Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Förstår det som att kulor och kläder från MOP skickades dit för analys. Men var det före eller efter SE skrev lappen? Det förefaller som om PH undersökte papperskorgen någon gång i juni 1986.

Sedan finns det en koppling till EAP.

Dessa detaljer enligt wpu-sidan:

https://wpu.nu/wiki/Wiesbaden

Skrivstilen på den här lappen har som sagt flera likheter med skrivstilen i Norrtälje-breven.

Men det kan förstås förklaras med att man i skolan lärde sig att skriva på samma sätt. För egen del förstorade jag dock upp det ordentligt och längden på vissa bokstavs-ornamenteringar är samma. Notera särskilt den långa öglan på "g" där bläckpennan failade för ett ögonblick.

Att det inte var samma DNA kan förklaras med att någon annan hanterade breven, på exempelvis ett postkontor. Därför hade det varit intressant att veta vad detta DNA som hittades pekar mot.

Nåja, lösa indicier ... men summan av kardemumman är fascinerande!

Det är fyra brev, och du länkar ju redan själv till dem. Vi kan gå igenom dem mer i detalj:

D 2549-1:
https://drive.google.com/file/d/1OwoxkkHGSi-xGSU0GF0FlA5zknh70iAg/view

Sida 2 är brev nummer ett, poststämplat den 7:e mars 1986. "Välgöraren" tar på sig gärningen.

Sida 3 är brev nummer två, och poststämplat den 18:e mars 1986. Efter OP:s begravning, som var den 15:e mars, och efter att 33-åringen blivit anhållen den 17:e mars (antar jag). Skrivet den 17:e?

Sida 5 är brev nummer tre och bokfört den 20:e mars 1989. Välgöraren, eller "Sverige-räddaren" (egen tolkning), som han nu lanserar sig som, är nu irriterad över att de har tagit fel person igen, 41-åringen.

D 11509-1:
https://drive.google.com/file/d/1iEq0ItHRtFsIVLx_Z2Nv3_whsTABKQl5/view

Sida 2 är brev nummer fyra och bokfört den 10:e april 1989, möjligen poststämplat redan den 15:e mars. "Sverige-räddaren" (egen tolkning), är fortsatt irriterad, hotar LP och säger att vapnet ligger på "sjöbotten".

Han räknar upp breven som han skickat (till Holmér, Liljeros och Morath) och så nu detta till Ölvebro.

Säga vad man vill, men brevskrivaren har järnkoll på situationen.

Oavsett vem han var, skulle det behöva följas upp till minsta molekyl.

Slutligen har vi då vykortet, som du tog upp tidigare, och som är skickat i maj 1986:

https://wpu.nu/images/6/6f/Pol-1986-05-12_EBE5412-00_Ser_tv%C3%A5_m%C3%A4n_byta_jackor.pdf

Om det här är samma person så är han här betydligt mer oförsiktig och "out of character". (Den där stilistiska grejen att nu har det gått en massa tid, bla bla, används av SE i en text på 60-talet. Fast det är måhända inget ovanligt sätt att inleda en text på ...)

Hade varit intressant att läsa hela texten. Nu är det dessväre en maskering i vägen.

Lappen där det står Skandia överst liknar inte skriften i breven. Breven är de jag jämfört med mina privata brev från S och skickat vidare till både Krister Petersson och riksåklagaren.
Vykortet har jag inte sett förut vad jag minns men ska kolla närmare på det.
Citera
2023-03-24, 12:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Lappen medföljde PH:s PM (daterad till 5/6-1986), och hittades i Skandiamannens papperskorg.

PH blir visad lappen 2017 och säger att det är Skandiamannens skrivstil.

Du citerar redan ett inlägg där jag redovisar de FYRA Norrtälje-breven. Vi tar det igen:

D 2549-1:

Sida 2 är brev nummer ett, poststämplat den 7:e mars 1986. "Välgöraren" tar på sig gärningen.

Sida 3 är brev nummer två, och poststämplat den 18:e mars 1986. Efter OP:s begravning, som var den 15:e mars, och efter att 33-åringen blivit anhållen den 17:e mars (antar jag).

Sida 5 är brev nummer tre och bokfört den 20:e mars 1989. "Välgöraren" är nu irriterad över att de har tagit fel person igen, 41-åringen.

