2023-03-30, 18:26
Medlem
Taggads avatar
Ryska cyberattacker uppges orsakat strömavbrott för civilbefolkningen redan i uppstarten till invasionen av Ukraina.
Citat:
Kremls cyberstrategi avslöjas i sällsynt läcka
Nära kopplingar mellan ryska cyberattacker och Kreml avslöjas i tusentals läckta dokument som går under namnet ”Vulkan Files”. Bakom avslöjandet står tidningar som The Guardian, Washington Post, Süddeutsche Zeitung och Der Spiegel i samarbete med journalistnätverket Paper trail media.

Dokumenten kopplas till en rysk visselblåsare inom cybersäkerhetsfirman NTC Vulkan, med kontor i nordöstra Moskva. Där framgår hur företaget bistått militären och underrättelsetjänsten vid hackerattacker genom att bland annat skapa system, utbilda operatörer, sprida desinformation och kontrollera tillgången till internet. Det framgår också hur hackergruppen Sandworm, som bland annat uppges ha orsakat strömavbrott i Ukraina och stört OS i Sydkorea, använt ett av system som Vulkan utvecklat.
https://omni.se/t/cyberangreppen/6a0fd62d-b78a-4350-a640-7513fa69acb4

" – Jag är arg över vad som händer i Ukraina, sa visselblåsaren då"

Kommer det ö.h.t något gott ur det frånstötande destruktiva Ryssland eller är det endast människans primitiva förstörelselusta som är allena saligörande i moder Ryssland?
Senast redigerad av Taggad 2023-03-30 kl. 18:29.
Citera
2023-03-30, 18:30
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Lite fler UAF som inser att det är förlorat och ger upp, hellre det än att bli bakbunden och skjutas av "sina egna" som hänt flertalet gånger hos NATO/UAF.

https://t.me/the_Right_People/15907

4-5 Ukrainian soldiers surrender to advancing Russian troops.
Det finns inga Natosoldater som strider i Ukraina.

Har du inte förstått det?
Citera
2023-03-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Så kan det förstås också vara.

Samtidigt har Ryssland förlorat en hel del veteraner och material sedan i höstas, inte minst i Bakhmut, så det är möjligt att den ryska armén är i ännu sämre skick än sist.

Jag är hur som helst optimist, och tror att Ukraina kommer att ha nått avsevärda framgångar redan innan sommaren. Jag kan förstås ha fel.

Jag ser hellre att alla de nya förbanden och de förband som har fått västerländsk materiel får samöva ordentligt. Att lära sig köra och skjuta ett nytt fordon är en sak, att tillsammans med flera brigader genomföra ett anfall är en helt annan. Det är ganska besvärliga försvarslinjer man måste bryta sig igenom och jag tror att de inte är redo för det ännu. Jag tror också att det är Ukrainas strategi. Förhoppningsvis kan de även lagra lite mer ammunition inför offensiven också.

Vi har framför allt sett att Ukraina är kapabla att försvara sig med mindre förband men inte att anfalla med större.
Citera
2023-03-30, 18:36
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117

Det är off topic att påstå att NATO krigar i Ukraina och skall rapporteras som det. Då får han allt visa att det finns stridande NATO personal där och det med trovärdiga källor. Men det stärker väl deras dåliga självinsikt att påstå det. Argumenten tryter och då bli NATO deras sista halmstrå att ta till före den oundvikliga kapituleringen.
Citera
2023-03-30, 18:44
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Jag ser hellre att alla de nya förbanden och de förband som har fått västerländsk materiel får samöva ordentligt. Att lära sig köra och skjuta ett nytt fordon är en sak, att tillsammans med flera brigader genomföra ett anfall är en helt annan. Det är ganska besvärliga försvarslinjer man måste bryta sig igenom och jag tror att de inte är redo för det ännu. Jag tror också att det är Ukrainas strategi. Förhoppningsvis kan de även lagra lite mer ammunition inför offensiven också.

Vi har framför allt sett att Ukraina är kapabla att försvara sig med mindre förband men inte att anfalla med större.

Ja naturligtvis ska inget stressas fram. En offensiv innan sommaren är emellertid inte orimligt och har också signalerats av Ukraina. När det gäller utbildning så kan man ju göra så att man utbildar ukrainarna på systemen redan innan grejerna skickas över. Exempelvis skulle ukrainare kunna ha övat på archer i Sverige redan i vintras, innan byråkratins kvarnar malt färdigt. Har man gjort på det sättet så återstår ju bara samövningar när prylarna väl är i landet. Det borde gå på några veckor, så man kan gå till attack innan valborg.

