2023-03-20, 21:47
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det kände jag inte till att Jonna Henningsson hade bott i Vetlanda..

Det måste vara rekord för ett gymnasium att haft två kvinnliga f. d. elever som har skrivit in sig i den svenska kriminalhistorien. Dessutom båda hästtjejer.

Ja, nu när ni säger detta….visst vill jag också minnas att Jonna hade kopplingar till Vetlanda!

Jävla by verkar det vara. Som någon sa i ett tidigare inlägg, ungdomsfylla och alla ligger med alla stämning.

Stadshotellet, fester och knullande och sen ska alla ta ett jobb som lärare eller fritidspedagoger och uppfostra nästa generation. Och lite hästtjejer och pingstkyrkan på det.

Tacka vet jag den ”farliga” storstan.
Citera
2023-03-20, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Bra poäng!

Om mina fördomar om svenska polisen stämmer behöver de ofta hjälp med att tänka, och risken är stor att de missar grundläggande logiska motsägelser hos MGM och att många skyldiga därför kommer undan.

Det räcker ju ofta med lögn om egen ålder och uppenbart falska ID-handlingar för att komma undan straff i sverige.

Och vad jag kan se i förhören verkar inte tankeverksamheten vara särskilt imponerande hos förhörsledarna. Även om de försöker de sänka sig till den förhördes nivå för att väcka sympati.

Men efter att ha både hjälpt till att leta efter brottsoffret innan och hjälpt till med kroppen efteråt så är hon medskyldig oavsett.

Lika dålig bortförklaring som att Tove dog av en "olyckshändelse" under ett stryptag.

Äntligen någon mer som nämner det. Jag tycker inte heller att de var jätteimponerande. Mest en massa vädjanden "Kom igen nu Maja" och "Tänk efter" samt "Det här hänger ju inte ihop."
Citera
2023-03-20, 21:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två kvinnor av samma skrot och korn.

Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja de lär de nog bli... de är ju båda två lika sjuka i huvudet! förutom att JJ inte styckade Tove då... vilket äcklet Jonna gjorde med Lovisa

Det gjorde hon inte.

I stället ströp hon henne och tände sedan eld på hennes kropp - två gånger. Som sagt vad. Dessa båda har säkert en hel del att prata om.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-03-20 kl. 21:53.
Citera
2023-03-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Om det nu är så att JJ vill straffa MH och hittar på att MH hjälpte till vid mordet genom att hålla Toves armar, hur kommer det sig att hon (JJ) inte hittar på någon ytterligare detalj som gör det ännu mer uppenbart att MH varit proaktiv? Exempelvis att MH också skulle ha dunkat Toves huvud i golvet, eller vad som helst.

Men eftersom att det enda JJ hävdar att MH skall ha gjort är att ha hållit i Toves armar, så tror jag faktiskt att det stämmer. JJ verkar vara en psykopat av rang, men det betyder inte att precis allting hon kläcker ur sig skulle vara felaktigt. Förstår ni hur jag tänker?

Precis. Förstår dig helt. Den typen av deltagande stämmer också överens med de bådas personlighetstyper.
Citera
2023-03-20, 21:51
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WifelessProng
....?
Skära, skar, skurit.
Det heter ”jag har skurit mig”. Inte skärt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Planerna och attackerna mot Tove, 21, före mordet
Försvunna Tove i Vetlanda
Publicerad 20 mar 2023 kl 19.58

https://www.expressen.se/nyheter/krim/planerna-och-attackerna-mot-tove-21-fore-mordet/

Media kommer kunna rapportera ur FUP ända fram till rättegången och sen blir det ännu mer klick när rättegången väl drar igång. Bråda dagar för pressen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Jag har fortfarande inte läst hela FUP’en jag pusslar kontemplerar lever mig in bedömer sanningshalt och leker Sherlock Holmes helt enkelt, men jag kan inte låta bli att återkomma i tanken till att det någonstans framgår tydligt att Johanna hämtar lakanet själv, varför, dom är ju två, o c h drar ut Tove själv och rullar in henne i lakanet?
Jag ska läsa hela fupen hålla käften och sen komma med analys.

