2023-03-19, 09:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Nej du har fel. Klockan lär man sig när man är i skolåldern. Klarar man sen inte av det är man helt enkelt lågbegåvad.
Det är din högst privata åsikt som inte har någon vetenskaplig grund, rent fördomsfullt tyckande.
Citera
2023-03-19, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
HUR kan hon veta vad som försiggår bakom den låsta dörren??? HUR???

Men hon säger ju att hon fått detta återberättat för sig.
Citera
2023-03-19, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Maja ljuger också friskt, även i det sista förhöret. Det förefaller lite onödigt och det kan nog ligga henne i fatet.

Ja de föll bort ur minnet mitt. Sträck läste allt igår så jag ska läsa om de sista med Maja. Men vilket som så är båda skyldiga, men på olika sätt. Därav min procentuella åsikt. Alltså att Johanna var den som styrde o Maja den som va med o hjälpte röja undan. Sen hade Johanna planerat att ta henne av daga länge
Citera
2023-03-19, 09:16
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är din högst privata åsikt som inte har någon vetenskaplig grund, rent fördomsfullt tyckande.

Välkomen till fb.
Citera
2023-03-19, 09:17
Medlem
Nä men alltså jag tror faktiskt på MH. Kan ha fel men anser utifrån vad jag läst om henne att hon är rätt obegåvad och antingen bryter ihop och berättar allt, eller ingenting. Att hon skulle utelämna just att hon höll upp händerna känns inte riktigt som hon, om ni förstår vad jag menar.

Blir så förbryllad av MH.. missförstå mig rätt - hon bär också skuld men samtidigt känns hon så svag och mer empatisk än psykfallet JJ. Så svårt att tro att hon skulle ha varit med på strypningen.

En sak jag också tänkt på är att JJ säger att hon skulle flytta på cykeln men MH hävdar att hon bett JJ att åka och handla donken. Det tycker jag också känns konstigt. Känns verkligen ju mer man läser som att JJ haft en helt egen agenda och plan och MH har varit rätt off under kvällen och ovetande?
Citera
2023-03-19, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
Tror du har fel? Jag har lusläst och hon erkänner aldrig det. Du får gärna berätta var annars? Hon påstår aldrig att hon varit med under strypningen. Bara att hon hjälpt till att hålla henne efteråt.
Precis, det är Johannas version som innehåller att MH hållit fast Toves armar under strypningen. Enligt MH höll hon i Toves kropp när de bar ner den för trappen, och då i området kring fötterna eftersom Johanna höll kring armar och axlar. Sen vet jag inte om det framkommit att MH höll i kroppen nåt ute i skogen.

Men förstår isf inte hur polisen kan vara så säkra på att de båda gjorde det tillsammans och samförstånd?
Citera
2023-03-19, 09:20
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
HUR kan hon veta vad som försiggår bakom den låsta dörren??? HUR???

Vet inte om du läst fup men hon beskriver flera gånger att JJ berättar för henne efteråt.
Citera
2023-03-19, 09:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Du får gärna komma med källor som påvisar att man kan vara normal/högintelligent men ändå inte kan något så basalt som att läsa av en klocka.
Citera
2023-03-19, 09:22
Medlem
Angående att de verkar så säkra på att båda gjort det i samförstånd.. ja, det skulle väl kunna förklaras antingen med fysiska märken på handlederna som kan konstateras höra till själva strypningstillfället, eller att givet att MH fått ta del av JJ:s planer tidigare om att vilja döda systrarna Tönnies så kan tänkas att MH OAVSETT om hon sov eller ej faktiskt också tänkte att mordet skulle ske och även om hon inte fysiskt hjälpt till att strypa så har hon ändå varit delaktig.

Kan man dömas för mord om man inser att handlingen skulle kunna innebära att offret dog och varit likgiltig för detta även om man själv inte aktivt var den som (i detta fall) ströp?
Citera
2023-03-19, 09:23
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vad är sant?
Jag har lite svårt att tro på M
Varför sa hon inte detta fr början?
Hon ändrar sig för mycket för att hon ska kännas trovärdig

Jag har också svårt att tro MH, dels för att hon utgår ifrån lögnen JJ matat henne med och långsamt rör sig mot sanningen, och dels för att hon verkar röra ihop detaljer och tidsintervall (vilket inte är så konstigt med hennes begåvningsnivå).

Det tragiska är väl dock att MH trots det här tycks vara mer trovärdig än JJ, som är en patologisk lögnare med vanan att ljuga i syfte att bestraffa andra.
Citera
2023-03-19, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Nej du har fel. Klockan lär man sig när man är i skolåldern. Klarar man sen inte av det är man helt enkelt lågbegåvad.

Känner en som är väldigt dålig på klockan men som är otroligt smart o duktig på en massa annat. Han är allt annat än lågbegåvad
Citera
2023-03-19, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
Angående att de verkar så säkra på att båda gjort det i samförstånd.. ja, det skulle väl kunna förklaras antingen med fysiska märken på handlederna som kan konstateras höra till själva strypningstillfället, eller att givet att MH fått ta del av JJ:s planer tidigare om att vilja döda systrarna Tönnies så kan tänkas att MH OAVSETT om hon sov eller ej faktiskt också tänkte att mordet skulle ske och även om hon inte fysiskt hjälpt till att strypa så har hon ändå varit delaktig.

Kan man dömas för mord om man inser att handlingen skulle kunna innebära att offret dog och varit likgiltig för detta även om man själv inte aktivt var den som (i detta fall) ströp?

Troligtvis finns det inget utrymme i lagen att man kan anses vara delaktig i mord om man låg och sov, oavsett om man visste att mord skulle begås under ens sömn. Vilket känns rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in