2023-03-15, 16:07
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Varför skriver du ens här? Du kan uppenbarligen ingenting.

Han har varit försvarsminister för ”DPR” och det var även han som organiserade upp separatistgrupperna i Donetsk. Han har även en lång karriär inom både RuAF och FSB. Men givetvis räcker inte det där för att bli en ”världskänd auktoritet på området” enligt Divination på Flashback.

Jag kan det här ämnet oändligt mycket bättre än du. Girkin blir ingen känd auktoritet hur mycket du än vill. Varför skulle han förövrigt vara bra på att bedöma Rysslands industriella kapacitet och kompetens? Han har ju militär bakgrund.
2023-03-15, 16:09
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Girkin…du får det att låta som att det rör sig om en världskänd auktoritet på området. I själva verket har du bara hittat en rysk tjomme som råkar säga det som stämmer med ditt narrativ. Det finns mängder av andra betydligt tyngre bedömare som definitivt inte håller med Girkin. Som jag skrev kan man inte jämföra fredsproduktion med krigsproduktion. Allt handlar om hur mycket och hur snabbt ett land kan ställa om och skala upp. Hittills tyder allt på att Ryssland klarar detta mycket bra och framförallt mycket bättre än väst som gjort sig av med det mesta av sin industriella infrastruktur.
Du har inte besvarat mig vatnik. Vågar du inte, eller gav du upp?
Du har inga källor eller exempel på ryssarnas framgång.
2023-03-15, 16:58
Medlem
Archer226s avatar
Citat:
Girkin…du får det att låta som att det rör sig om en världskänd auktoritet på området. I själva verket har du bara hittat en rysk tjomme som råkar säga det som stämmer med ditt narrativ. Det finns mängder av andra betydligt tyngre bedömare som definitivt inte håller med Girkin. Som jag skrev kan man inte jämföra fredsproduktion med krigsproduktion. Allt handlar om hur mycket och hur snabbt ett land kan ställa om och skala upp. Hittills tyder allt på att Ryssland klarar detta mycket bra och framförallt mycket bättre än väst som gjort sig av med det mesta av sin industriella infrastruktur.
Ha ha en rysk tjomme!

Du har verkligen inte koll på läget!

Killen är en ökänd FSB-agent som startade upproren och beväpningen av separatisterna.

Han är även dömd av en domstol i Nederländerna för nedskjutningen av passagerarplanet över östra Ukraina.

Om du inte känner till Girkin så lär du inta ha nån koll i övrigt på kriget….
2023-03-15, 17:08
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archer226
Ha ha en rysk tjomme!

Du har verkligen inte koll på läget!

Killen är en ökänd FSB-agent som startade upproren och beväpningen av separatisterna.

Han är även dömd av en domstol i Nederländerna för nedskjutningen av passagerarplanet över östra Ukraina.

Om du inte känner till Girkin så lär du inta ha nån koll i övrigt på kriget….

”Hahahahahaha…bäääh…jag är också ett av de rysshatande fåren i flocken…bäääh”.

Diskussionen handlade om produktionskapacitet av militärt materiel. Girkin är ingen auktoritet whatsoever på det området.
2023-03-15, 17:12
Medlem
Archer226s avatar
Citat:
”Hahahahahaha…bäääh…jag är också ett av de rysshatande fåren i flocken…bäääh”.

Diskussionen handlade om produktionskapacitet av militärt materiel. Girkin är ingen auktoritet whatsoever på det området.
Tråden handlar om en påstådd militär kollaps och medias mörkande. Inte om produktionskapacitet.

Girkin är en auktoritet på kriget och vad som händer i och kring Bakhmut.

Du får väl starta en egen tråd om Rysslands produktionskapacitet, här är det offtopic.
2023-03-15, 17:15
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Tråden handlar om en påstådd militär kollaps och medias mörkande. Inte om produktionskapacitet.

Girkin är en auktoritet på kriget och vad som händer i och kring Bakhmut.

Du får väl starta en egen tråd om Rysslands produktionskapacitet, här är det offtopic.

Som hänger samman med eventuell brist på ammunition och annat militärt materiel, ja. Du fattar kanske att sånt måste tillverkas i fabriker och inte bara flyger ut från Zelenskijs och Putins rövar va?
2023-03-15, 17:20
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Vilka livsmedel skulle det röra sig om? Typ Roquefortost och franska årgångsviner?

