2023-03-25, 15:16
Medlem
Jag är otroligt okunnig på svenska rättsystemet och domar,
Om de döms för mord och får livstid, är det 10 år exakt? Finns det något annat straff för mord?
Griftefridsbrottet, läggs det på i år?
Citera
2023-03-25, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Gällande dunsarna: Det är inte helt omöjligt att grannarna har misstagit sig på tiden då dunsarna hördes. Det verkar makabert om JJ gick ut i trappen och åkte till Donken bara några få minuter efter att hon hade strypt TT till döds.

Ja, sen har ju mycket JJ gjort konstaterats som sjukt så vem vore förvånad 😨
Men det verkar ändå på grannarna som att det var snart efter dunsarna som dörren öppnades och stängdes ett par gånger och sen kom hon i trappan.
Hennes första plan blev ju att flytta cykeln..
Citera
2023-03-25, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Gällande dunsarna: Det är inte helt omöjligt att grannarna har misstagit sig på tiden då dunsarna hördes. Det verkar makabert om JJ gick ut i trappen och åkte till Donken bara några få minuter efter att hon hade strypt TT till döds.

Ja det är sant. Kommer de att vittna under rättegången?
Citera
2023-03-25, 15:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Hon säger i förhör att hon inte visste vad som skulle hända och hon trodde att de skulle prata ut. Jag ser ingenstans förutom i JJs förhör att hon hade tanken på att slå henne nånstans på vägen men det blev inte tillfälle och stämningen var god.
Det känns mer som att JJ ville ha hem henne och hämnas ordentligt på ett sätt TT aldrig skulle konfrontera henne med. Men planerna tror jag inte att MH var medveten om. Men borde kunnat räkna ut.
För Ms del tror jag att det står och faller med vad J sagt om vad som komma ska. Så låg begåvning så att hon inte skulle kunnat räkna ut det OM hon funderat, tror jag inte på. Däremot tror jag inte att hon tänkte så långt. Hon trodde på J.
Citera
2023-03-25, 15:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Jag gillar ju kreativitet, men detta är för flippat för t o m mig. Tror inte ens det är möjligt, sorry to say.
Kontrollmänniskan JJ, som vi ändå får kalla henne, hade aldrig vågat ta den risken. Skulle vilja gå så långt att enbart JJs mcd-resa, inklusive sms-konversationen, gör MH till mycket sannolik medbrottsling. Så starkt är det.
Sedan finns det mer som talar för det, som sagts.
Oavsett, är det alltid intressant med alternativa möjligheter, troliga eller ej. Jag ser det inte som omöjligt, även om det kanske inte är högst troligt.
Citera
2023-03-25, 15:24
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Nej det vet jag inte om J gjort. Jag vet heller inte när MH träffade sina föräldrar i häktet.
Bara att de setts. MH blev ju myndig strax före mordet men är ju bara 18 så det hade varit konstigt om de inte fått träffa henne.

Jag har hört via en bekant som går regelbundet till den kyrkan där MHs föräldrar är medlemmar att de är ledsna. Och att anledningen till att de lämnar innan gudstjänsten är slut är ju för att det är jobbigt att svara på frågor efteråt.

Men det är sekundär källa på infon.

Helt klart förståeligt att de upplevs som ledsna och har full förståelse för att de lämnar gudstjänsterna tidigare. Utifrån egen erfarenhet som närstående till en som begått brott vet jag att det kan vara påfrestande att möta omgivningens nyfikenhet men även medmänsklighet. Allra helst i början, när man försöker få grepp om helhetsbilden. Vet inte om de går igenom exakt samma, men jag minns att första veckorna var jag väldigt ifrågasättande till om jag hade kunnat göra något för att förhindra det brott som min närstående gjort, och ibland blev tankarna så pass mörka att jag till och med funderade om jag hade påverkan till det som skedde. Otroligt hemsk tid som jag inte önskar någon att behöva uppleva.
Oavsett de tankar och känslor jag kan ha för MH och JJ så hoppas jag innerligt att deras familj och närstående har och brukar de stöd som hjälper dem igenom allt.
Citera
2023-03-25, 15:25
Medlem
Citat:
Jag tror också att T gick på toa och J såg då sin chans som ju var mentalt förbered på att döda henne på något sätt, även om hon verkade mest inställd på brand.
MH kanske hörde ljud och tog sig till badrummet också. Eller är det som du säger.

Ja det skulle rimma bättre med tiden.
Men visst kan det varit så att MH rusat upp.

Eller så finns det nåt i det MH säger med att hon låste in sig. Motade in och fällde TT, låste dörren och kastade sig på henne... MH stod utanför och kom inte in.

