda Tove att följa med, eller själv försöka skylla på fylla (vilket hon kanske gjorde??).
Det räcker inte att visa att Maja kan ha varit uppe vid tiden före och efter mordet, även när JJ var på Donken. Tiden måste ringas in mer och platsen för var Tove legat måste också kunna visas.
Jag tror hon går fri från mordet, för det finns inget som är tillräckligt starkt som indicium som kan hålla uppe en indiciekedja i rätten.
Jag har stor respekt för dina inlägg då de alltid är genomtänkta och välformulerade. Jag har också förstått utifrån att följa tråden att du läst ett och annat domslut och således har på fötterna vid dina texter och kloka argument.
Men måste fråga hur du tror denna kommande dom står sig mot t ex diskoteksbranden där man inte kunde urskilja vem som tänt på men alla blev dömda för att det inte gick att utreda vem som gjort vad. Man la stor tyngd vid att alla befann sig där och att de på grund av vänskapsband stärkte varandra i gärningen. Man resonerande även vidare att de kom till platsen tillsammans och lämnade tillsammans. Där hade man heller inte på förhand kommit överens om att man skulle döda 60+ personer. Du får gärna rätta mig om jag har fel i något avseende och att denna dom inte är applicerbar i denna situation.
Det som jag tycker talar som ett starkt indicium i detta mål är att de hade samförstånd i situationen på Nöjet genom att avlägsna Tove från en folkrik plats och samförstånd i avlägsnandet av kroppen. Både tiden före och efter mordet sker i samförstånd. Tiden för mordet är ett enda virrvarr av uppgifter.
Men blir onekligen en intressant dom (om man bortser från det hemska dådet) avseende hur rätten kommer att resonera kring hennes uppgifter om att hon sov igenom ett mord. Det kan nog skaka om Sveriges rättsväsende om man kan komma undan mord enbart genom att säga att man sov. Eller alla andra möjliga brott, bara uppge att man sov.
Jag tror att hennes förklaring om att hon sov kommer att ha låg trovärdighet, särskilt med tanke på att det är så korta stunder (inte bara enligt hälsoappen, även hennes eget vittnesmål) och att hon trots dessa mikro-pauser missat att det ringer på dörren vid två tillfällen, det är dunsar och sparkar i vägg. Jag tror helt enkelt att det ses som orimligt.
Jag tycker att det finns en indiciekedja emot henne, där alldeles för många delar behöver ”bortförklaras” med alternativa lösningar för att det ska vara rimligt. Men sen hur rätten resonerar, återstår att se.
Min teori är att MH och JJ misshandlat TT i lägenheten (MH berättat för samsittaren att TT har grovt misshandlats) men att JJ slutligen dödade TT med stryptag. Det är därför MH känner så stort obehag när hon sammankopplas med mordet och TTs döda kropp men hon förmår inte säga sanningen för att riskera att dömas för mordet då hon ”endast” medverkade i misshandeln. Hon är rädd för att placera sig själv överhuvudtaget i rummet då det kan sluta hur som helst om hon erkänner sin inblandning. Nu har hon en chans att komma ut på andra sidan och tar den.
Senast redigerad av Pippilotte 2023-04-04 kl. 20:30.