2023-04-04, 15:03
Medlem
WallabeJoys avatar
Undrar om det ligger förhör med de båda MGM i slasken eller om alla förhör är med i fupen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Det fetade; att våldtäcksmän blir friade för att de sover tyder på inget annat än riktigt dåliga advokater, tyvärr. En skicklig advokat hade dömt till fängelse ganska enkelt. Men alla har inte hängt med i juridikundervisningen tyvärr.

Se nedan länk från sammanfattning av 18 domar:
https://sverigesradio.se/artikel/6548397

Även en annan länk, dock från aftonbladet, som belyser problemtiken kring sömn som förklaring vid brott.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/bKjpA3/skyllde-pa-att-de-sov--slapp-straff
Citera
Medlem
colis avatar
När man diskuterar och övervägen vem som kan ha gjort vad och vem som mest sannolikt ljuger eller talar sanning - ja då bör man nog inte låta sig påverkas allt för mycket av JJs och MHs i media och av försvarare beskrivna personligheter.

JJ var en framåt doer med hämndbegär och MH en följsam "vante" som gjorde som JJ sa.
Det är så allt framställs - och det kanske är precis så.
Men såväl JJ som MH kan också hysa andra egenskaper och personligheter som inte hållits fram.

Speciellt i MHs fall har man velat hålla fram en bild av en värnlös medlöpare - men hennes handlingar under och efter mordnatten motsäger väldigt tydligt den bilden.
Hennes beteende efteråt har mer drag av en förslagen skådespelare som låtsas vara okunnig, kanske korkad eller berusad och låtsas lida av minnesförlust.

Denna mordnatt borde ha etsats sig fast i bådas medvetande djup, djupt. Man glömmer inte en så stor omvälvande händelse så lätt och förträngning blir till slut hopplöst ineffektivt i förhör efter förhör.

Därför MH var rimligen med även på själva mordet - just för att MH gjorde som JJ sa och var med på allt. JJ har naturligtvis också bett MH delta i badrummet!

MH har varit del i att spana efter T i akt och mening för att slå T när hon kom ut från Nöjet, att gå med T till lägenheten, att bära ner Ts kropp, att frakta ut den med bil i skogen, att dumpa och gömma kroppen samt ljuga om allt detta till precis alla inklusive till föräldrar och luttrade förhörsledare efteråt.

I de djupaste vatten simmar de fulaste fiskarna.
MH ljuger sannolikt om just mordögonblicket för att nu efteråt rädda sitt eget skin.
Senast redigerad av coli 2023-04-04 kl. 15:06.
Citera
2023-04-04, 15:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag vet inte om hon inte hade nämnt det, men jag tycker det är orimligt att TT blev grovt misshandlad och att JJ som ensam förövare isåfall är helt utan avvärjningsskador.

Det är en sak att hävda att strypningen är möjlig att utföra av en person och att inte få några avvärjningsskador då man kommer åt en speciell punkt och personen tuppar av inom sekunder.

Men jag tycker det är ett helt annat scenario att hävda att det endast är en person som ensam gärningsman, som kunnat orsaka den omfattande skadebilden på TT med inga avvärjningsskador själv.
T blev överrumplad, fälldes och fick därefter knytnävsslag mot huvudet? Men det förklarar inte övriga skador.
Citera
2023-04-04, 15:09
Medlem
Alonens avatar
Jag undrar jag om de inte hjälpts åt att banka skiten ur Tove, sen har JJ ”toppat” med en strypning…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nu är vi här igen, med att plocka isär händelseförloppet i småbitar och analysera var för sig. Ni måste försöka släppa det nu. Åklagaren har byggt sitt fall på en rad omständigheter som TILLSAMMANS bildar en bevisning - att det är fullt tekniskt möjligt att MH gick i en cirkel i sovalkoven medan mordet inträffade är liksom irrelevant. Rätten har att bedöma om det förlopp MH beskriver är troligt, och i stora drag skulle jag påstå att man kan förkasta det hon säger - det går inte ihop helt enkelt.

Sen ska man också dra slutsatser kring huruvida det ändå kan vara så att JJ begått mordet själv, och det är HÄR det luriga ligger - jag tror det är lite 50/50 om man tycker att rättsläkarens beskrivning tillsammans med JJs vittnesmål räcker till för att döma MH för mord.

Nja. Om man skall prata sannolikt och osannolikt så är det extremt osannolikt att ett mord begåtts. Mord begås nämligen extremt sällan. ca 50ppm i Sverige enligt BRÅ. Det blir nästan lite Tage Danielssonskt att hävda, å ena sidan osannolikt å andra sidan sannolikt. På lawline så förklaras att det skall vara ca 95% säkert för ett bevis. Nu kan jag inte sånt men så stod det och jag antar att det är en utbildad jurist kanske till och med en advokat som skrev det. Vad är sannolikheten för att hon sov?

Hur som helst. De punkter som åklagaren lutar sig mot, att MH (sannolikt) var med och mördade är följande:

Från sammanfattningarna i första inläget:
1. Åklagaren: Majas hälso-app har registrerat 33 steg klockan 02:19 och 48 steg klockan 02:43.
2. Han belyser att varken Maja eller Johanna använt sina telefoner mellan klockan 01.50 och 02:49, dvs under den tiden Tove tros ha dött.
3. Registreringarna i Majas Hälso-app talar emot att hon låg och sov under mordet
4. Han belyser att varken Maja eller Johanna hade några skador när de greps; vilket talar mot att det skulle ha varit en "jämn kamp".
5. Han påtalar att det är "osannolikt" att en person ensam skulle klara av att strypa någon på det sätt som beskrivits i förhören.