D 11509-1:

Sida 2 är brev nummer fyra och bokfört den 10:e april 1989, möjligen poststämplat redan den 15:e mars. "Välgöraren" är fortsatt irriterad, hotar LP och säger att vapnet ligger på "sjöbotten".

Tack! Hade faktiskt missat att det var flera brev i uppslaget D 2549-1.
Nu är handstilen i princip identiskt, men de skulle ju även försöka få det bekräftat genom att jämföra DNA dessa emellan.

Citat:
Järnkoll? Han vet bestämt, och på direkten, att både VG och CP är oskyldiga.

Varför han är irriterad? Vem vet. En statsministermördare kanske inte fungerar som du eller jag?

Han kanske ser sig som god, och vill att "rätt ska vara rätt"?

Varför blev mannen i butiken på Åland (som kallade sig "SE") blixt-irriterad över samma sak, att polisen hade tagit 33-åringen?

Vet han verkligen det? Eller är det endast något han ger uttryck för?
Det finns liknande brev i VG-avsnittet som uttalar att just VG är oskyldig o.s.v.
Finns säkert flertal andra exempel också som tvärsäkert pekar åt olika håll.

Men återigen. SE som GM borde vara glad över om CP eller VG blev utpekade.
Alternativet med en SE som istället ville ha "cred" för sitt dåd, så är väl frågan varför han gav upp.

Nej, för min del är detta allt för tunt för att ens börja pussla med.
Risken är ju att man blir kär i fascinerande story.
Citera
2023-03-24, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det känns som du springer på lite för fort?
Vi vet ju inte ens om lappen skrevs av SE.
Osäker på när papperslappen hittades och var. Verkar inte framgå i PH's PM, eller?

Jo, ja DNA-analysen har såklart ett mått av osäkerhet och det är den du spekulerar kring.
Likväl som handstilen som såklart skulle kunna (och kanske borde) vara förvrängd.

Järnkoll?
Anser du att det finns uppgifter som inte stått att läsa i media?
Vapen "på sjöbotten" är något som går igen i flera brev och tips. Albysjön, Klara Sjö o.s.v.

Jag instämmer i att man borde ha gått till botten med varje tips, men i denna stora utredning är det en fråga om resurser och det blir praktiskt omöjligt.

Varför skulle SE som GM och författare av dessa brev vara besviken på att man fått tag i VG?

Du hänvisar till de 2 Norrtälje-brev som jag känner till, men påstod du inte att det fanns ett 3:e Norrtäljebrev?
Vykortet du nämnde (E 5412-1) var poststämplat 9/5-86 i Stockholm

Det fanns även ett brev till (E 4799-1) som man lät NFC testa mot SE's DNA.
Den sk. "kvinnan", men där DNA gav att det var en man. (Tror det är denna "kvinna" LGWP hänvisat till i sin teori att GM tog söder ut på Malmskillnadsgatan och sedan trappen ned på Kungsgatan)
https://drive.google.com/file/d/1TDsSNp5ZKEI_RbTAxz5MezX9_49NlEJD/view

"Jag vill vara anonym" finns i flera brev. Sedan är ju stilen lite som i bekännelsebrevet.
Citera
2023-03-24, 13:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Lappen där det står Skandia överst liknar inte skriften i breven. Breven är de jag jämfört med mina privata brev från S och skickat vidare till både Krister Petersson och riksåklagaren.
Vykortet har jag inte sett förut vad jag minns men ska kolla närmare på det.

Du har privata brev från SE?

Låter spännande! Är det ett material som finns offentligt, eller finns det bara privat? Även om man inte kan få se originalen så vore en transkribering intressant.

D.v.s. att texten återges.

Använder han sin kalligrafi-stil i de brev som du har, eller en enklare skrivstil? Vad handlar breven om?

Ser likheter med Skandia-lappen vad gäller Norrtälje-breven. Den är dock textad medan breven är i en flödande skrivstil.
Citera
2023-03-24, 13:54
Medlem
Citat:
Du har privata brev från SE?

Låter spännande! Är det ett material som finns offentligt, eller finns det bara privat? Även om man inte kan få se originalen så vore en transkribering intressant.

D.v.s. att texten återges.

