2023-03-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Vilket också är rimligt i andra perspektiv och i kontexten.

Men att det är 95 procent sannolikhet, vilket jag tror, att MH hjälpte till räcker inte när det krävs 100.

Vore fruktansvärt för TTs anhöriga och vänner om MH kommer ut efter något/några år.
Jag upplever också Johanna genuint överraskad/besvärad/chockad, i förhöret, där hon får ta del av uppgiften att MH helt lägger över mordet på J.
Citera
2023-03-20, 20:16
Medlem
Jag utgår från att J vid första erkännandet (den 30/12) hade övergått till att hata M, på samma sätt som hon hatade Tove med flera, eftersom M erkänt att de tillsammans hade kört Toves kropp till skogen under natten. Ett stort svek, sett från Js perspektiv. Därmed hade J motiv för att vilja sätta dit M för mord, även om M inte var delaktig på badrummet (utifrån hennes tendens till att vilja straffa och hämnas på dem som sviker henne eller går emot henne).

M har visserligen också motiv för att ljuga och hävda att hon inte var delaktig i badrummet, även om hon var det.

Vad jag dock inte kan få huvudet runt, är hur M ska ha kunnat hjälpa till på det sätt som J beskriver. Hur kan M hålla ner båda händerna på Tove, när M är positionerad på ena sidan av Tove?

Skiss över hur J menar att de var positionerade i aktbilaga 153, sid 1042.
Citera
2023-03-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gundesvan16
Haha, asså vi alla som känner till umgänget/personerna vet att m försöker spela att hon e helt efterbliven och spela ett offer här. Kan svära på allt att m har varit inblandad i vartenda detalj och nu försöker slingra sig ut genom att gå emot j, då j misstänkt för andra grejer med, M är en mytoman som försöker skydda sig själv nu. Fattar man inte det så ..
Tycks som du "känner tlll" mer och mer under trådens gång.. Från min bekant gick i samma skol för länge sen till know it all-stuket.

Hur som helst, jag sa inte direkt emot din uppfattning mitt inlägg, men det missade du.
Citera
2023-03-20, 20:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Och eftersom domstolarna inte "gissar" så kommer det bli friande dom för M i mord-delen oavsett om vi pratar Mord, Medhjälp till mord eller Underlåtenhet att avslöja Mord.
Jo, jag får det också att luta ditåt.
Det ska bli mycket intressant att läsa domskälen.
Citera
2023-03-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontegeniberg
Jag utgår från att J vid första erkännandet (den 30/12) hade övergått till att hata M, på samma sätt som hon hatade Tove med flera, eftersom M erkänt att de tillsammans hade kört Toves kropp till skogen under natten. Ett stort svek, sett från Js perspektiv. Därmed hade J motiv för att vilja sätta dit M för mord, även om M inte var delaktig på badrummet (utifrån hennes tendens till att vilja straffa och hämnas på dem som sviker henne eller går emot henne).

M har visserligen också motiv för att ljuga och hävda att hon inte var delaktig i badrummet, även om hon var det.

Vad jag dock inte kan få huvudet runt, är hur M ska ha kunnat hjälpa till på det sätt som J beskriver. Hur kan M hålla ner båda händerna på Tove, när M är positionerad på ena sidan av Tove?

Skiss över hur J menar att de var positionerade i aktbilaga 153, sid 1042.
Jag tror, efter att ha läst HELA fkn FUPen, inte M gjorde det, själva mordet, tror inte hon skulle fixa det helt enkelt. Tror heller inte hon trodde det skulle kunna hända, men att hon fick veta det direkt, i motsats till vad hon säger. Hon har varit medlöpare, aktiv i att dölja och skydda. Tror heller inte att hon fixade att tända elden. JJ är stenhård, iskall psykopat, inga känslor existerar utanför henne själv. Hennes bekantskapskrets är äckligt samstämmig, oberoende av varandra.
Citera
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalasamasse
Tror det var i Aktbilaga 157 jag läste i. Dock osäker på om det är M eller J sökhistorik de presenterar där