Jag läste nyligen Johannas förhör och känner igen beskrivningen. Jag tror att om din och min minnesbild stämmer så behöver inte det ha varit jättekonstigt. MH kan ha tvekat medan JJ var drivande (som vanligt).
Citera
2023-03-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Hon var så klart vaken och gjorde i alla fall inget för att förhindra mordet. Att hon ska ha hållt fast armarna är något J påstår. Finns inga bevis för det.

Det är ju å andra sidan svårt att bevisa givet bevisläget.
Citera
2023-03-20, 21:52
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Det låter bara så sjukt random, att hon skulle hänga utanför badrummet under tiden.

Och, följande vet jag inte om någon har nämnt. Det är ju någon gång under mordet som det ringer på dörren. Men grannen hör inte att någon skriker eller säger något till någon annan. Om nu MH var utanför badrummet så skulle ju givetvis JJ ha ropat till henne att inte öppna lägenhetsdörren. Men, det behövde hon ju inte eftersom MH redan var i badrummet.

Eller har ni läst någon förklaring till från MH ang ringandet på dörren? Är mitt upp i MH:s förhör just nu.

(Att MH skulle ha sovit ser jag som uteslutet. Väldigt uppenbar efterhandskonstruktion.)

Jag tror hon satt på henne. Knäade ner hennes armar och ströp henne. Men jag tror de hade något över munnen på henne med. En handduk, jacka, kudde? Samtidigt som en ströp. Annars hade hon hörts. Det är vad jag tror och har trott från att jag hörde grannen berätta om sparkandet.
Citera
2023-03-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsodark
https://www.domstol.se/eksjo-tingsratt/nyheter/2023/03/huvudforhandling-i-mal-b-1877-22/
Synd man inte har möjlighet att delta pga jobb. Om någon av er som bor närmre, och är lediga, lyckas komma in, kan ni inte ta med ett block eller liknande och skriv upp alla reaktioner m.m så vi kan uppdateras härinne också. Kommer bli en spännande rättegång. Vet inte alls hur MH kommer hantera sitta där med JJ i samma sal, sina föräldrar (om de dyker upp ens) och Toves anhöriga.
Citera
2023-03-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Jag upplever också Johanna genuint överraskad/besvärad/chockad, i förhöret, där hon får ta del av uppgiften att MH helt lägger över mordet på J.

Japp, instämmer. Hon trodde aldrig att hennes hantlangare och medlöpare skulle svika henne.
Citera
2023-03-20, 21:54
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
När Clea var med på försts förhöret (efter JJ bytte advokat) tyckte jag nästan hon betedde sig som en av de dära tröga personer i komedifilmer. Utbrister ”Oj!” när de får reda på de nya anklagelserna, höll hela tiden på och ”vadå?? Vad sa du nu?” Såg verkligen framför mig hur förhörsledarna tyckte hon var lite av ett störande moment.

Förresten, får advokaterna ställa ledande frågor till sina klienter under förhören? MHs advokat ställde jättemycket ledande frågor, nästan i stil med: ”Men visst var det så att Johanna bestämde det mesta och du kände du nästan inte hade något val?” Roligt att MH med sin låga intelligens inte alltid nappade på hans ledande frågor och istället för att köra på med att JJ styrde och ställde så sa hon emot advokaten. Fast under de senare förhören börjar hon köra på samma linje, så kanske de hade pratat om det.
Jag reagerade också på det där "Oj" och hon var ju utbytt. Tror hon ville visa mördaren att hon var mer engagerad än den första och utropade detta läte. Var så genomskinligt så det blev äckligt. Sen fortsatte Clea att hoppa in med små enstaka fraser för att låtsas vara mycket bättre än den avsatta. Tror det blir svårt för Clea att överföra känslosvall på rätten i detta fall. En bestialisk mördare som försökt elda upp sina bekanta i omgångar dessutom. Om inte Clea gör allting rätt kan hon nog stå på Johannas dödslista framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in