Citat:
Ursprungligen postat av
hivnegativ
Det är som du säger svårt när det gäller en enstaka individ, speciellt om man strikt bortser från samtliga faktorer som är uppenbara.
Det är precis problemet om man går så långt att det enda som får nämnas är av typen "gärningsperson" eller "gärningshen".
Det finns mycket stora skillnader i mordbenägenhet mella könen, mellan folkgrupper, mellan personlighetstyper mm.
Jag anser att man förbehållslöst ska se på samtliga riskfaktorer, och sedan se om det med enkla medel går att undvika större delen av denna typ av mord, exempelvis undvika en tiodubbling när vi redan vet men efteråt säger "ingen såg detta komma" trots alla varningar.
Tyvärr tror jag åsiktsdisciplin och rädsla ligger bakom att detta mord kunde inträffa, och att antalet mord per år kan tiodubblas i Sverige framöver.
Oavsett om man tycker jag är en galen idiot eller inte, borde denna risk tas på mer allvar än att jag uppmanas hålla tyst om saken av flera i tråden.
För att ännu en gång upprepa min förklaringsmodell till detta mord:
"Hennes egna föräldrar har ju inte ens reagerat och de måste ha sett någon gång allt hat mot allt och alla."
Faktumet/problemet med J är att hon genetiskt ärvt egenskaper från sina föräldrar, och därför har sannolikt minst en av föräldrarna också dessa genetiska egenskaper, och därför ser inte föräldrarna problemet, eller bryr sig inte. (någon skrev att pappan anser att allt är perfekt?)
Sverige är unikt i detta avseende, under många årtionden genomfördes omfattande steriliseringar av personer med starkt avvikande och skadligt beteende. Så är inte fallet med de länder båda MGM har ursprung från. Även mordstatistiken skiljer stort mellan många länder och befolkningar. Att strikt bortse från extrema skillnader anser jag vara ett misstag.
NPF är klart överrepresenterat bland fängelsekunder, "motmedel" finns men kostar för mycket. Samma sak hade gällt om man undersökt andra faktorer.
Det är i o f s en intressant frågeställning, men trots beröringen inte hemmahörande i denna tråd.