2023-03-27, 17:39
Avslutad
Kort ljudupptagning med Albin och MY.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/toves-pojkvan-forhordes-i-ratten-jag-avradde-henne-fran-att-ga-dit

Kort ljudupptagning med Clea.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/20-aringens-advokat-i-tove-rattegangen-ifragasatter-rattslakaren
Citera
2023-03-27, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liznekai
Jag instämmer. Tror också mer våld har brukats, specifikt mot huvudet, efter jag läste obduktionsprotokollet.

Att JJ dunkade TTs huvud mot golvet?
Citera
2023-03-27, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
B 1877-22 Aktbilaga 149
Slutgiltigt dödsfallsutlåtande sidan 59, Analyssvar RMV sidan 103

Det duger inte åt dig?

Tack, exakt det jag frågade efter. Och det ser inte ut som Sangborn har någon öppning för annan dödsorsak än den som angetts i utlåtandet.
Om nu inte Sangborn har en egen rättsmedicinsk utredning dvs.
Citera
2023-03-27, 17:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Mycket tyder på att JJ har velat, in i det längsta, hålla MH utanför vilket bevisas främst av att hon inte skyllde strypning på MH (som hon hade möjlighet till).

Det finns en skruvad tajt vänskap mellan dem - åt båda håll - som jag hoppas psykologer sätter tänderna i. Jag blir själv inte klok på den.
Jag tror att Js stolthet var helt inställd på att fixa allt själv. Det var hennes projekt.
Speciellt när jag läste förhöret med hennes pappa blev det tydligt. Jag vet inte hur många gånger han framhävde att J var duktig på att klara allting själv och att hon var mån om att göra föräldrarna stolta. Nu blir de väl inte så stolta över just denna bravaden, men att känna stolthet över att ha rett att själv verkar hon fått med sig hemifrån.
Citera
2023-03-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ska bli väldigt intressant att följa förhöret med rättsläkaren som redan förklarat och dementerat det som Clea påstår. Clea påstår också felaktig att det fanns maginnehåll i lungorna.

Finns det andra protokoll som inte finns med FUP? Annars är hon rejält ute och cyklar och kommer bli överkörd av åklagaren på torsdag när rättsläkaren vittnar.

Hon har säkert gått på samma sak som jag med många andra gjort efter att ha läst i FUP. Men det är ett påstående från FH. Det stämmer inte med protokollet.

Kan passa på att be om ursäkt till alla jag kritiserade för det häromdan.
Citera
2023-03-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Slänger in det här också så det kommer på pränt:

SR Jönköping, direktrapportering:

"Slaget mot huvudet, som Tove kan ha fått när hon fälldes till golvet, gjorde henne inte medvetslös, bedömer rättsläkaren."

Blir inte lätt för Clea.

Men enligt Lapidus (tv4) kan de nya uppgifterna (om de nu är nya, har inte kunnat följa så bra) om att T ev dött av matrester/kräks i luftstrupen få stor betydelse, då det kanske inte går att klart slå fast dödsorsaken.
Citera
2023-03-27, 17:45
Medlem
Någon som vet om dom får va sminkade eller sitter dom i rättsalen och är osmikade och ser slitna ut?
Citera
2023-03-27, 17:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Skulle säga att det talar mer emot att det varit en ganska långt och plågsamt förlopp för Tove, då talar de ännu mer emot att det bara tagit 10 sekunder som JJ påstår

Vilket i sin tur inte talar för kvävning (luft) utan blodstrypning. Då infaller medvetslöshet inom 10 till 20 sekunder. Vilket skulle kunna tala för att JJ inte ljuger på den punkten, i lika stor utsträckning.
Citera
2023-03-27, 17:47
Medlem
JJ har surfat på böcker av både Viveca Sten och Camilla Läckberg. Har inte CL nån karaktär som tar hjälp av systerskapet för att hämnas. Kan detta vara inspirationskällan till JJs upptåg?
Citera
2023-03-27, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men enligt Lapidus (tv4) kan de nya uppgifterna (om de nu är nya, har inte kunnat följa så bra) om att T ev dött av matrester/kräks i luftstrupen få stor betydelse, då det kanske inte går att klart slå fast dödsorsaken.

Lungorna och vitala blodkärl förstördes och komprimerades pga JJs överfall, strypning och våld.

Att mordoffret kräks är en naturlig reaktion av sättet JJ mördade TT på.
Citera
2023-03-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Sangborns egen teori går ju inte över expertisens om hon inte kan bevisa sin teori dvs.
Citera
2023-03-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Hon har säkert gått på samma sak som jag med många andra gjort efter att ha läst i FUP. Men det är ett påstående från FH. Det stämmer inte med protokollet.

Kan passa på att be om ursäkt till alla jag kritiserade för det häromdan.

Hon verkar även besviken på rättsläkaren som inte ens diskuterat den rikliga mängd magsäcksinnehåll i luftstrupen. Vilket också är felaktigt då det finns med i rapporten.

Men om hon nu är så besviken över obduktionen som utförts av 2 oberoende rättsläkare hade hon kunnat begära kompletteringar efter hon läst den vilket hon inte gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in