2023-03-19, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Du står kvar på din (eller nån) adress tills du blir dödförklarad om du försvinner. Att bli dödförklarad tar normalt flera år och kräver att nån aktivt driver processen. Det finns försvunna personer som dödförklarats över 30 år efter att de försvunnit. (och då varit skriven på en adress, och även "flyttat" med anhöriga till nya adresser under åren).

okej intressant. Men vad händer då med bostaden om det flyttar in någon ny på den försvunna personens adress?
Citera
2023-03-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16-Smulan
Det har du naturligvis helt rett i, at det er stor forskjell på ordbruk i de forskjellige steder i landet. Nå har jeg slekt både fra nord, sør, øst og vest, og jeg kan ikke si at jeg noengang har hørt at ordet fant blir brukt om barn, aldri hørt "fantunge". (Oversatt uteliggerunge?)
Siden fant brukes om de som er bostedsløse, synes jeg det høres rart ut å bruke dette om barna sine.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&ua ct=8&ved=2ahUKEwidqpnU5Oj9AhVupIsKHf0_CsoQFnoECA0Q Aw&url=https%3A%2F%2Fno.wikipedia.org%2Fwiki%2FFan t&usg=AOvVaw0OkepJsYdrgrJGGjSob15Z

Kranglefant derimot vil være naturlig å kalle ungene sine av og til.
Det diskuterades på ett forum för norska dialekter, en användare skriver:

” Forveden hadde jeg nok hatt litt problemer å forstå selv i riktig kontekst, men grapsete kan i hvertfall jeg se sammnehengen av. I Bergen sier de fantejente= rampejente. Jeg er ikke Bergenser, men har sett meg nødt til å legge om noen ord for å bli forstått. Men fantejente har jeg ikke brukt. Tror de bruker Troillat i Trøndelag for rampete.”

Så ja, det har nog med dialekt att göra. Sorry om detta blev OT.
Citera
2023-03-19, 21:20
Medlem
16-Smulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mehebe
OT:🤣

OnT: )går at Google translate....
Mye reisende når man ser igjennom Facebook vennene og innlegg bakover. Eller ser på Fredriksen i regionen.
Ser ut til å kanskje tilhøre en av mine slektsgrener som fortsatt kaller seg reisende. Mine har fornektet dette i generasjoner. Men jeg leter litt videre etter informasjon.

I tillegg hvis opplysningene i tråden stemmer, og begge er fra Sørlandet, er det tjukkeste bibelbeltet, samt tunge misbruker kretser. Så uten nær familie som bryr seg, er det ikke sikkert noen savner deg, så mye at de anmelder deg savnet.
Jeg meldte meg utflyttet fra Norge nylig, og fikk da opplyst om at var ikke nødvendig om jeg flyttet til Sverige. Så der er forbindelsen tettere enn med resten av EU. Hvis uførepensjon og deklarering gjøres til Norge, og man ikke må sende livsattest, er ikke dette så merkverdig....

Edit: skrivefeil

@Mehe - Jeg får ikke sendt deg PM fordi jeg måtte opprette ny profil etter bytte av mailkonto, og da har jeg 30 dagers karantenene på PM.

Du skriver at du undersøker litt, jeg har funnet frem til at det kan være en mulig kobling mellom BOs eksmanns tidligere partner og navnet Fr*driksen. Altså at partneren kan ha fått barn med noen som heter Fr*driksen. Og at både etternavnet til moren og etternavnet til faren brukes på barnet. Det er veldig diffuse resultater jeg har fått frem foreløpig, men det kan jo være et tips å gå etter om du kanskje har mer innsikt. Det ville kanskje forklare denne merkelige påstanden om "har kjennskap til hverandre", fremfor samboere.
Citera
2023-03-19, 21:27
Medlem
16-Smulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seinfeld99
Det diskuterades på ett forum för norska dialekter, en användare skriver:

” Forveden hadde jeg nok hatt litt problemer å forstå selv i riktig kontekst, men grapsete kan i hvertfall jeg se sammnehengen av. I Bergen sier de fantejente= rampejente. Jeg er ikke Bergenser, men har sett meg nødt til å legge om noen ord for å bli forstått. Men fantejente har jeg ikke brukt. Tror de bruker Troillat i Trøndelag for rampete.”

