2023-03-28, 16:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Att J efter att ha hört att M berättat om dumpningen trodde att hon även berättat om misshandeln och strypningen håller jag med dig om. Men jag hade förväntat mig att J skulle skylla det mesta på M.

Det var en hantverkare som skadat sig. Det finns inga misstankar mot honom.
Det var Js projekt. Det var hennes seger. Jag TROR inte hon hade minsta tanke på att lämna "triumfen" ifrån sig.
Citera
2023-03-28, 16:08
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Intressant. Finns detta i fuppen?

/AI

Nån här skrev att det kom från en hantverkare som fixat nåt i badrummet.

Så, sannolikt inte i fuppen, mera troligt i slasken.
Citera
2023-03-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det var Js projekt. Det var hennes seger. Jag TROR inte hon hade minsta tanke på att lämna "triumfen" ifrån sig.
Nej tror lite som du! Hon vill äga detta
Johanna mår inte dåligt. Hon är nöjd.
Citera
2023-03-28, 16:14
Medlem
ziracorns avatar
Åklagare Rullman hävdar mord ca 02.30.

Steg på MH 02.19 respektive 02.45 (reserverad mig för tid där, men ungefär så).

Normala toabesök (om man dessutom behöver HULKA).

Dessutom verkar hon vara en ganska trött individ. En sån som somnar av alkohol. Hade en sån flickvän i mina unga år. Efter 2 GT, sömn...

Inte alls omöjligt att MH talar sanning (med viss reservation).
Senast redigerad av ziracorn 2023-03-28 kl. 16:17.
Citera
2023-03-28, 16:17
Medlem
KKNDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Har du svårt att läsa eller svårt med läsförståelsen? Jag berättar att nya förhör hos polisen ska ske med båda åtalade hos polisen i Jönköping under morgondagen. Vem som begärt dessa förhör eller varför har jag ingen aning om, jag förtäljer helt enkelt bara att det ska ske.

Nå? Hur blev det med dessa förhör?
Citera
2023-03-28, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Jag var i Tingsrätten idag.

Har inte hunnit läsa ikapp i tråden, så vet inte om mina observationer redan avhandlats...

Maja satt ihopsjunken i sin stol, och under långa perioder vilade ansiktet i handen och därmed dolde sitt ansikte för åhörarna.
Såg ingen kommunikation mellan henne och försvararen.

Johanna satt rak i ryggen, tittade för det mesta ner i bordet, samtalade ibland med sin försvarare och antecknade vid något tillfälle.

Rullman kändes säker, noggrann och tydlig.

Den hajpade Sangborn fick jag ett dåligt intryck av. Hon stakade sig, upprepade sig ett antal gånger och pratade väldigt forcerat. Kändes virrig och desperat.

Vittnena: stackarn Albin hade jobbigt men var väldigt tydlig. Toves pappa fick inte många frågor men var också saklig och tydlig.
My glänste som vittne enligt mig. Sangborn försökte konfrontera henne med att Johanna visst hade skickat "bild" till My för att bevisa att Tove varit otrogen.
My kontrade med att "bilder har jag aldrig hört talas om, Johanna sa att hon hade en film".
Sangborn fick backa och sa att "ok, en film då".
I sista chatkonversationen mellan My och Johanna ses att Johanna skickat något som ser ut som en bild eller film. My:s svar:
Det vet jag inget om, det har jag aldrig sett, jag blockade henne.

Får se om jag ska chansa att få en plats på onsdag också. Bör bli spännande.
Jag kan inte låta bli att skratta. Vad fan spelar det för roll om det nu skulle finnas en film och att den är skickat? VAD har det för relevans i sammanhanget där JJ är en slug mördare som googlat sjuka saker innan och försökt med mordbränder? Skulle det vara något argument för att förmildra straffet efter hon har mördat Tove? Att ta upp att hon visst det har skickat en film, målar ju knappast JJ som en bra och ärlig person. Snarare känns det som JJ smyger omkring och filmar och fotar andra människor på fyllan (utan deras vetskap) för att försöka förstöra deras relationer med sina pojkvänner. Precis som vittnen beskriver henne under FUP.

Måste väl ändå varit JJ som bett Clea dra upp det? Kan inte se en vuxen kvinna skulle på fullt allvar se det som ett bra motargument i en rättegång om ett mord. När My har berättat om JJ har JJ kokat inombords och argt kladdat ned i sitt anteckningsblock ”Hon ljuger!! Det fanns visst det en film!! Du MÅSTE säga ifrån Clea!”. Endast JJ skulle lägga fokus på en sådan bagatell i sammanhanget.

