2023-03-25, 21:39
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Alla reprimander och sanktioner finns listade i dokument på FIS hemsida.

3505998 ILAR Moa W SWE Disqualification (DSQ) Other, 223.1.1. Unsportsmanlikeship behavior

Citat:
Ursprungligen postat av weberdude
då blir det som jag skrev tidigare, att detta kommer tas upp högre upp för att se om det är "matchfixning", vilket då i sin tur kan bli så att resultatet kan komma att ändras i efterhand till Fähndrich fördel

Jag tror att resultatet ändras till Fähndrich fördel med tanke på vad som stod på spel. I en enskild tävling i början eller mitten av säsongen hade inte renderat i en vidare utredning.
Citera
2023-03-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Så uppfattade jag Moa Ilars ord när hon blev intervjuad. Ja, hmmm..

Absolut ska man stå upp får den ska stå upp. Fast nu är det inte innebandy el annan lagsport.

Tycker egentligen detta är märkligast. Att alla så öppet pratat innan om till varje pris att "hjälpa Maja". Har ledarna stått bakom detta?

Hur vinner man - man gör det som krävs , fatta det nu.
Citera
2023-03-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
J
Den som påstår att det avgjordes en mot en i semifinalen mellan Dahlqvist och Fähndrich vet däremot inte vad den talar om.
Men det vet du?

Hur det hela har gått till tidigare i säsongen är ju oväsentligt i dagens race.
I dag skall det avgöras mellan 2 åkare och du tycker att det är orättvist och osportsligt att dom möts, kvinna mot kvinna, i ett avgörande lopp, där ingen annan påverkar deras prestation?

Sprintsäsongen kokades ned till ett avgörande idag och dom som det stod emellan möttes i en kamp mot varandra och där drog Maja det längsta strået.

Du tycker tydligen att man genom att köra bort en av opponenterna innan det är klart är sportsligt och rättvist.
Bra, då vet vi vad du tycker om vad som är sportsligt.
Citera
2023-03-25, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsidioten
Varför skulle Hennig hjälpa Fähndrich? Är jo inte ens samma nation? Varför skulle Tyskland hjälpa Schweiz att vinna över Sverige. Varför skulle det gynna Tyskland? Låter lite Konspirationspodden ut av det.

Många som skriver här klarar inte av att analysera ens de mest uppenbara situationerna.
Citera
2023-03-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det mest rimliga är väl att dagens resultat stryks från totalen och Fähndrich får tillbaka förstaplatsen och Maja slutar tvåa i sprintcupen. Det osportsliga beteende som svenskorna ägnade sig åt idag vill vi inte se någon mer gång.
Vad är det osportsliga i att göra upp om cupen kvinna mot kvinna istället för att låta en "torped" göra det?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Och märker man att en lagkamrat utsätts för en orättvisa som försätter hennes chanser att rättvist gör upp om, i detta fallet sprintcupen, så ser man till att sportslig rättvisa skipas och dom 2 kombattanterna får göra upp om saken mot varandra.
Dom möttes i semifinalen och Maja vann den kampen, utan fusk och i rent spel, kvinna mot kvinna.

Varför ska en cup avgöras genom att en "torped" kör ned en av dom tävlande?
Är det rättvist?
Är det sportsligt?

Så i din värld ska de andra åkarna vara någon sorts »rättskipare« på eget bevåg? Om inte Ilar stannat upp och släppt förbi Dahlqvist hade inte den senare gått vidare. Vill du se mer sådant beteende framgent? Tycker du att det är bra för längdåkningen?

Citat:
Du tycker tydligen att man genom att köra bort en av opponenterna innan det är klart är sportsligt och rättvist.
Bra, då vet vi vad du tycker om vad som är sportsligt.

Vem har kört bort en opponent?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Alla reprimander och sanktioner finns listade i dokument på FIS hemsida.

3505998 ILAR Moa W SWE Disqualification (DSQ) Other, 223.1.1. Unsportsmanlikeship behavior

Jag håller inte med om juryns formulering. Incidenten hindrade på intet sätt Fendrich från att avgöra sprintcupen på egen hand. Tyvärr tog hon inte chansen. Med det sagt tror jag FIS kommer att gå på juryns linje för att statuera exempel och motverka att sånt här händer igen.
Citera
2023-03-25, 21:46
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Vad är det osportsliga i att göra upp om cupen kvinna mot kvinna istället för att låta en "torped" göra det?

Jag förstår inte varför du envisas med att antyda att Hennig körde på Dahlqvist med flit.
Citera
2023-03-25, 21:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski.rage
Jag håller inte med om juryns formulering. Incidenten hindrade på intet sätt Fendrich från att avgöra sprintcupen på egen hand. Tyvärr tog hon inte chansen. Med det sagt tror jag FIS kommer att gå på juryns linje för att statuera exempel och motverka att sånt här händer igen.

Om Ilar inte gjort det hon gjorde skulle Dahlqvist inte fått de poäng som krävdes.
Citera
2023-03-25, 21:49
Medlem
Citat:
Dette er jo feil. Om ikke Ilar hadde bremset, hadde Dahlqvist røket ut og dermed ikke hatt noen mulighet for å gå forbi Fahndrich.
Citera
2023-03-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om Ilar inte gjort det hon gjorde skulle Dahlqvist inte fått de poäng som krävdes.

Om man menar att incidenten avgjorde sprintcupen säger man ju också att Fendrich aldrig hade vunnit cupen om Maja inte hade fallit. Fendrich vinst i cupen är alltså helt beroende av att Maja faller. Är det slutsatser vi vill att juryn ska dra?
Citera
2023-03-25, 21:54
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Om man menar att incidenten avgjorde sprintcupen säger man ju också att Fendrich aldrig hade vunnit cupen om Maja inte hade fallit. Frendich vinst i cupen är alltså helt beroende av att Maja faller. Är det slutsatser vi vill att juryn ska dra?

Jag tror inte att man syftar på incidenten Dahlqvist/Hennig, utan på att Ilar bromsar och släpper förbi Dahlqvist. Hade inte Ilar gjort det så hade Dahlqvist åkt ut och då hade Fähndrich vunnit sprintcupen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in