2023-03-17, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummoningSalt
Du tror inte det är betydligt mer sannolikt att medier, som brukar få förundersökningar utan kostnad, har frågat och fått den digitalt? Istället för att bläddra och fotografera av pappershandlingar? Expressens första artikel sedan de tagit del av förundersökningen publicerades redan 09:37.

Att en journalist sedan finns på plats i tingsrättens lokaler för att göra TV-reportage, ja, det tillhör vanligheterna vid stora åtal.

https://www.tv4.se/artikel/5XIpRqggnzAxhvJrOjsKru/kvinnorna-atalas-foer-mordet-pa-tove

De är på plats och står och läser ur fupen ur näven.
Knappast digitalt.
De är där just för att det är enda sättet att få ut den.
Citera
2023-03-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Det kan ev. förklara JJs nekande till all inblandning vi fick i oktober. Hon trodde kanske att hela kroppen brunnit upp och försvunnit.

(Jag tänker på att JJ ”inte alls kunde förstå varför hon satt häktad”)

Begriper inte att en sån "begåvad tjej med mycket bra betyg" inte har koll på att det tar tid att elda upp en kropp och kräver mycket bränsle, typ ved.
Vet att jag såg en dokumentär eller liknande för nåt år sen där de utförde test med att bränna en gris och då enligt konstens alla regler med mycket ved sedan luftspalt och nåt i stil med grillgaller och att det trots ihållande eld inte brunnit upp efter dagar (minns inte hur många dagar)

Googlade snabbt och hittade en artikel om att det är en lång process att bränna en kropp:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKmBVd/svart-branna-upp-lik
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
https://www.tv4.se/artikel/5XIpRqggnzAxhvJrOjsKru/kvinnorna-atalas-foer-mordet-pa-tove

Knappast digitalt.

Reportern läser från stämningsansökan. Du vet inte skillnaden på en stämningsansökan och en förundersökning kanske?
Citera
Medlem
Citat:

Knappast digitalt.

De läser stämningsansökan ur näven, stor skillnad.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Riktiga psykfall som gjort detta.
Citera
2023-03-17, 10:59
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja det är ett plågsamt och utdraget förlopp för offret. Det säger även mycket om gm som klarar av att se och känna offret kämpa för sitt liv under flera minuter.

Försvaret kommer få väldiga problem med att bemöta åklagarens beskrivning av händelseförloppet som styrks rättsläkaren förklaring till T s skador.
Jag tror definitivt att hon njöt av att strypa Tove. En sann psykopat som aldrig borde släppas lös igen. Så planerat i detalj efter den misslyckade försöket att låta Tove brinna inne.
Citera
Medlem
Vetlanda Posten verkar ha fått förundersökningen digitalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummoningSalt
Reportern läser från stämningsansökan. Du vet inte skillnaden på en stämningsansökan och en förundersökning kanske?

Tror du att bilderna och den informationen han står och läser finns i stämningsansökan? Stämningsansökan fick vi dessutom digitalt ifrån Eksjö tingsrätt.

Reportern står och läser ur något som är flera tusen sidor, dvs FUP.
Citera
2023-03-17, 11:00
Medlem
argusmaximuss avatar
"Listan över raderade sökningar visar att hon har sökt efter Toves namn, hur man hämnas på en vän och att "Gå i fängelse".
Men listan innehåller också konkreta sökningar efter mordmetoder."

Som väntat, googlesökningar.

Men, intressant med mordmetoder ovan. Det tyder ju på att det funnits planer innan händelsen.

https://sverigesradio.se/artikel/20-aringens-raderade-sokningar-mordmetoder-mordbrand-och-rengoringsmedel
Citera
2023-03-17, 11:00
Medlem
Jag tror ärligt talat dom hade kunnat komma undan med detta om kroppen gömts bättre och inte hittats relativt snabbt.
En strypning blir ju klart knepigare att bevisa om alla mjukdelar försvunnit och man i praktiken bara hittar ett skelett.

Verkar som att de inte riktigt förstått att nyckeln för att lyckas givet deras modus är att kroppen inte återfinns snabbt, att den är placerad på sådant sätt att nedbrytning kan ske effektivt och att man är beredd på att bli misstänkt och satt under press.

Det förvånar mig lite att brottet verkar föregåtts av klart mer planering än jag föreställt mig. Det framstod som något hastigt uppblossat, men detta känns mer förslaget.
Citera
2023-03-17, 11:01
Medlem
Citat:
Tror du att bilderna och den informationen han står och läser finns i stämningsansökan? Stämningsansökan fick vi dessutom digitalt ifrån Eksjö tingsrätt.

Reportern står och läser ur något som är flera tusen sidor, dvs FUP.

Han står och läser upp informationen som finns i stämningsansökan. Vad är det för bilder du syftar på?
Citera
2023-03-17, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Mycket magstarkt
Hon tycker synd om sig själv och ser sig som offret
Man blir mörkrädd

Ja först misshandlad vi minst två tillfällen av Tove och nu skulle hon behöva åka ut i skogen mitt i natten med sin fulla kompis och elda för att lösa detta då hon inte hade något annat val. Blir nog bra att hon/de får vara inlåst ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in