2023-03-20, 10:47
Medlem
musicbangers avatar
Japp och det kommer bli värre, över hela världen faktiskt. Många jobb kommer försvinna kommande 10 åren medan svenska folket röstar på partier som monterar ner sociala skyddsnätet. Jag tvivlar starkt på att det blir någon större upphäpphämtning efter det här.
Citera
2023-03-20, 10:59
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Nja. Jag tror vi fortfarande är påväg upp för pucken gällande ekonomiska problem. Men det eftersläpar vem som blir drabbad. Energipriserna är inte hutlösa längre, så de som fick dyra elräkningar är inte i samma svåra sits.

De som tillhör de lägre samhälsklasserna bor ofta i hyresrätt, och deras hyror ökades men inte i paritet med kostnaden för lägenhet/hus.

Det som kommer nu är ju smällen av priset på varor och annat som eftersläpats. Förra årets elpriser och transporter och produktion ska korrigeras till marknaden. Därav kostar en paprika nu samma som en bra skiva kött kostade tidigare. Dessa priser drabbar alla men de med minst marginaler mest. Nu kommer de lägre klasserna och de med trasig ekonomi från förra året att krasha.

För att stoppa detta fick vi en "normalisering" av räntan betydligt snabbare än väntat så de med bolån kan få det svårt, om den inte sjunker lite utan försätter öka.

Jag har satt av pengar för detta i kalkylen och sparar ca 20% av min nettolön för framtiden. Det lär ju ryka vid högre kostnader, men jag kommer inte behöva gå från hus och hem ännu.
Citera
2023-03-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Vilka är det som drabbas? Folk som är högt belånade? Exempel som ge i Aftonbladet text är det inte längre Socialgrupp 3 som drabbas utan vanliga Svensson som har blivit arbetslös efter pandemin.
Den stora svenska välmående medelklassen är delvis en myt som till stor del beror på att man under ett antal år har kunnat njuta av en bolåneränta på ca 1%. Nu är denna räntan på väg upp till 4-5%, kanske mer.

Samtidigt har folket dopats med jobbskatteavdrag. De har känts bra från ett år till ett annat, men på längre sikt får det här effekter i form av att t.ex skola och vård inte hänger med i utvecklingen. Vi ser nu också hur mer och mer av den offentliga sektorn går back och måste spara.

Så här blir det när offentlig sektor bantas till ett minimum, enligt marknadsliberalismens ideologi. Då hamnar man snabbt under vattenytan när t.ex. arbetslösheten ökar, som den gör nu.

Staten och kommunerna borde ha sparat mer i ladorna. Som Magdalena alltid har sagt. Man skulle ha sett till att få in tillräckliga medel inför en lågkonjunktur. I stället har högerpolitiken valt att "dela ut " överskottet till medelsvenssons Thailand-semester, ny 90" TV och iPads till ungarna. Slutnotan för konsumtionsfesten kommer nu och det kommer att svida.

Sossarna ville nog men kunde inte höja skatten. Folket valde att prioritera sin privata konsumtion. Det räckte med att S började närma sig det här resonemanget för att de skulle förlora makten.
Citera
2023-03-20, 11:50
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Du citerar ju helt irrelevant text. Här kommer mer relevanta citat istället.

För det första är hon inte medelklass. Hon är möjligen arbetarklass, eller bidragsklass dvs underklass. För det andra valde hon att skilja sig men att ensam behålla ett boende avsett för två vuxna. För det tredje verkar hon ha räknat med att räntan skulle ligga kvar på noll för evigt, och att inflationen endast med största besvär skulle klättra över 2%, vilket innebär att hon frivilligt tagit stora risker.

Medelklassen har tvärtom höga inkomster, de lever i parförhållanden och har dubbla inkomster, de har hjärna och har amorterat på lånet, och har goda marginaler.

Så visst, fattiga kärringar med lyxiga boenden som banken äger får det tufft, vilket är rätt åt dom. Tyvärr är de nog inte så många. Sedan brukar dessa kärringar gnälla och överdriva för att få sympatier, så frågan är om det ens stämmer eller är rena sagor.

