2023-04-04, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Är mamman influerad av sociala media och modediagnoser? Påstår att flera barn har npf (delvis en modediagnos), klär en dotter som pojke. Det är inne nu i amerikanska media att påstå att små barn är trans, de tvingar på barnen en annan könsroll än den biologiska redan tidigt och visar upp det på sociala media. Har mamman tagit efter dem för att synas?
Att klä sin dotter som en pojke behöver inte alls ha något med könsroll att göra. Flickan är fortfarande flicka och vad gäller kläderna så kan det vara i förnedringssyfte!!! Eller att hon inte fått nya kläder utan fått ärva passande av storebror???

Varför är det en trådsanning att mamman (och varför just hon???) skulle genom kläderna på flickan ha omvänt henne till pojke?????? VAR finns uppgiften om det specifika???
Citera
2023-04-04, 12:43
Medlem
urgentmessages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ättika säljs i glasflaskor och ingen ställer väl en glasflaska på en torktumlare med tanke på att risken är stor att vibrationer får flaskan att ramla ned och gå sönder

Nejdå, man kan köpa ättika i plastflaska på tex Clas Ohlsson
Citera
2023-04-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obmud
Att klä sin dotter som en pojke behöver inte alls ha något med könsroll att göra. Flickan är fortfarande flicka och vad gäller kläderna så kan det vara i förnedringssyfte!!! Eller att hon inte fått nya kläder utan fått ärva passande av storebror???

Varför är det en trådsanning att mamman (och varför just hon???) skulle genom kläderna på flickan ha omvänt henne till pojke?????? VAR finns uppgiften om det specifika???

Bara en spekulation, som mycket här! Baserat på hennes FB och alla "svårigheter" hon vill ha stöd för
Citera
2023-04-04, 12:50
Medlem
Vilka jävla vidriga föräldrar.

Hur kan man skada sitt barn, det är för mig ofattbart.

Kan det vart så att dom trodde det var någon hemkur eller någon form av straff som har gått fel.
Citera
2023-04-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgentmessage
Nejdå, man kan köpa ättika i plastflaska på tex Clas Ohlsson
Ja , såg det men själv tänkte jag bara på den hushållsättika man använder till inläggningar osv och inte det som köps som städättika
Citera
2023-04-04, 12:53
Medlem
urgentmessages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Fast nu är det året man fyller, barn födda år 16 började i höstas och barn födda år 17 börjar nu till hösten. Skolplikt sen några år redan från förskoleklass. Tidigarelade det från åk 1.
Ja, om hon är 7 nu så är hon född 2015 eller 2016
Citera
2023-04-04, 13:18
Medlem
Citat:
Ja , såg det men själv tänkte jag bara på den hushållsättika man använder till inläggningar osv och inte det som köps som städättika

Finns även i plastflaska på typ Willys, deras eldorado är i plastflaska.
Citera
2023-04-04, 13:19
Medlem
Citat:
Frågar de runt bland grannar kommer de flesta nog inte har en aning om hur många barn familjen har

På sin höjd har 2-3 barn setts till samtidigt utanför deras hus. Att de hade 6 barn är överraskande.
Citera
2023-04-04, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2023-04-02/flicka-holl-pa-att-do-av-attika--foraldrar-misstanks-ha-plagat-henne-i-flera-ar

Vad är det här för föräldrar? Någon som vet något mer om dem eller omständigheterna?

.............................

Länk till sammanfattning: (FB) Föräldrar i Eslöv förgiftar sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)

/Mod

Det är något som inte stämmer i beskrivningen här. Magsyra är extremt frätande pH 0,8 medan ättiksyra är mindre frätande pH 4,7. Har hon fått frätskador av ättiksyra borde dessa vara i mun och strupe och inte i magsäcken som klarar ett långt lägre pH. Vad har hon isf fått i magsäcken som gör att den måste opereras bort?
Citera
2023-04-04, 13:24
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Alla normala har råd att gå till tandläkaren. Man har också råd med tandtråd, tandborste och tandkräm utan bekymmer.

Nej.
Alla ”normala” har inte råd att gå till tandläkaren idag, innan inflation och stigande (i vissa fall t.o.m. fördubblad bokostnader) räntor/höjda matpriser möjligtvis.

Jag har jobb, äger min bostad, lever inte i lyx på något vis, men hade jag behövt ett tandläkarbesök idag hade jag inte haft råd.
Den buffert som en gång fanns har använts till fortsatt tak över huvudet och mat på bordet.
Tror knappast detta är något jag är ensam om i dagens Sverige.

