2023-03-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Uppenbart försök till avledningsmanöver. Man telegraferar aldrig sina avsikter så pass detaljerat.

Precis. Det blir ingen offensiv. Du kan sova lugnt
Citera
2023-03-24, 16:26
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Sant, men Kina är inte självförsörjande på mat och energi.
Utan tillräckligt med mat eller billig energi är det svårt att tillverka varor att sälja till EU och USA samtidigt som befolkningen har en tendens att bli missnöjda om matpriserna stiger eller om man måste gå hungrig.
Där kommer Ryssland in i bilden som en absolut nödvändig partner. Vad jag tror iaf.

Det där är en rimlig iakttagelse.
Citera
2023-03-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, Ryssland får nog betalt.., men dåligt betalt. Likaså får man inte det man vill/behöver : vapen

Alltså då är det som jag säger : Kina stöder inte Ryssland i själva kriget.

Helt rätt Snap. Det varken vågar eller vill. Däremot är kinesen en mycket fin varelse som förstår långt mycket mer än att bara leda ryssen i dimman. Skillnaden mellan Kina och Ryssland är att i Kina så är det bara ett politiskt parti som beter sig som idioter, medans folket själva utvecklas i en avvägd symbios skapad utav intelligens och rådighet, medans det I Ryssland är raka motsatsen. Där folket inte vet vilken fot de skall stå på men ändå bryter ut i försvar för sitt land och sin kultur. Inget vet vad den är men massa (överhögheten) sa att den skulle försvaras så då räcker det. Kina är ett paradis skapat av folket, Ryssland är ett helvete skapat av folket.
Citera
2023-03-24, 16:33
Medlem
Reimers avatar
Mera uppmjukning inför den kommande offensiven.

Citat:
Ukrainian artillery hit and destroyed a fuel depot of Russian forces near Nova Zbur'ivka across the Dnipro.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1639281231530545153
Citera
2023-03-24, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Nej det vet ju du som aktivt befäl. Vilken dag som helst kommer de ringa upp dig från kreml. För lite riktig analys och rådgörande. Vilken dag som helst nu. Snart. När Bachmut fallit

Hörru!

Bachmut föll för flera månader sedan.
Det har jag fått reda på från en trovärdig källa här i tråden.
En akademiker dessutom
Citera
2023-03-24, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Hörru!

Bachmut föll för flera månader sedan.
Det har jag fått reda på från en trovärdig källa här i tråden.
En akademiker dessutom

Sorry! Missade det. Skall skärpa mig och följa Gonzalos och Brians analyser lite bättre.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det där är inget avtal! Har du länk till något avtal?

Det länkade dokumentet är inte något avtal, precis som du skriver. Det är en principförklaring som publicerades den 4 februari 2022 (!) inför vinter-OS i Peking, dvs innan det ryska överfallet på Ukraina. Det har ingen direkt bäring på förhandenvarande konflikt - och är absolut inget godkännande av något slags annektering av de fyra ukrainska oblasterna. Jag begriper inte varför detta dokument börjar fladdra omkring nu och dessutom kopplas till Xis besök i Moskva för ett par dagar sedan? "Vrövl", säger man på danska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Alltså, vi snackar om 80 år gamla tanks.
Hur kan de överhuvudtaget vara i funktion? De kan ju inte ha servats i 80 år.
Att det går att fjutta igång dem, det tvivlar jag inte på. Det är bara enkel mekanik.
Men vilket j-a jobb, som att renovera veteranbilar.
Och även om man oljar igång och tankar skiten, är ju dessa sardinburkar totalt värdelösa i strid.
Det är såna där tanks man brukade langa ner molotowcocktails i, på 1900-talet....
När man väl klättrat upp på vagnen, var besättningen barbeque.

De har stått på museum så de lär ju vara i skapligt skick, men de lär ju brinna bra som du skriver.
Citera
2023-03-24, 16:41
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Du gillar inte demokrati? Folket i oblasterna vill ju tillhöra Ryssland. De har blivit illa behandlade i USA-styrda Ukraina.
Nej det ville tillhöra Ukraina enligt en tidigare omröstning 70% för Ukraina.

Du hänvisar till en olagligt skämtomröstning under vapenhot.

Oavsett så går det inte bara att byta land för att några vill det!

Skulle det funka på det sättet hade nog Vivalla i Örebro tillhöra Zomalia..

Det är inte USA som regerar i Ukraina. Där råder demokrati
Senast redigerad av Elon-Fiske 2023-03-24 kl. 16:43.
Citera
2023-03-24, 16:48
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Uppenbart försök till avledningsmanöver. Man telegraferar aldrig sina avsikter så pass detaljerat.

Ungefär som ryssens listiga avledningsmanöver i början av kriget med den 6 mil långa konvojen och attacken med VDV mot Hostomel?
Citera
2023-03-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Kina är inte självförsörjande på mat och energi.
Utan tillräckligt med mat eller billig energi är det svårt att tillverka varor att sälja till EU och USA samtidigt som befolkningen har en tendens att bli missnöjda om matpriserna stiger eller om man måste gå hungrig.
Där kommer Ryssland in i bilden som en absolut nödvändig partner. Vad jag tror iaf.

-Vilket är Kinas stora dilemma. Dom behöver billig energi och vissa matvaror från Ryssland och i samma vevan går dom under om dom inte kan exportera sina varor till USA, Australien och EU,-varor som är producerade på rysk olja och gas.
Kina balanserar på en diplomatisk knivsegg, och det ved kinesen mycket väl. Det värsta för dom är att vi också vet det.
Citera
2023-03-24, 16:54
Medlem
leachs avatar
Explosions are reported in Sevastopol💥
In the area of Omega Bay.
https://twitter.com/NOELreports/status/1639291679915098112
https://liveuamap.com/en/2023/24-march-explosions-were-reported-in-sevastopol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto