2023-03-12, 12:30
  #1837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Nevermind.
Insåg att man kan använda det gamla DN-tricket, att hamra på "Esc" precis när sidan börjat ladda. Då stoppar man det blockerande pop-up fönstret och artikeln går att läsa.

Här är det relevanta citat som jag kunde hitta i artikeln:


Okej, så artikelförfattaren undviker tydligen att sätta sin egen journalistiska heder i pant på att något av detta stämmer. Men man låter "U.S. officials" komma med sägningen att vad som nu än hände så var inga amerikanska eller brittiska medborgare inblandade, bergis.

Låter trovärdigt, det där. Som att fråga en inbrottstjuv vem som rånade ens lägenhet.
"Nån ryss säkert. Det var inte jag i alla fall!"

Det som var lite mer intressant med artikeln är att NYT här vågar nämna Seymour Hearshs artikel för första gången:

Dock är NYT inte självsäkra nog att representera hans artikel korrekt, utan känner sig tvugna att skarva lite med sanningen. Det framstår nämligen av det NYT skriver som om Hersh hade baserat sina slutsatser på ett enstaka uttalande från Biden eller andra "officials".

Herschs slutsats att USA och Norge stod bakom sabotaget av NS är baserad på en hemlig källa som på ett mycket detaljerat sätt återgivit händelseförloppet. Inte på ett uttalande av Biden. Märkligt att NYT helt missade att nämna det.




Jo det är många som har anmärkt på att det är väldigt mycket Hollywood över det hela. Skulle definitivt funka som en patriotisk actionrulle typ "Black Hawk Down".

Kan tänka mig Liam Neeson som gruppens ledare. Hårdkokta ex-militären Kapten Brzinsky-Kruppmeyer. Han är 50% polack, 50% tysk och 110% bad-ass!

Liv Schreiber skulle funka som en av dykarna, den buttra ukrainaren Volodymyr Sonyashnyk. Han vill hämnas sin sprillans Electrolux tvättmaskin som blev stulen av ett band ryska orcher.

Sarah Paulson skulle funka som sjuksyrran. Kan se lite tuff ut och är inte för orealistiskt snygg för rollen. Som B-plot kan man ha ett svartsjukedrama mellan henne och de två förstnämnda herrarna.

Sen behövs 3 gubbar till i casten. Will Smith kanske kan va med på ett hörn som token black guy?

det kommer nog någon svensk variant typ jönssonligan dyker ned igen?
där kuppen är att stjäla gas och dynamit-harry (spelad av en yngling från orten) laddar för mycket

men allvarligt, nu verkar även grekerna vara inblandade?

" the Minerva Julie, a 600-foot Greek-flagged tanker, "

"The Minerva Julie stayed there, alternately idling and crossing a roughly 200-square-nautical-mile area above the two natural-gas pipelines, for seven days, from September 6 until September 12."

https://www.businessinsider.com/nord-stream-mystery-minerva-julie-russia-ukraine-germany-alexander-osint-2023-3?r=US&IR=T

verkar ha varit trångt på brottsplatsen?

men ingen såg något misstänkt?
Citera
2023-03-12, 15:10
  #1838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det kommer nog någon svensk variant typ jönssonligan dyker ned igen?
där kuppen är att stjäla gas och dynamit-harry (spelad av en yngling från orten) laddar för mycket

men allvarligt, nu verkar även grekerna vara inblandade?

" the Minerva Julie, a 600-foot Greek-flagged tanker, "

"The Minerva Julie stayed there, alternately idling and crossing a roughly 200-square-nautical-mile area above the two natural-gas pipelines, for seven days, from September 6 until September 12."

https://www.businessinsider.com/nord-stream-mystery-minerva-julie-russia-ukraine-germany-alexander-osint-2023-3?r=US&IR=T

verkar ha varit trångt på brottsplatsen?

men ingen såg något misstänkt?
Minst sagt långsökt att man först väljer en liten båt för att slippa ha AIS och därmed vara osynliga (iaf för amatörspanare som kollar på marinetraffic), och sedan parkera en oljetanker brevid. Och vad fan ska de ha tankern till? Ingen vidare dykplatform, och inte så smidig att åka till Bornholm och provantiera med. Tror det händer att såna fartyg ligger och väntar. Brukar iaf ligga ett antal utanför både Göteborg och preemraff lysekil.
Citera
2023-03-12, 19:41
  #1839
Moderator
Ancistruss avatar
Ett antal trådar om vem som låg bakom sprängningarna av Nordstream har sammanfogats till denna gemensam tråd. Detta eftersom de handlade om samma händelse samt låg spridda över ett antal olika forum, t.ex. Rysslands invasion av Ukraina, Politik Utrikes, Politik Utrikes - Ryssland och det nära utlandet, Politik Inrikes. Beslutet är fattat gemensamt av moderatorerna i ovanstående forum (samt moddarna i Vapen och militär samt Konspirationer och alternativa teorier.) Ytterligare trådar kan komma att infogas i denna tråd framöver.

