2023-03-18, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Det har dom nog men krävs väl beslut från åklagare för att någon ska få öppna?

Har ju möjlighet att förvara det själv/hos anhörig också.

Men kan vara värt att kolla på ändå!
Citera
2023-03-18, 20:31
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock
Har ju möjlighet att förvara det själv/hos anhörig också.

Men kan vara värt att kolla på ändå!
Ahh, sorry att jag haka upp mig på bankfacket :P
Citera
2023-03-18, 20:32
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
https://svenskvardeforvaring.se/bankfack/

Vet dock inte om myndigheter/stat har tillgång till deras data, och kan se att man förvarar något hos dem, och vad det är man förvarar?
Jag förstår liksom inte vad det handlar om. Du köper guld och lägger det i ett bankfack. Det går förstås att se hos säljaren och genom utbetalning från bankkonto att du köpt det. Men frågan är vad det har för betydelse, om du inte är jagad av fogden, vilket du då kanske är?
Citera
2023-03-18, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag förstår liksom inte vad det handlar om. Du köper guld och lägger det i ett bankfack. Det går förstås att se hos säljaren och genom utbetalning från bankkonto att du köpt det. Men frågan är vad det har för betydelse, om du inte är jagad av fogden, vilket du då kanske är?

Tänker detta scenariot:

Om man t.ex blir stående helt utan inkomst, och måste sälja bostaden. Då kan man placera vinsten i fysiskt guld, och sedan ansöka om socialbidrag under en period. Bara att se till att göra köpet 3-4 månader innan man ansöker. Säg att man gör en vinst på 500k, så köper man guld för 470k, dom andra 30, får man leva på under 3 månader isåfall. För socialen kollar kontoutdrag/tillgångar 3 månader bakåt i tiden.
Citera
2023-03-18, 20:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Tänker detta scenariot:

Om man t.ex blir stående helt utan inkomst, och måste sälja bostaden. Då kan man placera vinsten i fysiskt guld, och sedan ansöka om socialbidrag under en period. Bara att se till att göra köpet 3-4 månader innan man ansöker. Säg att man gör en vinst på 500k, så köper man guld för 470k, dom andra 30, får man leva på under 3 månader isåfall. För socialen kollar kontoutdrag/tillgångar 3 månader bakåt i tiden.
Så du menar att du ska leva på mig då som en parasit. Men det kommer väl att visa sig på deklarationen då du ska uppge inkomst. Hoppas dom kollar den och plockar dig i så fall.
Citera
2023-03-18, 20:41
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Perfekt! Då går det alltså att sitta på kapital/förmögenhet/värde utan att stat och myndigheter ser eller vet om detta?

Ja så är det men det är nya lagar på gång från 2024 om de inte stoppas!
Citera
2023-03-18, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så du menar att du ska leva på mig då som en parasit. Men det kommer väl att visa sig på deklarationen då du ska uppge inkomst. Hoppas dom kollar den och plockar dig i så fall.

Dom kan ändå aldrig bevisa att jag har guldet kvar, om jag förvarar det själv. Har ju gett bort allt, eller fått det stulet naturligtvis!
Citera
2023-03-18, 20:43
Bannlyst
Citat:
Tänker detta scenariot:

Vattentät plan, inget kan gå fel😂😂😂
Citera
2023-03-18, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon

Är ju ändå så att dom ska kunna bevisa att man har guldet kvar isåfall! Förvarar jag det hemma/privat kan dom aldrig bevisa något. Kommer ju hävda att man skänkt bort det till person som nu är avliden, alternativt att det blivit stulet!
Citera
2023-03-18, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Vattentät plan, inget kan gå fel😂😂😂

Lista gärna vad som kan gå fel, om man förvarar det själv på säkert ställe?
Citera
2023-03-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon

Vilka lagar?
Citera
2023-03-18, 20:50
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Är ju ändå så att dom ska kunna bevisa att man har guldet kvar isåfall! Förvarar jag det hemma/privat kan dom aldrig bevisa något. Kommer ju hävda att man skänkt bort det till person som nu är avliden, alternativt att det blivit stulet!

Exakt! Det gäller bokförda tillgångar, inte guld i byrålådan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in