2023-03-24, 18:05
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Hennes story stämmer bättre än MH:s (om att sova), vilket inte bevisar att JJ talar sanning om allt (vilket är uppenbart att hon inte gör), exempelvis MH:s delaktighet i mördandet. Och ja, Rullman har ju också fått mycket kritik för just detta, vilket jag anser är befogat.

Men som sagts av andra lär han ju ha mer på fötterna än det vi vet i nuläget för att kunna dra sådana slutsatser. Om inte kan MH:s delaktighet antagligen inte bevisas. Vi får väl se i rättegången!

Har du läst MHs förhör? Alla? Det är mer än sömnen som är fantasifoster.

Några exempel: Hennes rörelser (när hon lyckas vara vaken) är smått komiska. Och var tror hon Tove finns? I walkin-closet. Eller förrådet utanför lägenheten.

Tycker du det låter trovärdigt?
Citera
2023-03-24, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
JJ poängterar att hon släpat och tappat T både i trappen och i skogen. Jag tror inte det är en slump.

Samtidigt. Många spekulerade tidigt i att JJ skulle komma dragandes med en historia som ligger väldigt nära sanningen men som avviker på avgörande detaljer som får det att se ut som en olycka. MH håller kvar i stora delar vid den game plan som spikades på söndagen. Det blir nästan komiskt ibland som när MH fortfarande hävdar att cheeseburgaren inte var en skenmanöver trots att det är bevisat att hon inte spytt och att JJ egentligen hade en annan agenda vid tidpunkten.

Ja M är verkligen inte bra på att ljuga...
Citera
2023-03-24, 18:10
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Har du läst MHs förhör? Alla? Det är mer än sömnen som är fantasifoster.

Några exempel: Hennes rörelser (när hon lyckas vara vaken) är smått komiska. Och var tror hon Tove finns? I walkin-closet. Eller förrådet utanför lägenheten.

Tycker du det låter trovärdigt?

Verkligen inte, jag har aldrig sagt att jag tror på någonting i hennes berättelse. Bara att jag inte tror på JJ:s heller.
Citera
2023-03-24, 18:11
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Exakt. Någon skrev att det finns olika varianter av fup, där den utredarna själva har inbegriper mer information om känslouttryck. Vi här på fb har nog helt enkelt för lite information för att avgöra detta.

Men herregud.

I många vittnesförhör står det att "X gråter, förhöret tar paus". Men inte MHs och JJs.

Kan du snälla förstå detta nu. Efter att vi påpekat det så många gånger.
Citera
2023-03-24, 18:13
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Det här har jag faktiskt reflekterat en hel del över i veckan. Att läsa ett transkriberat förhör, utan någon visuell representation, kräver en viss form av fantasi för att ta till sig och bearbeta det vi läser. Har varit en del diskussioner här i tråden nu i dagarna gällande hur MH och JJ framstår i förhör med dem. Exempelvis verkar några anse att MH ibland framstår som korkad/lite efter, andra får känslan av att hon är nonchalant. Men precis som du skriver så tror jag att vi projicerar vi våra egna idéer på de här personerna. Att vi föreställer oss själva i förhöret, i rummet, i den förhördes skor. Därtill så har vi alla en egen bild av hur vi tror att de som förhörs är som. Deras personligheter, egenheter, tankesätt, och så vidare.
Ett exempel från förhör med JJ:
F: Och det här är under tiden som du håller kring Toves hals?
J: Mmm.
F: Och trycker till som du säger.
J: Mmm.

Här kan "Mmm" läsas och tolkas på flera olika sätt. Kort och koncist, hårt betonat, utdraget, lågmält, instämmande, nonchalant, kanske rentav efterblivet, med mera.

Absolut är det så.

Somliga verkar ovilliga att acceptera att andra tolkar in andra saker än dem, och att folk inte godtar att just deras egen tolkning är den enda rätta.

Men alla olika tolkningar är ju bevis i sig på att fup inte talar ett entydigt språk om känslolägen.
Citera
2023-03-24, 18:18
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Men herregud.

I många vittnesförhör står det att "X gråter, förhöret tar paus". Men inte MHs och JJs.

