2023-03-27, 13:22
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Om hon satte sig på Tove (två ggr?) för att hålla henne på plats, och förhindra att hon slog sig loss medan den andra tjejen tryckte en kudde över hennes ansikte, samt ströp henne, borde hon ju åka dit för medhjälp till mord? Nu har jag inte hunnit läsa fup'en rakt av, men framkommer det vem av tjejerna som slog Tove med ett trubbigt föremål i tinningen/mot sidan av huvudet?
Hon har en sårskada i bakhuvudet..inte vid tinningen
Citera
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
[indent]Rättegångsdag 1 - måndag 27 mars
Uppdaterad: 27 mars

Måndag 27 mars - första rättegångsdagen

Försvarsadvokaterna begär lyckta dörrar:

- Majas advokat: Maja anser att inspelning av hennes röst, som senare kommer allmänheten till del, kommer att försvåra/omöjliggöra för henne att berätta.

- Målsägandebiträden för Albin och Toves familj yrkar på att förhandlingen hålles utan lyckta dörrar.

Rätten beslutade att avslå advokaternas begäran om lyckta dörrar:
"Avgörande för den här frågan är dels de tilltalades ålder, ingen av dem är under 18 år, dels det stora allmänintresset som finns i det här målet. Tingsrätten beslutar om öppna dörrar." (SVT)[/IND

Har kortat ner Grevens strålande sammanställning till den fråga jag undrar över, dvs min fetning.

Varför tror ni att MH inte vill ha sitt förhör inspelat?
Har det någonsin hänt att en anklagads förhör inte behöver inspelas, den kan ju komma att behövas ex,vis i hovrätten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Nu återupptas rättegången efter lunchen!
🙏🏻
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vem uttalar sig om en kudde i fup?

Glöm det...det var jag som missuppfattade det, rörde ihop förhören. Glöm det, som sagt.
Citera
2023-03-27, 13:23
Medlem
Maja uppger i rätten att hon inte varit deltagande i mordet/Toves död, utan att hon varit sovandes, men åklagaren uppger att hennes mobil visar sig rörandes omkring i lägenheten. Maja blir "uppriktigt sagt ledsen" när det påstås att hon varit inblandad och hållit fast Tove. Så, hon kör försvaret total förnekelse till inblandning vid dödsögonblicket. Kall som is!
Citera
2023-03-27, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Johanna kan inte hålla ner bådea armar och samtidigt ta stryptag vilket tyder på att Maja höll fast armana.

Vid död kan en kropp få kraftiga dödsryckningar eller spasmer. Varit med om det vid avlivning av djur som sparkar kraftigt med bakbenen. Så Tove har säkert sparkat, sprattlat med benen vid dödsögonblicket.

Kan kan hon säkert, allt beror på hur högt upp du sitter. Du kan låsa fast en persons armar med dina knän och ben om du sitter tillräckligt högt upp på personen men då blir sannolikt vinkeln och kraften att stryka personen lidande.
Citera
Medlem
Clea har nu ordet i rättssalen.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Johanna kan inte hålla ner bådea armar och samtidigt ta stryptag vilket tyder på att Maja höll fast armana.

Vid död kan en kropp få kraftiga dödsryckningar eller spasmer. Varit med om det vid avlivning av djur som sparkar kraftigt med bakbenen. Så Tove har säkert sparkat, sprattlat med benen vid dödsögonblicket.
Om J haft sina ben på Ts armar, har hon kunnat göra både ock.

Har du koll på hur kraftiga sådana spasmer är? Skulle de kunna höras ut i trappan?
Citera
2023-03-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Clea verkar vara iskall och samvetslös.

Yoga-instruktör. Det om något gör att jag ställer mig frågande till hennes kompetens. De kan lika gärna vara galna wu-hu-människor eller bara intresserade av att bända kroppen i alla möjliga vinklar. Hur som helst har de en övertro på något som i bästa fall är tveksamt bevisat. En person som skall försvara andra med reella bevis borde inte skylta i de sammanhangen.

Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Tycker det är märkligt att grova brottsligar, mördare ska kunna välja försvarare.

Det gör mig ingenting. Däremot skall de inte få byta hur som helst. Men jag har sett att anklagade inte får byta så det är nog upp till beslutande att avgöra om det går för sig eller inte.
Citera
2023-03-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Har kortat ner Grevens strålande sammanställning till den fråga jag undrar över, dvs min fetning.

Varför tror ni att MH inte vill ha sitt förhör inspelat?
Har det någonsin hänt att en anklagads förhör inte behöver inspelas, den kan ju komma att behövas ex,vis i hovrätten

Hon vill nog inte ha det som bevismaterial. Antagligen kommer hon inte ihåg vad hon har sagt och inte sagt.
Citera
2023-03-27, 13:26
Medlem
JJs advokat:
Citat:
Hon säger att hon i stort sett delar åklagarens sakframställan, men hon håller inte med om att 20-åringen hållit kvar strypgreppet så som åklagaren påstår. Hon påpekar också att man kan kvävas på olika sätt. En mekanism är strypning med händer, sedan finns det andra mekanismer som ger samma resultat, men det är inte med händer och det är inte strypning. Det finns fynd i rättsläkarens obduktionsprotokoll som talar för att Tove andats in kräks. Då dör man av kvävning, precis som när man drunknar, säger Sangborn.
Citera
2023-03-27, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
vem är Clea?

JJs försvarare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto