2023-04-01, 12:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Fast det där är inte riktigt sant.
Hon hade flera andra vänner, studiekamrater från Komback som hon brukade umgås med. Men J var väl den med flest gemensamma intressen, party, hattaxter som de kunde skratta åt tillsammans osv.
Det finns att läsa i förundersökningen.
Enligt M själv, upplevde hon J som den som fick henne att känna sig sedd och omtyckt. Att vi kan se att hon även hade andra vänner, betyder inte att M uppfattade dem som likvärdiga.
Citera
2023-04-01, 12:52
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Hur mycket drack M den kvällen?
Det är vad jag vet, inte exakt fastslaget.
Hon hade en BIB vin, som det vittnas om lite olika men 2-3 glas på förfest hos JJ.
Hur stora glasen var och hur mycket dom var påfyllda är osäkert.
Två drinkar med vardera 6 cl sprit inne på Nöjet.

Om MH drack någon alkohol på bilresan ifrån Göteborg på Lördagen har jag inte sett något om
men du frågade ju ang. kvällen.
Senast redigerad av Romper 2023-04-01 kl. 12:57. Anledning: .
Citera
2023-04-01, 12:52
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag utgick från att de får psykologhjälp i fängelset. Det kallas ju ändå för kriminalvård. Men det kanske inte är så.

J har ju uppenbarligen både narcissistiska och psykopatiska drag och kommer troligen alltid ha problem med relationer och manipulera sin omgivning. Men jag tror att det med hjälp av terapi (om J är villig) kan gå att komma åt det enorma hatet som hon byggde upp inom sig. J verkar som förblindad av det. Det kanske inte hade behövt sluta med mord om någon vuxen fått insyn i hennes känsloliv. Men det är förstås bara spekulation.

Det tror jag stämmer, att J behövt hjälp med sina aggressioner. Hatet hon kände mot T måste bottnat i något, rivalitet, avund. Och hon kunde inte hantera de känslorna, lika lite som andra mördare.
Citera
2023-04-01, 12:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag tror inte ett dugg på att M sov när Tove dog
Mordet var planerat av JJ sedan tidigare och M var införstådd i planen. Den aktuella kvällen kom Tove till Nöjet utan pojkvännen, utan tvillingsyster el någon annan spec nära vän. Därmed blev hon ett enklare offer och tillfället gjorde mördaren. JJ såg sin chans att verkställa planen o hon började med att slå till Tove. Senare under natten skickar hon in M på Nöjet för att kolla upp så att Tove ff är kvar och att hon inte träffat någon som hon kanske kommer ha sällskap med hem på natten. Sedan väntar dom bara ut henne och tar med henne hem till JJ. Under vänskapliga förhållanden
Väl inne i lgh slår båda två ner Tove i badrummet. M håller ner Toves armar mot golvet och JJ sitter på Toves bröstkorg och tar strypgreppet
Resten vet vi
Att MH överhuvudtaget kan äta hamburgare efter Toves död är något förbryllande men kanske det förklarar att hon faktiskt har ett funktionshinder
Om jag inte minns fel så hittade man spår i MHs blod av ADHD medicin
I Ms fall yrkar åklagaren på fängelse i 18 år och jag tycker att det är ett långt straff i hennes fall
Ett annat omtalat fall är Åmselemorden i slutet av 80-tal början 90-tal (??) där den unga kvinnan dömdes till 2 års fängelse. Hon ansågs inte ha en egen vilja utan var medföljaren i dom brutala morden
När Åmselemordet begicks var synen på män och kvinnor mer traditionell än idag och nu är ingen man inblandad. Således finns det ingen given syndabock för den kvinnliga ondskan som JJ och MH representerar.
Citera
2023-04-01, 13:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det har inte framgått om bilen stod på eller inte, så här får vi gissa.

Det mest logiska är väl ändå att man inte vill göra väsen av sig, och stänger således av bilen så inte omgivningen ska notera vad man håller på med. Eller tror du att J drog igång bilen så M inte skulle frysa när hon skulle sova?

Trist att du antingen är så ofantligt korkad, eller framställer dig själv som så ofantligt korkad, så att du inte ens klarar av att förstå att bilen kan ha stått på av den enkla anledningen att JJ bara inte stängde av den, eller av en massa andra anledningar. Men du är inte intresserad av sanningen. Du är bara intresserad av att bevisa dina egna förutfattade meningar. Det är ett som är säkert.

