2023-03-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvardsystemet
Förstår inte varför majoriteten av folket i tråden vill så gärna att JJ kopplas till psykiska sjukdomar. Det är rätt uppenbart att JJ påvisar sig vara frisk men det rättfärdigar ju inte hennes beslut att mörda någon kallblodigt. Skulle du förresten påstå att män isåfall lider av någonting värre då än PMS med allt skjutande, dödande och knivhuggande? Inte ens de männen blir klassade som psykopater. I mina ögon är det dessutom värre för ett fall att ha en psykisk sjukdom som grund för allt.

Det är såklart otroligt sjukt för oss normalstörda att sätta oss in i ett sådant perspektiv för att det enda vi kan se i det hela är att någon som är otroligt sjuk i huvudet måste ha gjort det här. Hon är högst förmodligen frisk och klarvaken, vilket stärker det faktum att hon är en ond, elak och hänsynslös kvinna som är kapabel till att planera ett mord och dessutom villig att dra ner hela sin familj och vänner till ett helvetes liv för sin egna vinning. Att vara psykopat är inte alltid en förklaring till allt. Människor är sjukare än vad man tror. Vi ska vara tacksamma att polisen och alla delaktiga i fallet lyckades hitta en kallblodig frisk mördare. Det är lite som att hitta en nål i en höstack.

Fast psykopati är väl varken en sjukdom eller en diagnos? Precis som du skriver,,, gör man allt detta för nån form av egen vinning så besitter man nog ett antal psykopatiska drag.

/C
Citera
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Finns det någon annan del av FUP?
Protokoll?
Vart fasen kan jag läst om ryggskador, skador på handlederna o revbenen och armbågar?!😳😳😳😳har kollat både Fup och stämningsansökan. Kan det varit från media?
Nån som känner igen det?

Artikel i Samnytt, tror jag.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-03-19 kl. 14:37.
Citera
Medlem
snooper123s avatar
Kan man få inspelningar ifrån förhören?
Citera
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvardsystemet
Förstår inte varför majoriteten av folket i tråden vill så gärna att JJ kopplas till psykiska sjukdomar. Det är rätt uppenbart att JJ påvisar sig vara frisk men det rättfärdigar ju inte hennes beslut att mörda någon kallblodigt. Skulle du förresten påstå att män isåfall lider av någonting värre då än PMS med allt skjutande, dödande och knivhuggande? Inte ens de männen blir klassade som psykopater. I mina ögon är det dessutom värre för ett fall att ha en psykisk sjukdom som grund för allt.

Det är såklart otroligt sjukt för oss normalstörda att sätta oss in i ett sådant perspektiv för att det enda vi kan se i det hela är att någon som är otroligt sjuk i huvudet måste ha gjort det här. Hon är högst förmodligen frisk och klarvaken, vilket stärker det faktum att hon är en ond, elak och hänsynslös kvinna som är kapabel till att planera ett mord och dessutom villig att dra ner hela sin familj och vänner till ett helvetes liv för sin egna vinning. Att vara psykopat är inte alltid en förklaring till allt. Människor är sjukare än vad man tror. Vi ska vara tacksamma att polisen och alla delaktiga i fallet lyckades hitta en kallblodig frisk mördare. Det är lite som att hitta en nål i en höstack.
Klart hon var klarvaken, hon var ju inte psykotisk, det är ju något helt annat än en antisocial personlighetsstörning.
Om man slår upp sociopat så är det mycket som stämmer in på JJ.
https://teraply.se/sociopat
Vanliga karaktärsdrag och kännetecken eller symtom för sociopater är:
Brott mot lagen
Ständig oärlighet för personlig vinning eller nöje
Impulsivitet och oförmåga att planera
Aggressivitet och fysiska övergrepp
Bristande empati
Överdriven självkänsla och arrogans
Citera
2023-03-19, 14:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Mkt mkt. Gissar på obestämd tid, likt J Möller.
Möller har fortfarande fulla restriktioner i fängelset och kriminalvårdare som följer varje steg hon tar. Hon får inte röra sig ensam. Så farlig anser de hon va! Kan bli ngt liknande med JJ. Hon blir farlig på anstalt genom att sätta klorna i de svagare intagna och få de att göra saker för henne säkerligen.
Gissar på att J Möller kommer va den första kvinna som på riktigt kommer sitta livstid. JJ blir nog inte långt därifrån. Ska bli intressant och se hur hon uppför sig på anstalt.
MH kommer bli överkörd och må mkt dåligt av sin tid i fängelset antagligen.
Men J ströp T själv. Hon hade inte M till att göra det.
Citera
2023-03-19, 14:39
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Kan man få inspelningar ifrån förhören?
Jag försökte att få ut förhören med killen som mördade tjejen på ett LSS-boende i Enköping men det blev ett rungande nej.
Citera
2023-03-19, 14:39
Medlem
ellaaas avatar
Angående det här med 10 sekunder så är det upp till var och en om de vill köpa en manipulativ persons story eller inte, men för mig är det uppenbart att JJ hela tiden försöker spela ner aggressiviteten och allvaret för att låtsas som om det var en olycka.

