2023-03-30, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
OK, du har redan uppvisat en närmast obegriplig oförmåga att föra en en vettig diskussion (kusingifte?) samt en närmast ofattbar obildning, varför jag kommer inte besvara dina kommentarer hädanefter.

Att du har problem med läsförståelsen ligger närmast på dig, även om texten var synnerligen enkel att förstå.
Jag kan inte tolka ovanstående på annat sätt än att du helt enkelt inte har några svar att delge debatten, men du avslutade ändå vettigt då det är genuint ömsesidigt.

Trevlig afton.
Citera
2023-03-30, 19:38
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.di.se/live/riksbankschefen-elstodet-drev-pa-inflationen/
Statens utbetalningar av elstöd i mångmiljardklassen drev på inflationen. Det säger Riksbankens chef Erik Thedéen i SVT-programmet ”30 minuter”.

”Ja, om man inte hade gjort det så hade inflationen varit något lägre”, säger Thedéen.

Han säger vidare att det ”antagligen är så” att även räntan därmed hade varit lägre utan utbetalningen av elstödet.

Trots det var det rätt att betala ut stödet, med tanke på hushållens höga elkostnader, enligt Thedéen.

Och det kan nog stämma. Elstödet lär tillräckligt många ha bränt på konsumtion ganska omgående. Ser ut som 17 mdr gick ut. Och man reserverat 55 mdr.

Men staten hade ju kunnat kombinera med att ta bort kapitalskatterna. Då blir det genast mer intressant att spara. Velocity går ned mer och mindre M1 omsätts.
Citera
2023-03-30, 19:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Vi kommer att få se mer generationsboende och barn som inte flyttar ut vid 18-22 år utan snarare 26-30 år hemifrån. Annars blir det omöjligt leva bra med normallön.
Tänker du att det kommer stå tomma BR i centrala Stockholm?

Eller var skall de tomma bostäderna uppstå?

(Filipstad hade jag kunnat förstå. Men av obegriplig anledning köper inte bubbelpratarna där. Där får dom ju sina billiga bostäder).
Citera
2023-03-30, 20:57
Avslutad
Bra, ta bort ränteavdraget också. Dra av plåstret snabbt.

Som hyrestorsk har jag i princip inte drabbats alls. 250 spänn mer i hyra. Idag handlade jag på Lidl för första gången på länge. De har samma priser som ICA hade före inflationen började. Giriga ICA-handlare får inga mer pengar av mig.
Senast redigerad av Juristen08 2023-03-30 kl. 21:01.
Citera
2023-03-30, 21:03
Medlem
Kan någon ge en förklaring till hur elprisstödet anses bidra till en ökad inflation? Utifrån min förståelse har jag antagit att inflation uppstår när pengar skapas ur intet, medan elprisstödet sägs härröra från befintliga, beskattade medel som varit vilande på grund av nätavgifter. Jag skulle uppskatta en förtydligande analys av sambandet mellan dessa faktorer.
Citera
2023-03-30, 21:18
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Kan någon ge en förklaring till hur elprisstödet anses bidra till en ökad inflation? Utifrån min förståelse har jag antagit att inflation uppstår när pengar skapas ur intet, medan elprisstödet sägs härröra från befintliga, beskattade medel som varit vilande på grund av nätavgifter. Jag skulle uppskatta en förtydligande analys av sambandet mellan dessa faktorer.

Om människor får mer pengar att röra sig med kommer de konsumera mer, vilket driver på inflation.

Thedéen avsåg med sin kommentar att om valet var mellan att återbetala dessa nätavgifter eller att inte återbetala nätavgifterna var valet att återbetala något som marginellt höjer inflationen. Han har rätt. Han sade även att det var rätt beslut att återbetala nätavgifterna i form av elstöd, vilket han också har rätt i.
Citera
2023-03-30, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Om människor får mer pengar att röra sig med kommer de konsumera mer, vilket driver på inflation.

Thedéen avsåg med sin kommentar att om valet var mellan att återbetala dessa nätavgifter eller att inte återbetala nätavgifterna var valet att återbetala något som marginellt höjer inflationen. Han har rätt. Han sade även att det var rätt beslut att återbetala nätavgifterna i form av elstöd, vilket han också har rätt i.

Jag är nog korkad för jag förstår inte...

Återbetalningen av nätavgifterna är en engångsutbetalning av en fixerad summa pengar, pengar som redan funnits i systemet sedan tidigare, vilket för mig innebär att effekten på ekonomin kommer att vara begränsad, temporär om ens påvisbar.

Men kanske på kort sikt kan det kanske påverka efterfrågan och priserna på vissa varor och tjänster, men eftersom det inte är en kontinuerlig ökning av penningmängden så är det för mig helt osannolikt att det skulle ha något som helst praktiskt betydelse.

Dessutom så borde väl skatteåterbetalning i så fall ha exakt samma resultat om inte värre? Och jag har aldrig hört någon ens nämna något om inflation i detta sammanhang.

