Citat:
Bra jobb du gör med telefonin, själv är jag helt oteknisk, jag är född som Happy Tester
enligt min man som jobbar med IT.
Men att TT låg så länge på fyndplatsen, jag tror inte man ska vara så hård mot utredarna, som kanske drabbades av någon slags form av mental "bevisblockering", för INGEN trodde väl att MGMs kunde vara så korkade att de hade mobilen med till dumpningsplatsen, nästan med GPS:en påslagen........
Men TTs mobil, där funderar jag (jag tror också att JJ ljuger om var den dumpades, MH "sover", stänger av, har inget lokalsinne och/eller ljuger).....
CA 260 meters radie från JJs lgh-adress säger du......När började att regna den natten? Kan TTs mobil ha stängts ner av regnvatten? Eller annan slags väta?
Hur långt bort hittades cykeln? Kan JJ ha dumpat TTs mobil samtidigt som hon flyttade cykeln? För det var ju originalplanen och jag får känslan med JJ att hon allra helst håller sig till sin ursprungsplan och ändrar så lite som möjligt och bara om det absolut behövs.
Jag läste någonstans i början av tråden att JJ brukade moppa golv med aceton i moppvattnet, kanske hon även dränkte in TTs mobiltelefon med aceton för att ta bort DNA och fingeravtryck.
Men bara mina funderingar.
enligt min man som jobbar med IT.Men att TT låg så länge på fyndplatsen, jag tror inte man ska vara så hård mot utredarna, som kanske drabbades av någon slags form av mental "bevisblockering", för INGEN trodde väl att MGMs kunde vara så korkade att de hade mobilen med till dumpningsplatsen, nästan med GPS:en påslagen........
Men TTs mobil, där funderar jag (jag tror också att JJ ljuger om var den dumpades, MH "sover", stänger av, har inget lokalsinne och/eller ljuger).....
CA 260 meters radie från JJs lgh-adress säger du......När började att regna den natten? Kan TTs mobil ha stängts ner av regnvatten? Eller annan slags väta?
Hur långt bort hittades cykeln? Kan JJ ha dumpat TTs mobil samtidigt som hon flyttade cykeln? För det var ju originalplanen och jag får känslan med JJ att hon allra helst håller sig till sin ursprungsplan och ändrar så lite som möjligt och bara om det absolut behövs.
Jag läste någonstans i början av tråden att JJ brukade moppa golv med aceton i moppvattnet, kanske hon även dränkte in TTs mobiltelefon med aceton för att ta bort DNA och fingeravtryck.
Men bara mina funderingar.
Tack för feedbacken.
Gratis IT-support är alltid bra på hemmaplan!
Via gator är det runt 260 meter från JJ till platsen där cykeln ställdes. Fint att fler försöker klura kring detta även om Föredadammen får vara teori nr 1.
Och som sagt ljuger tjejerna kan den vara var som helst. Men som sagt det finns spår kl 03:45 från Toves Google tidslinje och kl 03:46:12 från "viktiga platser" i JJ:s mobil att den inte är så långt från JJ:s bostad när den "dör".
I analysen så får man lägga in hur ofta Google Maps uppdaterar sina servrar med användarens platsdata. Alltså hur ofta sparas den "linje" av koordinater med tidsstämplar hos Google?
260 meter kan vara den sista platsen som mobilen kommunicerar med Googles server men hur långt hinner mobilen innan den dör strax innan nästa fasta uppdateringsintervall av positionen?
Den biten borde utredningen ha tittat närmare på.
Jag upprepar kring L*ena W*esström-fallet där brottsoffrets mobil fortfarande är borta att där kunde man i detalj följa mobilen, inte bara med skärmdumpar från användargränssnittet, utan från platsdata extraherad från offrets Google molntjänst. Varför görs inte det i det här fallet? Eller svårt att se om det isf redovisas någonstans?
Det är liksom lite rörigt i protokollen och mer vikt läggs vid att hålla koll på mobilmaster än Google tidslinjen s a s.
Nej man kunde kanske tro att en person som lusläser Läckberg så till den milda grad att hon parallellgooglar olika skeenden kring ond bråd död i handlingen borde ha en gnutta koll på hur en mobil kan spåras.
Samtidigt så är hon i förhör 19/10 själv inne på att de kommer hitta nåt i mobilen. Men först tre dagar efter mordet då... Stressfaktorn får väl räknas in men helt klart så är det hennes mobil som sätter henne bevismässigt i den situation hon är nu.
"Mental "bevisblockering"" - ja en förklaring så god som någon. Jag tänker att åklagaren pratar i intervju om hur tidigt han insåg att det var nåt riktigt galet med tjejernas berättelse och då bör det vara bråttom.
En ung kvinna är mer eller mindre spårlöst borta.
Då gäller det att hitta de spåen och även henne?
Ska man försöka vara övertydlig så hade hon kunnat vara inlåst i en källare som sakta vattenfylldes. Om man ska liksom göra nån koppling till deckarvärlden som JJ håller så högt.
Hon hade alltså kunnat vara i fara och vid liv. Det bör vara bråttom.
Den IT-forensiska utredningen från beslag förmiddag 17/10, då JJ lämnar ifrån sig mobilen till polisen ,fram till morgonen 2/11 då koordinaterna står klara för utredarna (otydligt i protokollen men lappar man ihop lite från ett par olika protokoll inkl förhör så är det där man hamnar) är för utdragen.
Polisen har alla gånger administrativa utmaningar men en viss typ av brott, som misstänkt människorov inkl lyxen att
Nu sticker jag ut hakan lite men hur hade de gjort om det gällde deras egen dotters misstänkta mördares mobil? Dragit ut på det två veckor, en process som ska ta nån timme men max ett dygn? Att hitta "significant" locations i en mobil alltså har ju inte varit en IT-forensisk bedrift vad än nyckelpersoner i utredningsgruppen vill få det till. Det är mer eller mindre ett haveri med facit i hand. Och facit är de protokoll som de lämnar efter sig med nån kommentar om NOA och nån uppdatering av nån programvara som inte fanns tillgänglig.
Vi får avvakta kommentarer som kanske kommer från utredarna men tills dess så är den spontana utvärderingen att hon hade kunnat hittas i teorin redan 17/10, i praktiken 18/10 men kanske i realiteten redan 19/10.
Och som sagt då hade hon kunnat vara vid liv i de bästa av världar. Nu var hon inte det utan, pga två veckor "extra" i skogen, starkt påverkad av den förlängda processen rent rättsmedicinskt då.