2023-03-17, 13:28
Medlem
Läs kompletterande förhör med M, sid 1278 och framåt. Hon beskriver hur J är som person och tidigare planer på att elda och straffa olk som gått henne emot
Citera
2023-03-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dellenbygden
Förundersökningsprotokollet med målnummer B 1877-22. Eksjö Tingsrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Skulle vara guld värt om du lyckas!

Du ska begära ut förundersökningen med nummer B1877-22

Det fungerade inte, jag får beställa det i pappersformat och betala för det fick jag som svar.
Citera
2023-03-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Är vi nu färdiga med potatisgrepen för gott?

Finns ingen som trott på den sedan första veckorna. Möjligtvis rhis.

Åtalet ser ut ungefär på det sätt som de flesta av oss i tråden har gissat. Häng inte upp dig på vad 5% idioter har "bidragit" med.
Citera
2023-03-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Denne Clea Sangborn…

Först ”lätt misshandel” åsså nu ”kort strypgrepp”

Men va-faaan Tove DOG ju för helvete!

Ja, hon lär ju behöva slipa på försvaret lite. För det argumentet kollapsar ju rätt så jävla omgående. Hur miste hon livet då, om inte nu hennes strypgrepp var hårt eller långvarigt nog? Dummaste jag läst på ett bra tag.
Citera
2023-03-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Vad som framgår i FUP:
- JJ och MH åtalas för mord och grovt gravfridsbrott.
- De åtalas för att gemensamt och i samförstånd ha begått gärningarna.
- MH och JJ ska ha strypt Tove till döds i lägenheten
- De ska därefter ha placerat Toves kropp i skogen och tänt eld på kroppen
- JJ ska senare samma dygn återvänt till platsen och hällt brandfarlig vätska över kroppen, och antänt den på nytt
Toves konversation under natten med sin tvillingsyster:

T:"Att de hatar mig och xxx"
"Förlåt"
"Jag är rädd"

V:"Gå därifrån istället! Varför är de arga på dig och xxx? Vilka är dom?"

T:"Jag kan inte. De är precis utanför! För att xxx träffar xxx som xxx har legat med"

V:"Bråkar ni fortfarande om det! Om du inte kan gå därifrån så vet jag inte riktigt vad du/jag kan göra?"

T:"Jag trodde inte det, men tydligen! Jag ör bara jätterädd"

I lägenheten. Mordet:

- JJ berättar att tumult uppstod i lägenheten
- MH och JJ hjälptes åt att hålla Tove mot golvet
- MH och JJ har tillsammans dödat Tove genom att kväva henne. JJ har suttit på Tove och tagit strypgrepp på henne samtidigt som MH har hållit fast hennes armar.
- JJ: " Jag kan inte ringa polisen för de litar inte, de lyssnade ju inte på mig när jag försökte prata med dem tidigare på kvällen och ingen skulle förstå liksom att det inte var meningen. Det var ju inte meningen att hon skulle dö."

Kroppen ut ur lägenheten

- JJ och MH bar Toves kropp till bilen med hjälp av ett lakan.
- JJ tog tag om Toves armar och axlar medan MH greppade tag om benen. De hade försökt vira in henne i lakanet, men när Toves ansikte syntes valde de att även använda plastsäckar. De trädde på en via fötterna och en på huvudet.
- Tog med sig en tändare
- JJ tog även med sig ett ljus att använda "om kroppen inte tog eld". Det användes dock aldrig.

JJ: "Det låter ologiskt men jag gjorde det för att trots situationen så skulle det bli så fint som möjligt.
Hon skulle inte få ligga där och ruttna ensam. Det var så jag tänkte. Men någonstans så glömde jag nog bort faktiskt att jag hade ett ljus."

JJ: "Jag har alltid velat att min kropp skulle bli kremerad så jag tänkte att det är väl så man gör, att man bara bränner upp någon. Det kändes mycket bättre att bränna upp någon och det skulle bli mycket finare än att låta någon bli uppäten av djur liksom."

