2023-03-12, 08:58
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag vet detta, men ibland har jag sett att det tar lång tid!
Och det är i nutid!
på diverse sidor, som hitta, eniro,ratsit,mrkoll m.fl.
Behöver förstås inte betyda något.
Jag tror att läkaren som utfärdade dödsbeviset har gjort fel, om brott misstänks så ska läkaren skicka det till polisen, som i sin tur skickar in det till Skatteverket. Eller nånting sånt.
Så i det här fallet gick det lite för fort, kan jag tycka.
https://polisen.se/siteassets/dokument/riktlinjer/riktlinjer-om-atgarder-angaende-dodsfall-som-kan-ha-orsakats-av-yttre-paverkan.pdf/
Citera
2023-03-12, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Jag tror att läkaren som utfärdade dödsbeviset har gjort fel, om brott misstänks så ska läkaren skicka det till polisen, som i sin tur skickar in det till Skatteverket. Eller nånting sånt.
https://polisen.se/siteassets/dokument/riktlinjer/riktlinjer-om-atgarder-angaende-dodsfall-som-kan-ha-orsakats-av-yttre-paverkan.pdf/

De skickar ju knappast handlingarna med post längre, så det känns rimligare att det går fort än att det inte gör det, även om jag också märkt att det kan ta tid i vissa fall
Citera
2023-03-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata

Jag antar att tiden påverkas av den rättsmedicinska undersökning som bland annat ska få fram dödsorsaken.

I detta fall så bör ju dödsorsaken kunna fastställas snabbt och då är det ju inget som hindrar att ett dödsbevis skrivs ut.
Citera
2023-03-12, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Ja, när kommer fup ut?? Jul? Midsommar? När åklagaren är klar med att lämna in ett åtal till Tingsrätten? Vad menar du med "ut"? Det är ingen publik inlaga, den lär bli sekretessmaskerad av tingsrätten till 95% om du har turen att något media läker den. Men du kanske är villig att spendera nån tusing att få ut en hög med svarta papper om den ens kommer att släppas överhuvudtaget.

Grinig du är. Så mycket onödigt skit i denna tråd och du fastnar på mitt inlägg om när FUP kommer UT. UT. UT. UT. Oj, så störande va? UT. Till allmänheten. Man begär ut en FUP. UT.

Gå och sök konflikt med någon annan.
Citera
2023-03-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Vi föds med en uppsättning gener och DNA och sen beroende hur vi förvaltar dom och vad de utsätts för bestämmer ditt liv och dina handlingar. Ditt arv och din miljö har jättestor påverkan på hur du kommer utvecklas som människa. Du påverkas av såväl kost och klimat och hur du har blivit uppfostrad som barn osv osv. Bara för att du föds med sk dåliga gener betyder inte det att ditt liv är förutbestämt utan allt runt omkring dig påverkar. Så själva genens egenskap tror jag har liten påverkan. Visst du har en viss typ av gen men hur den utvecklas är helt beroende av miljön runt omkring dig. Det har gjorts forskning med enäggstvillingar och där har man sett att miljö och handlingar har varit det som format deras liv. Den här killen som mördat sin mamma och bror har säkerligen levt i psykisk ohälsa länge. Han kan ha blivit influerad av saker. Tagit droger eller haft föräldrar som ej visat kärlek eller omtanke osv. Olika faktorer som formar en som person. Pga droger eller psykisk ohälsa osv kan han ha utvecklat vanföreställningar eller psykos. Kanske både och. Men slutkontentan av det hela är att miljö och allt därom kring har den största påverkan. Inte själva generna i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Just detta anser jag är fel. När det råder stor oenighet om enstaka studier, som det ofta gör i samhällsvetenskapliga sammanhang, är nyckeln till sanning metastudier, och just dessa visar numera att ärftlighetsaspekten är viktigare än miljöfaktorer vad gäller personlighetsegenskaper. Det är också så att de viktigaste miljöfaktorerna när man pratar om att individen delvis bestäms av sin miljö är den prenatala fostermiljön. Och det är kanske inte det första man tänker på när man talar om ”miljö”. Tumregeln är att ju äldre personen är desto mindre spelar miljöfaktorerna. När individen mognar slår alltså det ärftliga igenom. När en individ har blivit en gärningsman är det centrala vilken miljö gärningsmannen har skapat kring sig själv. I det aktuella fallet i Luleå kan man bara säga att det finns många varningssignaler, och förmodligen har hans anhöriga reagerat på det, men kanske för sent.

