2023-03-11, 19:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Ukraina har blivit av med sina bästa men färre (ändå sexsiffrigt).

Ryssland har blivit av med sina sämsta men fler (sexsiffrigt), bland annat hiv-sjuka och trasiga fängelsekunder samt annat som betydde 0 att de dog.

Nu ska ukrainska reservister, amatörer, barn och pensionärer bekämpa de ryska elitförband och förband med erfarenhet, de som var de allra bästa före kriget samt de som var färska förut men överlevt och fått enorm erfarenhet.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0335nmnor2MkF5Zft2Yw6UXB aSQVpEgXewGkUdKfy4Yvo2ohbp3xUkoaHAh83cHMDDl&id=100 051080026232

Ryssarna skickade fram fångar som lockbete för att slå ut de bästa ukrainska trupperna i Bachmut.

Ändå var Bachmut en "jättesuccé" för Ukraina och fantasisiffran 7:1 nämns gång på gång.

Nu tvingas Ukraina rekrytera barnsoldater.
Citera
2023-03-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du kanske ska ta en titt på vad ultranationalister i Polen tycker som vill ha tillbaka gränserna från 1918. Samma råskinn som nu har del av makten i Ukraina och det är en intressant logisk kullerbytta och det håller jag med om. Polen och Ukraina samlas inför en gemensam fiende och hatobjekt. Det kan snabbt vända och det såg vi under andra världskriget då Banderas och hans ukrainska råskinn mördade tusentals polacker och judar. Många polacker har inte glömt eller förlåtit precis som ukrainska råskinn inte förlåtit Stalins härjningar eller sovjets vinst över nazisterna och banderisterna.

Vad Ryssland nu gör nu är bara att avakta och låta Ukraina och väst blöda ekonomiskt och militärt. Dessa 300 000 mobiliserade ryska soldater verkar bara stå och glo under tiden. Skicka allt ni har, det blir svindyrt för er att ersätta och sen rusta alla NATO-länder verkar den ryska ledningen tycka.

Det finns ingen chans i helvetet att USA stationerar F35 för strid med Ryssland. Stridflygplanen är svindyra och dessutom dåliga (för mycket dyrbart underhåll). Att anfalla Krim betyder detsutom världkrig med ett avslutande kärnvapenkrig men det verkar ju önskas av väst numera.

Du ska nog se att Kiev till slut invaderar Transnistrien i vansinnig ilska över att ha förlorat Donbas och "reder upp" den saken. Mycket trist för folket där som förklarade sig självständigt 1990 från Moldavien. Det är bara småstater i forna Jugoslavien som får göra det efter bombanfall från NATO.

Mycket möjligt att det finns ultranationalister i Polen men dom är knappast i majoritet dom flesta Polacker vill nog bara rädda Ukraina från att hamna på fel sida i ett eventuellt nytt kallt krig.
Dom har ju själva fått känna av Sovjetförtrycket under drygt 50 års tid och det är nog inget
Polackerna vill skall drabba ett broderfolk.
Apropå bekämpning av Ryska ställningar på Krim skulle jag själv inte se det som ett anfall mot Ryssland eftersom Krim tillhör Ukraina , jag förstår givetvis att det skulle vara känsligt men enligt
internationell rätt borde det ju betraktas som flygunderstöd till Ukraina som vilket hjälp paket som helst.
Från mitt perspektiv skulle även Polsk trupp till Ukraina i princip kunna ses som vilken hjälpsändning som helst och inget som Ryssland har någon rätt att ha synpunkter på.
Självklart skulle dom ha en massa synpunkter på det men inget som skulle stödjas av internationell
rätt och det vet dom också dom bara skiter i överenskommelser .
Citera
2023-03-11, 19:26
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Vi skulle på riktigt få chans till världsfred den dagen USA blev avmilitariserat. Men der lär tyvärr aldrig hända.

Vi fick 75 år, bland den längsta freden någonsin. Hade George Patton fortsatt mot Moskva 1945, hade vi sannolikt haft fred i hundratals år. Men historien rättar nu till sig själv.
Citera
2023-03-11, 19:27
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det är nog större risk att ukrainarna dödar Zelenskyj.

Årets man?
Stor hjälte i Ukraina!

Du måste ha förväxlat honom med Putin.
Citera
2023-03-11, 19:29
Medlem
Citat:
Varför inte göra som Ryssland gjorde och låta folket rösta om saken? Ska vi fråga folket där som Keir Simmons gjorde för NBC "av misstag" och hamnade på den ökända ukrainska dödslistan?

Röstning har redan gjorts till Ukrainas favör.
Citera
2023-03-11, 19:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Du glömde den eviga juden.
Brukar du se debattprogrammen i rysk tv. De finns mist tre, kanske fyra judar som brukar vara med och faktiskt säger en hel del vettigt. Du borde lyssna på dem. Om du nu tror att Ryssland är judefritt? Det finns väl kvar några judeoligarker där, även om de flesta stannade utomlands, som Roman Abramovitj. Sug på det efternamnet ett tag.
Citera
2023-03-11, 19:32
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Kina förser väl Ryssland med uniformer och annat men inga vapen.