Helt rätt förutom att hon hade klarat sig bra med höja räntor. Problemet är hennes elkostnader på över 7k och de var ingen som hade tagit höjd för såna ökningar.

Så att säga det här var tydligt kan man bara skratta åt. Bör hon flytta? Ja förmodligen.
Citera
2023-03-20, 12:02
Medlem
Kione211s avatar
Inom bygg som jag arbetade, ja.
De yngre är VVS-montörerna kör skrotbilar och bor i hyreshuset.
De äldre har villa och fritidshus.
Så är det i Stockholm iallafall. Sedan kan man inte prata med andra på bygget länge för det finns massor av allservice där nummer från långtbortistan.

Resa har blivit dyrt med svag krona.
Citera
2023-03-20, 12:06
Medlem
santos_devilles avatar
Många svenskar kommer få det lite sämre i några år. Med sämre menar jag att man kanske köper mindre frukt, mindre biffkött och sätter in mindre pengar på sparkontot.

Folk kommer inte ha råd att resa i samma utsträckning, men svenska campingar kommer gå galet bra.

Sen om 3-4 år så kommer vi återgå till hur det var innan pandemin.

Aftonbladet är som alla andra domedagsprofeter på Flashback, skapar storm i ett vattenglas.
Citera
2023-03-20, 12:15
Medlem
Sam.Boyds avatar
Svar ja. När lånekostnaden går från 6000:- i månaden till 21 000:- så försvinner utrymmet för ”lyx”.

Inte nog med det. Matpriserna skenar. Att tanka bilen svider. Elräkningen är en skräckupplevelse.

Detta är bara fas 1.

I nästa steg så kommer ett stort antal överbelånade företag med dålig lönsamhet att slås ut. Därefter havererar bostadsmarknaden. Det blir en djup lågkonjunktur. O många kommer förlora allt. Andra bli extremt rika.

Eller så går staten in och räddar med nytryckta pengar.

O då är landet inne i samma loop som en rad länder varit i tidigare.
O risken är att det blir hyperinflation. Kronan havererar, företag går omkull. Många kommer förlora allt. Andra blir extremt rika.
Citera
2023-03-20, 12:21
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Den stora svenska välmående medelklassen är delvis en myt som till stor del beror på att man under ett antal år har kunnat njuta av en bolåneränta på ca 1%. Nu är denna räntan på väg upp till 4-5%, kanske mer.

Samtidigt har folket dopats med jobbskatteavdrag. De har känts bra från ett år till ett annat, men på längre sikt får det här effekter i form av att t.ex skola och vård inte hänger med i utvecklingen. Vi ser nu också hur mer och mer av den offentliga sektorn går back och måste spara.

Så här blir det när offentlig sektor bantas till ett minimum, enligt marknadsliberalismens ideologi. Då hamnar man snabbt under vattenytan när t.ex. arbetslösheten ökar, som den gör nu.

Staten och kommunerna borde ha sparat mer i ladorna. Som Magdalena alltid har sagt. Man skulle ha sett till att få in tillräckliga medel inför en lågkonjunktur. I stället har högerpolitiken valt att "dela ut " överskottet till medelsvenssons Thailand-semester, ny 90" TV och iPads till ungarna. Slutnotan för konsumtionsfesten kommer nu och det kommer att svida.

Sossarna ville nog men kunde inte höja skatten. Folket valde att prioritera sin privata konsumtion. Det räckte med att S började närma sig det här resonemanget för att de skulle förlora makten.

Herregud. Det är nästan komiskt att ni gamla kommunister finns kvar som på allvar fortfarande tror att bara staten tar hårt arbetandes folks pengar så blir allt bra.
Problemet i Sverige är att skatterna är för höga. Vi borde titta mer på Schweiz och utveckla företagen istället.

