2023-03-12, 08:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Är det bara jag som ser det komiska i detta?

Snorrika "tech savvy" kändisar loosar skjortan eller trosorna i bankkollapsen. Det kan inte vara lätt som ultrarik att placera sina stålars inom FDIC:s försäkringsgräns eller inom den statliga insättningsgarantin.

T.o.m. lilla jag har svårt att hitta banker för att lägga alla mina ägg i olika korgar. Har väl ett halvdussin ungefär.

Kändistorskarna lär väl vara tvungna att gå in med en miljard dollar i tusen olika banker för att härbärgera sin deg, och ändå förlora det mesta. Eller också får dom lägga de döda presidenterna i värdelösa startups som snart är six feet under.

Fast det är klart, några är smarta och lägger det i guld. Även om det också kan gå söderut, så kommer det att behålla ett visst värde.

Hur skall du du kunna hantera guld för 590 MUSD!?

En papperslapp med en revers eller?
Citera
2023-03-12, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageG2
Vilka (säkra) Obligationer med låg ränta är det Du refererar till? Skulle dessa vara fixerade utan någon som helst koppling till Styr-räntan?
Det mesta dom sålde va amerikanska statsobligationer med lång löptid. Vilka sjunkit i värde sedan dom utfärdades eftersom nya statsobligationer ger högre ränta.

(Jag trodde dom hade sålt av bostadsobligationer, men effekten är exakt den samma oavsett typ)
Senast redigerad av DrL0c 2023-03-12 kl. 08:31.
Citera
2023-03-12, 08:36
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Hur skall du du kunna hantera guld för 590 MUSD!?

En papperslapp med en revers eller?
Nu blir det lite off-topic så vi ska inte köra en lång diskussion på det.

Snorrika tech savvy investors kan placera en del av sin förmögenhet i t ex Bullion Vault, futures eller mining shares. Vill man ha ännu mer kontroll så tar man leverans och stoppar i ett eget valv i sitt mansion i L.A.

Givetvis bör man inte lägga alla 590 MUSD i guld heller, äggen i olika korgar gäller alla tillgångsslag. Själv har jag ungefär en fjärdedel av min förmögenhet i guldrelaterade investeringar. Mer är för riskabelt.
Citera
2023-03-12, 08:42
Medlem
TestarNyttNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
förhoppningsvis handelsbanken jävla skitbank detta är

Vad pratar du om? Handelsbanken är lätt bästa banken av storbankerna i Sverige. De klarade sig också bäst under finanskrisen 2008.
Citera
Medlem
Läser i DI att näst USA är Sverige största ägarland.

Alecta, Swedbank, SEB och AP-fonder.

Lite intressant... banken hade väl en tämlige woke inriktning om jag förstått det rätt??

Vilket såklart lockar svenskarna som flugor till skit.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Det viktigaste nu är att följa trovärdiga källor som inte kontrolleras av MSM och dess narrativ.

Vi får hoppas att USA inte går för hårt mot Ryssland som avledningsmanöver för bankkrisen…..
Citat:
Breaking News! Bank Runs Spreading Long Line-Ups, US Nuclear Bombers Near Russian Cities

https://beforeitsnews.com/survival/2023/03/breaking-news-bank-runs-spreading-long-line-ups-us-nuclear-bombers-near-russian-cities-defcon-2-cana dian-prepper-2788195.html
Citera
2023-03-12, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestarNyttNamn
Vad pratar du om? Handelsbanken är lätt bästa banken av storbankerna i Sverige. De klarade sig också bäst under finanskrisen 2008.

Man bruka väl säga att Handelsbanken är en bank man ska äga(aktier) men inte vara kund i.så ni båda har nog rätt. Det är en skitbank för kunderna men en bra investering för aktieägarna
Citera
2023-03-12, 08:54
Medlem
Imnshos avatar
Bra video från en snubbe i Silicon Valley som sätter det här i vardagsperspektiv istf att som alla andra säga att det a) är slutet för planeten eller b) äsch det här är bara en liten skitbank, who cares.

https://www.youtube.com/watch?v=aHxq_bM-jzc

Det handlar om att en stor del av en hel extremt viktig industrigren inte kan betala lönerna för sina anställda. Så varifrån ska lönerna och andra utgifter då betalas?

Tja, säger vän av ordning, kanske kan någon låna ut pengarna till företagen? Med de låsta pengarna i SVB som säkerhet? Lycka till med det, obligationer med 1% i ränta ställs som säkerhet för riskabla lån med kanske 10% ränta för att täcka risken.

Nej, startup tech brukar finansieras med riskkapital. Kanske Elon Musk, Oprah Winfrey, prins Harry, Meghan m fl vill plöja in sin förmögenhet i de nyemissioner som startups måste göra i väntan på att obligationerna förfaller till återbetalning. Skulle inte tro det....

Men annars är säkert Alecta pigga på att investera i nyemissioner i Silicon Valley.

When in trouble, double!
Citera
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nu blir det lite off-topic så vi ska inte köra en lång diskussion på det.

Snorrika tech savvy investors kan placera en del av sin förmögenhet i t ex Bullion Vault, futures eller mining shares. Vill man ha ännu mer kontroll så tar man leverans och stoppar i ett eget valv i sitt mansion i L.A.

Givetvis bör man inte lägga alla 590 MUSD i guld heller, äggen i olika korgar gäller alla tillgångsslag. Själv har jag ungefär en fjärdedel av min förmögenhet i guldrelaterade investeringar. Mer är för riskabelt.

Well. 100% säker blir man aldrig. Även om du har guld i din mansion i LA. Vad plötsliga regelverk kan innebära vet ingen. Staten kan hitta på i princip det som passar bäst för dagen.

Att Harry och Oprah blev av med sina insättningar är lite tråkigt, för dem. De lär inte börja på Donken i morgon, isf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det viktigaste nu är att följa trovärdiga källor som inte kontrolleras av MSM och dess narrativ.

Vi får hoppas att USA inte går för hårt mot Ryssland som avledningsmanöver för bankkrisen…..

Ja, föreligger risk att man försöker sig på en "titta där" (eventuellt i samband med kriget i Östeuropa.) om krisen är illa. Liknande saker har ju inträffat förr
Citera
2023-03-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Hoppet står till Elon Musk. Han kan behöva få kontroll på en massa startups och få dem att flyga.

Jo han har säkert tid eller vilja att investera i dessa skitföretag som går under så fort räntan är högre än 0?
Citera
2023-03-12, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Läser i DI att näst USA är Sverige största ägarland.

Alecta, Swedbank, SEB och AP-fonder.

Lite intressant... banken hade väl en tämlige woke inriktning om jag förstått det rätt??

Vilket såklart lockar svenskarna som flugor till skit.

"This is just the beginning. SVB had branches in China, Denmark, Germany, India, Israel and Sweden, too. Founders are warning that the bank’s failure could wipe out startups around the world without government intervention."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in