2023-03-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Skulle snarare tro att tanken att bränna offret var att radera alla spår
JJ trodde nog att hon skulle kunna utplåna kroppen
Och hittas den inte alls så blir det ju svårare att dömas för mord
Har samma tanke.
Citera
2023-03-17, 22:40
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte322
Inte mycket nytt dessa veckor.....Tror T följde med J hem....o tror att stämningen var ok ett tag....tyvärr så händer ngt...en spydig kommentar från T...JJ ser svart...o tar armen runt T's hals....blir tumult o dunsar....M ansluter....o sätter sig på T.....T sparkar mot vägg,dörr...tills luften tar slut.....JJ lämnar lght för o tar med T's mobil för att få polisen att tro att T gått .....tyvärr för JJ's del så dyker grannen upp o resan till MC görs....när JJ kommer hem så har M rullat in T i täcken eller liknande.....J o M bär eller drar ner T i källaren.....andas o lägger in henne i bilen.....sedan har jag trott att T's mobil dumpas i en damm eller i en dagvattenbrunn.....Sedan tror jag resan gjorts mot Ny. ...och jag tror tjejernas mobiler varit avstängda....men där i skogen har panik uppstått då det varit bäcksvart....o de har slagit på den ena tjejens eller bägges mobiler för o kunna använda ficklampan på mobilen..........Bara mina tankar.....men helt övertygad om att rätt personer sitter häktade....allt gott
Snyggt gissat
Citera
2023-03-17, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Förlåt om jag ställer en fråga som är besvarad men jag har mest följt detta fallet i tidningarna. Det har ju framgått att tjejerna varit ovänner emellanåt.
Nu står det även i tidningen att J*hanna har tänt på Toves lägenhetsdörr. Jag har inte läst FUP, vet inte om jag hinner med det.

Men varför följde Tove frivilligt med dessa två tjejer hem efter en utekväll? Det förstår jag inte. Nu
menar jag givetvis inte att hon ska lastas för det eftersom det kan väl knappt funnits i hennes (eller någon annans värld) värld att hon ska bli mördad av två tonårstjejer.

Hela fallet är obegripligt framför allt att de dömdes som friska Vem dödar någon man blir ovän lite med bara sådär.. Helt obegripligt.
Jag tror hon kanske ville reda ut allt för en gångs skull ? Sen på vägen dit till lägenheten så var det ju glada miner mellan tjejerna, då hade ju de ju redan börjat bli sams. Hon kunde väl inte i sin vildaste fantasi tro att de ska ha ihjäl henne efter det!! Sen råkar T knuffa till JJ inne i lägenheten och då slog det väl slint i JJs huvud ? Men håller med att det är helt obegripligt och sorgligt alltihopa! Läskigt att "normala" människor kan begå mord på detta sätt!
Citera
2023-03-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pullmuff
Hmm.. eftersom du reagerar på just hur lång arbetslivserfarenhet de har totalt tillsammans, så chansar jag på att det är någon nyutexaminerad.

Examen i maj - brott i oktober.
5 månader? 😬

Nej IT-forensiker nr 2 har hela 2 år och 6 mån i yrket.

Sammanlagt nästan 3,5 år. Men det är inte där skon klämmer egentligen utan det är varför husrannsakan på distans i JJ:s iCloud mfl molntjänster görs i slutet av oktober och det är inte deras beslut utan åklagarens.

Min poäng som jag får återkomma närmare till imorgon är kopplad till datumet när mobilen togs i beslag och ”tömdes” i relation till hur lång tid som förlöpte tills koordinaterna/fyndplatsen hittades. Det är för lång tid.
Citera
2023-03-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Är det fler troll i tråden, eller är det något fel på min pdf-fil?
Inget troll, jag råkade dock tabba mig lite med sidnumret. Det är aktbiliaga 157, men dokumentets sidnummer är egentligen 483. Jag begick misstaget att kolla på sidnumret nere i högra hörnet som inte stämmer överens, då det tycks vara flera dokument som är sammanslagna till en pdf. https://ibb.co/N3dYsBp
Citera
2023-03-17, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaesJonAnders
Jag har nu fått ett tämligen utförligt och välgrundat beslut undertecknat av tingsrättens chef, där man hänvisar bl.a. till Lag (2022:818) om den offentliga sektorns tillgängliggörande av data samt förarbeten till denna. Det verkar alltså ha skett en juridisk utveckling som lett till att de inte längre rutinmässigt lämnar ut denna typ av handlingar elektroniskt. Det var för mig ny kunskap.