Färden från lägenheten:
- Började köra på ett skogsområde hon var bekant med
- JJ körde och hon berättar att det inte fanns någon plan, utan att muskelminnet fick henne att först köra mot Ekenässjön.
- Planen nu var att kasta Toves mobil på ett ställe och hennes nycklar på ett annat. Syftet med att sprida spåren var att försvåra letandet efter henne.
- Vid Ekenässjön/Sjunnen vände de. JJ förklarar att de vände eftersom hon inte kände till stället tillräckligt väl för att vilja placera Toves kropp där. De åkte därför mot en närståendes bostad i stället.
- Hemma hos sin far har hon ridit mycket och vet att det fanns mycket skog i området

Toves mobil och nycklar:
- Toves mobil slängdes vid en sjö i Ekenässjön
- Därefter begav de sig vidare mot Sjunnen. De vände i närheten av orten och slängde ut Toves nycklar

Framme vid dumpningsplatsen:

- MH och JJ tog Toves kropp till det skogsområde där hon hittades död
- De stannade och drog ut Tove ur bilen med fötterna först. När hennes huvud slog i marken stelnade tjejerna till. Det kändes inte rätt att Tove slog i huvudet, enligt JJ.
- Toves kropp släpades in i skogen, till en granodling
- JJ: "Det var väldigt, väldigt, väldigt tungt så att jag, jag trillade och började gråta. Jag tyckte det var fruktansvärt men jag hade inget val så jag var tvungen att kämpa."
- JJ tände eld på Toves kropp. Enligt åklagaren återvände JJ senare samma dygn och tände eld på kroppen ytterligare en gång, denna med hjälp av brandfarlig vätska
- JJ: "Det flammar upp rejält så jag tänker att nu borde det liksom försvinna helt och sen sätter jag mig i bilen igen och sen åker jag hem till pappa och ja, sen tar jag en ridtur."

Motivet:
- Utredningen visar att MH och JJ har haft en konfliktfylld relation, men något närmare motiv har inte kunnat klarläggas.

Om de bränder i bostadshus JJ misstänks för:
- JJ ska ha tänt eld på fasaden i fastigheten där Tove, hennes syster och hennes far bodde vid tiden för brottet
- Branden hos JJ:s ex tycks inte finnas med i åtalet

På nattklubben:

- JJ säger att Tove slog henne på nattklubben Nöjet i Vetlanda och att JJ och MH ville ”slå henne tillbaka".

Skadorna på Toves kropp:

- Av våldet har Tove orsakats skador på bland annat halsen och halsens underliggande vävnader, armbågarna och ryggen samt syrebristskador på hjärnan och hjärtat.
- Kroppen har genom brand tillfogats svår skada.

Toves cykel:
- Förekomst av JJ:s DNA på Toves cykel
JJ har sökt på mordplaner, starka rengöringsmedel etc.:

- JJ har genomfört ett stort antal sökningar på google
- JJ har försökt att radera sökningarna, men har lyckats återskapas av polisens tekniker
- JJ hävdar att sökningarna inte är gjorda av henne; någon ska ha lånat hennes mobil.

- Hur man mördar någon diskret
- Kan man dö av råttgift
- Hur man bäst hämnas på en vän
- Fängelse
- Starka rengöringsmedel
- Tove Tönnies
- Hur man bränner inne någon
- "Gå i fängelse"

Listan innehåller även konkreta sökningar efter mordmetoder.
JJ på DollarStore:

- JJ:s inköpslista på Dollarstore var våtservetter, lakan och 3x kemisk bensin.

Tusen tack för sammanställningen och allt enorma arbete du överlag har lagt ner på för sammanfatta Tove-fallet under tid. 🙏
Citera
2023-03-17, 13:31
Medlem
trngws avatar
Överhörde lite på radion.

Hade JJ googlat om mord innan händelsen, eller enbart efter?