Det är väl så att alla människor i diktaturer som vill ha sin frihet och ser väst som föredömen, stöds av USA och väst. De är bråkmakarna som diktaturerna har rätt att slå ned med våld, för att tvinga dem till lydnad. Medan de länder där folket inte har någon frihet alls, utan är hunsade hela sitt liv, är de som du ser som de goda då de inte kan protestera.

Säger väl en del om hur du ser på människor.

Min människosyn är att jag tycker synd om alla de som nu dör i Ukraina (må vara ukrainare eller ryssar) bara för att globalisterna i Washington ska utöka sin makt. Liksom alla de miljoner som dött i Irak, Syrien och Libyen. Jag tycker också synd om de kineser och taiwaneser som kommer dö i det kommande proxykriget i Taiwan. Om nu globalisterna får sin vilja igenom...

Ukraina är f.ö. en spottloska i ansiktet på allt vad demokrati heter.
Senast redigerad av Drozd 2023-03-11 kl. 19:36.
Citera
2023-03-11, 19:37
Medlem
Citat:
Det blir ingen cirkjäus utan man frågar bara folken vad dom vill och vi kan ju ta Nordirland och Skottland som enkla exempel där dom till och med talar samma språk som sin herre. Folks rätt till självbestämmande finns även i FN:s stadgar. Nu blev ju indianerna mer eller mindre utrotade av sjukdommar och av grymheter så det finns inte så många kvar. Sen är det så att om folk behandlas med respekt av en majoritetsbefolkning så går allt bra. Bra gick det inte efter statskuppen 2014 i Ukraina.

Du bör nog studera FN stadgan. Den ger absolut inte rätt till självbestämmande för olika etniska grupper. FN stadgan ger staternas rättigheter stor vikt.

Och Ryssland och deras kompisar i BRICS är verkligen inte för folks självbestämmande, förutom möjligen när det gagnar deras egna intressen:
Kina har besatt Tibet, man motsätter sig Taiwans självbestämmande och bedriver en mycket hård politik mot separatistgrupper i västra Kina. Ryssland bombade sönder Tjetjenien, Argentina vägrar acceptera folkviljan på Falklandsöarna, Indien bedriver lågfrekvent krig mot separatister i flera av sina delstater och Iran slår hårt mot kurdernas självständighetssträvanden.
Senast redigerad av Auric 2023-03-11 kl. 19:57.
Citera
2023-03-11, 19:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Ska du börja dregla om Polen igen?
Kanske om nya lagen 😁👍

Du har behov av läkarhjälp.

Kanske Polen och Ungern ser en chans att ta tillbaka områden?
Citera
2023-03-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Den sista bilden jag såg på getknullaren Kadyrov visade på en kraftigt uppsvälld soffpotatis.

Det har ryktats om att han har förgiftats, att hans mamma har dragit honom i örat, att han behandlas med kortison osv.

Nånting står uppenbarligen inte rätt till i la-la land iaf. Linslusen Kadyrov ger inte upp rampljuset för intet.
Ja det var inte måtta på vad Kadyrov glappade med käften när media var i närheten. Och nu knappast någonting. Kanske problem på hemmaplan med tjetjenerna som väl knappast ser ryssen som guds gåva till dom.
Citera
2023-03-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Kanske Polen och Ungern ser en chans att ta tillbaka områden?
Jag tror inte Ungern kommer göra något, dom vill hålla sig utanför konflikten. Skulle dom bli inblandade så TROR jag att det skulle sträcka sig till att evakuera den ungerska befolkningen.

Poland däremot rustar för krig, och dom kommer gå in i Ukraina innan året är slut. Sen om det är för att ta västra delarna för att förhindra att ryssarna tar allt, eller om dom går direkt i krig med ryssarna återstår att se.
Citera
2023-03-11, 19:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Min människosyn är att jag tycker synd om alla de som nu dör i Ukraina (må vara ukrainare eller ryssar) bara för att globalisterna i Washington ska utöka sin makt. Liksom alla de miljoner som dött i Irak, Syrien och Libyen. Jag tycker också synd om de kineser och taiwaneser som kommer dö i det kommande proxykriget i Taiwan. Om nu globalisterna får sin vilja igenom...
Men du bryr dig inte om ofria människor och tycker det är fel när de protesterar mot sin ofrihet och vill har rättvisa och demokrati.

Det är så klart Ryssland som startat det här kriget. Du bryr dig inte om ukrainare, ryssar och civila som dör. Det enda som jag ser driver dig, är hatet mot USA. Inget annat. Allt är USA:s fel. Om en miljard människor dog, tror jag inte skulle du skulle bry dig, bara människor i USA och väst drabbades värst.

Du snackar om proxykrig och försöker lägga skulden på andra än de skyldiga, när oskyldiga dör. Utifrån det ser jag inte att du bryr dig alls faktiskt. Du försöker bara förvränga verkligheten, för att kunna se USA som fienden. Det verkar vara det enda det handlar om för dig. Hur du ska göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in