2023-04-03, 15:45
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
En kollega glömde sätta igång värmen till verktygen på ett pressgjuteri en natt så att de skulle vara varma tills dagskiftet började. 14 maskiner hade produktionsstopp i 2 timmar för att värma verktyg. Runt 40 000:- per maskin pga produktionsstopp och det blir över 1/2 miljon i kostnad sammanlagt. Han jobbade kvar som ingenting.
Fast kostade det så mycket eller var det bara en teoretisk kostnad, dvs total omsättning genom antalet timmar på året? Det är ju först om 100 procent av all produktionskapacitet är uppbokad och det för lång tid framåt som det verkligen börjar kosta mycket genom inkomstförlusten.
Citera
2023-04-03, 15:48
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjenaMorsHej
Vi har fixpack (Plastbehållare) redo i frysen med två bananer i varje för just denna glassen, de jag inte visste var att jag trorde man kunde köra rakt från frysen utan att behöva tinna det. Planen var att köra banan först till bra konsistens o sedan tillsätta vaniljglass o hasselnötkräm efteråt o köra igen på mixning programmet för att inte maxa pacojet behållaren. Så de var bara banan bitar i pacojeten, så när ja körde programmet o tror där de slog för grovt för maskinen. Annars nu läst i efterhand så ska man vanliga fall ha nåt typ av vätska när man kör djupfrysta grejer i pacojeten.

Aa hoppas de var bara det som tog skada men de verkade som det för maskinen funkade efteråt. Kunde köra vanlig glass under service med den trasiga kniven. de var inner knivfästet som man sätter i pacojeten där de brände som tog skada på kniven. Svårt o förklara exakt men hoppas de förstås.

Jag är ledig imorgon men inte hela köksgänget, så några kommer se mitt stora misstag jag gjorde i helgen. Jag vill mest bara glömma bort nåt hände. Skäms så grovt.

Vi har en Pacojet 2 Plus, så ingen inbyggd frys vad jag vet om

Du har alltså inte berättat för någon att maskinen kanske är paj och behöver service? Även om du kört lite annat som funkat efteråt. Nån annan stackars sate som kanske inte ser något har hänt och får samma skit som du, men jag antar att då har du klarat dig. Förutom ditt samvete då.
Citera
2023-04-03, 17:11
Medlem
jamesbondes avatar
Det där var väl inget. Jag körde sönder ett verktyg till en hydraulpress (glömde en passbit) - kostade 500 000 att laga. Men tyvärr resulterade det varken i befordran eller sparken.
Citera
2023-04-03, 17:13
Medlem
sonicyouthzs avatar
En kompis slarvade bort en nyckelknippa till flera bostadsrätter. Säkert 100 dörrlås behövdes bytas ut. Vet inte vad kostnaden blev, men det känns dyrt
Citera
2023-04-03, 17:20
Medlem
Citat:
Jobbar i restaurangbranschen som kock. Denna helg så tänkte ja göra våran hasselnötbanan glass i pacojeten strax innan service dax, öppnar frysen o plockar ut banan som används till glassen. Lägger ner banan bitarna i sån pacojet behållare. Redo att starta programmet på vanlig glass mixning. Här vet jag inte vad jag tänkte, pacojeten klarar inte av helt stenhårda frysta bitar och de fick ja lära ganska snabbt här. Maskin låter konstigt o jag avbryter såklart programmet. Då när ja drar bort behållaren o de rycker lite grann så har själva kniven till pacojeten slagit sig o bränt sig där man fäster kniven i pacojeten. O så som jag vet redan då känner jag stor klump o fy fan vad jag skämdes o mådde dåligt då jag visste att pacojet är en sån dyr maskin kostar mellan 50-75k. Pacojeten funkar men kniven gick sönder, håller tummarna att inte nåt mer gick sönder. Jag i efterhand vet att jag gjorde sånt extremt stort misstag o skäms nu över att gå till jobbet. Vet inte vad ja ska göra. Alltså kände jag behövde bara skriva ut mig lite. Detta är lätt de värsta jag gjort extremt korkat känner jag mig efteråt nu.

Har ni gjort något liknande misstag så skriv gärna eran historia så jag kan relatera lite fö de behövs nu.

Enda gången du ska skämmas i detta är bär du berättar vad som hänt i en ”inlindad” version.

Gå till ägaren o säg vad som hänt, kniven pallade inte trycket, ta på dig självförtroendet.
Citera
2023-04-03, 17:23
Medlem
Kostar maskiner/stopp hundratusentals kronor så kan man räkna med att dom drar in minst samma summa när de fungerar som de ska.

o pengar är så jävla överskattat, speciellt som knegande löneslav.

Med andra ord SKIT I DEN DÄR JÄVLA MIXERMASKINEN.

Jag är iaf glad att den är trasig, du borde ringa till chefen och skrika åt han att han är lurad som har köpt skit grejer som går sönder av en banan.

edit googlade på skithelvetet och enligt beskrivning ska sörjan man purear helst vara -22 grader, kanske att bananen var för varm istället för kall? Eller så hade nån annan tagit sönder den innan dig?

GOOGLE:
"Hur fungerar Pacojet?

En ny prägel på kreativ matlagning.