Tack för uppdateringen!

Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Hon har haft chans berätta så många månader. Hon har tyvärr inte nog samvete mot tt och hennes familj att berätta tyvärr för hon ser till sig själv först. Det går även före vänskapen till jj. Jag tror att JJ sista förhör är så nära sanningen vi kommer. MH drar inte ihop lika invecklade lögner det håller jag med om. Det kan ju också bli till en fördel på ett sätt. Hon har lyckats komma undan med ett bättre utgångsläge nu än vad JJ gjort. Jag tror hon är smart när det gäller vissa saker mindre när det gäller andra. Det hon berättade om JJ i sista förhören tyder inte på rädsla. Bara vilja rädda sig själv. Så nog kan hon reda sig själv.
Jag vet att många ser på MH på samma sätt som du beskriver, att hon på något sätt skulle vara rätt så smart och slug, lyckas lura in folk till att se henne som ett offer som inte kunde ta sig ur. Men jag tycker inte alls hon känns sådär smart och ”sneaky”. Anledningen till att JJ har ett sämre utgångsläge beror helt och hållet på JJ själv, jag tror hon har någon form av störd personlighet (psykopatiska drag), vilket inte MH har. JJ har något väldigt mörkt inombords, mordbränder, skrik, ilska, bråk, avundsjuka och svartsjuka verkar vara en del av vem hon är.
Jag är övertygad om att JJ förr eller senare hade lyckats få en annan person till att hjälpa till med något liknande dåd. Kanske till och med exet som sa han visste saker hon gjorde var fel men han var så kär i henne så han var lite ”blind”. Han körde henne när hon skulle spraymåla en tjejs bil. Han visste om hon hade försökt bränna inne folk. Kanske han hade kunnat haft oturen att stå mitt i en jävla sopa JJ har skapat.
Och med MH tror jag det var ännu lättare för JJ har 100% ljugat i henne massa saker om hur rättsväsendet fungerar, hur samhället funkar osv, så MH har följt hennes råd för att slippa undan straff.

Håller dock med om att hon tänker främst på sig själv nu och säkert skäms också för att erkänna hon var med och hjälpte JJ med mordet. Därför berättar hon inte sanningen och lät bli att berätta var kroppen fanns i flera, flera veckor. Hon skiter nog även i JJ nu och ”vänskapen” efter att flera personer som förhörsledare, cellkamraten och antagligen advokaten, har fått henne att inse JJ är en sjuk människa och hon inte borde skydda henne utan sätta sig själv först.

Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
MHs advokat har legat extremt lågt. MH har en seriös chans att komma undan ett längre fängelsestraff (även om jag håller henne som medskyldig också)
Frågan är bara hur mkt krut det finns i advokaten och hur engagerad är MH egentligen?
Jag tror hon kommer ha noll engagemang. Alla som tror hon kommer sitta och ljuga högt och öppet och hålla försvarstal (vilket JJ kommer göra), tror jag kommer bli lite besvikna imorgon. Jag kan såklart ha fel, men ser framför mig hur hon bara kommer sitta ihopkrupet i vittnesstolen, luvan upp över håret om hon får det och svara extremt kort på alla frågor ”Ja. Nej. Jag vet inte.”(”Jag sov.”) Eller så får vi ett erkännandet i samband med hon gråter hysteriskt, för hon inte klarar av att hålla det inombords längre.
Den tjejen mår inte psykiskt bra alls. Hade hon kunnat hade hon väl tagit livet av sig där på plats för att slippa vittna.

Håller väldigt mycket med notknapparens analys om MH, även andra här har varit inne på liknande. Det blir för långt om jag ska citera alla (detta inlägg är redan 5 km långt).

Ps. Hittar inte inlägget av Putte123 (hoppas jag skrev rätt användarnamn), ville citera dig. Tack för uppdateringen och intressanta saker från salen. Jaså, var föräldrarna där? Säker på det inte var någon annan? Trodde inte MHs och JJs föräldrar skulle vilja sitta i rättssalen längst fram.
Citera
2023-03-28, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jaa, jag tror också på gaslightning, men också att MH aldrig för sitt liv trodde att JJ verkligen skulle skrida till verket. Jag tycker att speciellt typ 12-15-åriga tjejer kan uttrycka sig som att "Åhhh, hon ska ba döööö, jag haaatar henne....", men näst intill INGEN skrider till verket, så att säga. Och kanske MH även trodde att det var ganska lugnt så länge JJ fick utlopp verbalt för sina känslor?

