2023-03-11, 19:16
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det som fällde 2008 var att det skapades en marknad, av USAs välmenande politiker och statliga banker, för att alla skulle få äga ett hus. Den som ser filmen Big Short vet vad som hände, hookers i Florida kunde äga 5 villor som de hyrde ut till vem som helst som inte betalade hyra. Det gjorde ingenting, husen skulle stiga värde, och man fick låna hur mycket som helst utan kontroller. Den som skaffade fram en ny ägare till ett hus som han sedan fick gratis fick en enorm bonus från banken. Det var dessa lån som såldes som AAA-lån med säker återbetalning.

En del av detta återkommer ständigt i tråden. Att vissa ignorerar faran med att vara överbelånad. Att vägra se bubblor.

Jojo...Men vi är alltså ljusår ifrån samma typ av bankkris som du påstår SVB kan orsaka. Varför refererar du hela tiden till 2008 när det inte finns minsta liknelse ?
Citera
2023-03-11, 19:16
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Snart kommer nästa bank. När folk inser att SVB var en bra bank men gick ändå inte att rädda i dagens ränteläge, så blir man rädd och vill ta ut sina pengar. En bank i taget kommer att falla, de som ligger sämst till först. US FED kommer att behöva ingripa. Jag tror de låter 5 banker falla, sedan stiger de in i varje bank efter det. Någon som ger ett annat tal?

Vet inte om någon följer Credit Suisses fall, men här är tråden. En av världens största äldsta rikaste med välrenommerade banker kommer att gå under i år. Deras bank run var 1 biljon kronor senaste kvartalet, deras förluster på statspapper 100 miljarder kronor under 2022. De har inte längre något börsvärde.
(FB) Credit Suisse på fallrepet? Vem blir 2022 års Lehman Brothers?

Jag kommer att maila min bank avanza i veckan och be dem om en redogörelse för sin ekonomi. Jag funderar på att köpa något för alla mina pengar som jag har liggande där, avanza kan falla. Detta ras är inte kopplat till USA, de bara ligger först i kedjan eftersom US FED började höja räntorna först.

Finns ingen risk i svenska banker. Du kan titta på Avanzas aktiekurs, upp upp upp.
Citera
2023-03-11, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Då du inte har något vettigt att skriva, så antar jag att det betyder att du håller med. Investering i hållbara alternativ har varit de bästa senaste decenniet och lär fortsätta att vara så på grund av den gröna omställningen. Bra va? Både för dig, mig och för vårt klot.

Grattis, får jag lov att säga, till dig min medmänniska.
”Investering i hållbara alternativ” har precis varit med och kraschat banken tråden handlar om. Diskussioner på Flashback handlar inte om dig och ditt tyckande, så varför återkommer du konstant utan att tillföra något?
Citera
2023-03-11, 19:34
Medlem
kukflashs avatar
Världens viktigaste bank är väl att överdriva, banken lånar ut pengar till nystartade tech-bolag.
Vill man göra sig en hacka, köp in er på måndag. Aktiekursen ligger på 80 dollar, listad på Nasdaq: SIVB.
Jag går in med 100 tkr.
Citera
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Finns ingen risk i svenska banker. Du kan titta på Avanzas aktiekurs, upp upp upp.
Hehe, exakt som SVB då, rakt upp fram till november 2021. Ofattbart kort spann från toppen till noll.
Citera
Medlem
Nu börjar dominon tick tak _ /|||||||

Vilken blir nästa bank, å nästa bank, spännande tider
Citera
2023-03-11, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bitcoin och guld är säkra placeringar i ett sådant här läge.

ingenting är säkert just nu
Kolla på DAI och USDC tex
Citera
2023-03-11, 19:37
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
”Investering i hållbara alternativ” har precis varit med och kraschat banken tråden handlar om. Diskussioner på Flashback handlar inte om dig och ditt tyckande, så varför återkommer du konstant utan att tillföra något?

Det var ett svar till någon som skrev att hållbara alternativ är skit. Det var inte jag som startade den subdiskussionen.

Men till saken: En bank som fallerar är oroande. Det är lite som toppen på ett isberg. Ja, vi lär få se en skakig nästa vecka. Har man mer än 1050000 kronor på en och samma bank bör man sprida ut dem (givetvis, detta har alltid gällt).
Citera
2023-03-11, 19:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jojo...Men vi är alltså ljusår ifrån samma typ av bankkris som du påstår SVB kan orsaka. Varför refererar du hela tiden till 2008 när det inte finns minsta liknelse ?
Bubbla, Lån, och Förnekelse är de gemensamma dragen. Jag skulle även kunna prata om tulpaner, då är vi nere på 1630-talet, men den eran har ändå relevans eftersom den upprepats oavbrutet i 100-tals år så är det tydligen en mänsklig svaghet som avslöjas här.
Citera
2023-03-11, 19:38
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Världens viktigaste bank är väl att överdriva, banken lånar ut pengar till nystartade tech-bolag.
Vill man göra sig en hacka, köp in er på måndag. Aktiekursen ligger på 80 dollar, listad på Nasdaq: SIVB.
Jag går in med 100 tkr.

Det där måste vara tidernas sämsta råd. Fånga aldrig upp en fallande kniv, brukar det heta. Dom är KURSADE och FED har tagit över ruljansen för att pytsa ut återstående tillgångar till de ägare som står kvar.
Citera
2023-03-11, 19:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det var ett svar till någon som skrev att hållbara alternativ är skit. Det var inte jag som startade den subdiskussionen.

Men till saken: En bank som fallerar är oroande. Det är lite som toppen på ett isberg. Ja, vi lär få se en skakig nästa vecka. Har man mer än 1050000 kronor på en och samma bank bör man sprida ut dem (givetvis, detta har alltid gällt).
Jag måste alltså genast kontakta 70 banker.
Citera
2023-03-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagevarnamnet
ingenting är säkert just nu
Kolla på DAI och USDC tex

Jo, i eget förvar så är det säkra alternativ. Prissvängningar kan det förstås bli, men båda placeringarna (bitcoin och guld) är i princip oberoende av banksystemet.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-03-11 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in