/Mod
Citera
2023-03-12, 20:55
  #1840
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Blivit lite skeptisk till Hersh-artikeln efter att ha läst kritik

Bara en detalj men ändå tecken på slarv

Stoltenberg va 16 år när Vietnamkriget slutade men enligt artikeln har ha samarbetat med amerikansk underrättelse sedan Vietnamkriget 😅


https://seymourhersh.substack.com/p/how-america-took-out-the-nord-stream


Jo jag har också läst den där substack-artikeln som kritiserar Herchs substack-artikel.
Kritikern inleder med den där Stoltenberg-historian som sitt huvudnummer. Typ "wow, gubb-skrället Hersh har blivit helt crazy!"

Fast när det gäller Stoltenberg så är inte Hershs misstanke alls så långsökt som det kan verka vid första anblicken. Och framför allt så är Hersh inte på något sätt den första som har anklagat Stoltenberg för detta.

Om jag minns storyn korrekt så poserade Stoltenberg som nån slags anti-vietnamkrigs-aktivist i sin ungdom, som var ute med polarna och demonstrerade och kastade sten på polisen. Men eftersom alla hans polare alltid blev arresterade, men aldrig han, så var det vissa som misstänkte att han var egentligen fungerade som inplanterad spion.

Såklart var det mer detaljer i den här historian än så, men detta är vad jag minns. Kan också vara värt att nämna att Stoltenbergs farsa var försvarsminister, om jag minns rätt.

Så var då Stoltenberg verkligen CIA-spion i sin ungdom, så som vissa misstänkt? Det vet vi såklart inte.

Men vad jag minns av den Hersh-kritiska artikeln så framställdes det som att Hersh i nåt dement delerium hade drömt ihop en grundlös och befängd anklagelse om Stoltenberg. Och så var det alltså inte. Hersh var klar i huvudet och visste vad han pratade om.

Så den där Hersh-kritikern på substack snubblade lite på sina egna skosnören. Antingen var han bara en krake på att göra research. Eller så gav han avsiktligt en förvrängd bild av sanningen. Båda sakerna är tyvärr diskvalificerande trovärdighetsmässigt.

Om du vill misstro Hersh så får du nog leta fram nån annan rationaliseringsgrund för detta.
__________________
Senast redigerad av RustyShackleford 2023-03-12 kl. 20:57.
Citera
2023-03-12, 21:43
  #1841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Vad bli konsekvenserna av att USA avslöjas med att ha utfört det här dådet mot NORDSTREAM?

"NORDSTREAM" var amerikansk och norsk mothugg mot ryska agressionen i ukrainska krigszonen?
Citera
2023-03-13, 00:09
  #1842
Medlem
Drozds avatar
Direktlänk till NYT-artikeln om villospåret med den mystiska pro-ukrainska gruppen av hobbydynamitarder som ska ha sprängt Nord Stream: https://archive.is/FdJdT

Väldigt märkligt med tanke på att det enda vi hört från den svenska utredningen var att det med säkerhet rörde sig om en "statlig aktör".

Bild på den misstänkta båten "Andromeda", en 50-fots Bavaria:
https://exxpress.at/andromeda-das-soll-die-segeljacht-der-nord-stream-terroristen-sein/

Minimala arbetsytor i sittbrunnen, med en utfällbar badplattform i aktern fäst i ganska klena vajrar. Väldigt märkligt båtval om man ska sjösätta ROV:s, minst ett halvt ton sprängämnen, samt torrdräktsdykare som väger minst 100 kg med bly och tuber. Badstege saknas, och alla som dykt i torrdräkt vet hur svårt det är att ta sig upp ur vattnet i full utrustning.

Tyska polisen ska ha funnit spår av sprängämnen - har de matchats med de sprängämnesrester svenska utredarna fann?
Citera
2023-03-13, 21:48
  #1843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Direktlänk till NYT-artikeln om villospåret med den mystiska pro-ukrainska gruppen av hobbydynamitarder som ska ha sprängt Nord Stream: https://archive.is/FdJdT

Väldigt märkligt med tanke på att det enda vi hört från den svenska utredningen var att det med säkerhet rörde sig om en "statlig aktör".

