2023-03-30, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obmud
Vilka jävla signaler sänder det här ut????? ALLA mördare ska ha livstid!!! Det finns väldigt få förmildrande omständigheter att ta någons liv!!! Är alla domare och åklagare mördare, våldtäktsmän och pedofiler under ytan???? Rättsystemet är som gjord för att såna as ska komma undan för billigt!!! Stackars anhöriga!!!!!
Jag tycker att det sänder ut att det är helt okej att slå ihjäl sin livskamrat. Jag håller med i allt du skriver. Tack för att du satte ord på det.
Citera
2023-03-30, 13:52
Medlem
Citat:
520 mg SSRI är en dos som är dödlig,hur många tabletter det är beror ju på styrkan 520 mg delat på 20 mg är 26 stycken i antal i det här fallet då. Har hon överdoserat eller missbrukat innan dödsfallet???
Nej det hade hon inte.
Citera
2023-03-30, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Fyfan vad dåligt.

Jag lider med döttrarna idag.

Kan man överklaga ett hovrättsbeslut?

Utgår man bara från en rättsläkares uttalande när man gör den här slutsatsen?

Frågan man istället bör fråga sig är: hade Jeanette varit död idag om inte Mikael varit med i bilden?

Solklart mord.

Överklaga, begär nya eller fler rättsläkare, för att få till ett beslut som fler rättsläkare står bakom.
Jag håller med. Ta in fler rättsläkare!
Citera
2023-03-30, 14:20
Medlem
Citat:
520 mg SSRI är en dos som är dödlig,hur många tabletter det är beror ju på styrkan 520 mg delat på 20 mg är 26 stycken i antal i det här fallet då. Har hon överdoserat eller missbrukat innan dödsfallet???
Ursäkta om jag har missat, men var står det att hon har ätit 520 mg?
Det är ingen idé att missbruka substansen.
Citera
2023-03-30, 14:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Fyfan vad dåligt.

Jag lider med döttrarna idag.

Kan man överklaga ett hovrättsbeslut?

Utgår man bara från en rättsläkares uttalande när man gör den här slutsatsen?

Frågan man istället bör fråga sig är: hade Jeanette varit död idag om inte Mikael varit med i bilden?

Solklart mord.

Överklaga, begär nya eller fler rättsläkare, för att få till ett beslut som fler rättsläkare står bakom.

Absolut kan man överklaga ytterligare ett steg. Nu när den här typen av våldsbrott har blivit högaktuellt så skulle jag bli förvånad om inte det görs. Annars får man väl ladda bössan och sköta domen civilt
Citera
2023-03-30, 16:37
Medlem
Fy fan.

Vad är det som talar för att hon själv tagit medicinen frivilligt? Att (om nu koncentrationen är onormalt hög) inte GM tvingat i henne tabletter?

Vilken vidrig dom.

Till anhöriga - jag beklagar. Och tänker på er.
Citera
2023-03-30, 16:52
Medlem
Citat:

Okej, nu blir det ett långt inlägg men vi kanske ska klargöra detta och inte sprida falska rykten om missbruk utan att det finns fog för det i FUP:en.

Varifrån får du uppgiften om 520 mg Fluoxetin ifrån? Jag hittar inte den uppgiften någonstans. Hon hade vid provtagningen av lårblod 1,4 mikrogram/gram Fluoxetin vilket de bedömer är en hög dos men det finns noterat inom den 90:e percentilen (alltså att 90% har en lägre nivå i blodet) och i någon studie fanns det upp till 1,9 mikrogram/gram i blodet hos avlidna. Det gick inte att avgöra hur denna nivå påverkats av att hon var död - nivån kan både sjunka eller öka.
Hon var ordinerad 40 mg Fluoxetin per dag. Hon var ordinerad alla andra substanser som hittades i blodet (zolpidem, quetiapin, oxazepam) och de nivåer som uppmättes i lårblodet var antingen låga eller normala vid hennes behandling.

Det enda hon inte var ordinerad var buprenorfin men det hittades inte i lårblodet utan i huvudhåret. Hon hade tagit det veckor innan dödsfallet eller också så nära inpå dödsfallet att det inte syntes i blodet. Kan spekuleras i att efter någon av alla misshandlar hon utstått, en del väldigt nära inpå dödsfallet, har hon tagit detta som smärtlindring. Vem hon har fått det av är oklart, men antagligen inte sjukvården då de borde ha hittat de i hennes journal även vid engångsutskrivning.

