Citat:
Ursprungligen postat av
schipperke77
Ja naturligtvis ska inget stressas fram. En offensiv innan sommaren är emellertid inte orimligt och har också signalerats av Ukraina. När det gäller utbildning så kan man ju göra så att man utbildar ukrainarna på systemen redan innan grejerna skickas över. Exempelvis skulle ukrainare kunna ha övat på archer i Sverige redan i vintras, innan byråkratins kvarnar malt färdigt. Har man gjort på det sättet så återstår ju bara samövningar när prylarna väl är i landet. Det borde gå på några veckor, så man kan gå till attack innan valborg.
När det gäller tidsaspekten, övning osv så är det ju inte heller så att de nya tanksen och artilleristystemen är totalt väsensskilda från det ukrainarna jobbat med tidigare så att de måste börja om från noll, utan viss erfarenhet finns ju och är användbar. Tror jag.
Jag tror att Ukrainas förmåga till manöverkrig med större förband har försämrats sista året. De har till och börja med kallat in massor av reserver, de har även expanderat armen och mobiliserat och slutligen har deras förband haft förluster. Det leriga skyttegravskriget och bakhållen med små förband vi såg i början av kriget liknar inte alls manöverstrid med större förband. Ukraina hade en del svårigheter när man försökte det i Kherson förra året.
Ukraina kommer att kommunicera olika tidpunkter och platser för anfallet för att förvirra ryssen så jag skulle inte lägga någon vikt alls vid vad de säger öppet.
Jag känner en oro för att Ukraina stressar fram offensiven för att visa väst att de kan ta tillbaka land och för att vi inte ska förlora intresset. Det finns tyvärr en otålighet bland befolkningen i väst som tror att det här kan ta slut snabbt. Jag tror inte att det är realistiskt. Historiskt har krig mellan industrialiserade länder i modern tid ofta hållit på flera år och enskilda slag och offensiver kanske inte är krigsavgörande. Det finns också en risk att man försöker komma billigt undan och inte inser hur mycket stöd man faktiskt behöver skicka och hur länge man behöver skicka den. Vi har ju redan sett massor av velande och senfärdighet när de gäller att skicka tyngre materiel och öka produktionen av artilleriammunition.