Angående TS ämne så har de allra flesta i medelklassen väldigt bra trots ökande priser.
Skidorterna har varit fullbokade den här säsongen.
Flygresorna till medelhavet är rejält bokade i sommar.
Fullt med folk i köpcentrum och på restauranger.
Arbetsmarknaden skriker efter folk. Både offentlig och privat sektor.

Sen kommer du alltid kunna hitta exempel som Aftonbladet tar upp, någon som precis blivit arbetslös eller är sjukskriven.
Citera
2023-03-20, 12:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Många svenskar kommer få det lite sämre i några år. Med sämre menar jag att man kanske köper mindre frukt, mindre biffkött och sätter in mindre pengar på sparkontot.

Folk kommer inte ha råd att resa i samma utsträckning, men svenska campingar kommer gå galet bra.

Sen om 3-4 år så kommer vi återgå till hur det var innan pandemin.

Aftonbladet är som alla andra domedagsprofeter på Flashback, skapar storm i ett vattenglas.

Den svenska lånenotan kommer tyvärr inte kunna betalas bort på några år. Lånefestens baksmälla lär bli gigantisk. Tillnyktringen brutal.

Sedan kommer ett uppvaknande som kan bli väldigt otrevligt.
Vad får man för de skattepengar man betalat in o betalar in?
Citera
2023-03-20, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Vi som upplevde 90 talet, då Ingvar Carlsson fuckade up Svensk ekonomi fixade fram räntor på 500% och Carl Bildt fick rädda Sverige, känner ingen oss.

Vilka är det som drabbas? Folk som är högt belånade? Exempel som ge i Aftonbladet text är det inte längre Socialgrupp 3 som drabbas utan vanliga Svensson som har blivit arbetslös efter pandemin. Människor som är i 50+ med familj och kanske inte så anställningsbara längre, verka drabbas riktigt hårt.

– Min äldsta ska ta studenten i vår och allt som har med det att göra får hon betala själv. Det känns jättepissigt. Hon ska inte behöva jobba ihop det på egen hand.

I nuläget letar Sofia jobb och har fått en tillfällig amorteringspaus. Hon hoppas att hon snart får nytt arbete och att hon ska kunna bo kvar.
– Jag har lärt mig att man aldrig kan slappna av. Det kommer att lösa sig. Men det oroar mig att den svenska medelklassen börjar bli fattig. Det är beklämmande när människor inte kan ha på värmen i husen.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/5BrkEe/inflation-och-hojda-rantor-tre-kvinnor-om-svarigheterna
I jämförelse med Norge och Danmark så är Sveriges medelklass utfattig. En vanlig arbetare tjänar 600k om året, en medelklassare 1 miljon. I Sverige så är väl 50k i månaden ganska bra fortfarande?

Men medelklassen i Sverige får skylla sig själva, dom trodde det skulle vara gratis att dra in blattar från hela världen, men det är det ju inte. Nu är allt förstört, till och med ekonomin.
Citera
2023-03-20, 12:28
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Den svenska lånenotan kommer tyvärr inte kunna betalas bort på några år. Lånefestens baksmälla lär bli gigantisk. Tillnyktringen brutal.

Sedan kommer ett uppvaknande som kan bli väldigt otrevligt.
Vad får man för de skattepengar man betalat in o betalar in?

Det är ändå ganska få totalt sett och framförallt de som kommit in på bostadsmarknaden under senare år som kan få problem.

Även om lånen är höga så har svenskar också enorma besparingar. Bara sparande i fonder uppgår till 6500 miljarder. Jag kan själv betala av min lägenhet helt. Mina föräldrar skulle kunna sälja sommarhuset och betala av alla sina lån.
Såhär ser det ut för ganska många i den så kallade medelklassen.
Citera
2023-03-20, 12:28
Medlem
Kione211s avatar
Jag tycker det vore intressant att veta hur försäljningen på allt för sjön, båtmässan gick i år.
Har ju tappat sedan förr, men nu var det ju några år sedan sist.
Finns väl inte längre någon medelklass som handlar där längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in