2023-03-19, 16:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jag är inte så insatt i juridik och undrar därför;

Det står så här i rubriken på din länk.
Norrmannen som åtalas för att ha dödat sin partner och hållit henne i en frys i flera år, erkänner mord. Han nekar dock till att ha dödat kvinnan.
Vad är skillnaden på att erkänna mordet men inte att han har dödat kvinnan? Är det mord så har han väl också dödat henne?

Mord (latin: homicidium[1]) är ett uppsåtligt och otillåtet dödande av en annan människa, med definition i olika staters lagar.
Källa Wikipedia.

Det står inte att han erkänner mord. Han erkänner gravfridsbrott men nekar till mord.
Citera
2023-03-19, 16:48
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det står inte att han erkänner mord. Han erkänner gravfridsbrott men nekar till mord.
Jag förstår, tack.
Citera
2023-03-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlanta
Norge!
Typiskt MÖ-land: storproducent av olja och fostrar terrorister.
Citera
2023-03-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
Hur ska du komma undan att deklarera?

Nolltaxerar du så får du fortfarande en deklaration som ska skrivas under även om det står NOLLOR på den

Stämmer inte, när jag gick på socialen så deklarerade aldrig jag
Citera
2023-03-19, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollapinsvin
Heliga ko.

”– Och psykiskt är han vid god vigör, har Stefan Liliebäck tidigare sagt till NWT.”

”Enligt uppgifter i andra medier söker polisen just nu efter andra kroppar kring mannens hus.”
https://www.nwt.se/2023/03/19/aklagarens-teori-kvinnans-kropp-lades-i-frysboxen-for-fem-ar-sedan/

Andra kroppar?!? Vad tusan är det frågan om. Trodde de letade fler delar av Ann*
Citera
2023-03-19, 16:59
Medlem
Yxzers avatar
Här borde frysen stå GoolgeMaps
Citera
2023-03-19, 17:00
Medlem
"Ifølge forsvareren har mannen gitt en forklaring til både politiet og retten for hva som ligger bak likskjendingen.
- Det kan jeg ikke uttale meg om, fordi jeg har blitt ilagt taushetsplikt av statsadvokaten, sier forsvareren.
Ifølge Liliebäc*k skal mannen også ha forklart seg om hvordan kvinnen døde, men kan ikke uttale seg om dette på nåværende tidspunkt."

"Han er fortsatt skäligen mistenkt for drap, sier statsadvokaten.
Det svenske rettssystemet er annerledes enn det norske, der vi ikke har mistankegraden som kalles «skäligen mistenkt». Oversatt til norsk praksis ligger dette et sted mellom mistanke og siktelse, altså er det nok med en ganske lav mistankegrad. Skal man siktes i norsk rett, må det vurderes som mer enn 50 prosent sikkert at man er skyldig."
https://www.nrk.no/urix/fryseboks-saken-i-sverige_-politiet-begjaerer-varetektsfengsling-1.16343484
Citera
2023-03-19, 17:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
Hur ska du komma undan att deklarera?

Nolltaxerar du så får du fortfarande en deklaration som ska skrivas under även om det står NOLLOR på den

Nej, det verkar som att man endast behöver deklarera om man uppfyller nedanstående förutsättningar:

Du har varit bosatt i Sverige under hela 2022 och har haft inkomst av tjänst, till exempel lön eller pension, eller inkomst av aktiv näringsverksamhet på sammanlagt 20 431 kronor eller mer.

Du har varit bosatt i Sverige en del av året och har haft en skatte- eller avgiftspliktig inkomst på 100 kronor eller mer

https://skatteverket.se/privat/deklaration/vemskadeklarera.4.2b543913a42158acf800013571.html

Så om Ann* inte haft någon inkomst under de år hon varit avliden så bör hon rimligtvis inte ha behövt deklarera alls, dvs. inte behövt skriva under någon nolldeklaration. Därför kan nog inte Skatteverket "fånga upp" om en person med noll inkomst försvinner i systemet. (Sedan får man väl utgå ifrån att Ann* inte ägt del av gården/fastigheten, för i så fall hade hon rimligtvis behövt deklarera pga. fastighetsskatt).
Senast redigerad av GilGrissom82 2023-03-19 kl. 17:07.
Citera
2023-03-19, 17:06
Medlem
Om Ann* är norsk medborgare, får sin inkomst från norska staten (?) och inte äger fastigheten de bodde i så finns väl ingen som helst anledning för henne att deklarera i Sverige? Då deklarerar hon väl hos norska motsvarigheten till skatteverket?

Och enligt norrmän i tråden behöver man inte nolltaxera i Norge, om jag fattade saken rätt.
Citera
2023-03-19, 17:14
Medlem
OJsanSAs avatar
Polisen kommenterade i VFs artikel att de tror den döda kvinnan är kvinnan som är hemmahörande på samma adress.

Citat:
– Kvinnan är inte till hundra procent identifierad ännu, men vi tror att det är kvinnan som tidigare varit hemmahörande på samma adress, säger hon.

https://www.vf.se/2023/03/19/mannen-haktas-for-grovt-gravfridsbrott-men-inte-for-mord-5652e/
Citera
2023-03-19, 17:15
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boobbo
Andra kroppar?!? Vad tusan är det frågan om. Trodde de letade fler delar av Ann*

Kan det ha varit en jävligt olycklig felskrivning och att de skulle stå "kroppsdelar"?
Citera
2023-03-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Typiskt MÖ-land: storproducent av olja och fostrar terrorister.
OT:🤣

OnT: )går at Google translate....
Mye reisende når man ser igjennom Facebook vennene og innlegg bakover. Eller ser på Fredriksen i regionen.
Ser ut til å kanskje tilhøre en av mine slektsgrener som fortsatt kaller seg reisende. Mine har fornektet dette i generasjoner. Men jeg leter litt videre etter informasjon.

I tillegg hvis opplysningene i tråden stemmer, og begge er fra Sørlandet, er det tjukkeste bibelbeltet, samt tunge misbruker kretser. Så uten nær familie som bryr seg, er det ikke sikkert noen savner deg, så mye at de anmelder deg savnet.
Jeg meldte meg utflyttet fra Norge nylig, og fikk da opplyst om at var ikke nødvendig om jeg flyttet til Sverige. Så der er forbindelsen tettere enn med resten av EU. Hvis uførepensjon og deklarering gjøres til Norge, og man ikke må sende livsattest, er ikke dette så merkverdig....

Edit: skrivefeil
Senast redigerad av Mehebe 2023-03-19 kl. 17:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in