En sådan sak kan ju bli avgörande bevisning för om hon fälls för mord eller något lindrigare.
Citera
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Vad som framgår i FUP:
- JJ och MH åtalas för mord och grovt gravfridsbrott.
- De åtalas för att gemensamt och i samförstånd ha begått gärningarna.
- MH och JJ ska ha strypt Tove till döds i lägenheten
- De ska därefter ha placerat Toves kropp i skogen och tänt eld på kroppen
- JJ ska senare samma dygn återvänt till platsen och hällt brandfarlig vätska över kroppen, och antänt den på nytt
Toves konversation under natten med sin tvillingsyster:

T:"Att de hatar mig och xxx"
"Förlåt"
"Jag är rädd"

V:"Gå därifrån istället! Varför är de arga på dig och xxx? Vilka är dom?"

T:"Jag kan inte. De är precis utanför! För att xxx träffar xxx som xxx har legat med"

V:"Bråkar ni fortfarande om det! Om du inte kan gå därifrån så vet jag inte riktigt vad du/jag kan göra?"

T:"Jag trodde inte det, men tydligen! Jag ör bara jätterädd"

I lägenheten. Mordet:

- JJ berättar att tumult uppstod i lägenheten
- MH och JJ hjälptes åt att hålla Tove mot golvet
- MH och JJ har tillsammans dödat Tove genom att kväva henne. JJ har suttit på Tove och tagit strypgrepp på henne samtidigt som MH har hållit fast hennes armar.
- JJ: " Jag kan inte ringa polisen för de litar inte, de lyssnade ju inte på mig när jag försökte prata med dem tidigare på kvällen och ingen skulle förstå liksom att det inte var meningen. Det var ju inte meningen att hon skulle dö."

Kroppen ut ur lägenheten

- JJ och MH bar Toves kropp till bilen med hjälp av ett lakan.
- JJ tog tag om Toves armar och axlar medan MH greppade tag om benen. De hade försökt vira in henne i lakanet, men när Toves ansikte syntes valde de att även använda plastsäckar. De trädde på en via fötterna och en på huvudet.
- Tog med sig en tändare
- JJ tog även med sig ett ljus att använda "om kroppen inte tog eld". Det användes dock aldrig.

JJ: "Det låter ologiskt men jag gjorde det för att trots situationen så skulle det bli så fint som möjligt.
Hon skulle inte få ligga där och ruttna ensam. Det var så jag tänkte. Men någonstans så glömde jag nog bort faktiskt att jag hade ett ljus."

JJ: "Jag har alltid velat att min kropp skulle bli kremerad så jag tänkte att det är väl så man gör, att man bara bränner upp någon. Det kändes mycket bättre att bränna upp någon och det skulle bli mycket finare än att låta någon bli uppäten av djur liksom."

Färden från lägenheten:
- Började köra på ett skogsområde hon var bekant med
- JJ körde och hon berättar att det inte fanns någon plan, utan att muskelminnet fick henne att först köra mot Ekenässjön.
- Planen nu var att kasta Toves mobil på ett ställe och hennes nycklar på ett annat. Syftet med att sprida spåren var att försvåra letandet efter henne.
- Vid Ekenässjön/Sjunnen vände de. JJ förklarar att de vände eftersom hon inte kände till stället tillräckligt väl för att vilja placera Toves kropp där. De åkte därför mot en närståendes bostad i stället.
- Hemma hos sin far har hon ridit mycket och vet att det fanns mycket skog i området

Toves mobil och nycklar:
- Toves mobil slängdes vid en sjö i Ekenässjön
- Därefter begav de sig vidare mot Sjunnen. De vände i närheten av orten och slängde ut Toves nycklar

Framme vid dumpningsplatsen:

- MH och JJ tog Toves kropp till det skogsområde där hon hittades död
- De stannade och drog ut Tove ur bilen med fötterna först. När hennes huvud slog i marken stelnade tjejerna till. Det kändes inte rätt att Tove slog i huvudet, enligt JJ.
- Toves kropp släpades in i skogen, till en granodling
- JJ: "Det var väldigt, väldigt, väldigt tungt så att jag, jag trillade och började gråta. Jag tyckte det var fruktansvärt men jag hade inget val så jag var tvungen att kämpa."
- JJ tände eld på Toves kropp. Enligt åklagaren återvände JJ senare samma dygn och tände eld på kroppen ytterligare en gång, denna med hjälp av brandfarlig vätska
- JJ: "Det flammar upp rejält så jag tänker att nu borde det liksom försvinna helt och sen sätter jag mig i bilen igen och sen åker jag hem till pappa och ja, sen tar jag en ridtur."

