Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Du kanske ska ta en titt på vad ultranationalister i Polen tycker som vill ha tillbaka gränserna från 1918. Samma råskinn som nu har del av makten i Ukraina och det är en intressant logisk kullerbytta och det håller jag med om. Polen och Ukraina samlas inför en gemensam fiende och hatobjekt. Det kan snabbt vända och det såg vi under andra världskriget då Banderas och hans ukrainska råskinn mördade tusentals polacker och judar. Många polacker har inte glömt eller förlåtit precis som ukrainska råskinn inte förlåtit Stalins härjningar eller sovjets vinst över nazisterna och banderisterna.
Vad Ryssland nu gör nu är bara att avakta och låta Ukraina och väst blöda ekonomiskt och militärt. Dessa 300 000 mobiliserade ryska soldater verkar bara stå och glo under tiden. Skicka allt ni har, det blir svindyrt för er att ersätta och sen rusta alla NATO-länder verkar den ryska ledningen tycka.
Det finns ingen chans i helvetet att USA stationerar F35 för strid med Ryssland. Stridflygplanen är svindyra och dessutom dåliga (för mycket dyrbart underhåll). Att anfalla Krim betyder detsutom världkrig med ett avslutande kärnvapenkrig men det verkar ju önskas av väst numera.
Du ska nog se att Kiev till slut invaderar Transnistrien i vansinnig ilska över att ha förlorat Donbas och "reder upp" den saken. Mycket trist för folket där som förklarade sig självständigt 1990 från Moldavien. Det är bara småstater i forna Jugoslavien som får göra det efter bombanfall från NATO.
Mycket möjligt att det finns ultranationalister i Polen men dom är knappast i majoritet dom flesta Polacker vill nog bara rädda Ukraina från att hamna på fel sida i ett eventuellt nytt kallt krig.
Dom har ju själva fått känna av Sovjetförtrycket under drygt 50 års tid och det är nog inget
Polackerna vill skall drabba ett broderfolk.
Apropå bekämpning av Ryska ställningar på Krim skulle jag själv inte se det som ett anfall mot Ryssland eftersom Krim tillhör Ukraina , jag förstår givetvis att det skulle vara känsligt men enligt
internationell rätt borde det ju betraktas som flygunderstöd till Ukraina som vilket hjälp paket som helst.
Från mitt perspektiv skulle även Polsk trupp till Ukraina i princip kunna ses som vilken hjälpsändning som helst och inget som Ryssland har någon rätt att ha synpunkter på.
Självklart skulle dom ha en massa synpunkter på det men inget som skulle stödjas av internationell
rätt och det vet dom också dom bara skiter i överenskommelser .