Citat:
Ursprungligen postat av
Jackdaniels77
Jag vet vad samsittning är. I vanliga fall är det fulla restriktioner vid ett sånt här fall. De flesta blev förvånade när åklagaren lättade på dem. Jag tror inte att Johanna fått lika mkt ”frihet” som MH. Och jag tror att allt varit strategiskt från åklagaren när det gäller restriktionerna för dessa tjejer.
Åklagare har, till skillnad från exempelvis gemensamhetsvistelse eller följa nyhetsmedier, inte rätt att neka samsittning rakt av utan måste ta ställning till varje förfrågan som kriminalvården skickar. Den enda aspekten som får tas hänsyn till är risken att utredningen försvåras, exempelvis om den föreslagna samsittaren snart kommer bli av med sina restriktioner och då kan föra budskap vidare.
Några strategiska överväganden förekommer överhuvudtaget inte och skulle förmodligen rendera i ett åtal för tjänstefel. Det är åklagarens skyldighet att inte meddela strängare restriktioner än vad som är påkallat utifrån kollusionsfaran. Åklagaren är också av uppenbara skäl mån om att de misstänkta har en så dräglig tillvaro som omständigheterna medger. Att en intagen får dela cell med annan restriktionsintagen är som sagt bara en risk om utredningstiden för den andra är väsentligen kortare, men att hitta en lämplig kandidat är aldrig några problem även om kriminalvården kan behöva få leta lite.
Är övertygad om att båda två haft samsittare mer eller mindre hela häktestiden, och det inte av några taktiska skäl utan så ser det ut i nästan alla utredningar.