2023-03-13, 20:30
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Andreas Cervenka gör en i mitt tycke ganska bra sammanfattning i Aftonbladet idag
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/nQMBld/bankkaoset-i-usa-darfor-kan-kraschen-leda-till-lagre-rantor

Cervenka inser inte att de här bankimplosionerna är en del av The Great Reset. De är ett första nödvändigt steg i att införa digitala centralbankspengar.
Citera
2023-03-13, 20:46
Medlem
shoottheelkss avatar
First Republic shares fell more than 60% and were briefly halted for volatility. Western Alliance Bancorp’s stock also fell 60%, and PacWest Bancorp fell more than 34%.
https://edition.cnn.com/2023/03/13/investing/first-republic-bank

Finns dett något bra fritt prog för att följa USA bankerna. Alt. någonstans
där alla listas?!
Citera
2023-03-13, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mersmoer
Ah så radioaktiviteten som sprids är inte med i din ekvation överhuvudtaget? Nej men då ere lungt. Kan läsa en bok istället.

Haha är den här konversationen angående mitt inlägg tidigare i tråden? Alltså USAs näst största och tredje största bankkollapser har hänt inom en vecka och folk sitter och hausar aktier. Ja, vissa vill diskutera ett fiktivt scenario och avstånd, men alltså ekonomin kommer ju skita ner sig? Oavsett vad FED väljer. Backar dom = hyperinflation. Fortsätter dom höja = kollaps. Men det här har alla med två hjärnceller fattat. Vårt välstånd är byggt på lån från tomma intet. En dag tar det slut. Man behöver inte vara utbildad inom ekonomi för att inse det. Men just nu går en nuke av (bankkollapser på rullande band i USA) men folk flinar och säger allt lugnt medans deras ansikten smälter. Bisarrt.
Citera
2023-03-13, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja, i fallet SVB satt man väl inte med negativt eget kapital. Och då har FDIC tillräckligt med tillgångar. Bara att dom inte var likvida.

Yallen har nog kollat detta innan Biden fick gå ut och lova att FDIC skall göra alla avista fordringar tillgängliga på en gång.
Under de senaste månaderna har jag postat flera inlägg som slutar ungefär likadant, FED bluffar, och när något går sönder kommer Powell att folda.

Det hände precis, SVB och nu Signature Bank har kollapsat. FED vek sig inom 48 timmar. FED stod tillsammans med finansdepartementet och FDIC och förklarade hur de ingriper för att "förhindra" att systemrisker sprids. FED har etablerat ett nytt låneprogram, Bank Term Funding Program (BTFB) för att tillåta banker att låna miljarder och blaha blaha.

Nu är allting bra igen!

Förutom att det inte är det.

SVB är bara den senaste dominon. Det började i krypto med Three Arrows Capital och Luna, sedan visade sig FTX vara rent bedrägeri. Vi fick höra att situationen var under kontroll. SVB kollapsade inte på grund av någon FTX smitta eller något annat relaterat till krypto. SVB kollapsade helt av sig själv eftersom den var nästa dominon i spelet.

SVB fick massor av kapital 2021. Den hade så mycket kapital att den inte hade någonstans att lägga det. Den kunde ha investerat i statsskuldväxlar, men det gav 0,25%, så SVB bestämmer sig för att ta lite mer risk istället, den köper mer statsobligationer för att få mer avkastning. Inte Bitcoin, inte högrisksaktier. Den köpte några av de "säkraste" obligationerna på marknaden...statsobligationer!

Misstaget SVB gjorde var att glömma att säkra sig mot stigande räntor...hoppsan.

Snabbspola 12 månader framåt, räntorna har tvingats upp upp av FED, och alla dessa statsobligationer har försvunnit i ett svart hål. SVB tvingas sälja och får ett stort svart hål i balansräkningen,

poff! Kapitalet har gått upp i rök!

Blev SVB förvånade tror du? Blev FED förvånad? De som har en kalkylator blev inte förvånade. Detta var precis vad som skulle hända. Om det inte var SVB skulle det vara någon annan. Detta är vad som händer när man tömmer poolen och ser vem som har badat naken.
Citera
2023-03-13, 20:58
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Det är faktiskt be ifall de av klent virke lämnar Sverige. Så gör det du. De starkare får ta hand om nationen.

