Citat:
Ursprungligen postat av
Werner.Sombart
Jag har många aningar. Men jag inser mina begränsningar - till skillnad mot er Ukrainadårar som på fullt allvar tror att ju fler infantila inlägg ni skriver desto större är Ukrainas chanser i kriget mot ryssen. jag ägnar mig inte åt din typ av önsketänkande. Vad gäller frågan om politiska öppningar efter Rysslands seger: då ser jag ett flertal möjligheter. Men det ligger trots allt i den fördolda framtiden. Sanningen är dock att den ryska segern kommer vara ett allvarligt bakslag för den rådande judisk-amerikanska världsordningen. Samma världsordning som iscensatt det folkutbyte i västerlandet som riskerar att bli vår långsiktiga död.
Jag förstår att du inte förstår implikationerna av detta krig mellan slaver och dess internationella överordnade maktordning - men någonstans här finns en konflikt som pågått i sekler. jag är inte liberal och jag vill inte att européerna försvinner på sikt. Med den målbilden så är mitt ställningstagande solklart.
Den ryska segern, om den kommer, lär inte bli något allvarligt bakslag för Västvärlden. Ukraina har aldrig riktigt varit en del av Västvärlden så den förlusten är försumbar.
Däremot har det ryska
kriget stärkt Västvärlden något enormt. Inget enar som en yttre fiende och Ryssland har, helt frivilligt, tagit på sig rollen som yttre fiende. Enigheten i Västvärlden har också ökat något enormt det senaste året. Se bara på ett ställe som Polen som tidigare höll på och gled i autktoritär riktning men nu är väl inne i EU-fållan igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
KABUN
Det är Putin som påstår att det tar minuter med missil från Ukraina till Moskva. Antar att han vet?
Inte lika många minuter som det tar från Nato-landet Lettland, som ligger närmare Moskva än Ukraina. Men inte ens en allsmäktig president kan ju veta alla saker, inklusive grundläggande geografi.
Citat:
Ursprungligen postat av
KABUN
Nej, det är typisk västpropaganda. Säger ryssarna att man har många bra vapen så "hotar Ryssland med kärnvapen". En slags härskarteknik som väst använder sig av.
Ryssland har faktiskt blivit mycket mer aggressivt i sin kärnvapendoktrin. Sovjetunionen hade till exempel en tydlig bara-använda-om-man-blivit-attackerad-doktrin. Ryssland förbehåller sig dock rätten att använda kärnvapen närhelst det uppstår ett existentiellt hot mot landet. Exakt vad ett existentiellt hot innebär har aldrig definierats. Rent teoretiskt är Ryssland redan existentiellt hotat eftersom man har annekterat delar av Ukraina som fortfarande hålls av Ukraina. Enligt rysk logik så ockuperar Ukraina just nu betydande delar av det heliga ryska moderlandet. Åtminstone en del ryska kommentatorer menar att det för länge sedan har varit dags att plocka fram kärnvapnen. Så visst är det lite hotfullt, det är svårt att förneka.