2023-03-19, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenius
Livstids fängelse är minst 18 år. Den dömde kan ansöka om tidsbestämt straff och det straffet får inte vara kortare än 18 år, om det beviljas.

Ja men det är det jag menar. Straffet måste vara 18 år men det är väl 2/3 av det?

Eller måste han sitta 18 år och först efter det kan han få villkorligt?
Citera
2023-03-19, 11:25
Avslutad
Jag hoppas han tar livet av sig i fängelset.

Han borde inte aldrig få vistas ute bland folk.
Citera
2023-03-19, 11:56
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ja men det är det jag menar. Straffet måste vara 18 år men det är väl 2/3 av det?

Ja, du tänker helt rätt.

Efter 10 år av ett livstidsstraff får man söka om ”tidsbestämt” straff. Ansökan ställs till Örebro Tingsrätt som handlägger dessa spörsmål för hela riket.

Om… OM, man beviljas tidsbestämt, måste påföljden bli minimum 18 år.

2/3-delar av detta blir 12 år.

Fabian gjorde ju ett fruktansvärt dubbelmord på för honom okända människor, jag TROR att han har en mycket lång väg att vandra innan han blir föremål för tidsbestämt, förhoppningsvis aldrig.
Citera
2023-03-19, 12:07
Medlem
Det vore ju en skymf mot stackars lärarna om han blir utsläppt som 29-åring eller 30-åring ut i samhället.

Hur länge sitter livstidsdömda i snitt finns det några siffror?

Edit. Hittade själv.

Citat:
I snitt sitter en livstidsdömd i fängelse i 16 år, vilket innebär att straffet tidsbestämdes till 25 år och att den intagne sedan blev villkorligt frigiven efter praxis att den hade suttit av 2/3 av sin strafftid. Sedan 2006 beslutar Örebro tingsrätt om livstidsdömda fångar ska få sitt straff tidsbestämt.
Citera
2023-03-19, 12:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Borde aldrig mera få vistas ute i friheten bland andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Ja, du tänker helt rätt.

Efter 10 år av ett livstidsstraff får man söka om ”tidsbestämt” straff. Ansökan ställs till Örebro Tingsrätt som handlägger dessa spörsmål för hela riket.

Om… OM, man beviljas tidsbestämt, måste påföljden bli minimum 18 år.

2/3-delar av detta blir 12 år.

Fabian gjorde ju ett fruktansvärt dubbelmord på för honom okända människor, jag TROR att han har en mycket lång väg att vandra innan han blir föremål för tidsbestämt, förhoppningsvis aldrig.

Detta får vi innerligen hoppas.

Ju längre tid han vistas inom KV desto bättre. Två kvinnor blev mördade därför att FC fick "lust" till att göra det. Egentligen borde han aldrig mera få vistas utanför murarna.

Två kvinnor gick denna dag som vanligt till sina arbeten som kom att bli deras sista. Så fruktansvärt och tragiskt. Stackars deras anhöriga att få leva vidare med detta. Stackars också GMs far och syster. De får också leva med detta vad sonen/brodern har gjort. En dubbelmördare som numera är en livstidsfånge. Kommer de verkligen att någonsin besöka honom?
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-03-19 kl. 12:27.
Citera
2023-03-19, 12:33
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta får vi innerligen hoppas.

Ju längre tid han vistas inom KV desto bättre. Två kvinnor blev mördade därför att FC fick "lust" till att göra det. Egentligen borde han aldrig mera få vistas utanför murarna.

Två kvinnor gick denna dag som vanligt till sina arbeten som kom att bli deras sista. Så fruktansvärt och tragiskt. Stackars deras anhöriga att få leva vidare med detta. Stackars också GMs far och syster. De får också leva med detta vad sonen/brodern har gjort. En dubbelmördare som numera är en livstidsfånge. Kommer de verkligen att någonsin besöka honom?

Ja… fruktansvärt.

Både Sara och Viktoria hade familjer, de var mitt i livet och av vad jag har förstått uppskattade på jobbet, och sannolikt hemmavid oxå.

Så kommer dåren Fabian och bara ödelägger allt ”för att bli illa omtyckt”.

Hoppas o ber att idioten Fabian aldrig kommer ut.
Citera
2023-03-19, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Då är jag med på hur du menar!

Som andra redan sagt så har du rätt, det teoretiskt lägsta faktiska straffet är 12 år (18 år straff, villkorligt efter 12 år).

Jag tror och hoppas att tidsbestämt straff kommer dröja och ta ett flertal försök och då bestämmas till längre tid än 18 år. Men det återstår att se. Tror nog att han kan förvänta sig att fira både 40 och 45 i fängelse. 50 är väl mer tveksamt men inte omöjligt. Personligen så hoppas jag på faktiskt livstid. Det här är ett typexempel på personer som bör låsas in på livstid.
Senast redigerad av Arsenius 2023-03-19 kl. 12:45.
Citera
2023-03-19, 12:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fabian "lyckades" med vad han ville uppnå.

Citat:
Ja… fruktansvärt.

Både Sara och Viktoria hade familjer, de var mitt i livet och av vad jag har förstått uppskattade på jobbet, och sannolikt hemmavid oxå.

Det "lyckades" han med.

Numera är Fabian en MYCKET illa omtyckt person. Han är hatad. Jag hoppas samma som du att han aldrig mera kommer ut som en fri man.
Citera
2023-03-21, 11:13
Medlem
Carl Serungs avatar
1 år sedan idag som det hände.
Citera
2023-03-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ja… fruktansvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det "lyckades" han med.

Numera är Fabian en MYCKET illa omtyckt person. Han är hatad. Jag hoppas samma som du att han aldrig mera kommer ut som en fri man.

Var det motivet alltså?

Det finns väldigt många andra sätt att göra så att man blir hatad, om man nu vill det.
Senast redigerad av Friese 2023-03-21 kl. 11:30.
Citera
2023-03-21, 17:10
Avslutad
Låt våra tankar idag gå till de mördade lärarna med familjer och inte till galningen som utförde det.

Vila i frid❤️❤️
Citera
2023-03-23, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Låt våra tankar idag gå till de mördade lärarna med familjer och inte till galningen som utförde det.

Vila i frid❤️❤️

Galningen är en människa oxå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in