2023-03-29, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Det där är en myt. Ryssarna vill gärna få folk att tro att det är på det viset, men så är inte fallet.
Nej, det är inte en myt, enligt vetenskapen. Din naivitet lurar dig.

Läs gärna artikeln i Nature som jag länkade till tidigare.
Citera
2023-03-29, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Medhåll.
Jag spekulerar, jag sitter inte på nån tillförlitlig info.
Men spekulationer är väl Flashbacks signum?
Absolut men det lät på dig som att oavsett hur ett kärnvapenkrig skulle utspela sig så skulle det vara lugnt.
Men du menar att det skulle förmodligen bara bli nån enstaka misil här och där, typ.
Förstod jag bättre hur du menade?
Citera
2023-03-29, 12:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Absolut men det lät på dig som att oavsett hur ett kärnvapenkrig skulle utspela sig så skulle det vara lugnt.
Men du menar att det skulle förmodligen bara bli nån enstaka misil här och där, typ.
Jag är en smula skeptisk till kärnvapen över huvud taget, jag menar att dom nog inte fungerar så som vi tror.

Men det är som sagt bara spekulationer från min sida.
Citera
2023-03-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Det totala kärnvapenkriget skulle utspelas under ungefär en vecka där tusentals kärnvapen skulle detonera.

Det blir litet mer än nån enstaka missil . . . . . . och civilisationens sista vecka. . . . .
Citera
2023-03-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag är en smula skeptisk till kärnvapen över huvud taget, jag menar att dom nog inte fungerar så som vi tror.

Men det är som sagt bara spekulationer från min sida.
Vi vet precis hur de fungerar så dina spekulationer är felaktiga.
Citera
2023-03-29, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Det är ju därför man inte behöver bry sig, händer det lär du knappt märka något förrän du är stoft.

Och där har vi svaret på frågan!

Nej, det stämmer inte. Dom flesta dör i förgiftning.... en process som tar många många år
Citera
2023-03-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Nej, det är inte en myt, enligt vetenskapen. Din naivitet lurar dig.

Läs gärna artikeln i Nature som jag länkade till tidigare.

Inte intresserad av någon länk. Samma budskap skulle lika gärna kunna ha Illustrerad vetenskap som avsändare. Men so what?

Vet du hur många megaton som redan har detonerats i tester?

Ryssarna älskar att skrika om kärnvapen. ”Dumma er! Om vi inte får invadera vilka länder vi vill så utplånar vi hela planeten”.

Lycka till Svetlana.
Citera
2023-03-29, 12:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Då så. Varför skulle Ryssland inte använda Tsarbomber?
Den vägde 27 ton. Sådana laddningar är bara opraktiska att hantera. De får inte plats i vanliga missiler och att släppa dem från flygplan som man gjorde var en ren chansning om huruvida planet skulle hinna tillräckligt långt från detonationen för att överleva. Tsar Bomba var bara en maktdemonstration, inget praktiskt vapen. Bättre använde fler, mindre laddningar.

I vilket fall som helst lär södra halvklotet klara sig rätt bra. Lufttransporten mellan halvkloten är långsam och det finns inte mycket värt att bomba på södra halvklotet.
Citera
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Det är välkänt att ett totalt kärnvapenkrig utlöser en nukleär vinter, utöver att miljarder människor kommer att dö omedelbart.
Beror lite på skicket på Ryssarnas missiler. Tittar du på hur resten av deras armé har presterat i Ukraina och hur dåligt skick all utrustning varit i så tror jag inte att alla deras missiler är i OK skick.

Sen finns det ju områden på jorden som inte kommer bli nämnvärt påverkade av ett WW3.

Nukleär vinter är inte bevisat, den är trolig men vi vet inte än. Förhoppningsvis är teorierna fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Inte intresserad av någon länk. Samma budskap skulle lika gärna kunna ha Illustrerad vetenskap som avsändare. Men so what?

Vet du hur många megaton som redan har detonerats i tester?

Ryssarna älskar att skrika om kärnvapen. ”Dumma er! Om vi inte får invadera vilka länder vi vill så utplånar vi hela planeten”.

Lycka till Svetlana.
Vet du hur många megaton som finns i världens arsenaler totalt?

Du är mer än lovligt naiv.
Citera
2023-03-29, 12:28
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ett totalt kärnvapenkrig är slutet för civilisationen. Kanske för mänskligheten.

De allra flesta kommer att svälta och/eller frysa ihjäl.

Möjligen kan stenåldern göra en comeback.

Fattar folk vilket hot kärnvapnen är?

Varför vill du skrämma upp folk?

Alla förstår väl att kärnvapenkrig är oönskat och har fruktansvärda konsekvenser, men varför lyfter du detta nu? Har Putins ambassadör skrämt upp dig med sitt senaste hot om vedergällning?
Citera
2023-03-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Beror lite på skicket på Ryssarnas missiler. Tittar du på hur resten av deras armé har presterat i Ukraina och hur dåligt skick all utrustning varit i så tror jag inte att alla deras missiler är i OK skick.

Sen finns det ju områden på jorden som inte kommer bli nämnvärt påverkade av ett WW3.

Nukleär vinter är inte bevisat, den är trolig men vi vet inte än. Förhoppningsvis är teorierna fel.
Nej visst, ryssarnas materiel är undermålig, som tur är.

Det kan bli det som räddar civilisationen. . . . . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in