JJ visste nog att hon inte kunde lita på att MH ville skada nån så jag har svårt att tro att hon skulle sitta och hålla i armarna om TT är helt i underläge och låtit TT dö framför hennes ögon.
Citera
2023-03-25, 15:27
Medlem
Citat:

Med största sannolikhet är grannarna nyckelvittnen. Så, javisst.
Citera
2023-03-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Ja att lösenkoden ger tillgång till signifikant mer information och filer är självklart. Att jag blev fundersam om skillnaderna var främst för att videon du länkade till visade tillgång till en hel del liknande innehåll i både lägena (men av integritetsskäl valde att inte visa). För att unvika att gå på djupet i tekniska termer - kan det vara så att man kan säga att BFU ger en förhandsvisning av innehållet, medan AFU ger tillgång till innehållet? Eller är det en alldeles för enkel beskrivning?

Nu har det ju framkommit att teknisk bevisning kommer väga tungt i det här fallet då MGM uppger olika versioner av händelser och händelseförlopp. Då är det uppskattat att du med din tekniska kunskap gör mig (och alla andra i tråden) uppmärksammade om exempelvis den långa tiden mellan tillgång till telefoner (och lösenkoder?) och extrahering av dem. Sen är det nog tyvärr som du skriver, att det kan handla om att den/de IT-forensiker som i första hand skötte arbetetet med telefonerna inte hade tillräcklig kunskap. Det i sin tur kanske bidrar till att polisen tar lärdom av detta och uppmanar fler internt att utvidga sina IT-kunskaper.

Termerna BFU och AFU är lägena man är i med mobilerna och är då inte själva metoderna för extrahering utan de ”hinder” man måste ta sig runt för att göra extraheringen. Och då är hindret BFU.

Ska man vara lite pedagogisch så om en vän till dig ringer så ser du personens namn om den finns i telefonboken. Det är AFU. Lösenkoden har låst upp krypteringen till din telefonbok.

Startar du om mobilen och inte slår in lösenkoden och samma person ringer ser du endast telefonnumret. Det är BFU. Datan är krypterad.

I det här fallet så hade teknikern en kunds mobil som hade fastnat så den inte kom igång. Då behövde han in i den för att få bort den låsningen. Och då passade han på att visa rubrikerna för kundens data och ville inte visa dem av integritetsskäl. Bli stämd i USA brukar vara halvkul för plånboken som bekant.

För att komma in i mobilen utan lösenkod och få ut någon form av data så upptäcks hela tiden sårbarheter.

Och antagligen till att sårbarheterna finns, då även i ”Protected Until First User Authentication” då som Apple själva kallar BFU, är att iPhonen skulle bli väldigt väldigt långsam om allt skulle vara helt skyddat för då skulle telefonen få jobba med den här krypteringen hela tiden för att uttrycka sig slarvigt.

Vi får ta detta lite peu en peu och se främst om vi kan få loss ek kommentar från utredningen kring vilken programvara de använt och lite angående tidsförloppen då.

Jag tror de använt Cellebrite Ufed och nåt annat för dessa tömningar.

Cellebrite har förresten haft Physical Analyzer som verktyg för att analysera iPhones tills för ett par år sen när grundaren till meddelande-appen Signal mfl hackade den apparat från Cellebrite som läser in datan genom att placera viss kod i mobilerna som alltså kunde manipulera analysresultatet.

Så den här världen är väldigt komplex och förutsättningarna förändras hela tiden. Men grunden är att har man lösenkoden så hittar man ”significant locations” om MGM haft det påslaget.

Och det finns även en fil som sparar grundinställninganra i iPhonen och där står det rätt upp och ner att ”significant places” är påslaget i mobilen.
Senast redigerad av Avel 2023-03-25 kl. 15:38.
Citera
2023-03-25, 15:30
Medlem
Citat:
Ja han som skjutsade JJ till McDonalds
Citera
2023-03-25, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Då får jag erkänna min skam över att ha missat detta. Tog kanske vatten över hvuudet när jag bestämde mig för att sträckläsa hela FUP. Lärdom till framtiden är att dela upp läsningen. Stort tack för att du upplyste mig!
Jag har fått gå tillbaka och kolla upp saker flera gånger efter de nämnts i tråden, problemet är kanske just att vi sträckläste hela skiten?
Citera
2023-03-25, 15:31
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag är otroligt okunnig på svenska rättsystemet och domar,
Om de döms för mord och får livstid, är det 10 år exakt? Finns det något annat straff för mord?
Griftefridsbrottet, läggs det på i år?

Livstid innebär just livstid. Men efter 10 år kan den ansöka om ett tidsbestämt straff vilket då är minimum 18 år. Det i sin tur innebär minst 12 år eftersom man avtjänar 2/3.
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in