Att en iPhone skulle registrera aktivitet är ganska så väl utrett men steg är betydligt mer diskutabelt. Särskilt i en vardagssituation. I snitt upp till 21.5% fel [1] och i värsta fall som IT-forensikern skriver upp till 40% fel. Jag sa i ett annat inlägg att jag inte var så bevandrad i iPhone. Det har ändrats de senaste dagarna, på det teoretiska planet. Före iOS 16 så var det aktivitet som registrerades. Man _antar_ att det är steg. Jag har lagt en telefon (en Android) i min säng några nätter nu. De två senaste så har jag tydligen gått 5 och 17 steg. Och nej, det har jag inte gjort. Men telefonen tror det för jag har rört mig i sömnen. Jag har för närvarande en skada i ett ben vilket gör att jag behöver vrida mig lite då och då. Antar att det är det som registreras som steg. Om man nu är full/onykter och går och lägger sig (med en telefon i sängen/kläderna) så vrider man sig också. Har testat det också (i lördags). Visserligen inte full (men väl en bit över 0‰) efter några drinkar och ett glas vin i lördags. Då var jag tydligen uppe och gick 22 steg. Här finns definitivt plats för Svegfors att hävda "tokig data". Det finns en hel del forskning på just iPhone och forensisk data. Här är en [2]. Därmed är punkt 1 och 3 förklarade (sannolikt) och det följer i så fall att punkt 2 faller också. Kvar blir 4 och 5 som jag inte alls håller för osant att det går att förklara. Tex. Om det nu inte stämmer med punkt 1, 2 och 3 så är ju förklaringen till punkt 4 "inga skador", på MH, att hon sov. Punkt 5 antar jag är enkel att visa att det har hänt förut och därmed mycket väl kan ha hänt nu med. Svegfors får avsluta med Q.E.D.

[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29179653/
[2] https://www.sciencedirect.com/sdfe/reader/pii/S2666281723000057/pdf
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
JJ har väl sagt att MH höll i Ts händer ?
Och om jag minns rätt från Rättegången , om det stod korrekt i liven , så var Ts ena hand svullen och skadad som såg ut att vara pga slag eller att någon tryckt den .
Och att den andra handen var för skadad för att analysera .
Den ena handen var väl klämd? Och det stämmer nog med att den andra var för skadad.
Någon som har stått/stampat på handen?
Citera
2023-04-04, 15:15
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag vet inte om hon inte hade nämnt det, men jag tycker det är orimligt att TT blev grovt misshandlad och att JJ som ensam förövare isåfall är helt utan avvärjningsskador.

Det är en sak att hävda att strypningen är möjlig att utföra av en person och att inte få några avvärjningsskador då man kommer åt en speciell punkt och personen tuppar av inom sekunder.

Men jag tycker det är ett helt annat scenario att hävda att det endast är en person som ensam gärningsman, som kunnat orsaka den omfattande skadebilden på TT med inga avvärjningsskador själv.

T var inte medvetslös under hela mordförloppet. Den motsägs av alla sparkar.

Senast i samband med sparkarna borde T även slitit loss sina armar och slagits för sitt liv.
Det hade inte varit möjligt för JJ att då samtidigt hålla kvar Ts armar med sina knän längs med Ts kropp. T hade vinklar armarna i armbågsleden och fått minst en arm fri. Med den hade hon klöst, rivit och slagit JJ.

En ensam kvinna kan strypa ihjäl en tjugoårig annan kvinna utan avvärjningsskador - om denna är medvetslös efter något slag mot huvudet eller fastbunden.
Men inte när offret är vaken och sparkar. Då måste mördaren ha hjälp av någon annan, annars uppstår avvärjningsskador.
Citera
2023-04-04, 15:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
JJ har väl sagt att MH höll i Ts händer ?
Och om jag minns rätt från Rättegången , om det stod korrekt i liven , så var Ts ena hand svullen och skadad som såg ut att vara pga slag eller att någon tryckt den .
Och att den andra handen var för skadad för att analysera .
Den ena handen var väl klämd? Och det stämmer nog med att den andra var för skadad.
Någon som har stått/stampat på handen?
Citera
2023-04-04, 15:21
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Håller med. Vittnet Yvonne såg ju honom bara försöka få ner vapnet i handledsväskan så det utesluter inte att han var GM.

Angående detta fall så undrar jag vad GW syftar på när han säger att han tror att M talar sanning...?

OT men jag vill ändå svara.
YN såg inte GM stoppa ner vapnet, utan "något". Hon visste inte heller om han vill ta upp ngt. Kan vara glasögon. Eller annat.
Citera
2023-04-04, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Hoppas ljudfilerna kommer primecrime eller Krimofon snart, dom brukar vara så snabba på att lägga ut vissa saker. Kanske det är svårt att få ut ljudfilerna.

Vissa kommer snabbt andra tar hundra år känns det som
Citera
2023-04-04, 15:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
T var inte medvetslös under hela mordförloppet. Den motsägs av alla sparkar.

Senast i samband med sparkarna borde T även slitit loss sina armar och slagits för sitt liv.
Det hade inte varit möjligt för JJ att då samtidigt hålla kvar Ts armar med sina knän längs med Ts kropp. T hade vinklar armarna i armbågsleden och fått minst en arm fri. Med den hade hon klöst, rivit och slagit JJ.

En ensam kvinna kan strypa ihjäl en tjugoårig annan kvinna utan avvärjningsskador - om denna är medvetslös efter något slag mot huvudet eller fastbunden.
Men inte när offret är vaken och sparkar. Då måste mördaren ha hjälp av någon annan, annars uppstår avvärjningsskador.
Grannen uppfattade ljuden som sparkar, men om det var sparkar eller vad som åstadkom ljudet, vet vi inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in