Precis, det där svamlet om om att allvarlig psykisk sjukdom beror på saker som att mamman inte älskade barnet tillräckligt är gammalt trams som man slutade med för 100 år sedan. Det finns medicinska orsaker till Schizofreni. Jag menar hade någon på fullaste allvar idag kunnat sitta och fundera kring om det kanske var pga att föräldrarna inte visade honom tillräckligt med kärlek som en person utvecklade typ 1 diabetes eller cancer?
Ärligt talat är det rätt osmakligt av MissFitt73 att sitta och sprida gamla myter kring psykisk sjukdom och beskylla föräldrarna för att inte ha visat honom kärlek och därför gjorde honom till mördare.
Citera
2023-03-12, 12:50
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Precis, det där svamlet om om att allvarlig psykisk sjukdom beror på saker som att mamman inte älskade barnet tillräckligt är gammalt trams som man slutade med för 100 år sedan. Det finns medicinska orsaker till Schizofreni. Jag menar hade någon på fullaste allvar idag kunnat sitta och fundera kring om det kanske var pga att föräldrarna inte visade honom tillräckligt med kärlek som en person utvecklade typ 1 diabetes eller cancer?
Ärligt talat är det rätt osmakligt av MissFitt73 att sitta och sprida gamla myter kring psykisk sjukdom och beskylla föräldrarna för att inte ha visat honom kärlek och därför gjorde honom till mördare.
Säger personen som har fil kand i psykologi eller?
Om det vore så enkelt att man kunde skylla alla gärningar på gener så vore det ju ganska så enkelt att hitta mördare långt innan de begått sina gärningar.
Om du läser på om mördare och läser bakgrund så finns det saker under deras uppväxt som leder fram till att personen begått dessa gärningar. Det kan vara kombinationer av gener och miljö. Eller missbruk som lett till vanföreställningar osv osv. Men en person som levt helt skyddat från allt ont i världen och är lycklig och tillfreds begår inte våldsdåd pga gener. Måste mer saker till. Om det vore så att allt kan förklaras med gener så skulle det betyda att män, killar, pojkar hade särskilt dåliga kassa gener eftersom det är uteslutande dom som begår grova brott.
Senast redigerad av MissFitt73 2023-03-12 kl. 12:55.
Citera
2023-03-12, 13:16
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Jag tyckte han såg så elak ut på bilderna jag sett på nätet från då han var barn.
Kan Peace2023 länka dom påtalade bilderna med "elaka" MGM så onelinern fick en mening?
Senast redigerad av Taggad 2023-03-12 kl. 13:18.
Citera
2023-03-12, 13:50
Medlem
Hade mgm schizofreni??? Källa på det?
Citera
2023-03-12, 15:19
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russiansoda
Helt rörig tråd så här har vi en sammanfattning för er som inte pallar läsa.

L*vi Br*ms L*ndberg (ivel_the_Evil på Instagram, ivel the Evil på Youtube) har erkänt att han dödat sin bror A*g*st och mamma M*tild* på adressen Bolagsgatan 10. Ett tillhygge, mest sannolikt kniv, har använts. Han greps kl 06.34 på morgonen. Enligt tv4 fanns fler personer på platsen samt att en lyckats fly. De säger inte exakt hur många som befann sig i huset. Enligt en person i tråden som vart i kontakt med närstående så ska pappan ha blivit svårt skadad oxå. Osäkert på hur sant det är.

Annan person i tråden påstår även att familjen försökt få psykisk hjälp åt sonen men inte fått det.

Familjen har även en halvbror på 30-något år, oklart om han var på plats men är inte skriven på adressen.

Många i tråden spekulerar kring könsidentitet, mentala sjukdomar, autism, etc. All denna info har dessa detektiver fått från hans ENA bild på Instagram och lite saker från steam. Så dessa spekulationer är helt irrelevanta.

Enligt Aftonbladet som talat med A*g*st vän så var de ”en helt vanlig familj” som alla andra.

GM anlände till häktningsförhandlingen med riktigt bandagerade händer, antagligen skurit upp båda händerna på bladet av kniven. Sitter nu häktad med restriktioner.

Åtal ska väckas senast 24 mars enligt SVT.

Länkar häktningsframställan

https://gofile.io/d/2MjCCt

*=(e,ö,u)(u)(a)
Tack!
Citera
2023-03-12, 15:33
Medlem
Han verkar ha spelat en hel del datorspel, 30 timmar sessioner på Call Of Duty Zombie var och varannan dag. Han måste ha spelat varje dag och i princip hela tiden när han var vaken.

Troligtvis så är det när hans morsa eller brorsa sagt ifrån och stängde av spelet, t.ex ryckte ur sladden och han gick loss.

Titta här hur mycket han spelar, knappast friskt beteende.

https://www.twitch.tv/ivel_the_evil/videos
Citera
2023-03-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paletta
Även brodern är registrerad som avliden på ratsit.

Så tragiskt hela grejen.
Väldigt tragiskt. Man fattar verkligen inte hur sånt här kan hända. Läste att A*gust jobbade på en restaurang.
Citera
2023-03-12, 17:39
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3B9
Han verkar ha spelat en hel del datorspel, 30 timmar sessioner på Call Of Duty Zombie var och varannan dag. Han måste ha spelat varje dag och i princip hela tiden när han var vaken.

Troligtvis så är det när hans morsa eller brorsa sagt ifrån och stängde av spelet, t.ex ryckte ur sladden och han gick loss......

Titta här hur mycket han spelar, knappast friskt beteende.

https://www.twitch.tv/ivel_the_evil/videos
....gick loss 06:30 då han spelat hela natten - igen - vilket han blev utskälld för femtielfte gången vilket föranledde tuppjucket?
Vill minnas någon medlem nämde Evil hade sportlov som väl någon får rätta om det är fel?
Senast redigerad av Taggad 2023-03-12 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in