2023-03-31, 18:04
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Det är väl knappast en konflikt som går jämföra med vad som sker idag dock? Det är Finland och Sverige som lägger sig i andra staters konflikter.

Det var Ryssland som krävde att Sverige och Finland skulle ingå i en rysk intressesfär. Detta skulle i praktiken innebära att Sverige och Finland i praktiken skulle förlora möjligheten att föra sin egen politik och i förlängningen skulle bli ryska lydriken.
Lite tillspetsat kan man säga att Ukraina även utkämpar Sveriges och Finlands krig.
https://www.expressen.se/ledare/lat-inte-putin-gora-sverige-till-en-rysk-intressesfar/

Citat:
För det som sker i Ukraina är ett proxykrig mellan USA och Ryssland. Det är inte vår konflikt, i synnerhet inte när vi inte ens kan forma vår egna uppfattning om det för att bakgrunden till konflikten ljugs det om för oss och det har ljugits om det från början till slut.
Som sagt ovan så utkämpar Ukraina hela den fria världens krig, att västmakterna hjälper denna nation som enbart ägnar sig åt självförsvar är helt i enighet med FN-stadgan.
Citat:
Jag gillar inte när någon ljuger för mig, gillar inte när någon försöker lura mig! Gillar inte när vi blir lurade att förstöra för oss själva, som allt skit maktintressen gjort mot oss vanliga människor under allt för lång tid!
Nu tror jag att det är du som lurat dig själv.
Citat:
T.ex. judarna som suger ut oss ekonomiskt samtidigt som de berikar sig själva allt mer, hjärntvätt som gjort att vi ska tro att massinvandring och all annan subversiv skit skulle vara bra för oss, så har de skapat splittring mellan oss vanliga människor genom den mediala makt de äger. Räcker det aldrig liksom? Det räcker för mig nu.
Nu förstår jag inte vad den mosaiska befolkningen har med konflikten i Ukraina.
Ifall Ryssland delar dina farhågor så vore det logiska att göra ett nytt Syrien av *Israel och inte spilla krut på Ukraina.
Senast redigerad av borriz 2023-03-31 kl. 18:07.
Citera
2023-03-31, 18:09
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Alternativet är att avveckla Nato, isolera USA och arbeta för Sveriges och Europas intressen, som varken är amerikanska eller ryska. Den enda anledning att få in oss i Nato är att använda oss som bondeoffer i USA:s aggressioner. Vi har exakt noll intresse av att användas på det sättet, och enormt intresse av att omöjliggöra att det sker.
Du tycker väl att vi skall lita till neutraliteten, som tjänade Danmark och Norge så väl 1940.
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Decimaltal skrivs med komma på svenska, rättade ditt amerikaniserade inlägg.
Versionsnummer skrivs med punkt.
Citera
2023-03-31, 18:10
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Stämmer inte det? Går vi med i NATO lär vi väl hamna på målkartorna i Kreml.

/Captain Obvious

Och det tror nu muslimer att vi inte varit innan?

Snacka om att vara helt naiv (om man inte trollar för pengarna eller sin religion). Det är ju helt uppenbart att vi haft kärnvapen inställda på svenska städer som mål sedan decennier tillbaka. Det är dock först nu med medlemskap i NATO som vi själva och Finland får tillgång till denna kärnvapendoktrinen och makten.

Sedan gällande att Putin skramlar med kärnvapen; det gör han mot ungefär 20 länder 30 gånger i veckan.
Citera
2023-03-31, 18:17
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Sverige har alltid funnits där, precis som alla andra länder som är strategiskt viktiga i förhållande till Rysslands imperialistiska territoriella expansionsbehov.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vi har varit ett mål för ryska kärnvapen sedan 1950-talet. Läs. Bilda dig.
Och genom ett NATO-medlemskap försvinner vi från kartorna. Korrekt uppfattat?
Citera
2023-03-31, 18:20
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Det har jag mycket svårt att tro, men vad som helst kan, teoretiskt sett, hända.