Men å andra sidan, MH var ju med i tält, gästtuga, ödehus etc. när JJ faktiskt åkte iväg för att mordbränna........

Så så svårt att förstå hur MH har tänkt i allt det här......

Sedan så tror jag att MH tyckte det var kul att leka kriminell rappare, det finns ju bilder på henne med massor av "bling", silverjacka m.m. Men jag tror det var mer en lek för MH, en tonårsgrej (själv försökte man sig på att vara lite punkare när det begav sig, popsnöre ibland, lol)....

Det är svårt att se gränserna med/hos MH.

Ja, jag tror det är mycket individuellt. Här i U.K. har de numera antideppmedicin som man kan dricka med......

Jag tror det stora och snabba pådraget berodde på en kombination av TTs historiska självskadebeteende, depression, dåligt omdömme på fyllan OCH sista levnadstecknet tillsammans med JJ som hon egentligen var rädd för.....

Nja, de hade funderat ut ett par "bra ställen" där det oftast var folktomt m.m. Jag tror det var originalplanen den kvällen. Därför det var viktigt för JJ att skaffa sig ett "alibi" med att tala om för ordningsvakter och poliser att hon blivit slagen av TT, så att hon sedan efter misshandel av TT på vägen hem skulle kunna hävda självförsvar.......

Ja så kan det vara. För T hade ju troligen anmält det efteråt. Dock måste planen uppstått hastigt då T kom sent till Nöjet. L som var med på förfesten säger i förhör att J bett både henne och M att vänta på att T skulle komma ut. Det var väl också då som J pratade med polisen tror jag. L bestämde sig därefter att gå hem istället för att hänga på. Tyvärr.
Citera
2023-03-28, 16:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Nej tror lite som du! Hon vill äga detta
Johanna mår inte dåligt. Hon är nöjd.
Jag har ingen möjlighet att föreställa mig vad som rör sig i Js huvud eller hur hon tänker. Det ena förefaller mer makabert än det andra. Och med det som utgångspunkt kan jag gissa att hon känner sig både lättad och stolt över sin bravad. T har irriterat henne och hon har nu röjt T ur vägen så att hon slipper henne. Och Js stolta signum att reda sig själv gör att jag tror att hon är ensam om dådet.

M är helt annorledes, med hyfsat förväntat både tänk och beteende, även om hon är knepig att få grepp om
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror inte det, men att narcissister är jobbiga personer, är det nog många som tycker. De ska alltid vara bäst och kan allt. Protester innebär att få onda ögat på sig. Kanske även straff i form av eldning och annat.

Narcissism hänger ofta ihop med mer eller mindre dos av psykopati. Det är då det blir farligt. Som jag har sett JJ hittills är hon både narcissist och psykopat (på den högre skalan). Hon är lömsk och obehaglig/obeveklig. Iskall. Drivs av hat och raseri. Tror hon ligger rätt högt på psykopatskalan. Här en länk till den världskände Robert Hare och hans checklista för psykopati:

https://www.levamedfienden.com/blogg/vad-r-definitionen-av-en-psykopat

Observera att detta alltså är hur jag tror.

I övrigt ska man ju inte ställa fjärrdiagnoser på folk, men det hjälper att jämföra vad forskningen säger och vad som har hänt i detta fall och därmed skapa sig en egen uppfattning om hur landet ligger, sas.

Tack för klargörande! Och länk.
Citera
Medlem
ziracorns avatar
Att Johanna får 18 + eller livstid är ju klart. Det enda intressanta med henne är hur hon svarar på frågorna i rätten.. Ur ett psykologiskt perspektiv.

Maya kan väl komma undan med 2 år, i bästa fall (för henne, asså). Beror på vilka hjärnor som sitter som nämndemän.
Citera
2023-03-28, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag kan inte låta bli att skratta. Vad fan spelar det för roll om det nu skulle finnas en film och att den är skickat? VAD har det för relevans i sammanhanget där JJ är en slug mördare som googlat sjuka saker innan och försökt med mordbränder? Skulle det vara något argument för att förmildra straffet efter hon har mördat Tove? Att ta upp att hon visst det har skickat en film, målar ju knappast JJ som en bra och ärlig person. Snarare känns det som JJ smyger omkring och filmar och fotar andra människor på fyllan (utan deras vetskap) för att försöka förstöra deras relationer med sina pojkvänner. Precis som vittnen beskriver henne under FUP.

