2023-03-23, 18:46
  #325513
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Occupiers retreat from Nova Kakhovka, – General Staff

The town of Nova Kakhovka in Kherson Oblast is liberated from the Russian occupiers.
Source: General Staff of the Armed Forces of Ukraine on Facebook
Details: As of 22 March, "all units of the occupying army deployed in the settlement of Nova Kakhovka in Kherson Oblast have left the town".


https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/03/23/7394796/

Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Jo jo. Nu börjar ryzzarna lägga bena på ryggen och fly som råttor.
Det kommer mera..
Grattis till de fria från ryzzland!

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Är det sant är Ukrainarna på östra sidan av Dnepr.

Tydligen hjärtskärande scener som utspelas med panikslagna tvångsmobiliserade snorungar som lämnar allt och flyr till fots, de springer och lämnar allt bakom sig, utrustning, vapen och sina egna kamrater som blivit sårade. De ryska fega befälen var de första att ta till harvärjan, som vanligt.

Hemska tragedier som händer de ryska styrkorna nu, allt är förlorat.
Citera
2023-03-23, 18:49
  #325514
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Wtf?!

Det kan väl inte stämma. Hoppas de byggt väldigt starka försvarslinjer, om de inte har det kommer de få väldigt svårt att skydda Melitopol.


Tyvärr så stämmer det inte. Ukrainas Försvarsmakts pressmedelande är fultolkat av den värsta formen av clickbait OSINT personer som älskar att ge felaktig info om det ger dem mer likes. Lars Wilderäng är så klart snabb att rewteeta och blogga också.

Vad som hänt:
Ryssland har vid en av sina rotationer slutat att använda civila hus i stadsbebyggelsern som förläggningsplats. D.v.s förläggningarna är nu i ett bakre läge. Alla fortifikationer och färdiga försvarsplatser är bemannade som vanligt. Det är inga problem för Ryssland att ha 15 minuter mer för trupp i resetid då de roterar personal i linjen eftersom de har kontroll över vägen.

Vad Ukrainas försvarsmakt skrivit:
"As of March 22, 2023, all units of the army of the occupier that were stationed in the settlement of Nova Kakhovka Kherson region left the city. This was preceded by bypassing the nearest residence of the local population for profit. The invaders "confiscated" large quantities of household and electronics, jewelry, clothing items and mobile phones from civilians."

Och för att försvara Ukrainas generalstab: De har inte ens skrivit exakt det här. Detta är en facebook auto översättning som idiot-OSINT folket utgår från. Den Ukrainska originalversionen kanske har de nyanser som gör det lite mer korrekt.

Detta skulle kunna var en "ok" beskrivning av det som står ovan i denna post om man med stationed menar förläggning, men klickjägare på twitter gör just nu en fultolklning och fina nya kartor med ryska röda pilar som dragit sig bort helt från hela Nova Kharkova och påstår att Ryssland lämnat och dragit och att Ukraina därmed har öppet att gå mot Krim.

Detta är inte korrekt för att det är orimligt.
__________________
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2023-03-23 kl. 19:00.
Citera
2023-03-23, 18:58
  #325515
Medlem
Reimers avatar
Prigozhin hävdar att han har koll på Ukrainas plan för den kommande offensiven.

Citat:
Prigozhin claims that he knows about the Ukrainian plan to deal 3 blows and liberate the territory to the 1991 borders. He states that Ukraine concentrated 200,000 of reserves in the Donbas, with 80k of them being near Bakhmut. Plans include invading the Belgorod region to be used in exchange, then cutting "L/DPR" into two, and finally, liberating Crimea.

https://twitter.com/wartranslated/status/1638939229156769792
Citera
2023-03-23, 18:59
  #325516
Medlem
Snapcounts avatar
Mera leveranser ifrån Eu, förutom de 1 milj artillerigranaterna :

EU-landenes ledere er enige om å forsyne Ukraina med 1 million artillerigranater i løpet av de neste tolv månedene og åpner også opp for leveranser av missiler.

EU-lederne åpner også opp for å sende missiler dersom det kommer en henvendelse om det fra Ukraina.

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927
Citera
2023-03-23, 19:04
  #325517
Medlem
leachs avatar
Ukrainian officials say Russians sustaining heavy losses in three hotspots along the frontlines

“We knock them out. In fact, there will be no more Wagner fighters in a little while if they continue the same dynamics," Cherevatyi said.
https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-03-23-23/h_b5f2d857784aba8ad4225de375c80ec0
Citera
2023-03-23, 19:07
  #325518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Tydligen hjärtskärande scener som utspelas med panikslagna tvångsmobiliserade snorungar som lämnar allt och flyr till fots, de springer och lämnar allt bakom sig, utrustning, vapen och sina egna kamrater som blivit sårade. De ryska fega befälen var de första att ta till harvärjan, som vanligt.

Hemska tragedier som händer de ryska styrkorna nu, allt är förlorat.

Ja så ser det ut just nu. Befälen drog först. Ukrainarna, välutrustade vältränade och välmotiverade går för fullt nu. Blir svåra att stoppa nu.
Äntligen vände det och de vidriga krigsbrotten en masse från ryzzland kan börja minska kraftigt. Svårt att begå krigsbrott på full flykt.
Citera
2023-03-23, 19:09
  #325519
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Ukrainian officials say Russians sustaining heavy losses in three hotspots along the frontlines

“We knock them out. In fact, there will be no more Wagner fighters in a little while if they continue the same dynamics," Cherevatyi said.
https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-03-23-23/h_b5f2d857784aba8ad4225de375c80ec0

Det som Shojgu önskar.., och "förberett" ?

