2023-03-31, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Bra jobb du gör med telefonin, själv är jag helt oteknisk, jag är född som Happy Tester enligt min man som jobbar med IT.

Men att TT låg så länge på fyndplatsen, jag tror inte man ska vara så hård mot utredarna, som kanske drabbades av någon slags form av mental "bevisblockering", för INGEN trodde väl att MGMs kunde vara så korkade att de hade mobilen med till dumpningsplatsen, nästan med GPS:en påslagen........

Men TTs mobil, där funderar jag (jag tror också att JJ ljuger om var den dumpades, MH "sover", stänger av, har inget lokalsinne och/eller ljuger).....

CA 260 meters radie från JJs lgh-adress säger du......När började att regna den natten? Kan TTs mobil ha stängts ner av regnvatten? Eller annan slags väta?

Hur långt bort hittades cykeln? Kan JJ ha dumpat TTs mobil samtidigt som hon flyttade cykeln? För det var ju originalplanen och jag får känslan med JJ att hon allra helst håller sig till sin ursprungsplan och ändrar så lite som möjligt och bara om det absolut behövs.

Jag läste någonstans i början av tråden att JJ brukade moppa golv med aceton i moppvattnet, kanske hon även dränkte in TTs mobiltelefon med aceton för att ta bort DNA och fingeravtryck.
Men bara mina funderingar.

Tack för feedbacken.

Gratis IT-support är alltid bra på hemmaplan!

Via gator är det runt 260 meter från JJ till platsen där cykeln ställdes. Fint att fler försöker klura kring detta även om Föredadammen får vara teori nr 1.

Och som sagt ljuger tjejerna kan den vara var som helst. Men som sagt det finns spår kl 03:45 från Toves Google tidslinje och kl 03:46:12 från "viktiga platser" i JJ:s mobil att den inte är så långt från JJ:s bostad när den "dör".

I analysen så får man lägga in hur ofta Google Maps uppdaterar sina servrar med användarens platsdata. Alltså hur ofta sparas den "linje" av koordinater med tidsstämplar hos Google?

260 meter kan vara den sista platsen som mobilen kommunicerar med Googles server men hur långt hinner mobilen innan den dör strax innan nästa fasta uppdateringsintervall av positionen?

Den biten borde utredningen ha tittat närmare på.

Jag upprepar kring L*ena W*esström-fallet där brottsoffrets mobil fortfarande är borta att där kunde man i detalj följa mobilen, inte bara med skärmdumpar från användargränssnittet, utan från platsdata extraherad från offrets Google molntjänst. Varför görs inte det i det här fallet? Eller svårt att se om det isf redovisas någonstans?

Det är liksom lite rörigt i protokollen och mer vikt läggs vid att hålla koll på mobilmaster än Google tidslinjen s a s.

Nej man kunde kanske tro att en person som lusläser Läckberg så till den milda grad att hon parallellgooglar olika skeenden kring ond bråd död i handlingen borde ha en gnutta koll på hur en mobil kan spåras.

Samtidigt så är hon i förhör 19/10 själv inne på att de kommer hitta nåt i mobilen. Men först tre dagar efter mordet då... Stressfaktorn får väl räknas in men helt klart så är det hennes mobil som sätter henne bevismässigt i den situation hon är nu.

"Mental "bevisblockering"" - ja en förklaring så god som någon. Jag tänker att åklagaren pratar i intervju om hur tidigt han insåg att det var nåt riktigt galet med tjejernas berättelse och då bör det vara bråttom.
En ung kvinna är mer eller mindre spårlöst borta.

Då gäller det att hitta de spåen och även henne?

Ska man försöka vara övertydlig så hade hon kunnat vara inlåst i en källare som sakta vattenfylldes. Om man ska liksom göra nån koppling till deckarvärlden som JJ håller så högt.
Hon hade alltså kunnat vara i fara och vid liv. Det bör vara bråttom.

Den IT-forensiska utredningen från beslag förmiddag 17/10, då JJ lämnar ifrån sig mobilen till polisen ,fram till morgonen 2/11 då koordinaterna står klara för utredarna (otydligt i protokollen men lappar man ihop lite från ett par olika protokoll inkl förhör så är det där man hamnar) är för utdragen.

Polisen har alla gånger administrativa utmaningar men en viss typ av brott, som misstänkt människorov inkl lyxen att

Nu sticker jag ut hakan lite men hur hade de gjort om det gällde deras egen dotters misstänkta mördares mobil? Dragit ut på det två veckor, en process som ska ta nån timme men max ett dygn? Att hitta "significant" locations i en mobil alltså har ju inte varit en IT-forensisk bedrift vad än nyckelpersoner i utredningsgruppen vill få det till. Det är mer eller mindre ett haveri med facit i hand. Och facit är de protokoll som de lämnar efter sig med nån kommentar om NOA och nån uppdatering av nån programvara som inte fanns tillgänglig.

