Citat:
Ursprungligen postat av
OriginalBiceps
Alla normala har råd att gå till tandläkaren. Man har också råd med tandtråd, tandborste och tandkräm utan bekymmer.
Nej.
Alla ”normala” har inte råd att gå till tandläkaren idag, innan inflation och stigande (i vissa fall t.o.m. fördubblad bokostnader) räntor/höjda matpriser möjligtvis.
Jag har jobb, äger min bostad, lever inte i lyx på något vis, men hade jag behövt ett tandläkarbesök idag hade jag
inte haft råd.
Den buffert som en gång fanns har använts till fortsatt tak över huvudet och mat på bordet.
Tror knappast detta är något jag är ensam om i dagens Sverige.
OnT;
Däremot om det nu är så att familjen ”försörjer” sig via det sociala så hjälper dom till med tandläkarbesök.
Men när jag läser hur dessa personer levt får jag dock en känsla av att tandvård kanske inte är vad dom prioriterar högst på sin ”to do-lista” utan hellre går till allmänläkare för att få hjälp med i stort sett allt annat, och recept givetvis.
Har ff inte läst ikapp tråden sedan igår kväll, men i media står det endast att matriarken är tjackis, dvs att amfetamin är hennes grej.
Är det fråga om tjack från gatan så fattar jag att hon behöver besöka tandläkare efter ett tag, en tjackpundares mun är inte vacker.
Men det står också att familjen hade en ”generös inställning” till läkemedel, bl.a gavs dom andra barnen sömntabletter på kvällarna som ej var utskrivna åt dom.
Några av ungarna hade också diagnoser om jag minns rätt, så då är det väl inte omöjligt att tänka sig att hon helt enkelt knaprar deras Attentin/Elvanse?
En ”fördel” med dessa är att hungerskänslan helt försvinner, precis som med gatutjack.
Hon verkade ju vara rejält tjock för något år sedan för att sen plötsligt droppa rejält i vikt.
Kan ju vara att hon började med tabletterna för att gå ner i vikt, för att senare upptäcka att hon utvecklat ett beroende till dessa.
Dock ger dessa mediciner inte upphov till dålig munhälsa.