Använder han sin kalligrafi-stil i de brev som du har, eller en enklare skrivstil? Vad handlar breven om?

Ser likheter med Skandia-lappen vad gäller Norrtälje-breven. Den är dock textad medan breven är i en flödande skrivstil.

Tänkte inte på att va tydlig! Det är Svartenbrandt jag brevväxlat med. Har skrivit det så många gånger här så tänkte jag kunde korta ner det o så fick jag skriva ännu mer ;-)
Lappen är inte textad.
Senast redigerad av Cianneli 2023-03-24 kl. 13:57.
Citera
2023-03-24, 13:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tänkte inte på att va tydlig! Det är Svartenbrandt jag brevväxlat med. Har skrivit det så många gånger här så tänkte jag kunde korta ner det o så fick jag skriva ännu mer ;-)
Lappen är inte textad.

Ok. Sorry det blev ett missförstånd här i förkortningsdjungeln.

Tack för informationenen. Spännande ändå!
Citera
2023-03-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ok. Sorry det blev ett missförstånd här i förkortningsdjungeln.

Tack för informationenen. Spännande ändå!

2017 fick jag ut några tips och brev där Svartenbrandt var namngiven och detta brev tror jag han skrivit själv. https://wpu.nu/wiki/Uppslag1633-04
Finns ngt till. Alltså han anger sig själv men låtsas va en annan. "Jag vill vara anonym" är med här o ett kodnummer som även finns någon annanstans. Hur nu någon skulle kunna få kontakt genom det. Lika sjukt som att han är helt anonym men pga hot kan han inte fortsätta skriva. Var i Skelleftehamnsbreven. Kanske ngt till men är så många nu så jag minns inte på rak arm.
Citera
2023-03-24, 14:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
"Jag vill vara anonym" finns i flera brev. Sedan är ju stilen lite som i bekännelsebrevet.

Ja, antalet brev till PU är nog flera hundra kanske tusen kan man tänka.
Flera är nog just av typen "vill vara anonym"

Och alla kan omöjligt ha med mordet att göra. Om ens något av dessa, tänker jag.
Citera
2023-03-24, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, antalet brev till PU är nog flera hundra kanske tusen kan man tänka.
Flera är nog just av typen "vill vara anonym"

Och alla kan omöjligt ha med mordet att göra. Om ens något av dessa, tänker jag.

3500 anonyma brev i utredningen. Någon har beställt ut dom alla. Undrar hur det går.
Jag fick frågan då 2017 om jag ville ha ut alla och idag är det ju synd att jag inte hade råd för de kanske inte hade maskats då. De få jag fick ut var ju inte.
Citera
2023-03-24, 15:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
3500 anonyma brev i utredningen. Någon har beställt ut dom alla. Undrar hur det går.
Jag fick frågan då 2017 om jag ville ha ut alla och idag är det ju synd att jag inte hade råd för de kanske inte hade maskats då. De få jag fick ut var ju inte.

Tack, där ser man så många alltså.
Ja synd där.
Gällande det ekonomiska så har ju FUP-gruppen (http://palmemordsarkivet.se/) möjlighet att kompensera. Men det är ju nu det och nu är ju maskningarna ett stort aber för oss alla intresserade.
Citera
2023-03-25, 11:16
Medlem
ben-varfors avatar
Aktuella böcker.

https://www.svensktidskrift.se/anders-ydstedt-ett-svenskt-leijon-tiger-om-mycket/

https://www.adlibris.com/fi/sv/bok/guide-till-spionernas-och-underrattelsejansternas-sverige-9789173291781
Citera
2023-03-25, 13:56
Medlem
Undra vems vittnesmål detta kan vara?

Han säger att han kom i bil och stannade på mordplatsen för att se om han kunde hjälpa till.
Han var på mordplatsen ett par minuter och polis och ambulans hann anlända, då gav han sig iväg.
På Luntmakargatan såg han två män kliva in i en bil.
Han kunde lämna signalement på en av personerna som han såg.
Man 20-30 år, 180-185 cm lång, brunt hår
Midjelång klarblå dunjacka , blå jeans.

https://drive.google.com/file/d/1lCTDnLHp6jHqVJ8hkYSNnwP4x7E_uxp4/view
19860309 EAE 1594
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här