Att varor ökat i pris verkar ju dessutom enligt min analys bero långt mycket mer på handlare som vill gardera sig i för tid än hur folket generellt konsumerat, jag tror inte en sekund på att Coop, ICA, Lidl osv som kommer eller "tillfälligt" har sänkt sina priser ganska signifikant gör förlust på detta.
Citera
2023-03-30, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

(Filipstad hade jag kunnat förstå. Men av obegriplig anledning köper inte bubbelpratarna där. Där får dom ju sina billiga bostäder).

Inte tomma, men det kommer inte vara så att en slyngel i 22 årsåldern ska kunna köpa en lgh i storstad. Fullt normalt på 1980talet. Hade du inte pengar å bra lön köpte du inte.
Citera
2023-03-30, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vill och vill.
Man kanske inte kan, alltså inte har råd.
Banken ska ju någonstans acceptera att du säljer till förlust och har råd att betala av på lånet utan någon som helst säkerhet.

Men om det nu handlar om ren vilja är det väl inte märkligt att man inte vill stå med ett lån, utan ens en påse skit i utbyte?

Sant iofs. Tänker också på de som kanske fått "avbryta" sitt köp och återgått till HR eller flyttat rentav. Men detta kanske är en väldigt liten del av säljarna, tänker på storstäder främst.

Tittar man utanför storstäderna är det en hel del fjällstugor och dylikt som ligger ute, också de svårsålda med priser som inte justerats ned senaste månaderna. Dessa säljare lär tillhöra den befolkningsgruppen som ligger rätt bra till inkomstmässigt.
Citera
2023-03-31, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Bra, ta bort ränteavdraget också. Dra av plåstret snabbt.

Som hyrestorsk har jag i princip inte drabbats alls. 250 spänn mer i hyra. Idag handlade jag på Lidl för första gången på länge. De har samma priser som ICA hade före inflationen började. Giriga ICA-handlare får inga mer pengar av mig.

Är det för att du är homofob eller kräver du mer hbtq inriktad reklam och låter den som ger dej
mest av ditt val och intresse få dina pengar ?
Citera
2023-03-31, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

"Bubbelpratarna" 🤣🥳🤣

Du är speciellt efterbliven 🤣

Jag ser tydligt att riktig sättning på 20% redan nu.

Du borde läggas in på psyk.

Måste vara jobbigt att ha köpt nästan på toppen som du och flanders 🤣
Citera
2023-03-31, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag är nog korkad för jag förstår inte...

Återbetalningen av nätavgifterna är en engångsutbetalning av en fixerad summa pengar, pengar som redan funnits i systemet sedan tidigare, vilket för mig innebär att effekten på ekonomin kommer att vara begränsad, temporär om ens påvisbar.

Men kanske på kort sikt kan det kanske påverka efterfrågan och priserna på vissa varor och tjänster, men eftersom det inte är en kontinuerlig ökning av penningmängden så är det för mig helt osannolikt att det skulle ha något som helst praktiskt betydelse.

Dessutom så borde väl skatteåterbetalning i så fall ha exakt samma resultat om inte värre? Och jag har aldrig hört någon ens nämna något om inflation i detta sammanhang.

Att varor ökat i pris verkar ju dessutom enligt min analys bero långt mycket mer på handlare som vill gardera sig i för tid än hur folket generellt konsumerat, jag tror inte en sekund på att Coop, ICA, Lidl osv som kommer eller "tillfälligt" har sänkt sina priser ganska signifikant gör förlust på detta.

Hela inflationen i princip beror på att idioterna i Washington formligen sprutade ut pengar över folk under corona. Vi talar i många fall om hundratusentals kronor per familj.

Studenter behöver _fortfarande_ inte betala tillbaka sina studielån här. Det har pausats i tre år nu pga "coronakrisen". För att bara nämna ett exempel.

Hyresvärdar fick inte vräka någon under ett par år även om de inte betalade hyran. Hur tror du det påverkar hyran nu när de äntligen får vräka de miljoner pundare som helt slutade betala hyran med Bidens goda minne?

Jag skulle kunna nämna hur många exempel som helst. Jag minns fortfarande kön utanför Louis Vuitton butiken varje gång Bidens "stimmys" skickats ut. En femtio meter lång kö av svarta människor som helt enkelt inte kunde bärga sig att köpa väska för sina 14 000kr checkar för varje man kvinna och barn i familjen som de dessutom fick i flera omgångar.

Folk slutade jobba. Ingen ville jobba för 10 dollar i timmen på donken längre.Bättre att ligga hemma och kolla Netflix och förutom den vanliga a-kassan dessutom få ytterligare 600 dollar i veckan i "stöd" av demokraterna. Vad tror du hände med lönerna då för att locka folk att jobba igen? Och vad tror du händer med priserna när arbetsgivarna tvingas betala dubbelt i lönekostnader till sin personal?

Hursomhelts. Vad jag försöker säga är att det är inflationsdrivande att pumpa ut helikopterpengar. Och jag hoppas alla svin som röstar på demokraterna och vänstern världen över är nöjda och glada nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in