Vi får avvakta kommentarer som kanske kommer från utredarna men tills dess så är den spontana utvärderingen att hon hade kunnat hittas i teorin redan 17/10, i praktiken 18/10 men kanske i realiteten redan 19/10.

Och som sagt då hade hon kunnat vara vid liv i de bästa av världar. Nu var hon inte det utan, pga två veckor "extra" i skogen, starkt påverkad av den förlängda processen rent rättsmedicinskt då.
Citera
2023-03-31, 13:37
Medlem
Jag följde Cleas förslag med AI och beskrev JJ,s beteende.
Fick följade förslag på eventuella psykiska sjukdomar.
PTSD, BPD och Schizofreni.
Går inte att få in källan då den är skyddad med inloggning.
OPEN-GTO
Citera
2023-03-31, 13:38
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Johanna känns otroligt smart och beräknande. Jag kan mycket väl tänka mig att hon "planterar" in många minnen i Maja. Som det där med att Maja kräktes på toan, Det var Johannas första lögn i trappan när hon mätte grannen, tänk sen att Maja är full, säkert otroligt trött efter en fullspeckad helg, garanterat hjärntrött (som vi med ADHD, autism ofta blir när det händer mycket runtomkring)
Sitter då Johanna och präntar in i Maja dagen efter att du var full, du kräktes m.m m.m så kan absolut Maja tro att det var så det var.
Johanna vet SÄKERLIGEN att hittas Toves mobil så är hon körd, och med tanke på hur manipulativ hon är så kan hon garanterat ha "inpräntat" fel plats för mobildropp i Maja.

Ja, jag håller med. De tidiga beskrivningarna av Maja är ju att hon blir för full på festerna, hon kan inte ta hand om sig själv m.m. (även TT beskrivs faktiskt liknande). Så Maja är/blir ett mycket lätt offer för att ex JJ att överdriva att hon gjorde en massa dumma saker på fyllan. Jag tror att JJ har bearbetat Maja länge, och att JJ även körde samma stil mot TT (i början, på fester) men att TT hade många fler kompisar och sin tvillingsyster som kunde dementera att TT ex inte hade gjort det dumma som JJ påstod.

Jag tror att MH inte var i badrummet, även polisen säger i ett förhör med MH att det finns inte ett spår av MHs DNA i badrummet trots att hon skulle ha "spytt" ner halva golvet......

Och MH verkar uppriktigt chockad när hon ser TTs kropp på hallgolvet, och uppriktigt chockad av, och under dumpningsresan.

Sedan så ska hon ju dömmas till straff ändå, hon hade faktiskt en hel del tillfällen att larma, men inte dömmas för mord.

JJ är riktigt sjuk tror jag, jag tror hon är en lustmördare, jag tror hon njöt av att döda TT och jag tror att hon njuter fortfarande när hon tänker på mordet och att bara hon vet var TTs mobil är och TTs armband.....
Och att hon kommer att mörda igen om hon ges tillfälle.......folk/vänner hon hatar/blir arg på, vilka verkar vara de flesta förr eller senatre.
Citera
2023-03-31, 13:40
Avslutad
Ni som följer rättegången dag för dag, har JJ fått några frågor om varför MH säger att JJ verkade vara upprymd efter det att de hade dumpat kroppen. I FUP säger MH att JJ verkade glad, poppade musik och jassade med till musiken. Något som MH tyckte var konstigt.

Likaså dagen efter, då JJ hämtade upp MH i bilen, så sa MH att JJ sa något i stil med att hon aldrig har mått så här bra på länge.

Har JJ fått frågor om detta i rättegången?
Hur har hon i så fall svarat på dessa?
Citera
2023-03-31, 13:41
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Jag tror att Maja frikänns , det finns ju inga bevis alls mot henne när det gäller mord .. hon verkar dessutom vara omtyckt av alla sina kompisar och verkar vara en snäll tjej , detsamma kan knappast sägas om J
Möjligen gå fri för mord, men antagligen inte för medhjälp till mord, brott mot griftefriden, etc.
Detta är så planlagt det går, J utförde ett försök till mordbrand mot T för ett år sedan, glöm inte det!
Alla sjuka googlingar är rena avslöjanden. BUSTED!
Senast redigerad av Razzle 2023-03-31 kl. 13:44.
Citera
2023-03-31, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Oavsett hur omtänksam, medkännande och empatisk någon är till vardags, TROR jag att alla medvetet eller omedvetet sätter sig själv i första rummet när hela ens existens är hotad.

Jag TROR inte att det är tecken på varken iskyla eller skuld, endast överlevnadsinstinkt och självbevarelsedrift. I annat fall skulle det peka på ett stort självförakt.