Citat:
Det är inte första gången en misstänkt skyller på fylla/sömn för att slippa ta ansvar. Det är ett välbekant mönster man ofta ser i förhör. Just M s förhör är i många avseenden orimlig och när hon dessutom ljuger utredningen igenom så blir det svårt att ta hennes tupplurar på allvar. Speciellt när dom infaller i kritiska moment.

Trist att du antingen är så ofantligt korkad, eller framställer dig själv som så ofantligt korkad, så att du inte ens klarar av att förstå att om du bygger alla dina "argument" på att allt MH säger är lögn, så betyder det att om hon sagt att hon var vaken och var med vid mordet och höll i Toves händer, så skulle det inte vara sant. Eftersom allt hon säger är lögn, enligt dig. Men så är det inte. Återigen är det du som antingen är så ofantligt trög att du inte fattar att mycket av det MH sagt visat sig vara sant, eller så är ljuger du mer än JJ och MH tillsammans.

Citat:
Ett icke kritiskt moment var ju när hon blev avsläppt av J när allt var över. Hon borde ju varit helt slut. Men då håller hon sig vaken 1 timma och spelar spel. Märkligt va, hur pigg hon blev helt plötsligt?

Ja, det håller jag med om låter märkligt. Å andra sidan så är jag, till skillnad från dig, öppen för förklaringar som kan tänkas vara rimliga. Men du, vet vi säkert, kommer aldrig ens undersöka den möjligheten. För du är inte intresserad av sanningen.
Å andra sidan så ljuger ju MH om allting enligt dig. Alltså måste det vara en lögn att hon var vaken en timme efter hon kom hem, det är ju dessutom märkligt, eller hur, så det kan inte vara sant. Eller hur ska du ha det. MH ljuger när det passar dig att hon ljuger och hon talar sanning när det passar dig att hon talar sanning?
Senast redigerad av trngw 2023-04-01 kl. 13:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja det var ett bra inlägg ”Sybel”” skrev.

Men är det inte så att en så pass lättstyrd person som M framstår som - faktiskt också är en farlig person? En person som går att förmå till vad som helst?

Att J är farlig och kommer sitta inlåst länge är rimligt. Men en person som M som går att dra med på planer att klå upp någon efter besöket på ”Nöjet”, att M spanade efter offret och kanske deltog i att lura med sig offret till en lägenhet - är inte bra.
Dessutom deltog faktiskt M mycket aktivt i att forsla bort och gömma kroppen - och nekade därefter i många veckor. Trots att hon inte påverkades av J en enda gång under häktestiden.

Det må vara J som varit mest drivande - men det gör inte M utan skuld. Hon är i högsta grad en farlig person eftersom hon saknar moralisk kompass att inte delta och dessutom har styrkan att ljuga i så många veckor efteråt.

Du drar upp en väldigt viktig aspekt som även rätten tittar på. Gjorde M s insats det möjligt att genomföra mordet? Även om rätten kommer fram till att J kan ha utfört själva mordet på egen hand så kan skuldbördan delas mellan J och M om dom anser M gjort det möjligt för J att mörda T.

Jag tror att rätten resonerar som så, att M borde haft vetskap om att J utgjorde en fara för T. M har hört hatsången, hon har hört att J önskar livet ur T, hon visste om planen om mordbranden och hon var delaktig i gruffet inne på Nöjet.

I bästa fall för M s del tror jag det landar i gravfridsbrott och medhjälp till mord. Men det kan lika gärna landa i mord med likgiltighetsuppsåt.
Citera
Medlem
Någon som kan säga något om reaktionen ifrån JJs föräldrar under rättegången? Hur såg de ut?

Undrar själv hur fasen man bemöter en mördares föräldrar
Citera
2023-04-01, 13:10
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så det är det inte på något vis kontraintuitivt att gömma en kropp för någon som man tidigare delat mordbrandsplaner med och som man typ 30 minuter senare visar kroppen för? Inte på något som helst vis? Är du säker på att du tänkt igenom det här?

Varför skulle det var kontraintuitivt?
Jag är helt övertygad om att jag har tänkt igenom och förstår situationen och hur och varf en människa skulle kunna tänkas agera långt mycket mer än dig.