Så ja, det har nog med dialekt att göra. Sorry om detta blev OT.

Ja, dialekt er ikke så lett å holde styr på, det er så fritt, men i dette eksempelet bruker de samme ord med en helt annen betydning. Det heter homonym.

Det er når ord skrives helt likt, men betyr forskjellige ting.

https://no.everybodywiki.com/Liste_over_homonymer_på_norsk
Citera
2023-03-19, 21:28
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Tänkte också på det, efternamnet är det ofta tattare/fanter som har i Sverige också, men det finns säkert undantag.

Fant denne! Liste over navn på "reisende" slekter:

https://j-mydland.net/Register_Reisende_Slekter.htm
Citera
2023-03-19, 21:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
från samma länk som ovan :
Familien som var i Sverige i 2019 for å lete etter kvinnen, var så bekymret etter besøket at de skal ha oppsøkt svensk politi og meldt fra om sin bekymring.
– De ba politiet der borte om å gjøre noe fordi vi var så bekymret, sier kvinnen i dag.

Borde granskas vad som skedde hos polisen. Blev det en utredning?
Vore ju intressant att se.
Citera
2023-03-19, 21:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
På bilderna ser hustaket ut att vara hyfsat nylagt. Och väggarna nyligen strykna.

Om hennes pension började trilla in 2019 (65 år) kanske han fick råd att lägga mer pengar på huset? Hennes inkomst gjorde ju en del. 182 000 NOK före skatt, och inga utgifter för henne mer än elen.

Undrar om han haft hantverkare där de senaste åren? Eller klarar han själv att lägga tak och göra allt målningsarbete?
Citera
2023-03-19, 21:42
Medlem
Mekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
På bilderna ser hustaket ut att vara hyfsat nylagt. Och väggarna nyligen strykna.

Om hennes pension började trilla in 2019 (65 år) kanske han fick råd att lägga mer pengar på huset? Hennes inkomst gjorde ju en del. 182 000 NOK före skatt, och inga utgifter för henne mer än elen.

Undrar om han haft hantverkare där de senaste åren? Eller klarar han själv att lägga tak och göra allt målningsarbete?

Lägga tak och byta/måla panel klarar alla utanför storstäderna.
Citera
2023-03-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Borde granskas vad som skedde hos polisen. Blev det en utredning?
Vore ju intressant att se.

Det är många, många människor som anmäls försvunna varje år i Sverige. Nästan alla kommer tillbaka självmant redan efter en kort tid. Gjorde de anhöriga ens en anmälan här?

Svårt för polisen att inleda en förundersökning utan konkreta bevis för att något hänt.
Citera
2023-03-19, 21:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubo.bubo
Det är många, många människor som anmäls försvunna varje år i Sverige. Nästan alla kommer tillbaka självmant redan efter en kort tid. Gjorde de anhöriga ens en anmälan här?

Svårt för polisen att inleda en förundersökning utan konkreta bevis för att något hänt.

Har du svårt med norskan eller...

Jag citerade ju att de kontaktat polisen.
Något har väl hänt om en person försvunnit?
Om den inte kommit tillbaks efter så lång tid så har väl något allvarligt hänt och då ska väl polisen utreda det? Åtminstone öppna ett fall och förhöra närmast person.

Citat:
de skal ha oppsøkt svensk politi og meldt fra om sin bekymring.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-03-19 kl. 21:59.
Citera
2023-03-19, 22:02
Medlem
Den är ju inte lite sjuk, hur har han tänkt i 8år när han ska öppna frysen och ta något att äta, köttbullar? nä inte idag, falukorv? nä, inte de heller. Henne? nä fy fan va äckligt.
Citera
2023-03-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Tänkte också på att det är i gott skick vad som är på bilderna och det är väll för att GM ej äger huset utan enligt Lantmäteriet ägs den av en annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in