När det gäller tidsaspekten, övning osv så är det ju inte heller så att de nya tanksen och artilleristystemen är totalt väsensskilda från det ukrainarna jobbat med tidigare så att de måste börja om från noll, utan viss erfarenhet finns ju och är användbar. Tror jag.
Citera
2023-03-30, 18:49
Medlem
JymdKjams avatar
Alla amerikaner som befinner sig i Ryssland uppmanas att omedelbart lämna landet. Det meddelar Vita huset i ett uttalande rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Beskedet kommer efter att den amerikanska journalisten Evan Gershkovich greps i Ryssland tidigare under dagen misstänkt för spionage
Citera
2023-03-30, 18:52
Medlem
Taggads avatar
Mer om det så upp till bredden sabotageuppfyllda Ryssland.
Citat:
Visselblåsaren: GRU och FSB gömmer sig bakom bolaget
Avslöjandet om hur ett privat it-bolag används av Vladimir Putin och Kreml för cyberkrigsföring kopplas till en anonym visselblåsare som tidigare arbetade för bolaget NTC Vulkan. Personen tog kontakt med tyska tidningen Süddeutsche Zeitung efter invasionen av Ukraina förra året i protest mot kriget.

Bland annat sa personen att ryska underrättelsetjänsterna GRU och FSB ”gömmer sig bakom bolaget”.
https://omni.se/t/cyberangreppen/6a0fd62d-b78a-4350-a640-7513fa69acb4
Citera
2023-03-30, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117

det är bara rysstrolleri och trollskogspropganda.

"riksmedia" jobbar med att synligöa det.

det går väldigt illa för ryssen (fortfarande...) i ukraina. så det är nog mest tänkt som propganda till den egna alkholskadade befolkningen

https://www.expressen.se/tv/nyheter/ryssland-erkanner-fejkade-video-med-hetsig-konfrontation/
Citera
2023-03-30, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Ja naturligtvis ska inget stressas fram. En offensiv innan sommaren är emellertid inte orimligt och har också signalerats av Ukraina. När det gäller utbildning så kan man ju göra så att man utbildar ukrainarna på systemen redan innan grejerna skickas över. Exempelvis skulle ukrainare kunna ha övat på archer i Sverige redan i vintras, innan byråkratins kvarnar malt färdigt. Har man gjort på det sättet så återstår ju bara samövningar när prylarna väl är i landet. Det borde gå på några veckor, så man kan gå till attack innan valborg.

När det gäller tidsaspekten, övning osv så är det ju inte heller så att de nya tanksen och artilleristystemen är totalt väsensskilda från det ukrainarna jobbat med tidigare så att de måste börja om från noll, utan viss erfarenhet finns ju och är användbar. Tror jag.

Jag tror att Ukrainas förmåga till manöverkrig med större förband har försämrats sista året. De har till och börja med kallat in massor av reserver, de har även expanderat armen och mobiliserat och slutligen har deras förband haft förluster. Det leriga skyttegravskriget och bakhållen med små förband vi såg i början av kriget liknar inte alls manöverstrid med större förband. Ukraina hade en del svårigheter när man försökte det i Kherson förra året.

Ukraina kommer att kommunicera olika tidpunkter och platser för anfallet för att förvirra ryssen så jag skulle inte lägga någon vikt alls vid vad de säger öppet.

Jag känner en oro för att Ukraina stressar fram offensiven för att visa väst att de kan ta tillbaka land och för att vi inte ska förlora intresset. Det finns tyvärr en otålighet bland befolkningen i väst som tror att det här kan ta slut snabbt. Jag tror inte att det är realistiskt. Historiskt har krig mellan industrialiserade länder i modern tid ofta hållit på flera år och enskilda slag och offensiver kanske inte är krigsavgörande. Det finns också en risk att man försöker komma billigt undan och inte inser hur mycket stöd man faktiskt behöver skicka och hur länge man behöver skicka den. Vi har ju redan sett massor av velande och senfärdighet när de gäller att skicka tyngre materiel och öka produktionen av artilleriammunition.
Citera
2023-03-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground

Officelt har man tränat combinedarms med ukrainare sedan årskiftet.

det finns även enstaka videos att hitta på twitter från det.
Citera
2023-03-30, 19:00
Medlem
leachs avatar
Putin behöver mer kött till kvarnen.

⚡️Putin signed a decree on spring conscription into the army

"To carry out from April 1 to July 15, 2023, the conscription of citizens of the Russian Federation aged 18 to 27 years, who are not in the reserve and are subject to conscription for military service, in the amount of 147 thousand people," the decree says. In the fall of 2022, 120 thousand people were called up for military service, and last spring - 134.5 thousand people. On average, in recent years, each appeal affected about 130 thousand people.
https://twitter.com/WarMonitors/status/1641478521468907521
Citera
2023-03-30, 19:07
Medlem
leachs avatar
Excalibur får in en fullträff, finfin explosion.

‼️A Russia self-propelled howitzer is destroyed using a M982 Excalibur
Powerful explosion 😎
https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1641437234565099521
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in