Det finns massvis med livsmedelsprodukter som Ryssland importerade innan kriget. T.ex. frukt & grönsaker, lök, potatis, självfallet delikatessvaror, kex, konfektyr m.m. m.m. Totalt så stod importen för av 40% av värdet (och 10-15% av volymen) av den ryska livsmedelskonsumtionen innan kriget.

Så det är lite som rysk industri i övrigt. Likt de arabiska oljestaterna, så exporterar man stora volymer av oförädlade eller i bästa fall lågförädlade råvaror & importerar mindre volymer (till högt värde) av högförädlade produkter.

Citat:
Och självfallet kan Ryssland tillverka egen motorolja.

Om de bara bygger upp produktionskapaciteten först &kan hitta folk som kan utföra jobbet. Vilket så klart kräver import av maskiner m.m.

Citat:
Tillåt mig hånskratta. USA och Kanada är helt beroende av komponenter från underleverantörer i främst Asien på i princip allt de tillverkar. Lägg därtill många viktiga mineraler och metaller. Men framförallt har inte dessa länder kvar den industriella infrastruktur man en gång hade. Den är nedmonterad sen länge och det finns oftast inte ens utbildad arbetskraft att tillgå längre.

Och väst är inte under sanktioner och kan således fortsätta att importera obehindrat.

Citat:
Men du vill alltså inte längre hävda att Ryssland inte har någon egen produktion av tunga traktorer och andra tunga maskiner efter länkarna jag bifogade? Förutom elektronik så är mitt intryck att Ryssland har egen tillverkning även av komponenterna.

Bortsett från från skitsaker som motor och växellådor, packningar, oljor, däck, strålkastare m.m. m.m. då...
2023-03-15, 17:20
Medlem
Archer226s avatar
Citat:
Som hänger samman med eventuell brist på ammunition och annat militärt materiel, ja. Du fattar kanske att sånt måste tillverkas i fabriker och inte bara flyger ut från Zelenskijs och Putins rövar va?
Sluta och tramsa!

Du har ju uppenbart ingen koll på kriget!

Det har inte varit nån total kollaps för Ukraina i Bakhmut och media mörkar inte vad som händer där!
2023-03-15, 17:27
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Sluta och tramsa!

Du har ju uppenbart ingen koll på kriget!

Det har inte varit nån total kollaps för Ukraina i Bakhmut och media mörkar inte vad som händer där!

Lyd ditt eget råd. Jag har sett både fulmedia i väst och Ukrainarunkare dansa mazurka om Bakhmut i flera veckor. Ena stunden har den inget strategiskt värde och behöver inte försvaras. I nästa stund när Zelenskij säger att Bakhmut ska hållas till varje pris så börjar en lustig dans.
2023-03-15, 17:28
Medlem
Citat:
Lyd ditt eget råd. Jag har sett både fulmedia i väst och Ukrainarunkare dansa mazurka om Bakhmut i flera veckor. Ena stunden har den inget strategiskt värde och behöver inte försvaras. I nästa stund när Zelenskij säger att Bakhmut ska hållas till varje pris så börjar en lustig dans.

Så det har kollapsat eller inte?
2023-03-15, 18:01
Medlem
Archer226s avatar
Citat:
Jag har sett er putinrunkare påstå att Bakhmut har fallit, kommer snart falla mm i 7 månader nu.

Det har ju uppenbart varit trams och önsketänkande från er sida liksom denna gång.

Och media har vad jag kan se inte mörkat vad som sker där. Det är bara foliehattstrams!
2023-03-15, 18:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
En honungsfälla är en term inom spionage. Varför använder du det ordet?
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag använder det inom citationstecken. Det är en term som inte ens finns på svenska. Däremot finns det flera personer, som -Info-, som använder den termen i vart och vartannat inlägg för att vifta bort Bachmuts strategiska betydelse.

"vart och vartannat inlägg" var väl en kraftig överdrift? Jag har använt uttrycket en gång under kriget Ryssland-Ukraina, som ett svar på ditt inlägg och inom citattecken. Och totalt 3 gånger på 21 år:

https://www.flashback.org/sok/?query=honungsf%C3%A4lla&userid=736&search_post=1& sp=1&date_from=2000-01-01&date_to=2023-03-15&so=pd

När det gäller Bakhmut och Zelensky så finns det väl två alternativ här:

1. Antingen trollar han ryssarna för att locka dit fler ryssar. Som Ukraina kan döda.

2. Eller så talar han sanning om Bakhmut. Den är viktig. Men även om det stämmer, så utesluter det ju inte att Bakhmut är ett bra ställe och ett bra tillfälle för Ukraina att döda ryssar i stor skala.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in