OnT;
Däremot om det nu är så att familjen ”försörjer” sig via det sociala så hjälper dom till med tandläkarbesök.
Men när jag läser hur dessa personer levt får jag dock en känsla av att tandvård kanske inte är vad dom prioriterar högst på sin ”to do-lista” utan hellre går till allmänläkare för att få hjälp med i stort sett allt annat, och recept givetvis.

Har ff inte läst ikapp tråden sedan igår kväll, men i media står det endast att matriarken är tjackis, dvs att amfetamin är hennes grej.
Är det fråga om tjack från gatan så fattar jag att hon behöver besöka tandläkare efter ett tag, en tjackpundares mun är inte vacker.

Men det står också att familjen hade en ”generös inställning” till läkemedel, bl.a gavs dom andra barnen sömntabletter på kvällarna som ej var utskrivna åt dom.
Några av ungarna hade också diagnoser om jag minns rätt, så då är det väl inte omöjligt att tänka sig att hon helt enkelt knaprar deras Attentin/Elvanse?
En ”fördel” med dessa är att hungerskänslan helt försvinner, precis som med gatutjack.

Hon verkade ju vara rejält tjock för något år sedan för att sen plötsligt droppa rejält i vikt.

Kan ju vara att hon började med tabletterna för att gå ner i vikt, för att senare upptäcka att hon utvecklat ett beroende till dessa.

Dock ger dessa mediciner inte upphov till dålig munhälsa.

Citera
2023-04-04, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Nej.
Alla ”normala” har inte råd att gå till tandläkaren idag, innan inflation och stigande (i vissa fall t.o.m. fördubblad bokostnader) räntor/höjda matpriser möjligtvis.

Jag har jobb, äger min bostad, lever inte i lyx på något vis, men hade jag behövt ett tandläkarbesök idag hade jag inte haft råd.
Den buffert som en gång fanns har använts till fortsatt tak över huvudet och mat på bordet.
Tror knappast detta är något jag är ensam om i dagens Sverige.

OnT;
Däremot om det nu är så att familjen ”försörjer” sig via det sociala så hjälper dom till med tandläkarbesök.
Men när jag läser hur dessa personer levt får jag dock en känsla av att tandvård kanske inte är vad dom prioriterar högst på sin ”to do-lista” utan hellre går till allmänläkare för att få hjälp med i stort sett allt annat, och recept givetvis.

Har ff inte läst ikapp tråden sedan igår kväll, men i media står det endast att matriarken är tjackis, dvs att amfetamin är hennes grej.
Är det fråga om tjack från gatan så fattar jag att hon behöver besöka tandläkare efter ett tag, en tjackpundares mun är inte vacker.

Men det står också att familjen hade en ”generös inställning” till läkemedel, bl.a gavs dom andra barnen sömntabletter på kvällarna som ej var utskrivna åt dom.
Några av ungarna hade också diagnoser om jag minns rätt, så då är det väl inte omöjligt att tänka sig att hon helt enkelt knaprar deras Attentin/Elvanse?
En ”fördel” med dessa är att hungerskänslan helt försvinner, precis som med gatutjack.

Hon verkade ju vara rejält tjock för något år sedan för att sen plötsligt droppa rejält i vikt.

Kan ju vara att hon började med tabletterna för att gå ner i vikt, för att senare upptäcka att hon utvecklat ett beroende till dessa.

Dock ger dessa mediciner inte upphov till dålig munhälsa.

Snälla lila rara. Ska vi göra lite matte?

Ett tandläkarbesök går på runt 1200-1500 i snitt. Sköter man sina tänder så räcker det att gå vartannat år.

Man får 300 riksdaler per år i bidrag mellan 29-64 års ålder. Det ger en kostnad per besök på 600-900:-.

600/24=25
900/24=37.5

Du menar alltså att du inte kan spara 25-40kr/månad?

Jag är säker att du kan gå ut och hitta en pantburk om dagen. Det kommer täcka dina kostnader för tandvård. Använder man tandtråd och borstar 2ggr/dag så får de flesta aldrig hål.

Föräldrarna i fallet kan knappast räknas som "vanligt" folk dock. Gissar att deras gemensamma IQ knappt når upp till snittet.
Citera
2023-04-04, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Albino då eller hur tänkte du där?
https://morgonposten.se/2023/04/04/misshandelsmakarna-inkvist-i-eslov-daniel-och-jasmine/

En av hennes döttrar är ju åtminstone halvnegress.
Det ser man på mannens facebook.
Och där ser även kvinnan väldigt mörk ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in