Välj ut färskt kött, fisk frukt eller grönsaker av hög kvalitet och placera i en rostfri Pacojet-bägare.
Lägg till dina utvalda ingredienser och fyll upp med valfri vätska.
Ställ bägaren i frysen i minst 24 timmar. Optimal temperatur vid pacossering är -22°C.
När det sedan är dags att använda den, placera bägaren i Pacojeten, välj antal portioner och tryck “Start”.

Med hög noggrannhet roterar Pacojetkniven med 2000 varv per minut och skivar mikro-tunna skivor ur det frusna innehållet vilket resulterar i en ultra-fin textur. Oanvänt innehåll i bägaren förblir homogent infryst och kan användas när det passar dig.

“Pacossering” = processa frysta livsmedel utan att först tina dem."
Senast redigerad av Arabchick 2023-04-03 kl. 17:33.
Citera
2023-04-03, 18:03
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Va lugn det är sånt som händer.

Känner folk som kört sönder maskiner för ganska många miljoner och det har inte varit några problem.

Sant!
Men upprepas det så blir dom som regel omplacerade till arbeten där dom inte kan åstadkomma så dyra skador.

Vet personer som fått omplacering till Städare , markrenhållare och dom får inte köra ett enda motorfordon utom nån elmoppe möjligen.

Att en olycka händer är en sak men det går inte ha personal som ständigt orsakar skador på maskiner och fordon för stora belopp pga slarv, oansvarighet osv
Citera
2023-04-03, 18:36
Medlem
Citat:
Jobbar i restaurangbranschen som kock. Denna helg så tänkte ja göra våran hasselnötbanan glass i pacojeten strax innan service dax, öppnar frysen o plockar ut banan som används till glassen. Lägger ner banan bitarna i sån pacojet behållare. Redo att starta programmet på vanlig glass mixning. Här vet jag inte vad jag tänkte, pacojeten klarar inte av helt stenhårda frysta bitar och de fick ja lära ganska snabbt här. Maskin låter konstigt o jag avbryter såklart programmet. Då när ja drar bort behållaren o de rycker lite grann så har själva kniven till pacojeten slagit sig o bränt sig där man fäster kniven i pacojeten. O så som jag vet redan då känner jag stor klump o fy fan vad jag skämdes o mådde dåligt då jag visste att pacojet är en sån dyr maskin kostar mellan 50-75k. Pacojeten funkar men kniven gick sönder, håller tummarna att inte nåt mer gick sönder. Jag i efterhand vet att jag gjorde sånt extremt stort misstag o skäms nu över att gå till jobbet. Vet inte vad ja ska göra. Alltså kände jag behövde bara skriva ut mig lite. Detta är lätt de värsta jag gjort extremt korkat känner jag mig efteråt nu.

Har ni gjort något liknande misstag så skriv gärna eran historia så jag kan relatera lite fö de behövs nu.
Kollegan på jobbet har rekordet på vår avdelning, klantig tabbe för drygt 10 miljoner.
Mitt rekord ligger långt under medel än så länge strax under 200k.
Vet ej om det är någon tröst men känner igen känslan.
Citera
2023-04-03, 19:03
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Vem var det som körde sönder Ringhals 4 så att det blev stopp i mer än ett halvår? Där kan man snacka om ett misstag som kostar pengar.

Kan inte bli dyrare än den kvarglömda dammsugaren i Ringhals 2:

1,8 miljarder kr

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-nytt-karnkraftsfiasko-bortglomd-dammsugare-kostade-ringhals-1-8-miljarder
Citera
2023-04-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
En kollega sket i att sätta upp skyltarna på vägarbetet han var ansvarig för. Trafikverket på kontroll. Företaget fick vite på 1 000 000.

På något konstigt sätt blev han driftchef istället efter det.

Så du ska nog se att det löser sig på ditt jobb också. Vem vet du kanske blir kökschef efter det här?

Många mellanchefer eller ”arbetsledare” var odugliga i verksamheten. Ibland vet man inte var man ska placera dem. Däremot ofta lite charmiga och trevliga, och vissa med riktigt brun tunga också. Jag har sett för många, och hört om för många för att det inte ska ligga något i det. Vissa har jag misstänkt för teater också, då jag vet att de ville dit.

OnT: Förstår att det inte är skitroligt, men tycker du ger dig själv för mycket stryk. Sådana hiskeliga pengar är det inte, speciellt om det bara är knivarna. Mänskliga faktorn och sådant som händer. Sen lär man sig oftast något av det också. Försäkringarna brukar vara värdelösa, med avskrivningar och självrisker tyvärr. Men har du en riktig Hitler till arb.givare eller är du alltid så hård mot dig själv? Försök att dämpa självkritiken lite. Klart man ska bry sig, men inte gräva ner sig. Det tjänar ingenting till.
Citera
2023-04-03, 19:57
Medlem
Nikets avatar
Citat:

När Ringhals servades brände man sönder en kondensor. Det kostade säkert 100 miljoner !
Citera
2023-04-03, 20:30
Medlem
carminaburanas avatar
En släkting till mig driver ett företag. Han fick in en stororder som skulle generera väldigt mycket pengar.
Denna order var beroende på en leverantör till släktingen. Ett recept kan man säga. Leverantören ändrade en komponent i receptet utan att meddela släktingen. 3 månader senare började produkter få klagomål från kunder. Ingen kunde förstå vad som var fel, och prover för flera miljoner gjordes. Till sist upptäcktes felet, och produkter värda mellan 25-30 miljoner fick återkallas omedelbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in