2023-03-31, 22:05
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Australien

...kanske inte samma kontinent som Rörstrand...
Citera
2023-03-31, 22:22
Medlem
TheComebackKids avatar
6) Idag en halvointressant industristad med drygt 50k invånare - omkring 700 - 800 BC en maktfaktor i östra Medelhavet. Omkring 500 BC kom man att underordna sig den stad som idag är landets huvudstad.
Citera
2023-04-01, 00:31
Medlem
TheComebackKids avatar
Kanske är svårare än jag föreställer mig... likväl deadline innan bollen drar igång 13.30 i morgon...

6) Rebus; (med annorlunda stavning); något värmande (eller bara snyggt) runt halsen + snubbe från SÖÖÖÖÖÖÖÖööööder.

(not an ol´aussie - RIKTIGA söder, en lirare som bor på Ringvägen i något slitet samt klämmer ett par på Gröne Jägaren. Jo, han finns, även om armén av regnbågsreklamare och PK-nomenklatura nästan helt tagit över.).
Citera
2023-04-01, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Kanske är svårare än jag föreställer mig... likväl deadline innan bollen drar igång 13.30 i morgon...

6) Rebus; (med annorlunda stavning); något värmande (eller bara snyggt) runt halsen + snubbe från SÖÖÖÖÖÖÖÖööööder.

(not an ol´aussie - RIKTIGA söder, en lirare som bor på Ringvägen i något slitet samt klämmer ett par på Gröne Jägaren. Jo, han finns, även om armén av regnbågsreklamare och PK-nomenklatura nästan helt tagit över.).
halsdukekenbrat
Citera
2023-04-01, 11:27
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

En felstavad schal och en söderkis i östra Medelhavet gör att jag svarar Chalkis.
Citera
2023-04-01, 13:13
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
En felstavad schal och en söderkis i östra Medelhavet gör att jag svarar Chalkis.

Snyggt! Och vi hann före 13.30, good. En av de gamla mäktiga stadstaterna (koloniserade områden så långt västerut som Sicilien). Under Atens styre fr 506 BC. I övrigt självförklarande leads.

Den implicita leaden i början var att "sarkasm" är ett ord från grekiskan...

En souvlakitallrik samt frågan till Limma skinkbit!

EDIT; Slarvat lite - "gamla staden" kallas Castro, samt den första stora kolonin av judar i Europa, var ju knappast några självklarheter
Senast redigerad av TheComebackKid 2023-04-01 kl. 13:17.
Citera
2023-04-01, 14:12
Medlem
Limma skinkbits avatar
Okej, då kör vi.
1. Populär turistdestination.
2. Nej vi ska inte till Budapest.
3. Ledtråden Hawaii kanske mer förvirrar än leder rätt?
Citera
2023-04-01, 15:51
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Okej, då kör vi.
1. Populär turistdestination.
2. Nej vi ska inte till Budapest.
3. Ledtråden Hawaii kanske mer förvirrar än leder rätt?

Troligen fattar jag ledtrådarna helt galet men drar likväl till med Slăntjev Brjag (Sunny Beach)..?
Citera
2023-04-01, 16:18
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Troligen fattar jag ledtrådarna helt galet men drar likväl till med Slăntjev Brjag (Sunny Beach)..?

Fel hav, rätt kontinent.

4. Siffran två på det lokala språket ger en del av namnet på staden.
Citera
2023-04-01, 16:29
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Fel hav, rätt kontinent.

4. Siffran två på det lokala språket ger en del av namnet på staden.

Azorerna och Kanarieöarna brukar ju kallas Europas Hawaii, kanske nått lokalt språk.. drar till med Angra do Heroísmo?
Citera
2023-04-01, 16:55
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Azorerna och Kanarieöarna brukar ju kallas Europas Hawaii, kanske nått lokalt språk.. drar till med Angra do Heroísmo?

Fel.
4b. Förtydligande: Hela landets officiella språk.
Citera
2023-04-01, 19:39
Medlem
Limma skinkbits avatar
Nu tar ni det.

5. Senaste säsongen av Mästarnas mästare ger oss landet.
6. Kallas ibland Lilla Dubrovnik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in