Att hon höll strypgrepp i 10 sekunder är ungefär lika troligt som att hon skulle ”slå Tove på vägen hem…lite lätt.

Att hon och advokaten säger att det var ett ”kort grepp” om Toves hals är ju bara för att försöka påstå att det inte dödade Tove. Samtidigt som Tove dog av strypning/kvävning, så jag vet inte riktigt hur de ska få ihop logiken där.
Citera
2023-03-19, 14:41
Medlem
urgentmessages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
När man ser dessa båda damer så förstår man varför svart- och avundsjuka rådde.

https://samnytt.se/atal-maja-och-johanna-strop-och-eldade-upp-21-ariga-tove-i-vetlanda/

Verkligen inga skönheter någon av dem.

Nej, Tove är ju mycket sötare än dem.
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag tror inte hon har lyckats förtränga utan hon är lika iskall som JJ. De trodde de skulle komma undan med det här.

MH är lite efter, det märks, men hon är iskall ändå. En sak kan jag inte förstå. Johanna är ganska intelligent hur i hela världen kan hon googla allt hon googlar ha med sig telefon över allt, betala med kort på Dollarstore och allmänt uppföra sig som en person som aldrig lyssnat på ett avsnitt av en true crime podd, eller ens sett ett avsnitt av CSI.

Sen fattar jag inte heller varför hon köpte så mycket bensin på söndagen, Tove var redan uppbränd hade hon tänkt mörda resten av kompisgänget under veckan eller var det lite dörrar som behövde brinna i Vetlanda nu när hon ändå var igång?
Du får nog ta dig en titt på Slutgiltigt dödsfallsutlåtande Aktbilaga 149 med start på tex. sidan 165...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Nä hennes hästar har galopperat till Johanna som är en utmärkt ryttare.

Maja mår dåligt på ett annat sätt än Johanna, så hon har ju iaf känslor Johanna verkar riktigt vrickad utan att vara sjuk som att höra röster prata med döda eller äta kattmat, Johanna är riktigt otäck.
Så jag ser det som troligt att Maja är manipulerad.
Kan inte släppa hennes fascination med att bränna inne människor och sätta eld på saker. Riktigt otäck hur hon, enligt MH, stod kvar utanför lägenhetshuset och ville se på hur det skulle ta fyr på exets lägenhet?? Vilken sjuk människa står kvar utanför och kollar sitt verk, sitt försök till att bränna inne en annan människa? Hon hade ju hört brandlarmet. Det där brandlarmet har räddat hans liv. Sedan springer hon iväg och sätter eld på ett hus som stod tomt, bara för att ”vilseleda” polisen? Tror mer för hon är en äkta liten pyroman som blev exalterad av känslan och ville bränna ned något mer.

Att hon var förbannad och riktigt arg i 1-2 veckor för hon hade misslyckat bränna inne Tove och My är också riktigt jävla sjukt beteende. Ingen ånger, ingen skam, ingen rädsla, bara ilska för de fortfarande levde och inte hade bränts upp. Hon kunde inte vänta med att sätta eld på Toves kropp, hon sprang till Dollarstore för att köpa saker och sen åkte tillbaka till sin ex kompis lik för att bränna sönder henne. Psykopat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fhersh
Har läst mycket av förhören nu och man blir nästan mörkrädd av hur svart JJs hjärta är. Jag hoppas innerligt att hon åker in på livstid med tanke på hur hon varit mordlysten så länge innan mordet på TT. Hade jag trott att man kan bli bestatt av demoner hade jag nog tyckt att hon behöver en präst.

Maja fick ju för sig att det var demoner i lägenheten en gång när hon hade rökt på (eller ätit den där cannabiskakan). Det var ju kanske helt rätt, Johanna var ju där. Hennes undermedvetna kanske ville säga henne något…

Johanna är som tagen ur en skräckfilm.
Finns det inte nån från 80-talet med en liten flicka som ser till att saker brinner?
Citera
2023-03-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cricko73
Fast psykopati är väl varken en sjukdom eller en diagnos? Precis som du skriver,,, gör man allt detta för nån form av egen vinning så besitter man nog ett antal psykopatiska drag.

/C

De som är behöriga kan sätta diagnos personlighetsstörning, t.ex. antisocial personlighetsstörning. Men det påverkar inte om man döms till fängelse eller vård. Många i fängelse har antisocial personlighetsstörning. Så det är inte en sjukdom på så sätt att man inte vet vad man håller på med och kan få rättspsykiatrisk vård, men ändå något som psykiatriker eller psykologer kan diagnostisera.

För att få diagnosen antisocial personlighetsstörning måste man haft uppförandestörning i barndomen. Sedan kan man ju ha drag av flera personlighetsstörningar utan att nå upp till kriterierna för en diagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in