Motivet:
- Utredningen visar att MH och JJ har haft en konfliktfylld relation, men något närmare motiv har inte kunnat klarläggas.

Om de bränder i bostadshus JJ misstänks för:
- JJ ska ha tänt eld på fasaden i fastigheten där Tove, hennes syster och hennes far bodde vid tiden för brottet
- Branden hos JJ:s ex tycks inte finnas med i åtalet

På nattklubben:

- JJ säger att Tove slog henne på nattklubben Nöjet i Vetlanda och att JJ och MH ville ”slå henne tillbaka".

Skadorna på Toves kropp:

- Av våldet har Tove orsakats skador på bland annat halsen och halsens underliggande vävnader, armbågarna och ryggen samt syrebristskador på hjärnan och hjärtat.
- Kroppen har genom brand tillfogats svår skada.

Toves cykel:
- Förekomst av JJ:s DNA på Toves cykel
JJ har sökt på mordplaner, starka rengöringsmedel etc.:

- JJ har genomfört ett stort antal sökningar på google
- JJ har försökt att radera sökningarna, men har lyckats återskapas av polisens tekniker
- JJ hävdar att sökningarna inte är gjorda av henne; någon ska ha lånat hennes mobil.

- Hur man mördar någon diskret
- Kan man dö av råttgift
- Hur man bäst hämnas på en vän
- Fängelse
- Starka rengöringsmedel
- Tove Tönnies
- Hur man bränner inne någon
- "Gå i fängelse"

Listan innehåller även konkreta sökningar efter mordmetoder.
JJ på DollarStore:

- JJ:s inköpslista på Dollarstore var våtservetter, lakan och 3x kemisk bensin.

Tror att sammanfattningen kommer att vara mer läsvärd än FUP. Återigen, stort tack. 👍
Citera
Medlem
ziracorns avatar
Vilken sörja...

"Planerat skada Tove på vägen hem"

"Därefter sams på väg up/ i lägenheten"

"Knuff ledde till bråk igen"

Därefter strypgrepp och armgrepp på golvet.

Sen transportera lik/gömma lik.

Och som grande finale: TUTTA på liket vid 2 olika tillfällen!?

Källa: Aftonhoran

Hang em high...
Citera
Medlem
PeterNosters avatar
Ni som inte har program för att öppna en .rar-fil och 6 andra sorts filer ska ladda ner den här.
Gratis och virusfri:

https://www.7-zip.org/
Citera
2023-03-17, 13:32
Medlem
Vad tror ni kring MH? Tror ni hon varit delaktig i själva strypningen eller tror ni det enbart är något JJ säger?
Citera
2023-03-17, 13:32
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja, han svamlade om det senast trodde rättegången skulle starta i april, GW borde nog lämna rampljuset nu och gå i pension.
Det blir intressant att se om GW kommer att vara självkritisk.
Att han lämnar scenen tror jag knappast. han har blivit för beroende att synas och höras i alla sammanhang
Citera
2023-03-17, 13:34
Medlem
FUP - förundersökningsprotokoll

Uppdaterad: 17 mars

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.

FUP - förundersökningsprotokoll

Användare som har tillgång till FUP som PDF-fil får gärna ladda upp det på flera olika delningssidor.
Skicka länk som PM så uppdateras listan nedan.

FUP - alternativlänk 1 (credd: gusten86)

FUP - alternativlänk 2 (credd: Nowanswer)

FUP - alternativlänk 3 (credd: Karin.Lollo.81)

FUP - alternativlänk 4 (credd: Karin.Lollo.81)

Senast redigerad av GrevenFB 2023-03-17 kl. 13:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in