Invändningen jag har, som är reell och som tål att upprepas hur många gånger som helst i den här tråden (tydligen), är dock att man inte ska tro att vi aldrig varit mål för ryska eller sovjetiska kärnvapen tidigare, och att ett eventuellt NATO-medlemskap innebär att vi blir det. Vi har alltid varit ett mål, och kommer att förbli ett mål även framgent (även om målområden, antal stridsspetsar o.s.v. kan förändras i rysk strategisk och taktisk planering, baserat på NATO-medlemskapet).
Citera
2023-03-31, 18:21
Medlem
I samband med att vi går med i NATO och ryssland hotar oss så blir dom ett legitimt mål för oss. Sålunda vidhålls terrorbalansen så ryssen borde i sammanhanget sy igen käften. Ingen räds deras genomkorrupta och bevisat infantila armé.
Citera
2023-03-31, 18:24
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Innan Ryssland anföll så var Ukraina korrumperat av judar och andra. Ukraina är ett skitland.

Fast nyss så hävdades ju att det var en massa nazister i Ukraina som styr landet, och hävdas ju fortfarande officiellt att av-nazifieringen är den stora anledningen till att fortsätta kriget?

Hur skall ni ha det?

Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Jag skiter i vad som händer i Ukraina. Det är inte vårt land. Inte vårt folk. Sverige och svenskarna är vad jag bryr mig om och går vi med i NATO så kommer vi bara bli en liten bricka i ett spel vi inte behöver spela. Det är inte svårare än så.

Även om du inte bryr dig om andra länder, så borde du ju kunna ta lärdom av det hela; hade Ukraina hunnit gå med i NATO innan så skulle ryssarna aldrig vågat anfalla, och de hade sluppit kriget.

Detta borde du ju kunna förstå är orsaken till att både Finland och Sverige ansökt om NATO-medlemskap. Dessa hot som Ryssland kör nu via ambassaden kommer de bara att kunna hålla på att härja med så länge vi står utanför NATO. Inte när vi väl kommit med.
Citera
2023-03-31, 18:28
Medlem
Citat:

Nej, varför tror du det. NATO-medlemskap är ingen magisk formel som förändrar hotnivån i världen, men NATO-medlemskapet är en garanti för att vilket land som helst i alliansen kan räkna med hjälp vid en invasion från Ryssland.
Citera
2023-03-31, 18:41
Medlem
Tranquility Bass avatar
För ryssarna har Sverige varit ett legitimt mål sedan 40-talet/50-talet så vad är nytt? Ryssarnas inställning kommer inte ändras i och med att vi går med i NATO och för den som är intresserad så rekommenderar jag att läsa om sovjetiska anfallsplaner mot Sverige under Kalla kriget. Passa även på att läsa om Sveriges dito i förebyggande syfte.
Citera
2023-03-31, 19:01
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej, varför tror du det. NATO-medlemskap är ingen magisk formel som förändrar hotnivån i världen, men NATO-medlemskapet är en garanti för att vilket land som helst i alliansen kan räkna med hjälp vid en invasion från Ryssland.

Det där är ju inte sant. Det är upp till varje land i NATO att avgöra från fall till fall.
Eller?
Citera
2023-03-31, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det där är ju inte sant. Det är upp till varje land i NATO att avgöra från fall till fall.
Eller?

Ja - jag har inte skrivit något annet.
Citera
2023-03-31, 19:27
Medlem
Citat:
De använder bara nazistiska symboler, och de lyder under en judisk president. Ja det låter helt tokigt eller hur? Men så är det. Saker är inte bara vad det ser ut som på ytan eller kallas även om man får den uppfattningen vid första anblick. Jag skulle nog bara kalla dem terrororganisation med tanke på vad jag sett och hört om dem. Finns en inspelning från deras egna organisations möte där deras ledare säger att "vi har kul när vi dödar". Låter bara som mördare enligt mig, slaver är de dessutom som dödar andra slaver.

Tja – du och Ryssland inte gillar ett fritt oberoende Ukraina måske ni lära er att leva med, eftersom Ryssland inte har och kommer inte ha någon rätt till ett imperialistiskt anfallskrig med följande annektering och förslavandet av Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in