Måste väl ändå varit JJ som bett Clea dra upp det? Kan inte se en vuxen kvinna skulle på fullt allvar se det som ett bra motargument i en rättegång om ett mord. När My har berättat om JJ har JJ kokat inombords och argt kladdat ned i sitt anteckningsblock ”Hon ljuger!! Det fanns visst det en film!! Du MÅSTE säga ifrån Clea!”. Endast JJ skulle lägga fokus på en sådan bagatell i sammanhanget.

Tack för uppdateringen!

Jag vet att många ser på MH på samma sätt som du beskriver, att hon på något sätt skulle vara rätt så smart och slug, lyckas lura in folk till att se henne som ett offer som inte kunde ta sig ur. Men jag tycker inte alls hon känns sådär smart och ”sneaky”. Anledningen till att JJ har ett sämre utgångsläge beror helt och hållet på JJ själv, jag tror hon har någon form av störd personlighet (psykopatiska drag), vilket inte MH har. JJ har något väldigt mörkt inombords, mordbränder, skrik, ilska, bråk, avundsjuka och svartsjuka verkar vara en del av vem hon är.
Jag är övertygad om att JJ förr eller senare hade lyckats få en annan person till att hjälpa till med något liknande dåd. Kanske till och med exet som sa han visste saker hon gjorde var fel men han var så kär i henne så han var lite ”blind”. Han körde henne när hon skulle spraymåla en tjejs bil. Han visste om hon hade försökt bränna inne folk. Kanske han hade kunnat haft oturen att stå mitt i en jävla sopa JJ har skapat.
Och med MH tror jag det var ännu lättare för JJ har 100% ljugat i henne massa saker om hur rättsväsendet fungerar, hur samhället funkar osv, så MH har följt hennes råd för att slippa undan straff.

Håller dock med om att hon tänker främst på sig själv nu och säkert skäms också för att erkänna hon var med och hjälpte JJ med mordet. Därför berättar hon inte sanningen och lät bli att berätta var kroppen fanns i flera, flera veckor. Hon skiter nog även i JJ nu och ”vänskapen” efter att flera personer som förhörsledare, cellkamraten och antagligen advokaten, har fått henne att inse JJ är en sjuk människa och hon inte borde skydda henne utan sätta sig själv först.

Jag tror hon kommer ha noll engagemang. Alla som tror hon kommer sitta och ljuga högt och öppet och hålla försvarstal (vilket JJ kommer göra), tror jag kommer bli lite besvikna imorgon. Jag kan såklart ha fel, men ser framför mig hur hon bara kommer sitta ihopkrupet i vittnesstolen, luvan upp över håret om hon får det och svara extremt kort på alla frågor ”Ja. Nej. Jag vet inte.”(”Jag sov.”) Eller så får vi ett erkännandet i samband med hon gråter hysteriskt, för hon inte klarar av att hålla det inombords längre.
Den tjejen mår inte psykiskt bra alls. Hade hon kunnat hade hon väl tagit livet av sig där på plats för att slippa vittna.

Håller väldigt mycket med notknapparens analys om MH, även andra här har varit inne på liknande. Det blir för långt om jag ska citera alla (detta inlägg är redan 5 km långt).

Ps. Hittar inte inlägget av Putte123 (hoppas jag skrev rätt användarnamn), ville citera dig. Tack för uppdateringen och intressanta saker från salen. Jaså, var föräldrarna där? Säker på det inte var någon annan? Trodde inte MHs och JJs föräldrar skulle vilja sitta i rättssalen längst fram.
Jag tror som du! Vi kommer att få se en extremt skör MH imorgon. Som kommer ha svårt att formulera sig och hålla linjen. Hon kommer viska fram svaren från åklagaren. Kommer bara vilja ha det överstökat!
Det har gått en tid nu, och allt har kommit över henne! Inte bara själva händelsen med Tove. Utan hon har också kommit ur Johannas grepp hon varit i ngt år. Det va hela hennes värld, hon hade ingen annan och Johanna va hennes ”identitet”
Hon mår nog inte bra nu MH, och jag tippar på att hon har vak 24/7!
Citera
2023-03-28, 16:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I media gick man ut med att man hittat blod från man i lägenheten. Vad blev av det?

Jag har ett svagt minne av att man kunde koppla det till en hantverkare som inte hade något som helst med saken att göra. Men jag kan minnas fel på den punkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in