Det finns inget som tyder på att hon missbrukat någonting, men att hon eventuellt olagligt tagit buprenorfin. Det hade antagligen inget med dödsfallet att göra för det fanns inte i lårblodet.

Fluoxetin kanske hon har tagit en högre dos av än hon är förskriven, men det är inget som du kan festa eller rusa på eftersom det tar tid för det att verka. Du får troligen bara biverkningar. Samtidigt VET INGEN om hon har gjort det eftersom nivån i blodet kan både ha sjunkit eller ökat efter dödsfallet.
Citera
2023-03-30, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dellenbygden
7 år i hovrätten! Ute om 4 ungefär.

Men herregud. Såg detta nu när jag kom hem.
Allt detta grova våld som slutar med att en kvinna dör och det blir 7 år !
Citera
2023-03-30, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxZero
Fy fan.

Vad är det som talar för att hon själv tagit medicinen frivilligt? Att (om nu koncentrationen är onormalt hög) inte GM tvingat i henne tabletter?

Vilken vidrig dom.

Till anhöriga - jag beklagar. Och tänker på er.

Nej, det vet förstås ingen annan än den vidriga GM men jag skulle inte tro det. Han verkar börja misshandla henne omedelbart när han kommer hem och döden har troligen skett inte långt efter det. Det finns inga uppgifter om tablettrester eller liknande i magsäcken och koncentrationen av Fluoxetin ökar inte snabbt som för vissa andra läkemedel.

Det är vidrigt tycker jag att hon har blödigt och fått skador som visar att hon antagligen inte bara varit inne i bostadshuset utan också ute på grusplanen framför huset med sina skador natten som hon avled. Försökte hon fly, men han misshandlade henne (hon hade skador som kunde bero på gruset) och tog henne in igen? Sen tog han henne till duschen och det verkar som att han försökt tvätta henne och hennes hår? Sen har han täckt över henne med en filt och lämnat henne död eller döende där.

Jag är väldigt ledsen för det helvete som Jeanette levde i under flera år och att hon skulle behöva dö såhär. Och att hennes GM bara får 7 år, men Jeanette fick livstid.
Citera
2023-03-30, 17:38
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Från livstid till 7 år. För ett sånt vidrigt och fegt mord.
Hovrätten i vanlig ordning med att befria och förmildra helt rätta straff från början. När tingsrätten äntligen gör rätt bedömning så river de upp domen.
Och de friar han även från att betala alla skadestånd. Herregud.
Stackars kvinna och hennes familj.
Citera
2023-03-30, 18:20
Medlem
Jag blir rasande. Jeanette torterades både fysiskt och psykiskt i flera år. Hon upplevde oerhört lidande när hon dog. Vilken idiot som helst kan se det. OM hon hade överlevt så hade hon legat i koma med allvarliga hjärnskador resten av sitt liv. Hennes barn, barnbarn, släkt och vänner har också behövt genomlida oförståeligt trauma på grund av detta.

Jag slår vad om att hovrätten är full av äckliga jävla gubbar som själv slår frugan efter några öl. Eller har de blivit mutade? Jag ser verkligen inte någon annan anledning till att de tog detta beslut. Och vilka signaler skickar detta till andra utsatta kvinnor runtom i Sverige? Mäns dödliga våld mot kvinnor ökar för varje år som går och detta är deras beslut? Vart finns rättvisan? Varför finns det ingen i maktposition som bryr sig om kvinnliga offer? Jag förstår verkligen inte hur de kan leva med sig själva.

Svenska ”rättsystemet” i ett nötskal. Hoppas innerligt att nån med civilkurage slår ihjäl honom innan han kommer ut.

Till er anhöriga, jag lider med er och tänker på er. Han får max 7 år med hon fick livstid.
Citera
2023-03-30, 18:24
Medlem
Herregud, jag är i chock. Vad är det för jävla rättssystem vi har här i Sverige?
7 år! Nej jag hoppas fanimej att detta går till HD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in