(kanske kan födas en inbördes svekdebatt..)
Citera
2023-03-23, 19:10
  #325520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Alla 3 sidor är skyldiga

Det är ryzzarna som begår krigsbrott!
Citera
2023-03-23, 19:10
  #325521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Tydligen hjärtskärande scener som utspelas med panikslagna tvångsmobiliserade snorungar som lämnar allt och flyr till fots, de springer och lämnar allt bakom sig, utrustning, vapen och sina egna kamrater som blivit sårade. De ryska fega befälen var de första att ta till harvärjan, som vanligt.

Hemska tragedier som händer de ryska styrkorna nu, allt är förlorat.

Ny rysk taktik, knäcka Ukrainas motståndsvilja genom att tvinga dem att skjuta på sina egna?
Citera
2023-03-23, 19:15
  #325522
Medlem
Ken Drydens avatar
Nova Kachovka: "Kriegsnebel" de luxe.

Ukrainska generalstaben har sagt att ryska styrkor har lämnat den strategiskt viktiga staden efter att ha gått runt i traktens privatbostäder och tvingat till sig elektronik, smycken, pengar och andra värdeföremål från befolkningen ("landsmännen", sedan annekteringen i höstas), men detta betyder ju inte att ukrainska styrkor har befriat staden och hissat bikoloren på rådhuset.

Nova Kachovka ÄR en viktig stad. Söder om den uppdämda Dniprosjön är det som lättast att göra en flodpassage just där. Här skulle AFU kunna skapa ett brohuvud, som i ett senare skede skulle kunna fungera som en anfallsställning och här börjar också den jättelika vattenledningen som förser Krim med det mesta av sitt vatten. Den skulle i sådana fall kunna klippas av och skapa mycket stora problem för den ryska etapptjänsten. Om vattentransporter till Krims två miljoner invånare måste samsas med militära transporter över Kertjbron förstår nog alla vad detta skulle betyda för rysk logistisk kapacitet vid händelse av en ukrainsk offensiv senare i vår.

Staden bör intas, men detta har knappast skett idag. Önsketänkandet är en opålitlig rådgivare.

Vad är det som har hänt då? Vilka trupper är det som AFU har sett lämna staden? Jag ser tre möjligheter:

1) Trupprotering. Kanske ska de förband som bevakat just Nova Kachovka förflyttas till något annat ställe där de behövs bättre, samtidigt som man kommer att fylla på med nya trupper (förmodligen nyrekryterade)?

2) Säkerhetsskäl. Kanske har ryssarna noterat att AFU har dragit samman större mängder artilleri på den motsatta stranden och gjort bedömningen att det kan vara bäst att dra tillbaka trupp och viktiga funktioner just från staden och skapa ett säkerhetsavstånd.

3) Vätskebrist. Kanske har drickat tagit slut i staden? Trupperna har givit sig av för att fylla på vodkalagret nere i Krim.
Citera
2023-03-23, 19:17
  #325523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Nova Kachovka: "Kriegsnebel" de luxe.

Ukrainska generalstaben har sagt att ryska styrkor har lämnat den strategiskt viktiga staden efter att ha gått runt i traktens privatbostäder och tvingat till sig elektronik, smycken, pengar och andra värdeföremål från befolkningen ("landsmännen", sedan annekteringen i höstas), men detta betyder ju inte att ukrainska styrkor har befriat staden och hissat bikoloren på rådhuset.

Nova Kachovka ÄR en viktig stad. Söder om den uppdämda Dniprosjön är det som lättast att göra en flodpassage just där. Här skulle AFU kunna skapa ett brohuvud, som i ett senare skede skulle kunna fungera som en anfallsställning och här börjar också den jättelika vattenledningen som förser Krim med det mesta av sitt vatten. Den skulle i sådana fall kunna klippas av och skapa mycket stora problem för den ryska etapptjänsten. Om vattentransporter till Krims två miljoner invånare måste samsas med militära transporter över Kertjbron förstår nog alla vad detta skulle betyda för rysk logistisk kapacitet vid händelse av en ukrainsk offensiv senare i vår.

Staden bör intas, men detta har knappast skett idag. Önsketänkandet är en opålitlig rådgivare.

Vad är det som har hänt då? Vilka trupper är det som AFU har sett lämna staden? Jag ser tre möjligheter:

1) Trupprotering. Kanske ska de förband som bevakat just Nova Kachovka förflyttas till något annat ställe där de behövs bättre, samtidigt som man kommer att fylla på med nya trupper (förmodligen nyrekryterade)?

2) Säkerhetsskäl. Kanske har ryssarna noterat att AFU har dragit samman större mängder artilleri på den motsatta stranden och gjort bedömningen att det kan vara bäst att dra tillbaka trupp och viktiga funktioner just från staden och skapa ett säkerhetsavstånd.

3) Vätskebrist. Kanske har drickat tagit slut i staden? Trupperna har givit sig av för att fylla på vodkalagret nere i Krim.
Generalstaben för de väpnade styrkorna i Ukraina förnekade dess information om att ryssarna lämnade Nova Kakhovka: " Inkräktarna befinner sig fortfarande tillfälligt i Nova Kakhovka. Information om fiendens påstådda avgång från denna bosättning offentliggjordes som ett resultat av den felaktiga användning av tillgängliga data."
Citera
2023-03-23, 19:18
  #325524
Medlem
leachs avatar
NATO Secretary General to Party of European Socialists: crucial to sustain support to Ukraine

NATO Secretary General Jens Stoltenberg participated in a meeting of the Party of European Socialists (PES) on Thursday (23 March 2023), where he emphasised the importance of continuing to support Ukraine defend itself against Russian aggression, both now and for the long term.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_213124.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in