2023-03-13, 21:49
Medlem
Hur går det med tredagarsinvasionen? Har har man tagit över lilla Bachmut?

Citera
2023-03-13, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
100 000 döda + skadade pratade USA/NATO om i höstas. Inte 100 000 döda:

Idag är siffrorna högre. En bit över 100 000 döda + skadade, enligt amerikanarnas uppskattning:

Okej så det var totalen och inte som jag trodde döda men det förtar inte att dessa siffror menar på att förlusterna inklusive skadade skulle varit nästan 100 procent på frontlinjen redan förra hösten. Då hade detta krig eller SMO som ryssarna kallar det varit slut för länge sedan

Därav misstror jag allt som kommer från väst som ren propaganda men det har jag gjort sedan långt innan detta förvisso
Citera
2023-03-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag förstår att du hör till hejarklacken men om du skulle tänka lite själv? 20.000 ukr1ainska soldater på en begränsad yta som Bachmut?

Fast han kanske inte enbart menar de inne i själva staden.
Citera
2023-03-13, 21:59
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Så det är ok att Ukraina stänger av vattnet till Krim och bombar krimbron som används för vattentransporter?

"De saknar vatten och avlopp."
Jag skulle gissa att det främst beror på risken att rören fryser på vintern. Det kanske inte är ekonomiskt försvarbart att värma rören om man bor på landet och det är 40 minusgrader ute.

Ja, Ukraina har inget ansvar att bidra vatten till en ockupationsmakt
Ja, Ukraina bombade ett legitimt militärt mål efter att deras land blivit invaderat av ryssen
Citera
2023-03-13, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Okej så det var totalen och inte som jag trodde döda men det förtar inte att dessa siffror menar på att förlusterna inklusive skadade skulle varit nästan 100 procent på frontlinjen redan förra hösten. Då hade detta krig eller SMO som ryssarna kallar det varit slut för länge sedan

Därav misstror jag allt som kommer från väst som ren propaganda men det har jag gjort sedan långt innan detta förvisso

inte slut. bara oeehört misslyckad och begränsad , på sin höjd 50-100km tagen terräng från sitt startblock, på mycket behränsade frontavsnitt….

vi ver ju att ryssarna hade ca 150k soldater vid ukrainska gränsen vid starten.

lägg till resten av vad som är ”officelt”

+50k lpr/dpr
+150k mobiliserade
+50k ”friviliiga”

så även lågt räknat så ser du ju att det finns rimliga förklaringar till varför slaget om bakhmut med råge tar längre tid än slaget om stalingrad….
Citera
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Aha, det är en fälla? Han räknar med att de ryska generalerna baserar sina beslut på vad de hört i CNN-intervjuer?
Berätta istället varför man skall berätta var man är som sårbarast?
Citera
Medlem
Citat:
5 dagar sedan alltså
I högintensiv strid händer det massor på liten yta på kort tid.
Citera
2023-03-13, 22:07
Medlem
Vaginalketchups avatar
Underbart att se på nyheterna att de första vågen av besättningar till Leopard är färdigutbildade och är på väg till Ukraina med de första 10 vagnarna

Spanien levererar👍👍
Senast redigerad av Vaginalketchup 2023-03-13 kl. 22:10.
Citera
2023-03-13, 22:14
Medlem
Citat:

Hört uttrycket "Assumption is the mother of all fuckups"?
Varför gör du inte en individuell bedömning av allt som rapporteras? Du är väl inte lat?

Av ren nyfikenhet, hur många tror du är kontraktnikis jämfört med mobiliserade inom det ryska lägret?
Enligt Shoigu hade 82 000 mobiliserade sänts till Ukraina i oktober. Har Rysslands förmåga ökat eller minskat sen 24 februari?
Citera
2023-03-13, 22:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
De ukrainska "stormtrupperna" får en utbildning på hela tre dagar.

Ja jag hoppas att Ukraina inte gör samma misstag som Ryssland.

Citat:
Det blir sannolikt ingen våroffensiv alls och Ukraina förlorar kriget.

Vi får väl se om ett par månader.
Citera
2023-03-13, 22:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
inte slut. bara oeehört misslyckad och begränsad , på sin höjd 50-100km tagen terräng från sitt startblock, på mycket behränsade frontavsnitt….

vi ver ju att ryssarna hade ca 150k soldater vid ukrainska gränsen vid starten.

lägg till resten av vad som är ”officelt”

+50k lpr/dpr
+150k mobiliserade
+50k ”friviliiga”

så även lågt räknat så ser du ju att det finns rimliga förklaringar till varför slaget om bakhmut med råge tar längre tid än slaget om stalingrad….
Dessutom har UAF haft tid på sig att befästa både Bakhmut och andra orter längs frontlinjen. En del ligger högt i förhållande till den omgivande terrängen (t.ex. Avdiivka). I Bakhmut ska det väl också finnas något tunnelsystem, typ det under stålverket i Mariupol, om det inte är en skröna.

Lägg till det kullarna bakom staden, bortåt Chasiv-Yar, som lämpar sig för försvar. Rätt OK av ryssarna att långsamt avancera, med horribla dödssiffror, om de dessutom är utrustade bara med spadar.
Citera
2023-03-13, 22:41
Medlem
Citat:

Här är en länk till en ryss som "uppskattar" dödade och sårade på båda sidorna.
Hans forskning verkar proffsigt.

https://telegra.ph/Spisok-myasnika-Rossijskie-i-ukrainskie-voennye-poteri-9-dekabrya-2022--31-yanvarya-2023-02-02
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in