Citat:
Ursprungligen postat av
IWannaBeSedated
Jag var i Tingsrätten idag.
Har inte hunnit läsa ikapp i tråden, så vet inte om mina observationer redan avhandlats...
Maja satt ihopsjunken i sin stol, och under långa perioder vilade ansiktet i handen och därmed dolde sitt ansikte för åhörarna.
Såg ingen kommunikation mellan henne och försvararen.
Johanna satt rak i ryggen, tittade för det mesta ner i bordet, samtalade ibland med sin försvarare och antecknade vid något tillfälle.
Rullman kändes säker, noggrann och tydlig.
Den hajpade Sangborn fick jag ett dåligt intryck av. Hon stakade sig, upprepade sig ett antal gånger och pratade väldigt forcerat. Kändes virrig och desperat.
Vittnena: stackarn Albin hade jobbigt men var väldigt tydlig. Toves pappa fick inte många frågor men var också saklig och tydlig.
My glänste som vittne enligt mig. Sangborn försökte konfrontera henne med att Johanna visst hade skickat "bild" till My för att bevisa att Tove varit otrogen.
My kontrade med att "bilder har jag aldrig hört talas om, Johanna sa att hon hade en film".
Sangborn fick backa och sa att "ok, en film då".
I sista chatkonversationen mellan My och Johanna ses att Johanna skickat något som ser ut som en bild eller film. My:s svar:
Det vet jag inget om, det har jag aldrig sett, jag blockade henne.
Får se om jag ska chansa att få en plats på onsdag också. Bör bli spännande.
Jag kan inte låta bli att skratta. Vad fan spelar det för roll om det nu skulle finnas en film och att den är skickat? VAD har det för relevans i sammanhanget där JJ är en slug mördare som googlat sjuka saker innan och försökt med mordbränder? Skulle det vara något argument för att förmildra straffet efter hon har mördat Tove? Att ta upp att hon visst det har skickat en film, målar ju knappast JJ som en bra och ärlig person. Snarare känns det som JJ smyger omkring och filmar och fotar andra människor på fyllan (utan deras vetskap) för att försöka förstöra deras relationer med sina pojkvänner. Precis som vittnen beskriver henne under FUP.
Måste väl ändå varit JJ som bett Clea dra upp det? Kan inte se en vuxen kvinna skulle på fullt allvar se det som ett bra motargument i en rättegång om ett mord. När My har berättat om JJ har JJ kokat inombords och argt kladdat ned i sitt anteckningsblock ”Hon ljuger!! Det fanns visst det en film!! Du MÅSTE säga ifrån Clea!”. Endast JJ skulle lägga fokus på en sådan bagatell i sammanhanget.
Tack för uppdateringen!
Citat:
Ursprungligen postat av
FMR
Hon har haft chans berätta så många månader. Hon har tyvärr inte nog samvete mot tt och hennes familj att berätta tyvärr för hon ser till sig själv först. Det går även före vänskapen till jj. Jag tror att JJ sista förhör är så nära sanningen vi kommer. MH drar inte ihop lika invecklade lögner det håller jag med om. Det kan ju också bli till en fördel på ett sätt. Hon har lyckats komma undan med ett bättre utgångsläge nu än vad JJ gjort. Jag tror hon är smart när det gäller vissa saker mindre när det gäller andra. Det hon berättade om JJ i sista förhören tyder inte på rädsla. Bara vilja rädda sig själv. Så nog kan hon reda sig själv.
Jag vet att många ser på MH på samma sätt som du beskriver, att hon på något sätt skulle vara rätt så smart och slug, lyckas lura in folk till att se henne som ett offer som inte kunde ta sig ur. Men jag tycker inte alls hon känns sådär smart och ”sneaky”. Anledningen till att JJ har ett sämre utgångsläge beror helt och hållet på JJ själv, jag tror hon har någon form av störd personlighet (psykopatiska drag), vilket inte MH har. JJ har något väldigt mörkt inombords, mordbränder, skrik, ilska, bråk, avundsjuka och svartsjuka verkar vara en del av vem hon är.
Jag är övertygad om att JJ förr eller senare hade lyckats få en annan person till att hjälpa till med något liknande dåd. Kanske till och med exet som sa han visste saker hon gjorde var fel men han var så kär i henne så han var lite ”blind”. Han körde henne när hon skulle spraymåla en tjejs bil. Han visste om hon hade försökt bränna inne folk. Kanske han hade kunnat haft oturen att stå mitt i en jävla sopa JJ har skapat.
Och med MH tror jag det var ännu lättare för JJ har 100% ljugat i henne massa saker om hur rättsväsendet fungerar, hur samhället funkar osv, så MH har följt hennes råd för att slippa undan straff.
Håller dock med om att hon tänker främst på sig själv nu och säkert skäms också för att erkänna hon var med och hjälpte JJ med mordet. Därför berättar hon inte sanningen och lät bli att berätta var kroppen fanns i flera, flera veckor. Hon skiter nog även i JJ nu och ”vänskapen” efter att flera personer som förhörsledare, cellkamraten och antagligen advokaten, har fått henne att inse JJ är en sjuk människa och hon inte borde skydda henne utan sätta sig själv först.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jackdaniels77
MHs advokat har legat extremt lågt. MH har en seriös chans att komma undan ett längre fängelsestraff (även om jag håller henne som medskyldig också)
Frågan är bara hur mkt krut det finns i advokaten och hur engagerad är MH egentligen?
Jag tror hon kommer ha noll engagemang. Alla som tror hon kommer sitta och ljuga högt och öppet och hålla försvarstal (vilket JJ kommer göra), tror jag kommer bli lite besvikna imorgon. Jag kan såklart ha fel, men ser framför mig hur hon bara kommer sitta ihopkrupet i vittnesstolen, luvan upp över håret om hon får det och svara extremt kort på alla frågor ”Ja. Nej. Jag vet inte.”(”Jag sov.”) Eller så får vi ett erkännandet i samband med hon gråter hysteriskt, för hon inte klarar av att hålla det inombords längre.
Den tjejen mår inte psykiskt bra alls. Hade hon kunnat hade hon väl tagit livet av sig där på plats för att slippa vittna.
Håller väldigt mycket med
notknapparens analys om MH, även andra här har varit inne på liknande. Det blir för långt om jag ska citera alla (detta inlägg är redan 5 km långt).
Ps. Hittar inte inlägget av
Putte123 (hoppas jag skrev rätt användarnamn), ville citera dig. Tack för uppdateringen och intressanta saker från salen. Jaså, var föräldrarna där? Säker på det inte var någon annan? Trodde inte MHs och JJs föräldrar skulle vilja sitta i rättssalen längst fram.