Bild på den misstänkta båten "Andromeda", en 50-fots Bavaria:
https://exxpress.at/andromeda-das-soll-die-segeljacht-der-nord-stream-terroristen-sein/

Minimala arbetsytor i sittbrunnen, med en utfällbar badplattform i aktern fäst i ganska klena vajrar. Väldigt märkligt båtval om man ska sjösätta ROV:s, minst ett halvt ton sprängämnen, samt torrdräktsdykare som väger minst 100 kg med bly och tuber. Badstege saknas, och alla som dykt i torrdräkt vet hur svårt det är att ta sig upp ur vattnet i full utrustning.

Tyska polisen ska ha funnit spår av sprängämnen - har de matchats med de sprängämnesrester svenska utredarna fann?

Ett par nätter innan explotionen rörde sig ett 200 meter långt fartyg över området med avslagen transponder.
Citera
2023-03-13, 23:31
  #1844
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Direktlänk till NYT-artikeln om villospåret med den mystiska pro-ukrainska gruppen av hobbydynamitarder som ska ha sprängt Nord Stream: https://archive.is/FdJdT

Väldigt märkligt med tanke på att det enda vi hört från den svenska utredningen var att det med säkerhet rörde sig om en "statlig aktör".

Bild på den misstänkta båten "Andromeda", en 50-fots Bavaria:
https://exxpress.at/andromeda-das-soll-die-segeljacht-der-nord-stream-terroristen-sein/

Minimala arbetsytor i sittbrunnen, med en utfällbar badplattform i aktern fäst i ganska klena vajrar. Väldigt märkligt båtval om man ska sjösätta ROV:s, minst ett halvt ton sprängämnen, samt torrdräktsdykare som väger minst 100 kg med bly och tuber. Badstege saknas, och alla som dykt i torrdräkt vet hur svårt det är att ta sig upp ur vattnet i full utrustning.

Tyska polisen ska ha funnit spår av sprängämnen - har de matchats med de sprängämnesrester svenska utredarna fann?

Hade du seglat på en sådan båt och varit dykare, så hade du vetat bättre än att skriva dylikt trams.
Det är stora utrymmen ombord på denna båt, gott om plats i sittbrunnen, och badplatformen är närmast gigantisk i sammanhanget och mycket robust, nedfälld ger den en mycket bra access mellan badbrygga och sittbrunn med stora öppna ytor. Vi snackar två dykare. Hade du varit med på lite dykexpeditioner så hade du vetat att man ofta är 10-12 dykare på mycket mindre utrymme ombord. Vid en sådan här operation med denna båt tar dykarnas assistenter hand om flaskpaket, rebreathers och fenor innan dykarna kliver ombord, och det gör de utan några som helst problem ifrån den vanliga badstegen. Du påstår att det saknas badstege. Varifrån har du fått den informationen, eller är det bara något du har hittat på? Badstegen är en del av badplatformen och den är en viktig säkerhetsdetalj så det vore mycket märkligt om den saknades på en charterbåt.

Du kanske inte heller har fattat att den första journalisten på plats som åkte dit med en vanlig skärgårdsjeep "sjösatte" en ROV som de körde ner med till den sprängda gasledningen, vilket jag redan påtalat i tråden, så varför skulle man inte kunna göra det från en mycket större och mycket mer sjöduglig 50 fots segelbåt?

Det fina med en sådan här segelbåt är att den rullar mycket mindre än en dito motorbåt när man ligger stilla ute till havs. Det kan mycket väl ha varit en anledning till att de valde segelbåt snarare än motorbåt. Om det nu mot all förmodan skulle vara så att det verkligen är denna båt som användes. Det mest sannolika är ändå att det hela är en maskerovska, och att operationen i verkligheten utfördes från ett annat fartyg. Men att det skulle vara möjligt att göra det från denna båten råder det ingen tvekan om.
__________________
Senast redigerad av trngw 2023-03-13 kl. 23:34.
Citera
2023-03-14, 09:08
  #1845
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Hade du seglat på en sådan båt och varit dykare, så hade du vetat bättre än att skriva dylikt trams.
Det är stora utrymmen ombord på denna båt, gott om plats i sittbrunnen, och badplatformen är närmast gigantisk i sammanhanget och mycket robust, nedfälld ger den en mycket bra access mellan badbrygga och sittbrunn med stora öppna ytor. Vi snackar två dykare. Hade du varit med på lite dykexpeditioner så hade du vetat att man ofta är 10-12 dykare på mycket mindre utrymme ombord. Vid en sådan här operation med denna båt tar dykarnas assistenter hand om flaskpaket, rebreathers och fenor innan dykarna kliver ombord, och det gör de utan några som helst problem ifrån den vanliga badstegen. Du påstår att det saknas badstege. Varifrån har du fått den informationen, eller är det bara något du har hittat på? Badstegen är en del av badplatformen och den är en viktig säkerhetsdetalj så det vore mycket märkligt om den saknades på en charterbåt.