Kan du snälla förstå detta nu. Efter att vi påpekat det så många gånger.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter. Det kanske är dags att släppa att jag inte köper varken JJ:s, MH:s eller din tolkning av vad som skett och vidhåller ett öppet sinne?
Citera
2023-03-24, 18:26
Medlem
Finns det några platser som du kan tänka dig att hon (Tove) söker sig till?
...
Hon har ingen speciell plats att gå till, det har ju alltid varit hennes syster hon gått till.

Aj.

Inför rättegången hoppas jag verkligen alla anhöriga får det stöd som de behöver och förtjänar. Att ingen blir lämnad ensam. Det finns alla chanser i världen att de här tjejerna kommer upp med nya helt skamlösa teorier. Det som sägs och bevisas i rättegången är det som gäller i slutändan trots allt.
Citera
2023-03-24, 18:29
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Absolut är det så.

Somliga verkar ovilliga att acceptera att andra tolkar in andra saker än dem, och att folk inte godtar att just deras egen tolkning är den enda rätta.

Men alla olika tolkningar är ju bevis i sig på att fup inte talar ett entydigt språk om känslolägen.

Tänk vad snabbt den här tråden skulle dö ut, om alla delade åsikter, tankar och känslor?

Jag kan tycka det är uppfriskande, till och med lärorikt, att läsa alla de olika teorier, åsikter och tankegångar som andra har. Tack vare det har jag uppmärksammat saker som jag kanske inte hade gjort annars. Exempelvis det där om att TT (enligt JJ i förhör) ska ha sagt "vad håller ni på med", som då faktiskt talar för att JJ inte var ensam med TT på toaletten.
Sen är det synd att vissa användare går totalt all in och skiter fullständigt i att lystra till de som har annan åsikt. Svårt att föra en dialog med sådana tyvärr.
Citera
2023-03-24, 18:31
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jaha MH har spytt som en gris.
Sedan tryckte hon ner en cheeseburger efteråt...

Örrrk... Jag hade inte kunnat käka de närmaste timmarna efter en spya som stinker...

Luktar (spya) lögn lång lång väg.

Kan Du käka efter Du har spytt ut en "pizza" på golvet?
Citera
2023-03-24, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Johanna har alla anledningar att ljuga om strypningstiden men få anledningar att ljuga om Majas inblandning. Det vore konstigt att åtala endast Johanna på de premisserna. Om det räcker för en fällande dom återstår väl att se. Jag håller med om att utgången är oviss.

Jag ligger väldigt mycket efter att läsa tråden, ca 100 sidor, så kanske är det redan avhandlat.

Hur menar du att Johanna har få anledningar att ljuga om Majas inblandning?

Johanna har väl alla anledningar i världen för att förminska sin egen roll?
Citera
2023-03-24, 18:33
Avslutad
Jag har funderat lite på MH. Såvitt jag förstått är hon helt enkelt ett skåp.

Hur är känslan i tråden kring hennes medverkan? Jag tänker att Rullman kommer att få problem att sätta dit henne för mord.

Ser framemot framtida ljudupptagningar från rättssalen.
Citera
2023-03-24, 18:40
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Tänk vad snabbt den här tråden skulle dö ut, om alla delade åsikter, tankar och känslor?

Jag kan tycka det är uppfriskande, till och med lärorikt, att läsa alla de olika teorier, åsikter och tankegångar som andra har. Tack vare det har jag uppmärksammat saker som jag kanske inte hade gjort annars. Exempelvis det där om att TT (enligt JJ i förhör) ska ha sagt "vad håller ni på med", som då faktiskt talar för att JJ inte var ensam med TT på toaletten.
Sen är det synd att vissa användare går totalt all in och skiter fullständigt i att lystra till de som har annan åsikt. Svårt att föra en dialog med sådana tyvärr.

Verkligen! Krävs lite nytänkande och kritiskt ifrågasättande också för att det ska bli någon intressant diskussion, även om somliga spår visar sig fel. Finns många härinne som fört fram nya intressanta (och enligt vissa ibland kontroversiella) teorier som också visat sig stämma.

Precis, den där utsagan av JJ har faktiskt en trovärdig känsla över sig. Skulle det stämma talar det ju helt klart för att MH medverkade på något sätt i något skede. Så dåligt för MH själv att hon skyddar sig genom att totalneka till allt.

Får se vad rätten tror, blir väldigt intressant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in