2023-04-02, 02:13
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Drar till med Karlskrona, mest pga. tiggeri och Rosenbom.

Nix, fel stad.

5. Den efterfrågade orten har haft stadsrättigheter men förlorade dessa för ett bra tag sedan.

6. Man kan säga att staden återuppstod på en annan plats.
Citera
2023-04-02, 04:21
Medlem
Nya Lödöse då
Citera
2023-04-02, 04:34
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Nya Lödöse då

Du är mycket nära, men du får åka upp för älven en liten bit.
Citera
2023-04-02, 08:04
Medlem
DeValeras avatar
Om vi går igenom ledtrådarna igen så tror jag nog att ni löser det snabbt. Vi befinner oss i Sverige, i en av Sveriges äldsta städer som dock inte är en stad längre, men väl en tätort. Stadens funktion togs över av en annan plats och en ny stad byggdes där. Den har haft varvsverksamhet som lades ned i mitten av 80-talet. Med tiggeri menas att staden hade ett kloster med tiggarmunkar.
Citera
2023-04-02, 08:59
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Om vi går igenom ledtrådarna igen så tror jag nog att ni löser det snabbt. Vi befinner oss i Sverige, i en av Sveriges äldsta städer som dock inte är en stad längre, men väl en tätort. Stadens funktion togs över av en annan plats och en ny stad byggdes där. Den har haft varvsverksamhet som lades ned i mitten av 80-talet. Med tiggeri menas att staden hade ett kloster med tiggarmunkar.
Sigtuna
Citera
2023-04-02, 10:56
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:

...Kungälv...gamla Kongahälla..?
Citera
2023-04-02, 15:01
Medlem
Lödöse
Citera
2023-04-02, 15:14
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Lödöse

Rätt. Du vinner en båttur på Göta älv mellan Trollhättan och Göteborg med stopp i Lödöse. Frågan över till dig!

Hade tre varv i början av 1900-talet, sista varvet Lödese varv lades ned 1985. Åker man uppströms på Göta Älv från Göteborg, Nya Lödöse så hamnar man i Gamla Lödese / Lödöse.
Senast redigerad av DeValera 2023-04-02 kl. 15:54.
Citera
2023-04-02, 15:26
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Lödöse

Snyggt!

Jag var så säker på att Kungälv var rätt att jag inte brydde mig om att googla utan snarare börjat fundera på ny fråga!
Citera
2023-04-02, 17:19
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Snyggt!

Jag var så säker på att Kungälv var rätt att jag inte brydde mig om att googla utan snarare börjat fundera på ny fråga!

Du är inte ensam Tänkte det måste vara Kungälv när jag såg ditt svar Här lär man sig alltid något nytt..
Citera
2023-04-02, 17:21
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Du är inte ensam Tänkte det måste vara Kungälv när jag såg ditt svar Här lär man sig alltid något nytt..

Mindre säker skulle jag såklart kollat upp tiggarmunkarna... .
Citera
2023-04-04, 02:08
Medlem
Citat:
Rätt. Du vinner en båttur på Göta älv mellan Trollhättan och Göteborg med stopp i Lödöse. Frågan över till dig!

Hade tre varv i början av 1900-talet, sista varvet Lödese varv lades ned 1985. Åker man uppströms på Göta Älv från Göteborg, Nya Lödöse så hamnar man i Gamla Lödese / Lödöse.
Tack
Då reser vi vidare. Ny stad
1. Sitt lands kanske sjätte störst kommun brukar dock ej tas
med på listor då den betraktas som en del av huvudstaden
2. I.kommunen finns ett vattenfall och bredvid det en klippa känd som självmordsklippan. Här.kunde man förr bli fotograferad innan självmordet fotot sändes senare till anhöriga
3. I nära anslutning fanns ett hotell numera museum där många firade sin sista kväll för att dagen därpå gå över på andra sidan sjön och hoppa från klippan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in