Citat:
Det finns ingen hjälp att få. Oavsett om jag pratar i 10 eller 100 timmar med en psykolog så kommer jag ändå hem till ingenting, ett stort tomt kallt hus utan de människor jag älskade och som var mitt liv.
Jag förlorade nyss min kära fru min största och enda kärlek. Tyvärr fick vi inga barn. 62 år pensionär. Tidagare jobbade jag i Handelsbanken många år. Nu lever jag helt isolerad utan kontakt med någon. Ingen familj och inga vänner. Vår kära hund dog för ett år sedan, jag sörjer den fortfarande. Vill inte ha en ny hund då den förmodligen kommer att dö före mig. Dessutom tänker jag mycket på att ta mitt liv.
Jag förlorade nyss min kära fru min största och enda kärlek. Tyvärr fick vi inga barn. 62 år pensionär. Tidagare jobbade jag i Handelsbanken många år. Nu lever jag helt isolerad utan kontakt med någon. Ingen familj och inga vänner. Vår kära hund dog för ett år sedan, jag sörjer den fortfarande. Vill inte ha en ny hund då den förmodligen kommer att dö före mig. Dessutom tänker jag mycket på att ta mitt liv.
Du förlorade nyss din fru? Jag beklagar och är verkligen ledsen att höra det.
Du säger att det inte finns någon hjälp att få, men du måste verkligen prata med någon, oavsett om det är en psykolog, präst, eller bara någon som kan lyssna. En sådan sorg går inte att bota med "träning och positiv inställning". Du borde nog ha öppnat med att det var så nära inpå en stor förlust, det gör de flesta av svaren du har fått i tråden helt meningslösa - även om de var skrivna i all välmening.
I det korta loppet måste du ha någon att prata med - tro mig bara på den.
I det långa loppet kan man börja prata meningen med livet, träning, och resor, men det är långt borta innan sådant blir relevant, du måste hantera det akuta traumat. Och som det låter på dig borde du prata med någon ikväll. Jag bifogar nummer du verkligen borde ringa, oavsett om det känns meningslöst. Förklara bara situationen för dem och låt dem leda samtalet.
Jourhavande medmänniska - 08-702 16 80
Jourhavande medmänniska har öppet mellan kl 21-06 och har telefonnummer 08-702 16 80. Jourhavande medmänniska är en ideell förening som bedriver jourtelefonverksamhet för alla människor som önskar någon att tala med. Föreningen är politiskt och religiöst obunden. Tystnadsplikt gäller för alla joursamtal. Här kan du läsa mer om Jourhavande medmänniska.
Jourhavande präst
Brottas du med ångest, ensamhet eller självmordstankar och behöver någon att prata med? Jourhavande präst erbjuder akut samtals- och krisstöd och är en del av Svenska kyrkans själavård. Jourhavande präst lyssnar, och det som sägs stannar mellan er. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.
Ring Jourhavande präst
Akut samtals- och krisstöd. En del av Svenska kyrkans själavård. Jourhavande präst har öppet alla kvällar kl 21.00–06.00. Du kan ringa om du är ledsen, rädd, orolig eller känner dig ensam.
Så här kontaktar du Jourhavande präst
Ring 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst. Den som svarar är präst inom Svenska kyrkan.
Som alla präster har också prästerna i jouren absolut tystnadsplikt. Samtalet bandas inte och det som sägs stannar mellan er.
Självmordslinjen - 90 101
Till Minds Självmordslinjen kan du ringa när du har tankar på att ta ditt liv. Även anhöriga kan ringa. Telefonnumret är 90 101. Du är alltid anonym. Självmordslinjen drivs av föreningen Mind som har utbildat volontärer att prata med. Det går att ringa alla dagar kl 06.00 – 24.00. Du kan även chatta eller mejla, läs mer här.