Tack! Denna fup känns lite rörig (säkerligen pga bra arbete vilket innebär mycket information) och jag får nästan lust att skriva ut hela så man kan bocka av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag ser inte att de i obduktionen gjort tester för när mer exakt hematomen kring fasthållning på ben och armar uppstår. Var det före eller efter döden? Det går att mer precisera om de sparat vävnader för biopsi.
Det står uttryckligen att inga skador på armarna har uppkommit före döden.
Citera
2023-03-20, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Hon har kanske dyskalkyli

https://dyslexi.org/dyslexi-och-dyskalkyli/raknesvarigheter-dyskalkyli/
Det står att hon har det.
Citera
2023-03-20, 20:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är väl dessutom bara J som nämner att T slog i huvudet när dom bar henne?
Det är nog mer troligt att J dunkat Ts huvud i golvet efter hon fällt/klubbat ner henne, därav dunsarna som grannen hörde.
Citera
2023-03-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnokigaSnoken
Tungbenet var helt, men det fanns hematom, dvs blåmärken intill det. Tryck på bröstkorgen i kombination med tryck mot halsen orsakade döden. Hjärtat påvisade syrebrist, lungorna likaså.

Samt även syrebristskador på hjärnan.
Citera
2023-03-20, 20:28
Medlem
ziggarillens avatar
Jag är också övertygad om att Maja spelar kuvad och är klädd i offerkofta. Har för mig att hon har körkort och studerar vilket man inte kan om man gör sig själv till förståndshandikappad. Stötande att läsa i FUP hur hon påstår sig sova genom livet och speciellt som dom precis har mördat någon och försökt elda upp. Tragiskt om hennes lögner håller och att hon kommer undan.

Den andra borde verkligen spärras in på livstid men att mordbrännare släpps lösa i Sverige är inget nytt även om dom eldat upp fastigheter för miljoner. Så sjuk i huvudet som den där JJ är så är det märkligt hur hon kunde friskförklaras men psykopater kanske är svårare att mäta. Läste någonstans i tråden att dom delar cell. Stämmer det verkligen eller har dom gjort det av speciella skäl för att avlyssnas? Obegripligt om det är sant annars. Dessutom borde ju JJ lätt kunna mörda sin vän med tanke på hur hatisk hon borde vara nu. Hon blev ju chockad då Maja erkände att dom dödat och släpat in liket i skogen.
Citera
2023-03-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Rimligt.

Hade MH inte hjälpt till hade TT på något sätt åtminstone gett JJ synliga skador, kanske klarat sig. Framförallt hade det varit ett bråk som hörts mer.

Och framförallt - hade MH inte hjälpt till hade JJ a l d r i g vågat lämna MH ensam med ett lik när hon åkte till mcd.

Och MH hade aldrig gett tummen upp-emoji i sms till JJ. Så gör inte en neutral person i den situationen.

Min fetning. Det här tycker jag väger väldigt tungt. JJ är välbekant med hur MH är som person, och då JJ tycks ha planerat detta så har jag extremt svårt att se varför hon ens skulle vilja ja MH i närheten, ifall det inte vore för att hon tänkt blanda in MH i mordet. JJ hade aldrig låtit MH slippa undan "skitgörat", tror jag.

Och ja det tål att tänkas på, varför skulle hon ha stannat kvar i JJ:s lägenhet med en död kropp. En oskyldig person som bevittnat en dödsmisshandel på en tjej (som inte ens gjort något) hade väl ändå ringt polisen och ställt sig utomhus samma sekund som väninnan åker iväg en stund? Därför känns det orimligt att MH skulle varit oskyldig till mordet. Också det, hon hjälpte till att frakta bort kroppen och håller snattran i flera veckors förhör, men hon hade alltså inget med mordet att göra? Hade jag hamnat i samma mord-soppa som MH påstår sig ha hamnat i så hade jag sjungit som en näktergal så fort jag delgivits mordmisstankar, om inte tidigare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in