2023-02-20, 22:12
Medlem
GustavAdams avatar
Den stora befolkningsökningen är orsaken till de flesta problem som uppstår på vårt jordklot.
Inom hur många år skulle dagens mängd människor kunna reduceras med 90% enbart genom lägre antal födslar?
Antag:
Hälften av dagens befolkning är kvinnor.
Medelåldern idag på kvinnorna är 25 år.
Varje kvinna får 1 barn vid 22 års ålder.
Antal människor idag är 8 miljarder.
Någon som fixar att ställa upp den ekvationen?
Citera
2023-02-20, 22:40
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Den stora befolkningsökningen är orsaken till de flesta problem som uppstår på vårt jordklot.
Inom hur många år skulle dagens mängd människor kunna reduceras med 90% enbart genom lägre antal födslar?
Antag:

Jag förmodar att förutsättningarna innebär att de kvinnor som idag är 23 och äldre aldrig kommer att få några barn, men bortsett från det så räcker det inte att veta vad medelåldern för dagens kvinnor är, utan du måste också veta precis hur många kvinnor det finns i varje ålder.

Kommer alla kvinnor att vara fertila, och kommer alla dessa att överleva till 22 års ålder och då föda barn?
Citera
2023-02-21, 06:24
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag förmodar att förutsättningarna innebär att de kvinnor som idag är 23 och äldre aldrig kommer att få några barn, men bortsett från det så räcker det inte att veta vad medelåldern för dagens kvinnor är, utan du måste också veta precis hur många kvinnor det finns i varje ålder.

Kommer alla kvinnor att vara fertila, och kommer alla dessa att överleva till 22 års ålder och då föda barn?

Det jag frågar är om någon kan ställa upp en matematisk formel för givna förutsättningar.
Den kan så klart modifieras med fler variabler till oändlighet.
Jag nöjer mig att få veta resultatet utifrån givna förutsättningar.
Enklast är väl att antalet kvinnor förhåller sig till en normalfördelningskurva, när vi inte har någon mer exakt information.
I antagandet ligger att de som ploppat ut sig en batting nöjer sig med det. Vilket jag vet blir en glädje-kalkyl.
Senast redigerad av GustavAdam 2023-02-21 kl. 06:28.
Citera
2023-02-21, 11:59
Medlem
Citat:
Antag:
Med dina förutsättningar och antagandet att 50% är kvinnor så får du en halveringstid av 20 år.
Dvs var 20-år så föds hälften av förra gången.

Säg nu föds 4 miljarder, om 20 år 2 miljarder, om 40 år föds 1 miljard. Om 60 år 0,5 miljard. 80 år 0,25 miljarder kvinnor eller 0,5 miljarder personer.
Beroende på medellivslängd så kommer du att ha din reduktion av 90% inom ca 100 år.
Citera
2023-02-21, 13:12
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Med dina förutsättningar och antagandet att 50% är kvinnor så får du en halveringstid av 20 år.
Dvs var 20-år så föds hälften av förra gången.

Säg nu föds 4 miljarder, om 20 år 2 miljarder, om 40 år föds 1 miljard. Om 60 år 0,5 miljard. 80 år 0,25 miljarder kvinnor eller 0,5 miljarder personer.
Beroende på medellivslängd så kommer du att ha din reduktion av 90% inom ca 100 år.
Tolkar jag dig rätt att du har räknat med att hälften av de som föds är flickor?
Citera
2023-02-21, 13:54
Medlem
Citat:
Tolkar jag dig rätt att du har räknat med att hälften av de som föds är flickor?
Ja det stämmer.
Det är försumbart i en sån här kalkyl med den avvikelse på nåt enstaka procent mot verkligheten.
Citera
2023-02-21, 14:30
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ja det stämmer.
Det är försumbart i en sån här kalkyl med den avvikelse på nåt enstaka procent mot verkligheten.
Nja det är det väl inte, då 50% av de som föds inte kan få barn?
Citera
2023-02-21, 15:29
Medlem
Citat:
Titta en gång till. Det är det jag räknat med. Det är därför det halveras per generation.

Du missförstår min kommentar. I verkligheten föds det i Sverige strax över 50% kvinnor per år. Den tiondel som skiljer har ingen betydelse i en sån här kalkyl.
Citera
2023-02-21, 22:30
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Titta en gång till. Det är det jag räknat med. Det är därför det halveras per generation.

Du missförstår min kommentar. I verkligheten föds det i Sverige strax över 50% kvinnor per år. Den tiondel som skiljer har ingen betydelse i en sån här kalkyl.
Ok
Citera
2023-02-23, 20:58
Medlem
Citat:
Det jag frågar är om någon kan ställa upp en matematisk formel för givna förutsättningar.
Den kan så klart modifieras med fler variabler till oändlighet.
Jag nöjer mig att få veta resultatet utifrån givna förutsättningar.
Enklast är väl att antalet kvinnor förhåller sig till en normalfördelningskurva, när vi inte har någon mer exakt information.
I antagandet ligger att de som ploppat ut sig en batting nöjer sig med det. Vilket jag vet blir en glädje-kalkyl.

De förutsättningar du ger är inte tillräckliga! Även givet att antalet nyfödda halveras med 22 års mellanrum, hur länge lever tidigare generationer? Du kan förmodligen finna data för nuvarande förmodad livslängd upp till olika åldrar i tillgänglig statistik, men måste räkna med en avsevärd förkortning av densamma i en situation med en krympande befolkning. Vem vill slösa resurser på att hålla en 80-årig improduktiv anfader vid liv, hellre än sitt enda barn?
Citera
2023-02-24, 08:28
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
De förutsättningar du ger är inte tillräckliga! Även givet att antalet nyfödda halveras med 22 års mellanrum, hur länge lever tidigare generationer? Du kan förmodligen finna data för nuvarande förmodad livslängd upp till olika åldrar i tillgänglig statistik, men måste räkna med en avsevärd förkortning av densamma i en situation med en krympande befolkning. Vem vill slösa resurser på att hålla en 80-årig improduktiv anfader vid liv, hellre än sitt enda barn?
Kan så vara.
Jag ser det som oerhört svårt att svara på hur en minskad folkmängd påverkar medellivslängden för jordens befolkning som helhet.
Kvinnor borde leva längre om de inte har 17 battingar som sliter på deras kropp och psyke.
Förre människor bör också innebära att smittsamma sjukdomar inte sprids lika snabbt och att äldre människor med sämre immunförsvar har större chans att klara sig från att bli allvarligt sjuka.
Den ursprungliga frågan blir oerhört komplex om alla parametrar ska vägas in.
Citera
2023-03-11, 15:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Va..?
Jag är man och jag har barn.
Det blir inga ungar utan män inblandade också.
Du vet, det där med blommor o bin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in