Det hänger mycket på den lokala lillkungens tyckande om vad proletariatet ska få läsa. Vissa tingsrättet är mer stelbenta än andra. Sen har vi specialfallet Kalmar, där ett rättshavererat fruntimmer satte i system att begära ut vartenda protokoll tills de var tvugna att bromsa tokan, genom att bara lämna ut fupar i pappersformat vad det än gällde.... någon som vet om det fortfarande håller på?
Citera
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Skulle snarare tro att tanken att bränna offret var att radera alla spår
JJ trodde nog att hon skulle kunna utplåna kroppen
Och hittas den inte alls så blir det ju svårare att dömas för mord
Stryp en kompis, ta liket ut i skogen och bränn det med handsprit.
Glöm inte ta med dig mobiltelefonen och bankkortet till donken på vägen.

Tänk elda en slaktad gris och fatta att tre små flaskor kemisk ren bensin inte heller kommer att räcka dagen efter, vid den nya "kremeringen".

Att begå ett mord är lätt, men inte så här lätt.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte322
Hyfsat mkt rätt ..den 12e ii 12e......Jag är inte bättre än ngn annan....men mitt inlägg ger mig gåshud....allt gott

Efter många försök att läsa vad du skrivit på extremt dålig svenska/språkbruk så uppfattar jag att du vid den tiden delade ungefär samma uppfattning om händelseförloppet som alla andra vid den tiden.
Skillnaden från verkligheten är att det inte handlade om något plötsligt raseriutbrott eller plötsligt infall. Johanna och Maja planerade att mörda Tove där och då och lurade henne till lägenheten, efter att Johanna misslyckats med att elda upp både Tove hennes syster och pappa vid tidigare tillfälle.
Citera
2023-03-17, 22:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag är lite matt.

Vi minns att det var uttalanden från Finn*dahl eller vad han heter mfl om att det var spetskompetens som hittat koordinaterna till fyndplatsen och nu senast analytikern som pratade varmt om att de gjort sitt yttersta natt och dag osv och inte hade kunnat göra så mycket mer. De hade gjort allt osv.

Jag har kollat koordinaterna och ska återkomma till den fadäsen vad gäller låta Tove ligga i skogen medans åklagare och utredarna sysslar med, ja jag vet inte vad faktiskt rent IT-forensiskt.

Men först lite om IT-forensikerna som sysslat med främst JJ’s mobiltömning och analys.

Gissa hur lång deras arbetslivserfarenhet som IT-forensiker är tillsammans?

Och när jag sen presenterar svaret efter gissning så betänk hur lång inlärningsperiod det krävs för att börja bli lite haj på sånt där.
Jag, som inget begriper, blev smått konfunderad när jag läste om mobiltömningarna och tänkte på dig. Om jag uppfattat rätt har dina värsta farhågor blivit besannade.

Husrannsakan genomfördes genom anträffade inloggningsuppgifter som påträffats i telefontömningen av hennes beslagtagna mobiltelefon BG117078-1.
I den efterföljande extraheringen av molndata från Johannas iCloud påträffades synkroniserade och sparade viktiga platser1 kopplade till Johannas mobiltelefon, en iPhone, och som synkroniserats över från hennes telefon genom säkerhetskopiering till iCloud.
Citera
2023-03-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Fruktansvärd läsning.
Johanna och även Maja var värre än jag trodde. Varför hatade Johanna Tove så? Avundsjuka? Trodde inte mordet var planerat, dråp trodde jag, men mycket tyder på att Johanna faktiskt tänkte mörda Tove och att Maja visste om detta.
Ja helt ofattbart så fruktansvärt grymt
Det verkar vara någon sorts herrarki?

Enl fup så har ju J tidigare försökt få T kille AW att lämna J
Citera
2023-03-17, 22:52
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archer226
Helt rätt!

Och lika väl är det helt emot vad vi Svenskar vill!

Dödsstraff för vissa brott finns det kanske idag majoritet för?

Det här är kanske ett sånt brott?

Med tanke på att mordet var så pass utstuderat från JJ:s sida, har åtminstone hon enligt min mening förbrukat rätten till sina mänskliga värdighet. Har förvisso sympati med hennes familj, men inte ett jota för henne som person.

/AI
Citera
2023-03-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ja inte faan var det efteråt i alla fall!

Kandidat till trådens slagkraftigaste replik?👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in