Citat:
Ursprungligen postat av
Duerf
Om människor får mer pengar att röra sig med kommer de konsumera mer, vilket driver på inflation.
Thedéen avsåg med sin kommentar att om valet var mellan att återbetala dessa nätavgifter eller att inte återbetala nätavgifterna var valet att återbetala något som marginellt höjer inflationen. Han har rätt. Han sade även att det var rätt beslut att återbetala nätavgifterna i form av elstöd, vilket han också har rätt i.
Jag är nog korkad för jag förstår inte...
Återbetalningen av nätavgifterna är en engångsutbetalning av en fixerad summa pengar, pengar som redan funnits i systemet sedan tidigare, vilket för mig innebär att effekten på ekonomin kommer att vara begränsad, temporär om ens påvisbar.
Men kanske på kort sikt kan det kanske påverka efterfrågan och priserna på vissa varor och tjänster, men eftersom det inte är en kontinuerlig ökning av penningmängden så är det för mig helt osannolikt att det skulle ha något som helst praktiskt betydelse.
Dessutom så borde väl skatteåterbetalning i så fall ha exakt samma resultat om inte värre? Och jag har aldrig hört någon ens nämna något om inflation i detta sammanhang.
Att varor ökat i pris verkar ju dessutom enligt min analys bero långt mycket mer på handlare som vill gardera sig i för tid än hur folket generellt konsumerat, jag tror inte en sekund på att Coop, ICA, Lidl osv som kommer eller "tillfälligt" har sänkt sina priser ganska signifikant gör förlust på detta.