Citat:
Ursprungligen postat av
Henriksen82
Du har rätt i penningmängden om allt annat vore lika. Nu är det inte det då vi har ett pågående krig i vår närhet som påverkar hela vår ekonomi. Att då straffa hushållen och företagen är en mycket riskabel väg att gå. Jag håller med dig vad gäller den ekonomiska depressionen, den kommer vi inte undan oavsett. Jag tror inte det finns ett rätt eller fel i den här situationen utan Riksbanken måste helt enkelt bara ta ett beslut och följa den valda linjen.
Saken är den att det är kört.
Hur byggde Sverige och Västvärlden upp sin ekonomi?
Genom att ha tillgång till billig energi; olja, gas, vattenkraft och kol.
I och med att Väst införde sanktioner mot Ryssland och således tog bort den viktigaste komponenten i vad som gjort oss rika under alla dessa år,
billig energi...så sköt Väst sig själv i foten.
Eller egentligen ännu värre, Väst sköt sig själv i pannan och begick självmord.
Ryssland kommer aldrig slå på gaskranen igen till Europa. Även efter att kriget är slut.
Så vi i Väst kommer alltså aldrig få tillgång till den energi som vi byggde vårt välstånd på.
Sverige är i något bättre sits, då vi aldrig var någon stor import av rysk gas.
Men även om vi hade slutat exporta el, så hade det bara påverkat våra priser marginellt.
Då vi inte längre har tillgång till våra kärnkraftverk.
De var Sveriges kärnkraftverk som var kärnan i svensk industri.
Även om vi idag hade bestämt att få igång alla våra kärnkraftverk (vilket inte kommer hända) så kommer
det ta minst 10 år att få igång verken igen och bygga nytt.
Så hur Riksbanken än gör så är det kört. Höjer styräntan eller inte. Det blir pest eller kolera.
Vi kommer aldrig tillbaka dit vi var.
Sverige som ett rikt land är över.
Svensk ekonomi kommer störtdyka. Vi kommer få en fattigdom snart som kommer chockera alla, även mig.