Du kanske inte heller har fattat att den första journalisten på plats som åkte dit med en vanlig skärgårdsjeep "sjösatte" en ROV som de körde ner med till den sprängda gasledningen, vilket jag redan påtalat i tråden, så varför skulle man inte kunna göra det från en mycket större och mycket mer sjöduglig 50 fots segelbåt?

Det fina med en sådan här segelbåt är att den rullar mycket mindre än en dito motorbåt när man ligger stilla ute till havs. Det kan mycket väl ha varit en anledning till att de valde segelbåt snarare än motorbåt. Om det nu mot all förmodan skulle vara så att det verkligen är denna båt som användes. Det mest sannolika är ändå att det hela är en maskerovska, och att operationen i verkligheten utfördes från ett annat fartyg. Men att det skulle vara möjligt att göra det från denna båten råder det ingen tvekan om.

Ok experten - är det därför budget-söndagsseglaren Bavaria Cruiser är så vanlig bland dykfirmor och militära dykare? Du ser ju f.ö. själv att båten saknar stege på akterspegeln. En eventuell gångjärnsupphängd teleskopstege på badbryggan är givetvis för kort och racklig för ändamålet.

Men diskussionen är hypotetisk och överflödig eftersom laddningen anbringades av Natos militärdykare under Baltops, och definitivt inte från någon Bavaria Cruiser.

Identitet och nationalitet okända - men en var läkare, en kapten, två var dykare och två dykassistenter. Sure... Märkligt att dessa genomskinliga villospår sprids, vore smartare att bara hålla käft i hopp om att attentatet glöms bort.
Citera
2023-03-14, 13:03
  #1846
Medlem
Tror man att ett gäng fulla garderobs-ryssar seglade med en Bavaria 50 fot, lokaliserade båda ledningarna och utförde en operation som involverar grävande och detaljer som skulle kräva tonsvis av utrustning - så är man kort och gott helt jävla dum i huvudet.

Eller man kanske råkade ankra och sprängde ledningen av misstag, jag menar allt är ju möjligt i den här världen av fantasier och absurditeter. Man kanske hade samma utbildning som de där "special ISIS ops" videon? Ni vet den där när ett gäng håriga apor håller på att drunkna i en vattenpöl medan de har en kniv i käften?
Citera
2023-03-14, 20:23
  #1847
Medlem
Ett föremål har hittats vid Nord Stream 2 rapporterar Berlingske.
Ryska Gazprom uppger att det ser ut som en antenn, enligt Rysslands president Vladimir Putin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1075123
Citera
2023-03-14, 23:23
  #1848
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ok experten - är det därför budget-söndagsseglaren Bavaria Cruiser är så vanlig bland dykfirmor och militära dykare?

Bara denna kommentaren visar hur imbecill du är.
Var det en dykfirma ute på ett vanligt dykjobb? Nej.
Var det militära dykare ute på ett officiellt militärt uppdrag? Nej.

Om du hade haft några hjärnceller kunde du tänkt en gång till och kanske fattat. Men jag tvivlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Du ser ju f.ö. själv att båten saknar stege på akterspegeln. En eventuell gångjärnsupphängd teleskopstege på badbryggan är givetvis för kort och racklig för ändamålet.

Men lilla vän. Du har alltså sett någon bild där stegen inte sitter på plats? Om inte du såg det på en bild så finns det inte? Är det så det är för dig? Så vilken bild är det du menar, kan du länka den? Jag konstaterar att du inte har den blekaste aning om hur badstegen på Bavaria Cruiser 50 funkar.
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Men diskussionen är hypotetisk och överflödig eftersom laddningen anbringades av Natos militärdykare under Baltops, och definitivt inte från någon Bavaria Cruiser.

Jaha, har de sett det på någon bild eller?
Du vet inte ens hur badstegen på en Bavaria Cruiser 50 funkar, du har definitivt inte den blekaste aning om vem som sprängde Nordstream. Pucko.

Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Identitet och nationalitet okända - men en var läkare, en kapten, två var dykare och två dykassistenter. Sure... Märkligt att dessa genomskinliga villospår sprids, vore smartare att bara hålla käft i hopp om att attentatet glöms bort.

Inte märkligt alls att denna information kommit fram. Den kom för övrigt fram tillsammans med information om att det kan vara en maskerovska. Men återigen så är det där saker som du uppenbarligen är alldeles för korkad för att fatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in