2023-03-27, 08:57
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Tänk ett scenario med chockräntehöjning, slopat ränteavdrag och massarbetslöshet i framför allt tjänstesektorn. Perfekta stormen som ger sig på korthuset.

Korthuset? Så man skall alltså ta bort förutsättningarna för företag och privatpersoner att bedriva affärer? Är du sjuk människa?
Citera
2023-03-27, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Användaren Liksom-fb är ju fullt medveten om att inflationen kommer att sticka men har en annan agenda. Så är det när man får pengar från staten. Då behöver man inte bry sig om att pensionärer börjar svälta.

När Ingves sa att det inte skulle bli någon inflation, så sa jag till mina barn och min släkt att låsa räntan på sin lån. Vissa ligger alltså på 1% i ränta och har låst i många år. Jag är alltså smartare än en riksbankschef.

(FB) Är Ingves en ekonomisk idiot?
Inte jag kanske, men ändå.
Lätt att skriva på ett forum 1 år senare att du gjorde detta.

Förmodligen skitsnack
Citera
2023-03-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Korthuset? Så man skall alltså ta bort förutsättningarna för företag och privatpersoner att bedriva affärer? Är du sjuk människa?
Ja kremls megafoner har bytt inriktning, de nya är att alla banker kommer att falla.

Innan vintern var de naturgas som har fallit med 58%
Citera
2023-03-27, 09:01
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Du har rätt i penningmängden om allt annat vore lika. Nu är det inte det då vi har ett pågående krig i vår närhet som påverkar hela vår ekonomi. Att då straffa hushållen och företagen är en mycket riskabel väg att gå. Jag håller med dig vad gäller den ekonomiska depressionen, den kommer vi inte undan oavsett. Jag tror inte det finns ett rätt eller fel i den här situationen utan Riksbanken måste helt enkelt bara ta ett beslut och följa den valda linjen.

Saken är den att det är kört.

Hur byggde Sverige och Västvärlden upp sin ekonomi?

Genom att ha tillgång till billig energi; olja, gas, vattenkraft och kol.

I och med att Väst införde sanktioner mot Ryssland och således tog bort den viktigaste komponenten i vad som gjort oss rika under alla dessa år,
billig energi...så sköt Väst sig själv i foten.

Eller egentligen ännu värre, Väst sköt sig själv i pannan och begick självmord.

Ryssland kommer aldrig slå på gaskranen igen till Europa. Även efter att kriget är slut.
Så vi i Väst kommer alltså aldrig få tillgång till den energi som vi byggde vårt välstånd på.

Sverige är i något bättre sits, då vi aldrig var någon stor import av rysk gas.

Men även om vi hade slutat exporta el, så hade det bara påverkat våra priser marginellt.
Då vi inte längre har tillgång till våra kärnkraftverk.

De var Sveriges kärnkraftverk som var kärnan i svensk industri.
Även om vi idag hade bestämt att få igång alla våra kärnkraftverk (vilket inte kommer hända) så kommer
det ta minst 10 år att få igång verken igen och bygga nytt.

Så hur Riksbanken än gör så är det kört. Höjer styräntan eller inte. Det blir pest eller kolera.

Vi kommer aldrig tillbaka dit vi var.
Sverige som ett rikt land är över.

Svensk ekonomi kommer störtdyka. Vi kommer få en fattigdom snart som kommer chockera alla, även mig.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2023-03-27 kl. 09:17.
Citera
2023-03-27, 09:01
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Riksbanken har inte haft många rätt de senaste 10 åren.
Om man kollar på den här grafen som visar RB prognostiseringar jämfört med utfall så blir man lite orolig.
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.brfekoxen.com%2F201 6%2Frantan-en-igelkott-fran-riksbanken%2F&psig=AOvVaw38C9lTowQmIRpaAzRzqGXc&us t=1679984694981000&source=images&cd=vfe&ved=0CBAQj RxqFwoTCOC84-m8-_0CFQAAAAAdAAAAABAE

Är det för att RB följer Finansinspektionen lite för mycket? Ville inte Ingves att de två skulle slås ihop?

Jag ser Riksbanken som skyldiga till att lura lättlurade dummersvennar till att ta bolån med mera med de låga räntorna och försätta oss i den situation vi befinner i oss idag.
Citera
2023-03-27, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie

Det var ett skräckscenario jag målade upp, inte min personliga önskan.
Citera
2023-03-27, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Ja, det var klumpigt uttryckt av mig. ALLA skulle säga det och ALLA skulle ha fel. Jag menar att ingen som vet att priset på el och bensin ökat och förstår hur det påverkar andra priser skulle säga att detta är inflation.