Citat:
Korrekt, ingen vet exakt hur det gått till. Det är dock fullt möjligt att göra antaganden med de fakta som ligger på bordet. Och dessa pekar med all önskvärd tydlighet att M ljuger skjortan av sig.

Du kan göra ett enda antagande. Jag kan se flera olika möjliga antaganden. Där är skillnaden mellan dig och mig. Jag ser möjligheterna, du gör det inte.

Citat:
M:s, såklart. Hon påstod i rättegången att hon inte berättade för polisen för att hon hade bortträngda minnen, men att dessa minnen återvände efter ett tag. Av en ren händelse sammanföll denna tidpunkt med att J pekat ut M som deltagande i bilresan. Men du ser inget skumt i detta? Hon är sanningsenlig?

Varför skulle jag se något skumt i det mycket väl kända faktum att minnen återvänder när man blir påmind om dem? Hur slut i huvudet är du egentligen?
Är din hjärna på riktigt så handikappad att du själv aldrig upplevt att du fått tillbaka ett minne när någon annan pratat om en händelse du glömt?

Citat:
Stopp och belägg. Varför pratar du alkohol? M sa inte att minnesförlusten berodde på alkohol, utan för att det som hände var "traumatiskt". Hennes hjärna "blockerade hennes minnesfunktion". Men sen "återvände" minnena. Missade du den biten?

Jaha, så nu är MH expert på minne och allt hon säger måste vara exakt så som hon säger och kan inte vara på något annat vis? Intressant.
Hade MH druckit alkohol?
Varför tror du att jag nämnde alkohol?
Hur slut i huvudet är du egentligen?

Skärp till dig. Idiot.
Citera
2023-04-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
När Åmselemordet begicks var synen på män och kvinnor mer traditionell än idag och nu är ingen man inblandad. Således finns det ingen given syndabock för den kvinnliga ondskan som JJ och MH representerar.

Och då menar du att domarna i Åmselsemorden handlade om ett genusperspektiv dvs att kvinnan "bara" fick 2 års fängelse pga att hon var kvinna? Eller hur menar du?
Citera
2023-04-01, 13:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Hur mycket drack M den kvällen?

Finns det en möjlighet att hon kan ha druckit så mycket att hon till följd av alkoholen varit så berusad att hon fått minnesluckor. Är IMO frågan du bör ställa.
Citera
2023-04-01, 13:11
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

I fallet med flickan Yara dömdes kvinnan till livstid men inte mannen.
I fallet Möller fick båda livstid för mord trots att JM inte ens var inne i huset när mordet skedde.
I fallet med lanbrukaren Göran som mördades i Törlösa av dotter och pojkvän fick båda lika långa 18-åriga straff för mord.
Så riktigt att mannen alltid anses vara syndabock när det är två inblandade stämmer inte riktigt alltid, men ofta.

Som du mycket riktigt påpekar finns ingen inblandad manlig person här, vilket onekligen gör det hela unikt. Vissa försöker väl se den undergivna M som mer ”kvinnlig” och den handlingskraftiga J som mer ”manlig” i relationen dem emellan. Sannolikt därför som många postare här lättare identifierar sig med hur M kan ha tänkt och känt.

Dock har både J och M har gemensam begått onda brottsliga handlingar och ska, i mitt tycke, därför dömas till fängelstraff båda två. Svårt att säga med hur många straffårs skillnad eller ens om det ska vara någon skillnad på straffen?
Citera
2023-04-01, 13:16
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då jag hör till tvivlarna, borde ditt inlägg adresserats till de tvärsäkra förnekarna. 🙃

Det ligger en hel del i vad du säger.

Men tvivlarna har förnuft, och dessa kan man hjälpa komma till mer insikt.

De tvärsäkra förnekarna däremot ...

Kort och gott är det ju så att det kan hända en hel del i en bostad som den som ligger och sover i ett annat rum i andra änden av även en mindre bostad, inte märker ett skvatt av.

Samma visa med sömnen, att gå in i och ut ur sömn om och om igen är inget märkligt, särskilt inte under den inledande fasen av sömnen. Hade MH lämnats att sova i mer än 30 minuter i sträck, så hon gått in i en fas av djupsömn, då hade det kunnat se annorlunda ut. Men istället så hoppade det fram och tillbaka och hon kom aldrig in i djupsömn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in