Varför M inte berättade direkt är troligtvis en kombination av många faktorer, kanske främst hennes lojalitet och bundenhet till J, men också det ovan nämnda.
Även hennes "avstängning" när det blir för många - dessutom traumatiska - intryck,minnesproblematik och processvårigheter kan ha bidragit.

Givetvis är det fruktansvärt sorgligt att det medförde än värre lidande för Ts närstående och att Ts återfinnande försinkades.

Jag tror också att man i den situationenen hade satt sig själv först. Alt det är en överlevnadsinstinkt Även om det innebär ett trauma för Ts familj.
Om M direkt hade berättat vad som hänt T är det ju möjligt att J skyllt hela mordet på henne. Hon vet ju te x att J åkte till McDonalds och kunnat påstå att det var då mordet hände.
M hade lite tur att J tog på sig merparten själv.
Tiden i häktet påverkade nog J att till slut tappa gardet.

Trots allt vi vet om J nu och att hon berättat att det var J som ströp T så vill ändå åklagaren se 18 år eller livstid för M. Om hon berättat direkt hade det kanske varit helt kört för henne ..

Så det är nog flera komponenter som gjorde att M valde att inte berätta vad kroppen låg .
Även om M kanske inte kände sig rädd för J så var hon ju medveten om hennes hämndlystnad.
Citera
2023-03-31, 13:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror att Maja frikänns , det finns ju inga bevis alls mot henne när det gäller mord .. hon verkar dessutom vara omtyckt av alla sina kompisar och verkar vara en snäll tjej , detsamma kan knappast sägas om J
Det finns inga tekniska bevis mot J heller, bara hennes erkännande och en hel hög indicier.
Citera
2023-03-31, 13:44
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Hur mycket kan du skrika om 2 andra stryper dig? Sparka med benen är väl det enda vilket verkar ha skett här.
enligt Johanna hade Tove sagt "vad fan håller du på med" när hon låg på golvet, hon verkar isåfall om man ska tro Johanna haft chans att skrika o låta.

Jag TROR att hon fällde Tove som blev chockad av fallet (fryser till is? som de själva förklarat i förhör att de gjorde ibland) satte sig gränsle över henne, pressade ner hennes armar med benen samtidigt som hon tog ett stadigt tag om halsen.
Hon har i detalj kunnat beskriva hur Tove lät och rosslade innan hon dog men hon kan inte redgöra för HUR maja höll i armarna.
bara det väcker varningslampor.

jag tror hon insöp i detalj sekund för sekund hur livet rann ut ur Tove medans hon sakta ströps till döds så hon kan minnas tillbaka ögonblicket i detalj resten av livet.

Den Johanna som växt fram från förhör av vänner och Maja och även allt som fanns att finna på dator m.m, sångtext, googlingar, hatlåt hade jag inte ens i min vildaste fantasi kunnat tänka mig innan jag läste FUP
Citera
2023-03-31, 13:46
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Ni som följer rättegången dag för dag, har JJ fått några frågor om varför MH säger att JJ verkade vara upprymd efter det att de hade dumpat kroppen. I FUP säger MH att JJ verkade glad, poppade musik och jassade med till musiken. Något som MH tyckte var konstigt.

Likaså dagen efter, då JJ hämtade upp MH i bilen, så sa MH att JJ sa något i stil med att hon aldrig har mått så här bra på länge.

Har JJ fått frågor om detta i rättegången?
Hur har hon i så fall svarat på dessa?
JOHANNA SVARADE PÅ DET DÄR MED ATT "DIGGA TILL MUSIK" EFTER DUMPNINGEN ATT SPOTIFY TYP SÄTTS PÅ AUTOMATISKT I BILEN.

sorry caps orkar inte skriva om
Citera
Medlem
Finns det någon bild på dessa två individer ?
Citera
Medlem
ICKs avatar
Citat:

Vad har det för betydelse om man eventuellt har hjälpt till att mörda någon och flyttat en död kropp?
Citera
2023-03-31, 13:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag tror också att man i den situationenen hade satt sig själv först. Alt det är en överlevnadsinstinkt Även om det innebär ett trauma för Ts familj.
Om M direkt hade berättat vad som hänt T är det ju möjligt att J skyllt hela mordet på henne. Hon vet ju te x att J åkte till McDonalds och kunnat påstå att det var då mordet hände.
M hade lite tur att J tog på sig merparten själv.
Tiden i häktet påverkade nog J att till slut tappa gardet.

Trots allt vi vet om J nu och att hon berättat att det var J som ströp T så vill ändå åklagaren se 18 år eller livstid för M. Om hon berättat direkt hade det kanske varit helt kört för henne ..

Så det är nog flera komponenter som gjorde att M valde att inte berätta vad kroppen låg .
Även om M kanske inte kände sig rädd för J så var hon ju medveten om hennes hämndlystnad.
Jag TROR att J var stolt över sin bravad att med sina bara händer lyckas kväva T.
De som klarar av det är nog lätt räknade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in