Alltså. Egentligen håller jag med dig. Numera verkar det som att inflation=höjda priser oavsett vad prishöjningarna beror på. Oavsett om man tryckt tusen miljarder nya kronor eller om oljepriset gått upp pga ett krig.
Citera
2023-03-27, 09:04
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Lätt att skriva på ett forum 1 år senare att du gjorde detta.

Förmodligen skitsnack
Tråden är ju 11 månader gammal. Om du orkar läsa den. Finns med. Och jag kritiserar Ingves redan då.

Det krävs att man är en idiot för att inte fatta varthän detta kommer att hamna. Eller att man ljuger då, som liksom-fb gör, och ingves.

Fast det är lugnt, jag överlever hoppas jag. Det gör nog mina barn med. Men att Sverige någonsin kommer komma tillbaka efter detta, nej, det händer inte. Vi är numera ett skuldsatt land, med 2 miljoner flyktingar och dessutom ett kallt land, till viss del ovan polcirkeln.

Det kommer bli hårda tider.
Citera
2023-03-27, 09:04
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
https://omni.se/thedeen-installd-pa-ny-hojning-i-april-inflationen-kan-vara-varre-an-vi-trodde/a/pQV4dW

Gör Riksbanken rätt som höjer räntan ännu mer i april? Ja eller nej, och varför? Vad tycker ni?
Ja naturligtvis, den skulle ha höjts för länge sedan. När det råder inflation höjer man räntan, det är 1.0 inom nationalekonomi.

Nu dock har regeringen satt oss i en rävsax. Vanligtvis när det råder inflation är det under en högkonjunktur, så är inte fallet nu. Sedan 2008 har vi under högkonjunktur haft minusränta vilket i sig är helt idiotiskt men också nu visar sig varför.

Svenskarna har toppbelånat sina bostäder till ytterst låga räntor, räntor som inte kan fortgå om man ska stävja inflationen.

Man har två val faktiskt. Höj räntan och låt folket ta fallet eller tryck pengar=devalvera kronan ytterligare. Utlandssemester framöver kan ni drömma om.
Citera
2023-03-27, 09:05
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Ökning av priset på varor är per definition inflation, oavsett varför det sker. Sen är en viss inflationssiffra alltid en sammanvägning av olika varor. Om det är rätt eller fel med resultatet är inflation.
Nej, ändring av priset beror på utbud och efterfrågan. Det är inte inflation för att utbudet minskar eller efterfrågan ökar, det är bara prisjusteringar.
Inflation är när priserna korrigeras pga den ökade penningmängden i samhället, så att priserna justeras efter det minskad penningvärdet.

Sedan råkar det vara så oturligt att man inte kan mäta detta annat än genom att mäta den generalla prisökningen, så en del förväxlar begreppen och tror att det är det som är inflation. Och som vi ser nu så finns det alltså andra saker som kan orsaka en generell prisökning annat än just inflation. I vanliga fall brukar de dock ha knappt märkbar effekt och den generella prisändringen består då till största delen av just inflationen, men just nu stämmer alltså inte detta längre. Just nu orsakas den generella prisökningningen till största delen av ökade energi priser.
Citera
2023-03-27, 09:06
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Tråden är ju 11 månader gammal. Om du orkar läsa den. Finns med. Och jag kritiserar Ingves redan då.

Det krävs att man är en idiot för att inte fatta varthän detta kommer att hamna. Eller att man ljuger då, som liksom-fb gör, och ingves.

Fast det är lugnt, jag överlever hoppas jag. Det gör nog mina barn med. Men att Sverige någonsin kommer komma tillbaka efter detta, nej, det händer inte. Vi är numera ett skuldsatt land, med 2 miljoner flyktingar och dessutom ett kallt land, till viss del ovan polcirkeln.

Det kommer bli hårda tider.

Själv har jag inga lån alls så jag är den största vinnaren men ändå ingen vinnare för alla drabbas. Men Sverige är ett kallt land med arktiskt klimat och skuldsatta dumbommar till folk som skuldsatt sig upp över öronen.
Citera
2023-03-27, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Alltså. Egentligen håller jag med dig. Numera verkar det som att inflation=höjda priser oavsett vad prishöjningarna beror på. Oavsett om man tryckt tusen miljarder nya kronor eller om oljepriset gått upp pga ett krig.
Oljepriset är nere på nivåer innan kriget.

Om du ska skriva ngn så får de fan i mej vara rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in