Nu är inte domedagen här, men du är inte direkt den första som ropar The End is Nigh när det blir en kris. Inte lär du vara den sista heller.

Tack, precis min ställning också. Stand your ground! Att smita och inte kämpa för sitt land är alltid fel. Det bär skvallerkärringens prägel.
Citera
2023-03-13, 21:10
Medlem
nimbras avatar
Jag använder alltid kontanter och i morgon är det jag som tar ut det jag har.
Citera
2023-03-13, 21:14
Avslutad
Säga vad man vill om Ryssland och Putin men deras ekonomer som beslutsregler att köpa enorma mängder guld och sedan knyta rubeln till det var strategiska snillen.

Just sayin.
Citera
2023-03-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Säga vad man vill om Ryssland och Putin men deras ekonomer som beslutsregler att köpa enorma mängder guld och sedan knyta rubeln till det var strategiska snillen.

Just sayin.
Ja då kan de ha guldkedja till adidasbyxorna.
Citera
2023-03-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse

Just sayin.
Kan ju också förgylla toaletterna på lyxyachten. De brukar oligarkena gilla. Resten av befolkningen får kanske guldplakett på kistlocket.
Citera
2023-03-13, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och det har aldrig fallit dig in att aktieägarna är de första som förlorar.

Hur mycket av aktiekapitalet tror du FDIC lämnar åt aktieägarna i SVB.

Om det var som du säger skulle inte Alecta ha något bekymmer. Men hur mycket var det nu dom förlorade?
FED har gått ut och sagt att alla med skulder av "hög kvalitet" (statsobligationer) kan lägga dem som säkerhet och få tillbaka nominellt värde i upp till ett år. För det första var SVB inte den första dominon som föll, och det kommer inte att bli den sista heller. Nästa domino kommer troligen att resultera i ännu en "nödåtgärd."

Vad är systemrisk enligt FED?

För det andra, vad händer om du är en ohedgad obligationsinnehavare eller aktieägare i en mindre bank? Jo, staten visade nyss att du får zero, nada, om banken kollapsar. Så vill du verkligen vara aktie- eller obligationsinnehavare i en liten bank? Antagligen inte.

För det tredje, FDIC höjde precis sin försäkring från $250 000 dollar till i princip oändligt, över natten. Det är som att alla försäkringsbolag sänker premierna till noll och säger att alla skador kommer att betalas ändå utan tvekan. Det låter som rena festen, men sen kommer den katastrofala baksmällan.

Det kommer att bli svårt att få tillbaka inflationen till 2% om FED slutar höja räntorna, eller hur? Men det är ett framtida problem?

SVB var inte FTX. SVB var en väletablerad och respekterad bank. Alla kan förstå varför SVB kollapsade, men det verkar inte självklart tills det händer.

Poff! Det gick väldigt fort!

Aktien handlades för $270 dollar den 8 mars. Den 10 mars var aktien värd exakt $0 dollar. Powell sa precis att allt ser bra ut den 7 mars. Fyra dagar senare är han på akuta möten och försöker rädda hela ekonomin från kollaps. Det ser inte så snyggt ut.

FED har köpt sig lite tid, men FED har troligen bara skadat sitt rykte och bekräftat för marknaden att den kan talk big men inte act big. Vi har sett den här spektakulära showen förut.
Citera
2023-03-13, 21:38
Medlem
Det är ju väldigt märkligt att Alecta nyligen sålde av alla sina aktier i Swedbank och Handelsbanken som de varit kunder i över 70 år för att investera dem i SVB.
Citera
2023-03-13, 21:39
Medlem
Kan någon svara på denna fråga?!
Låt oss säga att min bank ”Handelsbanken” skulle krascha innan hösten & insättningsgarantin sätts igång. Vad händer då med den skatt jag ska betala i november? Jag skall betala nästan hela insättningsgarantin i skatt. Kommer jag behöva betala skatten?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in